onko hammaskiven poistosta hyötyä
vai peräti haittaa? itsellä olisi edessä tällä viikolla mutta arveluttaa se ronkkiminen ja pelottaa että ikenet löystyy tms.
Kommentit (30)
On. Se hammaskivi tekee ikenille haittaa, ei sen poistaminen.
https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suun-sairaudet-ja-tap…
Jos et poistata hammaskiveä, seuraa siitä paradontiitti. Ylläolevassa linkissä lisätietoa siitä.
Kannattaa googlettaa parodontiitti. Jos hammaskivet jättää muhimaan, niin tekevät pidemmän päälle ikävää jälkeä ja vaikutus terveyteen voi olla pahimmillaan todella paha. Ja siinä vaiheessa kun parodontiitin on saanut, niin siitä eroon pääseminen ei ole enää helppoa tai halpaa, kokemusta on. Kannattaa hoitaa asiat kuntoon vielä kun voi.
On siitä ainakin se hyöty että niskan rasitus vähenee.
On hyötyä: parodontiitin ehkäisyn ja paranemisen mahdollistamisen lisäksi esim. raikkaampi hengitys ja helpommin puhdistuvat hampaiden pinnat ja välit.
On siitä se hyöty että saatat saada pitää hampaasi jatkossakin.
Sitä ei ole kertynyt sen jälkeen kun hankin sähköhammasharjan. Ennen oli paljon.
Epäilin vielä suuhygienistiopintojeni loppuvaiheessa hammaskiven poiston hyödyllisyyttä kaikissa tapauksissa, siis sellaisissa lievemmissä, lähinnä omien kivuliaiden ja epämiellyttävien kokemusten pohjalta.
Ensimmäisessä pidempiaikaisessa työpaikassani, jossa lisäksi resurssit olivat kunnossa, sain kuitenkin hoitaa potilaita pitkäjänteisesti ja näin omin silmin kehityksen ja hammaskiven poiston hyödyt. Varsinkin nuoremmilla perusterveillä joilla hampaat jo heiluivat hammaskiven ja ientulehduksen vuoksi, paraneminen oli dramaattista. Ensi käynnillä saattoi jäädä tunne, että hammas oli ollut käytännössä vain hammaskivellä kiinni, kolmen viikon päästä samassa hampaassa oli enää tuskin havaittavaa liikkuvuutta. Tämä tietenkin edellyttää että välillä potilas tekee kotiläksynsä huolehtimalla suuhygieniasta.
On hyötyä minulle. Nettoan puolen tunnin työstä satasen. t. hygienisti
Vierailija kirjoitti:
On hyötyä minulle. Nettoan puolen tunnin työstä satasen. t. hygienisti
Et nettoa! Laskutat korkeintaan.
t. suuhygienisti
Ehkä mä sitten uskallan mennä...vielä silti pelottaa jos kiilteeseen tulee siitä piikistä tai laitteesta jotain kulumaa tai koloja? en haluais mitään uria hampaisiin
Mistä muuten semmoiset pystysuorat "ajourat" tai höyläykset hampaan pinnalla johtuu? Voiko ne tulla näistä vastaanoton laitteista kun hampaita käsitellään? vai mistä niitä ilmaantuu?
Siinähän hampaat puhdistuu, ei suinkaan kulu, ja sen jälkeen peseminenkin on tehokkaampaa taas siihen asti kunnes kertyy kiveä :)
Hammaskiven synnyn voi myös estää omilla valinnoillaan. Hammaskivihän johtuu väärästä/huonosta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mä sitten uskallan mennä...vielä silti pelottaa jos kiilteeseen tulee siitä piikistä tai laitteesta jotain kulumaa tai koloja? en haluais mitään uria hampaisiin
Ei muuten paha, mutta se laseri tuntuu ikenissä aika ikävältä.
Hammaskivi voi aiheuttaa ientulehdusta ja ientulehdus voi sitten aiheuttaa vaikka mitä muuta. Uusimpien tutkimusten mukaan jopa Alzheimerin tautia. Tulehdusbakteerit voivat nimittäin kulkeutua aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Hammaskiven synnyn voi myös estää omilla valinnoillaan. Hammaskivihän johtuu väärästä/huonosta ravinnosta.
Aivan, vaikka eihän tätä uskota. Oma vastuu halutaan unohtaa.
Bakteerit pesii siellä hammaskivessä
Minulla oli vuosia herkästi vuotavat ikenet, vaikka pesin hampaita hyvin(aina en ole pessyt hyvin). Kävin kuitenkin hiljattain suuhygienistillä varmaan 10 vuoden tauon jälkeen ja ikenien vuoto loppui pari päivää tuon jälkeen kuin seinään.
No on tietenkin. Hammaskivi on hampaan pinnalle jumiutunut plakki jota et saa pois harjalla tai millään muulla tavalla kuin suuhygienistin vastaanotolla.