Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakkohoitoon masennuksen takia

Vierailija
08.03.2020 |

Viekö ambulanssi masentuneen pakkohoitoon, jos hänellä ei ole psykoosia? Eli masentunut on täysin tässä maailmassa, mutta hän on niin väsynyt kipuihinsa ym., että on kertonut, ettei jaksa enää elää ja suunnittelee elämänsä lopettamista. Ei olisi kuitenkaan itsetuhoinen akuutisti vielä sinä päivänä, kun ambulanssi tulisi paikalle.

Jos masentunut ei halua avata oveaan ambulanssin henkilökunnalle, mitä tapahtuu? Kuka sen oven avaa, poliisi?
Ei kai poliisi kuitenkaan tule paikalle, jollei ole akuutti hätätilanne päällä ja ovi on saatava kiireellä auki?

Miten voi auttaa vakavasti masentunutta itsemurhaa suunnittelevaa läheistä, joka haluaa olla vain yksin asunnossaan oven takana vastaamatta puheluihin ja aukaisematta oveaan eikä ole menettänyt todellisuudentajuaan? Eikä halua mennä oma-aloitteisesti hoitoon.
Olen lukenut, että vain psykoosissa oleva masentunut otetaan pakkohoitoon ja ei-psykoosissa olevalta vaaditaan vapaaehtoisuutta.
Kertokaa kokemuksia, omia tai tuttujen!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt häneltä miten voisit häntä konkreettisesti auttaa? Jos hän on todellisuudentajuinen, niin varmaankin ymmärtää vaikeutensa ja niiden syyt, ja ehkä tietää mahdollisen ratkaisunkin, mutta hänellä ei ole välttämättä kykyjä tai voimia toteuttaa ratkaisua. Tästä on kokemusta itsellänikin, kun hyvin vaikea rahatilanne aiheutti masennuksen.

Järjissään olevalla aikuisella ei tosiaan ole mitään velvollisuutta elää, jos ei halua. Poliisi ja ambulanssi tulevat paikalle vain akuutissa terveyden tai hengen vaarassa, mutta tietysti lukittautuminen sisälle voi tällaiseksi ennen pitkää kehittyä.

Vierailija
2/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne, mutta jos ei ole psykoottinen tai täysin itsetuhoinen (tyyliin kävelee jo junaraiteilla), ei voi mitään. Väkisin ei näitä hoitoon saada, ei täyty kriteerit. Ja vaikka saisikin, hoidot on joka tapauksessa liian lyhyitä. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdonvastaiseen hoitoon vaaditaan psykoosi. Tuollaisessa tilanteessa tarvitaan vapaaehtoisuutta.

Vierailija
4/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joudu pakkohoitoon noilla kriteereillä. Eikä ambulanssikaan välttämättä tule paikalle, jos mitään akuuttia kriisiä ei ole.

Vierailija
5/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Hyvällä tuurilla ambulanssi tulee paikalle, mutta vielä pitäisi saada ovi auki ja suostutella henkilö lähtemään mukaan. Ensihoitajat eivät voi käyttää pakkokeinoja ja poliisi ei tule paikalle, jos ei ole akuutti hätätilanne. Ambulanssikin voi viedä vain päivystykseen asti, jossa sitten lääkäri arvioi hoidontarpeen. Pakkohoitoon ei laiteta, jos psykoottisuutta ei ilmene.

Vierailija
6/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen kohdalla syvä masennus sinänsä voidaan tulkita psykoottistasoiseksi eli M1-kriteerit täyttyy esim jos masennuksen takia ei syö, ei liiku yms. ja toimintakyky on täysi 0. Tuolloinhan henki on vaarassa. Psykoottiseen masennukseen ei tarvitse siis olla (aisti)harhoja.

Vierailija
7/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä ei voi kuulemma auttaa mitenkään. Nuori ihminen, jolla on huono itsetunto jo pelkästään aknen takia, mikä estää ihmisten ilmoilla liikkumista. Omasta mielestäni hän näkee aknensa paljon pahempana kuin mitä se todellisuudessa onkaan. Ja esim.Roaccutan ei sovi hänelle.

