Pakkohoitoon masennuksen takia
Viekö ambulanssi masentuneen pakkohoitoon, jos hänellä ei ole psykoosia? Eli masentunut on täysin tässä maailmassa, mutta hän on niin väsynyt kipuihinsa ym., että on kertonut, ettei jaksa enää elää ja suunnittelee elämänsä lopettamista. Ei olisi kuitenkaan itsetuhoinen akuutisti vielä sinä päivänä, kun ambulanssi tulisi paikalle.
Jos masentunut ei halua avata oveaan ambulanssin henkilökunnalle, mitä tapahtuu? Kuka sen oven avaa, poliisi?
Ei kai poliisi kuitenkaan tule paikalle, jollei ole akuutti hätätilanne päällä ja ovi on saatava kiireellä auki?
Miten voi auttaa vakavasti masentunutta itsemurhaa suunnittelevaa läheistä, joka haluaa olla vain yksin asunnossaan oven takana vastaamatta puheluihin ja aukaisematta oveaan eikä ole menettänyt todellisuudentajuaan? Eikä halua mennä oma-aloitteisesti hoitoon.
Olen lukenut, että vain psykoosissa oleva masentunut otetaan pakkohoitoon ja ei-psykoosissa olevalta vaaditaan vapaaehtoisuutta.
Kertokaa kokemuksia, omia tai tuttujen!
Kommentit (43)
No kaikkea säkin mietit. Käys nyt ulkona kävelyllä ja pyydä se masentunut ystäväsi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi menee paikalle, jos soittaa 112. Voi viedä putkaan, tai soittaa ambulanssin paikalle, jotka vievät päivystykseen ja jossa sitten katsotaan jatkomahdollisuuksista. Voi päästä osastolle, tai sitten lähetetään kotiin.
Kannattaa varmaan sanoa poliisille ettei ole oikein viedä vakavasti masentunutta putkaan. Masennus ei ole rikos, vaikka itsemurha pyöriikin mielessä.
Kuka alanuolitti tätä?
Miksi?
Se on fakta!
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt häneltä miten voisit häntä konkreettisesti auttaa? Jos hän on todellisuudentajuinen, niin varmaankin ymmärtää vaikeutensa ja niiden syyt, ja ehkä tietää mahdollisen ratkaisunkin, mutta hänellä ei ole välttämättä kykyjä tai voimia toteuttaa ratkaisua.
Mun läheinen on todellisuudentajuinen, ymmärtää myös olevansa pahasti masentunut sekä ahdistunut. Olen kysynyt, miten voin auttaa, vastauksena et mitenkään, ei kukaan voi... Hän ymmärtää vaikeutensa ja pitkälti syytkin niihin, mutta ei hän halua hoitoon, ei hän näe, että voisi parantua, tai että elämässä voisi koskaan olla mitään hyvää tarjolla... Ei tavallaan halua apua, koska ei luota, että asiat menisivät edes joskus hyvin. Erittäin surullista seurata tätä vierestä.
Jos kertoo aikovansa tehdä itsemurhan, niin siitä voi joutua pakkohoitoon. Itse asiassa eräälle basso.fi -foorumin kirjoittajalle kävi vuosia sitten sillä tavalla, kun moderaattori teki ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt häneltä miten voisit häntä konkreettisesti auttaa? Jos hän on todellisuudentajuinen, niin varmaankin ymmärtää vaikeutensa ja niiden syyt, ja ehkä tietää mahdollisen ratkaisunkin, mutta hänellä ei ole välttämättä kykyjä tai voimia toteuttaa ratkaisua.
Mun läheinen on todellisuudentajuinen, ymmärtää myös olevansa pahasti masentunut sekä ahdistunut. Olen kysynyt, miten voin auttaa, vastauksena et mitenkään, ei kukaan voi... Hän ymmärtää vaikeutensa ja pitkälti syytkin niihin, mutta ei hän halua hoitoon, ei hän näe, että voisi parantua, tai että elämässä voisi koskaan olla mitään hyvää tarjolla... Ei tavallaan halua apua, koska ei luota, että asiat menisivät edes joskus hyvin. Erittäin surullista seurata tätä vierestä.
Rautainfuusion ja parisuhteen kautta erään kaverini näköalaton itsemurhanhakuinen elämä sai käännekohdan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautainfuusion ja parisuhteen kautta erään kaverini näköalaton itsemurhanhakuinen elämä sai käännekohdan.
Rautainfuusio?
Vierailija kirjoitti:
Jos kertoo aikovansa tehdä itsemurhan, niin siitä voi joutua pakkohoitoon. Itse asiassa eräälle basso.fi -foorumin kirjoittajalle kävi vuosia sitten sillä tavalla, kun moderaattori teki ilmoituksen.
No ei voi, jos ei ole psykoosia. Katso vaikka itse mielenterveyslaista.
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaisen psykoosidiagnoosin saa kyllä aika helposti jos hoitoon haluaa. Ei tarvita mitään näkö- tai kuuloharhoja eikä tunnetta ihmisten vainoamisista tai salaliitoista. Jos haluat pelastaa tuttavan hengen ja koet että pakkohoito on ainoa ratkaisu, niin ehkä voit koittaa etsiä hänen tilastaan psykoosiin sopivia piirteitä ja selittää hoitohenkilökunnalle. Selittämättömät kivut tai niiden selittämätön voimakkuuskin riittää psykoosin oireeksi. Ne on siis tulkittavissa osin harhaksi. Sekin varmaan riittää että näkee itsensä virheellisesti niin hirveän näköisenä ettei voi poistua kotoa. Tiedän tyypin jonka migreeni tulkittiin vuosia psykoosiksi.
