Mihin aloille ammattikoulussa on helppo päästä?
Jos haluaa tehdä leipäpuun edes jotenkin, eikä edes ole mitään selkeää unelmaa jonka perässä menisi, eli valitsisi vain sillä perusteella mihin pääsisi sisään.
Tässä ketjussa voi toki puhua koko maanlaajuisesti, jos on halua, mutta minua kiinnostaisi pääkaupunkiseudun ammatilliset oppilaitokset. Tietysti niihin voi olla ylipäätään vaikeampi päästä kuin muualle, mutta kysyn silti. Osaatteko edes suunnilleen laittaa niitä jonkinlaiseen helppousjärjestykseen. Ja kun nyt joku tulee huutamaan että haaveiletko sinä palikka että heti pitäisi päästä johonkin helsingin keskustaan vaikka olet täysi nolla, niin ei. Se voi olla vaikka jonkun matkankin päässä pääkaupunkiseudusta, kunhan pääsisi siihen alueen elinvoimaan jotenkin kiinni. Mitkä siis on niitä helpoimpia aloja. Lähihoitaja kai tunnetuin, mutta en usko soveltuvani siihen.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa unohtui mainita, että olen käynyt lukion. Eli näillä ns. helpoilla aloilla aloituspaikkoja yo-linjoilla on aika vähän, mikä tekee sisäänpääsystä ihan yhtä vaikeaa kuin vetävämmille aloille.
Maanmittaus. Kaverin lapsi kävi lukion jälkeen tän. Ei ollut luokka ees täynnä. Suurin osa luokkakavereista aikuisia, osa yli 40v. Pääsi töihin heti kun valmistui.
Tää oli siis Helsingissä.
Nyt pistelet kyllä omiasi, jos yrität väittää että kaikki halukkaat pääsee. Minulla oli yhtenä vuonna tämä varavaihtoehtona yhteishaussa yo-pohjalla, enkä päässyt. Ei haitannut itseäni, koska pääsin sitten siihen ensisijaiseen kohteeseen, mutta sanon kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa unohtui mainita, että olen käynyt lukion. Eli näillä ns. helpoilla aloilla aloituspaikkoja yo-linjoilla on aika vähän, mikä tekee sisäänpääsystä ihan yhtä vaikeaa kuin vetävämmille aloille.
Maanmittaus. Kaverin lapsi kävi lukion jälkeen tän. Ei ollut luokka ees täynnä. Suurin osa luokkakavereista aikuisia, osa yli 40v. Pääsi töihin heti kun valmistui.
Nyt pistelet kyllä omiasi, jos yrität väittää että kaikki halukkaat pääsee. Minulla oli yhtenä vuonna tämä varavaihtoehtona yhteishaussa yo-pohjalla, enkä päässyt. Ei haitannut itseäni, koska pääsin sitten siihen ensisijaiseen kohteeseen, mutta sanon kuitenkin.
Jutun juoni onkin, että vaikka saisit kielteisen päätöksen niin syksyn alussa soitat ja kysyt, että onko tilaa. Jos ei oo heti, niin elokuun lopussa jo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun juoni onkin, että vaikka saisit kielteisen päätöksen niin syksyn alussa soitat ja kysyt, että onko tilaa. Jos ei oo heti, niin elokuun lopussa jo on.
Miks