Lisäksi hänellä on enemmän tai vähemmän fyysisiä kipuja jatkuvasti, joihin ei ole olemassa muuta täsmähoitoa kuin normaalit särkylääkkeet. Nuo fyysiset kivut ovat siis ympäri kehoa, myös kasvoissa.

Sitä olen pohtinut, mahtaako se jatkuva yksinolokin lisätä kiputuntemuksia ja huonoa itsetuntoa, kun on aikaa tarkkailla itseään ja katsoa peiliä? Hän välttelee kuitenkin varsinkin tuttujen näkemistä viimeiseen asti.

Onko täällä muita yhtä  masentuneita ja väsyneitä?

Ap.

Vierailija
8/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pakkohoidossa psykoottisen masennuksen takia. Menin osastolle itse ja aluksi se dg vakavana masennuksena, ja muutettiin psykoottiseksi masennukseksi. Osastokokemus lääkepakottamisine oli traumatisoiva ja aiheutti minulle itsemurha-ajatuksia lisää. Lääkkeet teki vielä kamalamman olon ja minulla on vahva epäilys, että isot lääkemäärät heikensi oloani ja teki sekavammaksi.

Haluan puhua pakottamisen ja väkisinlääkitsemisen negatiivisista vaikutuksista psyykeeseen. Väittäisin, että aika monissa tapauksissa pakottaminen kääntyy itseään vastaan.

Paras tapa auttaa läheistä on kuunnella häntä ja kunnioittaa hänen tahtoaan.

Vierailija
9/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pakkohoidossa psykoottisen masennuksen takia. Menin osastolle itse ja aluksi se dg vakavana masennuksena, ja muutettiin psykoottiseksi masennukseksi. Osastokokemus lääkepakottamisine oli traumatisoiva ja aiheutti minulle itsemurha-ajatuksia lisää. Lääkkeet teki vielä kamalamman olon ja minulla on vahva epäilys, että isot lääkemäärät heikensi oloani ja teki sekavammaksi.

Haluan puhua pakottamisen ja väkisinlääkitsemisen negatiivisista vaikutuksista psyykeeseen. Väittäisin, että aika monissa tapauksissa pakottaminen kääntyy itseään vastaan.

Ja lisättäkööt vielä, että koen, että osastohoito ja pakkohoito on ihan sairaalloisen lääkekeskeistä, lukuunottamatta Keroputaan mallia.

Vierailija
10/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi menee paikalle, jos soittaa 112. Voi viedä putkaan, tai soittaa ambulanssin paikalle, jotka vievät päivystykseen ja jossa sitten katsotaan jatkomahdollisuuksista. Voi päästä osastolle, tai sitten lähetetään kotiin. 

Kannattaa varmaan sanoa poliisille ettei ole oikein viedä vakavasti masentunutta putkaan. Masennus ei ole rikos, vaikka itsemurha pyöriikin mielessä. 

Vierailija
11/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voidaan antaa sähköhoitoa

Vierailija
12/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voidaan antaa sähköhoitoa

Sähköhoito on keinotekoisesti epilepsiakohtauksen aiheuttamista nukutuksessa. Jollekin jää muistiongelmia, lyhytaikaisia tai vähän pitkäkestoisempia.

Näin sähköhoidossa käyneitä osastolla, ja osa ei muistanut esim. ollenkaan tavanneensa minut ja jutteluamme sähköhoidon jälkeen. Sanoin kyseiselle hoitomuodolle ei kiitos itse, koska mulle muistot on rakkaita.

Vierailija
13/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuomessa on todella vaikea "päästä" pakkohoitoon. Esim. henkilöt jotka yrittävät itsem-rhaa ja päätyvät ambulanssilla hoitoon kotiutetaan 99% viimeistään seuraavana päivänä.