Tuo on yksinkertaisesti väärin. On väärin etsiä psykoosin merkkejä henkilöstä, jolla niitä ei ole ja ikään kuin vielä normaalit somaattiset oireet psykopestä. Ei näin. Ei kukaan voi sanoa, kenen kova kipu on selittämätöntä. Pakkohoito voi olla todella traumatisoivaa. Tuo ei ole auttamista, että pakottaa ihmisen hoitoon.
Kokenut samaa...Ambulanssi ei ottanut mukaansa, kun sairas itse soitti. Kuukauden päästä kun oli psykoosissa poliisit taluttivat lanssiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt häneltä miten voisit häntä konkreettisesti auttaa? Jos hän on todellisuudentajuinen, niin varmaankin ymmärtää vaikeutensa ja niiden syyt, ja ehkä tietää mahdollisen ratkaisunkin, mutta hänellä ei ole välttämättä kykyjä tai voimia toteuttaa ratkaisua. Tästä on kokemusta itsellänikin, kun hyvin vaikea rahatilanne aiheutti masennuksen.
Järjissään olevalla aikuisella ei tosiaan ole mitään velvollisuutta elää, jos ei halua. Poliisi ja ambulanssi tulevat paikalle vain akuutissa terveyden tai hengen vaarassa, mutta tietysti lukittautuminen sisälle voi tällaiseksi ennen pitkää kehittyä.
Tilanne voi olla niin umpikujainen ja toivoton, ettei tiedä tai osaa vastata tai tehdä yhtään mitään. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Masennuksen kohdalla syvä masennus sinänsä voidaan tulkita psykoottistasoiseksi eli M1-kriteerit täyttyy esim jos masennuksen takia ei syö, ei liiku yms. ja toimintakyky on täysi 0. Tuolloinhan henki on vaarassa. Psykoottiseen masennukseen ei tarvitse siis olla (aisti)harhoja.
Tämän kun kaikki tajuaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Häntä ei voi kuulemma auttaa mitenkään. Nuori ihminen, jolla on huono itsetunto jo pelkästään aknen takia, mikä estää ihmisten ilmoilla liikkumista. Omasta mielestäni hän näkee aknensa paljon pahempana kuin mitä se todellisuudessa onkaan. Ja esim.Roaccutan ei sovi hänelle.
Lisäksi hänellä on enemmän tai vähemmän fyysisiä kipuja jatkuvasti, joihin ei ole olemassa muuta täsmähoitoa kuin normaalit särkylääkkeet. Nuo fyysiset kivut ovat siis ympäri kehoa, myös kasvoissa.
Sitä olen pohtinut, mahtaako se jatkuva yksinolokin lisätä kiputuntemuksia ja huonoa itsetuntoa, kun on aikaa tarkkailla itseään ja katsoa peiliä? Hän välttelee kuitenkin varsinkin tuttujen näkemistä viimeiseen asti.
Onko täällä muita yhtä masentuneita ja väsyneitä?
Ap.
Vaikeita asioita. Saisko sossuihmisiä ja kotilääkäriä paikalle. Yksinäisyys pahasta.
Tiedän miten avuttomaksi itsensä tuntee kun toinen on huonona :.(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi menee paikalle, jos soittaa 112. Voi viedä putkaan, tai soittaa ambulanssin paikalle, jotka vievät päivystykseen ja jossa sitten katsotaan jatkomahdollisuuksista. Voi päästä osastolle, tai sitten lähetetään kotiin.
Kannattaa varmaan sanoa poliisille ettei ole oikein viedä vakavasti masentunutta putkaan. Masennus ei ole rikos, vaikka itsemurha pyöriikin mielessä.Kuka alanuolitti tätä?
Miksi?
Se on fakta!
Ei poliiseita akne kiinnosta. Avunsaanti ei ole itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
No kaikkea säkin mietit. Käys nyt ulkona kävelyllä ja pyydä se masentunut ystäväsi mukaan.
Törkee vastaus. Onneksi joku miettii! Masennuksia on eriasteisia.
Luonto karsii. Nämä on liian vaikeita ihmisiä pitää lähellä kun ne saattaa aamupäivällä olla ihan ok ja 4 tuntia myöhemmin alkaa taas ihme ininä pään sisäisistä sekoboltseiluista.
Lukekaapa m1-kriteerit/mt-laki, ei tarvitse psykoosia. Masennus tulkitaan psykoottistasoiseksi, mikäli se on erittäin vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapa m1-kriteerit/mt-laki, ei tarvitse psykoosia. Masennus tulkitaan psykoottistasoiseksi, mikäli se on erittäin vaikea.
Tämän kun tietäisivät kaikki ammattilaiset.
Tuota noin jätähän ihminen rauhaan jos hän ei avaa sinulle ovea tai vastaa puhelimeen syy voi myös olla ettei halua, eikä psykoosi!
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Joskus potilaalle joudutaan tekemään lobotomia