Odotukseni päiväkodille
Tässä päiväkodille jotain siitä, mitä minä heiltä odotan. Kirjoitus on hieman kärjistetty ja laadittu lähinnä näiden tälläkin palstalla esiintyvien päiväkodin vaatimuslistojen innoittamana.
Lyhyesti itsestäni: +30 v., yliopistokoulutettu, jonka lapsuudessa päiväkoti oli tarha.
Odotukseni:
- Jaarittelut sikseen. Jos päivä on mennyt tavallisesti, riittää, että se kuitataan lauseella: päivä meni hyvin.
- Ei turhia palavereja. Omasta näkökulmastani kaiken maailman vasut siinä laajuudessaan, mitä ne nykyisin ovat, ovat pitkälti ajanhukkaa. Kun tulen paikalle, käykää asiat läpi napakasti ja reippaasti etenkin, mikäli joudun käyttämään omaa työaikaani.
- Huomioikaa vanhemman työajat muutenkin ja pitäkää minimissä tilanteet, jotka vaativat vanhemman työaikajärjestelyjä. Lapsen hoitopaikka on lapsen hoitopaikka. Se korvaa kodin tilanteessa, jossa minun on altava tienaamassa leipämme pöytään.
- Jos minun on tultava työpaikalta hakemaan lapsi kesken päivää, varmistukaa, että kuumetta tai sairauden oireita todella on. Pelkkä nuutunut olemus, huono ruokahalu tai tilapäiset vatsanpurut eivät riitä. Niiden takia en yksinkertaisesti lähde töistä minnekään, enkä todellakaan riemastu, mikäli tullessani totean lapsen voivan erinomaisesti.
- Vapaa-ajalla en mieti työasioita, enkä myöskään tarpeettomasti lapseni tarha-asioita. Tämä on ehdoton linjanveto, joka palvelee ennen kaikkea velvollisuuksista palautumista. Retkiasiat hoidatte siis niillä kamoilla, mitä tarhassa jo on, aktiviteettinne hoidatte sen puitteissa, mihin teillä on resursseja, olipa kyse maitotölkeistä, vessapaperirullista tai mistä tahansa.
- Kaikki turhanpäiväiset muistamiset minimiin. "Huomenna juomapullo, ylihuomenna oma lelu, ensi viikolla lapsuuskuvia, pienet, terveelliset eväät...". Ei.
- En tee päiväkotia varten muutoin tarpeettomia hankintoja. Tämä koskee myös tulevaisuudessa koulua. En siis osta esimerkiksi suksia tai muita tavaroita, joiden käyttö rajoittuu yhteen ainoaan kertaan.
Tämän kaiken vastineeksi olen helppo vanhempi: vaatteet on aina nimikoitu, vaihtovaatteet löytyy, pidän lapsen kotona, jos hän on sairas, opetan hänelle käytöstapoja jne. Päiväkoti saa itse ratkaista, onko sää ulkoiluun sopiva, juoko lapsi siellä kauramaitoa vai lehmänmaitoa, onko ruokana lihaa vai vegeä, pelataanko sählyä vai tanssitaanko balettia. Seisokoot vaikka päivän päällään. Aivan yksi lysti, jos lapsi voi hyvin, eikä asia kuormita häntä tai perhettämme. Kotona sitten teemme ja harrastamme asioita yhdessä laidasta laitaan ja lapsella on paljon kavereita myös päiväkodin ulkopuolelta.
ok