Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suhteellisuudentajua koronaan

Vierailija
08.03.2020 |

Wuhanissa on tähän mennessä sairastunut 0,1% väestöstä. 20% sairastuneista on tarvinnut sairaalahoitoa. 2,3% sairastuneista on kuollut.
Jos Suomessa sairastuvuus tulee olemaan samaa luokkaa, se tarkoittaa, että sairastuneita on noin 5500 ihmistä, joista 1100 tarvitsee sairaalahoitoa. Kuolemantapauksia tulee olemaan vähän yli 120 ihmistä.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se juuri menee mutta turha tätä hysteerisille palstamammoille on selittää.

Vierailija
2/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tollasta mäkin laskin, paitsi että laskin suhteessa Italiaan. Silloin 100 sairastuu ja noin 35 kuolee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on hyvä tää hysteria. Saa varovaisia pesemää käsiään yms. Voi estää taudin kulun. En nimittäin halua tätä enkä muutakaan tautia edes lievänä.

Vierailija
4/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassakin on vasta muutama tuhat sairastunut ja nyt ollaan jo joutumassa tilanteeseen että niin vielä opiskelevat hoitajat kuin lääkärit kuin eläkeläisetkin määrätään töihin. 

Vierailija
5/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon massiiviset toimet leviämisen estämiseksi. Ja todennäköisesti luvut on aliraportoitu

Vierailija
6/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sitten ongelma jos itse ja/tai läheiset kuuluu niihin kuolleisiin.

Vierailija
7/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta näin se on jokaisen taudin suhteen. Tai vaikka liikenneonnettomuuksien tai muiden tapaturmien jne...

Vierailija
8/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se juuri menee mutta turha tätä hysteerisille palstamammoille on selittää.

Palsta vaikuttaa olevan hybridivaikuttamisen kohteena tämän aiheen tiimoilta. Yritetään levittää epäluottamusta järjestäytyneeseen yhteiskuntaan.

Vierailija
9/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos itse kuuluu niihin kuolleisiin, niin ei se sitten mikään ongelma enää ole...

Vierailija
10/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ei lääpi ja pussaile vieraita ihmisiä, vaan pitävät kunnon hajuraon. Hygienia on myös korkealla tasolla. 

Vierailija
11/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos itse kuuluu niihin kuolleisiin, niin ei se sitten mikään ongelma enää ole...

Tokihan sitten sukulaiset tartuttaa toisiaan hautajaisissa ja koko suku sammuu...

Vierailija
12/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan lukuihin ei voi luottaa.

Vierailija
13/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa kuolleisuusprosentti lähellä 5 % (sairastuneista), ja tämä tilanteessa jossa sairaalapaikkoja vielä on.

Ei ole mitään syytä vähätellä.

Suomessa on toki toistaiseksi vähän sairastuneita mutta heissäkin on jo sairaalahoitoa tarvitsevia.

Vierailija
14/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskuva lakkaa kiinnostamasta viimeistään siinä vaiheessa kun käsittää että oma todennäköisyys kuolla tautiin on yli 20%.

Vierailija
15/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ei lääpi ja pussaile vieraita ihmisiä, vaan pitävät kunnon hajuraon. Hygienia on myös korkealla tasolla. 

ainakin kassalla mummot ja papat köhii kohti, että ei kauhean hygieenista

Vierailija
16/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wuhanissa ryhdyttiin erittäin tarkkoihin eristystoimiin. Jollei sellaisiin ryhdytä, ovat luvut huonommat.

Lisäksi aaltoja voi tulla useita.

Monet asiantu tijat laskevat, että 60-80 prosenttia sairastuu. Mitä siihen sanot?

Vierailija
17/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa kuolleisuusprosentti lähellä 5 % (sairastuneista), ja tämä tilanteessa jossa sairaalapaikkoja vielä on.

Suomessa on toki toistaiseksi vähän sairastuneita mutta heissäkin on jo sairaalahoitoa tarvitsevia.

Niin, diagnosoiduista sairastuneista. Lisäksi lukemattomat ihmiset sairastavat sen ilman diagnoosia kotonaan tai ehkä edes itse tietämättä sairastaneensa, kun oireet ovat lieviä. Tällöin todellinen kuolleisuusprosentti on paljon pienempi.

Vierailija
18/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäluottamusta tai ei, mutta koska maailmanlaajuisesti ollaan jo sulkemassa rajoja ja kaupunkeja, ongelma saattaa syntyä muista syistä. Mitä itse pohdin, on tavaran liikkuvuus. Nyt jo käsidesit kaupoista loppu, eikä niitä ole tulossakaan. Ihmiset hamstraa ja jos et itse hamstraa, jäät ilman (esim. tyhjentyneet WC-paperihyllyt). Lääkkeistä tulee olemaan pula ja valtio huolehtii varmuusvarastoillaan vain niistä, joilla henkeä uhkaava tauti (esim. I-tyypin diabeetikot). 

Pienet asiat saattavat häiritä normaaliarkea. Käytän itse tietyn merkkisiä siteitä ja on aika hankalaa siirtyä heikompilaatuisiin. Jos haluan leipoa, tarvitsen leivinpaperia. Ulkomaiset suosikkituotteet todennäköisesti loppuvat ensin. Jo syksyllä oli Oboy-kaakaossa toimitusvaikeuksia ja kaurajuomat olivat jonkun aikaa loppu. Ja silloin oli kyse "normaaleista" toimitusvaikeuksista. Jos ruokatehtaita suljetaan tai osakin henkilökunnasta sairaana, tuotteita ei valmisteta. Logistiikkaketjut ovat hyvin tiukat ja viiveet johtavat siihen, että tavaraa ei kauppoihin tule.

Ja jos epidemia on valloillaan, hoitohenkilökunta ei riitä, eikä tehohoitokapasiteetti. Ei tämä ihan yhdentekevä asia ole, vaikka nyt Suomessa ollaankin aika rauhallisessa vaiheessa.

Vierailija
19/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, diagnosoiduista sairastuneista. Lisäksi lukemattomat ihmiset sairastavat sen ilman diagnoosia kotonaan tai ehkä edes itse tietämättä sairastaneensa, kun oireet ovat lieviä. Tällöin todellinen kuolleisuusprosentti on paljon pienempi.

Ilmeisesti oireettomia on nykytiedon mukaan sittenkin todella vähän. Tai käytännössä alkutilanne on oireeton tai vähäoireinen mutta tauti pahenee myöhemmin, ns. 2-vaiheinen sairaus.

Vierailija
20/56 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokihan sitten sukulaiset tartuttaa toisiaan hautajaisissa ja koko suku sammuu...

No sehän ei edelleenkään vaikuta mitenkään siihen kuolleeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi