Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy heikkolahjaiselta nuorelta

Vierailija
09.03.2020 |

Olen heikkolahjainen nuori nainen, diagnoosina laaja-alaiset oppimisvaikeudet sekä kielellinen kehityshäiriö. Vastailen täällä nyt jonkin aikaa kysymyksiin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko säkin viinaa paljon sen takia?

Että saisit suuremmat hyödyt elämästäs irti?

Vai tajuatko yhteyttä?

Vierailija
2/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyrkinyt lopettamaan juomisen kokonaan, koska minulla on taipumusta alkoholismiin ja lisäksi olen vasta täyttänyt 18.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opiskellut mitään tai ollut työelämässä?

Vierailija
4/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen lastenhoitajaksi, minulla on 4 vuoden opintosuunnitelma ja useammat aineet mukautettuja. En oikein tiedä, tulenko edes saamaan töitä, luultavasti en.

Ap

Vierailija
5/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tavallisessa amiksessa? Kävitkö normaalin peruskoulun?

Vierailija
6/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet siitä, että kouluttaudut ja pyrit kuitenkin työllistymään. Otsikon perusteella itsetuntosi vaikutti olevan alhainen, mutta älä lannistu. Nykymaailmassa on omalla vastuulla rakentaa onnensa.

Vierailija
7/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen lastenhoitajaksi, minulla on 4 vuoden opintosuunnitelma ja useammat aineet mukautettuja. En oikein tiedä, tulenko edes saamaan töitä, luultavasti en.

Ap

Lapseni kaverilla samat ongelmat kuin sinulla. Hänkin opiskeli lähihoitajaksi. On hiljattain valmistunut ja ymmärtääkseni on töissä.

Pysy erossa päihteistä ja muista käyttää varmaa ehkäisyä ennen kuin olet päättänyt saada lapsia ja älä ota pikavippejä. Valitse kunnollinen puoliso.

Vierailija
8/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lapseni kaverilla samat ongelmat kuin sinulla. Hänkin opiskeli lähihoitajaksi. On hiljattain valmistunut ja ymmärtääkseni on töissä.

Pysy erossa päihteistä ja muista käyttää varmaa ehkäisyä ennen kuin olet päättänyt saada lapsia ja älä ota pikavippejä. Valitse kunnollinen puoliso.

Heikkolahjainen ja on päässyt lähihoitajakouluun, valmistunut ja työllistynytkin?

Minun pojalla on todettu laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Ei kyllä mielestäni ole sama kuin heikkolahjainen. On nyt ylä-asteella, kahdeksannella luokalla. Ihan normiopetuksessa on ja keskitason oppilas. Tekee kyllä koulun eteen paljon töitä. Ei ole mukautettuja aineita.

Vahvuudet sosiaalisella puolella ja miettiikin sosiaalialaa.

Onko ihan todettu heikkolahjaiseksi vaan vain esim oppimisvaikeus?

Vierailija
9/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen laaja-alaisia oppimisvaikeuksia tosiaan kutsuttiin heikkolahjaisuudeksi. En ole typerä, osaan kyllä ihan normaalisti hallita elämääni ja tiedostan erittäin hyvin pikavippien, päihteiden ja ongelmaisten puolisoiden sekä suojaamattoman seksin vaarat. Oppimisvaikeudet eivät vaikuta arkielämän toimintaan juurikaan. Olen tavallisessa amiksessa ja kävin normaalin peruskoulun, matematiikka mukautettuna.

Ap

Vierailija
10/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä mukautettuna siis matematiikka, fysiikka ja kemia.

Ap

Vierailija
11/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaikuta heikkolahjaiselta, sinulla voi olla kapea-alainen oppimisvaikeus esimerkiksi matikassa.

Vierailija
12/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todettu myös kielellisiä vaikeuksia.

Haen sanoja ja kielellinen kehitys reilusti ikätasoani jäljessä. Sanavarasto ja sanasujuvuus myös ikätasoa jäljessä. Samoin on todettu että käsitteiden ja monimutkaisten rakenteiden ymmärtäminen on minulle erityisen hankalaa, asiat täytyy yksinkertaistaa ja kertoa moneen kertaan. Kuullun ymmärtäminen myös heikkoa ja tekstin sekä puheen tuottaminen yksinkertaista ja ikätasoa jäljessä. Ei siis kovin kapea-alaista tosiaan, lisää yhtälöön matemaattiset haasteet.

Ap

Vierailija
13/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottamasi teksti on kuitenkin sujuvaa?

Vierailija
14/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuvaa on, mutta ei ikätasoista. Lisäksi tekstini on ilmeisesti liian yksitoikkoista ikätasoon nähden.

Ap

Vierailija
15/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet saanut tuon diagnoosin?

Vierailija
16/16 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannella luokalla diagnosoitu.