Rupsahdin yhtäkkiä kuin yhdessä yössä. Mistä johtuu?
Yhtenä päivänä katsoin itseäni peilistä ja näytin jotenkin kamalalta. Siitä se alkoi. Iho on kummallinen, joko se on kuivahko tai sitten välillä kiiltää. Kolmisen viikkoa sitten kaikki oli vielä ihan ok, nyt yhtäkkiä edes meikki ei auta. Ihan kuin olisin vanhentunut kymmenen vuotta yhdessä yössä, ihan kuin eri ihmisen kasvot peilissä!Jopa hiukset tuntuvat omituisen kuivilta vaikka hoidan niitä samoin kun ennen. Juon vettä paljon ja syön vitamiineja, urheilen jne. Mistä hemmetistä tämä voi johtua? Voiko mieliala saada tällaista aikaan vai olenko tosiaan yhtäkkiä lopullisesti täysin rupsahtanut yhdessä yössä? Olen ollut hieman melankolinen ja ahdistunut viime aikoina. Ja ikää siis 33.
Kommentit (16)
Ei se tapahdu yhdessä yössä. Joko söit mittavan määrän suolaa ja hiilareita tai sitten viinapöhö.
Eli vesipainoa kertynyt elimistöön 2-3 kiloa päivässä ja näytät turvonneelta.
Tupakka ja alkoholi rupsauttaa naiset nopeasti 🤔
Kaikki naiset ovat joko ikäisensä näköisiä tai nuoremman näköisiä ;)
Zinc
Kirweellä weistelin naisen. Toisenlaisen. Omanlaisen.
Zinc
Juu suolaa sokeria ja muita hiilareita ja tapahtuu yhdessä yössä. Palautat jättämällä suolaa ja juomalla vettä ja vihreää teetä ja kohtuudella kasviksia ja hedelmiä. Sokeri vanhentaa.
Mun ex vaimolle kävi just noin, hääyön jälkeisenä aamuna vieressä makas karmea kotka eli sitä sattuu.
Kun on täyttänyt 30, kroppa ei kestä rasitteita (tartuntatauteja, lääkityksiä tms., unen ja ravinnon puutetta, epäsäännöllistä elämänrytmiä, liikaa suolaa/alkoholia/ehkäisyhormoneja, tai muuta somaattista/psyykkistä stressiä) yhtä hyvin kuin ennen. Ole huoleti, olet vielä siinä iässä että palaudut - kesällä näytät jo paremmalta, jos elät vähänkin normaalisti.
Kun täytät 40, ryppyisyys lisääntyy sykäyksenomaisesti, tietysti riippuu paljon ihotyypistä ja siitä, kuinka paljon naamaasi vääntelet päivittäin. Mutta siihen mennessä olet jo tottunut ajatukseen, että raikas ulkonäkö ei ole jokapäiväinen juttu vaan pikemminkin poikkeus. Sen ylläpitö vaatii enemmän hyvinvoinnista huolehtimista.
Kerroit syöväsi vitamiinivalmisteita - kiinnitä huomiota parempaan syömiseen.
Ilmeisesti osalla ihmisistä ulkonäön muutokset tulevat "pienissä erissä" jatkuvasti ja osalla taas isoina kertarysäyksinä. Minulla ulkonäkö muuttui todella radikaalisti sinä vuonna kun täytin 30, vielä siinä 28-vuotiaana olin aika samannäköinen kuin vähän päälle 20-vuotiaana. Kasvojen mittasuhteet ja jotenkin ilmekin muuttui selvästi. Näytin kyllä sitten ihan ikäiseltäni, mutta muutos oli iso todella lyhyessä ajassa.
Täytän tänä vuonna 40, ja nyt on tapahtunut ihan sama, tällä kertaa sitä kyllä voi sanoa ihan selväksi rupsahtamiseksi. Olen alkanut näyttää vanhalta, itse asiassa monia ikäisiäni vanhemmalta. Posket ovat valahtaneet alas, poskissa ja ohimoilla on kuopat, nasolabiaalijuonteista on tullut todella syvät, minulla on ns. hamsterinpussit, otsassa on vakoa niin että voisi perunaa kylvää, silmät ovat syvällä kuopissaan eivätkä meinaa muusta naamasta erottua, hiuksista löydän joka päivä lisää harmaita. Ja tämäkin tuntuu tapahtuneen lähes yhdessä yössä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti osalla ihmisistä ulkonäön muutokset tulevat "pienissä erissä" jatkuvasti ja osalla taas isoina kertarysäyksinä. Minulla ulkonäkö muuttui todella radikaalisti sinä vuonna kun täytin 30, vielä siinä 28-vuotiaana olin aika samannäköinen kuin vähän päälle 20-vuotiaana. Kasvojen mittasuhteet ja jotenkin ilmekin muuttui selvästi. Näytin kyllä sitten ihan ikäiseltäni, mutta muutos oli iso todella lyhyessä ajassa.
Täytän tänä vuonna 40, ja nyt on tapahtunut ihan sama, tällä kertaa sitä kyllä voi sanoa ihan selväksi rupsahtamiseksi. Olen alkanut näyttää vanhalta, itse asiassa monia ikäisiäni vanhemmalta. Posket ovat valahtaneet alas, poskissa ja ohimoilla on kuopat, nasolabiaalijuonteista on tullut todella syvät, minulla on ns. hamsterinpussit, otsassa on vakoa niin että voisi perunaa kylvää, silmät ovat syvällä kuopissaan eivätkä meinaa muusta naamasta erottua, hiuksista löydän joka päivä lisää harmaita. Ja tämäkin tuntuu tapahtuneen lähes yhdessä yössä.
Kuullostaa karmealta.
Zinc
R.IP
Menkat? Pms? Mulla vaikuttaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas yhtäkkiä naama turvonnut muodottomaksi. Muuten painoa ei ole tullut lisää. Mutta esim yhdet aurinkolasit näyttävät naamassa ”pieniltä”. Naama jotenkin levinnyt. Poskipäät eivät näy kun naama taikinaa. Näytän turvonneelta siideripissikseltä, vaikka en juo. Ja miten tuon nesteen saa naamasta pois?
Ihminen yleensä vanhenee 10 vuoden sykleissä eli noin se tapahtuu. Toisaalta noita oireita tekee ainakin kilpirauhasen oireilu eli voi johtua jostain muustakin.