Vierailija
14/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lähettänyt viestin, että tappaa itsensä tai aikoo, niin sitten vain soitto hätänumeroon ja he tietävät mitä tehdä.

Muistan itse nuoruudessani, kun vastaavalainen tapaus oli. Ambulanssi meni tämän henkilön luokse ja kertoivat, että jos ei avaa ovea niin tulevat poliisin kanssa sisälle. Avasi sitten. Ei joutunut lähtemään osastolle, mutta joutui menemään seuraavana päivänä lääkäriin ja hoitoon. He kyllä osaavat sitten arvioida, miten vaaraksi henkilö itselleen on.

Vierailija
15/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan ottaa pakkohoitoon ihan jo silläkin indikaatiolla jos on tarkka suunnitelma ja välineet sen toteuttamiseen ja lääkärille suoraan sanoo että kyllä olen tämän toteuttamassa tyyliin heti kun tästä pääsen tai on tiedossa tietty hetki.

Vierailija
16/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeata on sillä pitää olla lääkärin M 1 paperi.

Vierailija
17/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisättäkööt vielä, että koen, että osastohoito ja pakkohoito on ihan sairaalloisen lääkekeskeistä, lukuunottamatta Keroputaan mallia.

Keroputaan malli on ihan täyttä paskaa ja kyseisessä sairaalassa kyllä lääkitään ihan yhtälailla lähes tiedottomaksi. T. kokemusta on.

Vierailija
18/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaisen psykoosidiagnoosin saa kyllä aika helposti jos hoitoon haluaa. Ei tarvita mitään näkö- tai kuuloharhoja eikä tunnetta ihmisten vainoamisista tai salaliitoista. Jos haluat pelastaa tuttavan hengen ja koet että pakkohoito on ainoa ratkaisu, niin ehkä voit koittaa etsiä hänen tilastaan psykoosiin sopivia piirteitä ja selittää hoitohenkilökunnalle. Selittämättömät kivut tai niiden selittämätön voimakkuuskin riittää psykoosin oireeksi. Ne on siis tulkittavissa osin harhaksi. Sekin varmaan riittää että näkee itsensä virheellisesti niin hirveän näköisenä ettei voi poistua kotoa. Tiedän tyypin jonka migreeni tulkittiin vuosia psykoosiksi. 

Vierailija
19/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaisen psykoosidiagnoosin saa kyllä aika helposti jos hoitoon haluaa. Ei tarvita mitään näkö- tai kuuloharhoja eikä tunnetta ihmisten vainoamisista tai salaliitoista. Jos haluat pelastaa tuttavan hengen ja koet että pakkohoito on ainoa ratkaisu, niin ehkä voit koittaa etsiä hänen tilastaan psykoosiin sopivia piirteitä ja selittää hoitohenkilökunnalle. Selittämättömät kivut tai niiden selittämätön voimakkuuskin riittää psykoosin oireeksi. Ne on siis tulkittavissa osin harhaksi. Sekin varmaan riittää että näkee itsensä virheellisesti niin hirveän näköisenä ettei voi poistua kotoa. Tiedän tyypin jonka migreeni tulkittiin vuosia psykoosiksi. 

Miksi se että joku ajattelee että jostakin asiasta on tehty juoni tai salainen suunnitelma, olisi niin kauhea asia? Antaa sellaisen ihmisen elää ajatusmaailmansa kanssa ihan kuten muutkin

Vierailija
20/43 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se että joku ajattelee että jostakin asiasta on tehty juoni tai salainen suunnitelma, olisi niin kauhea asia? Antaa sellaisen ihmisen elää ajatusmaailmansa kanssa ihan kuten muutkin

En tiedä, mutta nuo on kai vain määritelty niiksi tavallisiksi psykoosin oireiksi. Muillakin oireilla sen diagnoosin kuitenkin saa. Tuo migreenityyppikään ei ollut ikinä uskonut mihinkään salaliittoihin tai kokenut että häntä tarkkaillaan.