Jos aito työvoimapula vaivaisi, haettaisiin työttömät te-toimiston listoilta töihin!
Olin 3 vuotta työttömänä. Sinä aikana 0 henkilöä katsoi CV:ni te-toimiston sivuilta ja lopulta cv-netti lakkautettiin viime vuonna.
Olen korkeasti koulutettu, mutta minulla on myös käytännönläheisistä töistä- ja koulusta kokemusta hyvällä menestyksellä. Olen ollut aina todella ahkera työntekijä ja työpanostani on arvostettu.
Olisin arvostanut, jos työttömänä olisin saanut jonkun matalan kynnyksen työpaikan, jossa käydä esimerkiksi keikkatöissä.
Itse en usko, että työvoimapula on niin iso kuin puhutaan. Jos niin olisi, niin ne työntekijät olisi haettu sieltä te-toimiston listoilta töihin. Oma koulutukseni ja kokemukseni on soveltuva moneen ja minun sivua katsottiin 0 kertaa. Kertoo ettei resursseja ole yhtään yritetty edes kaivella ennen kuin on alettu huutelemaan ulkomaisen työvoiman tarpeesta. Minusta metodi on väärä.
Olen myös sairaanhoitoalan kokeen läpäissyt, mutta pääsin myös toiselle alalle, jota opiskelin. Kyllä tuollekin alalle saisi muuntokoulutettuja monia korkeasti koulutettuja, mutta nekin halutaan hakea ulkomailta.
Miksi Suomeen ei luoda koulutusjärjestelmää, jossa olisi helppo muuntokouluttautua helposti alalta toiselle hyväksikäyttäen avoimen yliopiston, ammattikorkeakoulun ja ammattikoulun kursseja?
Miksi ratkaisukeskeisyys puuttuu kokonaan, tai ratkaisut ovat vääriä. Paljon on puhetta, mutta fiksut teot puuttuvat.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Diakissa oli ainakin todella nihkeä vastaanotto, kun asiaa tiedustelin. Eräs stressaantunut opettaja oli todella töykeä aloitteleville.
Ikävä kuulla kokemuksestasi ja pahoitteluni tapahtuneesta! Oletkohan kysynyt aiheesta oikeasta paikasta? Diakin Hakijapalvelut on oikea taho hakemiseen ja pohjakoulutukseen liittyvien asioiden selvittämiseen:
hakijapalvelut@diak.fi
p. 0400 725 384
https://www.diak.fi/hakijapalvelut/
Toivottavasti saat tuota kautta asiaa eteenpäin. Yhteishaku on tänä keväänä 18.3.-1.4.
Ystävällisin terveisin Henni Diakin viestinnästä
Diakonia-ammattikorkeakoulu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diakissa oli ainakin todella nihkeä vastaanotto, kun asiaa tiedustelin. Eräs stressaantunut opettaja oli todella töykeä aloitteleville.
Ikävä kuulla kokemuksestasi ja pahoitteluni tapahtuneesta! Oletkohan kysynyt aiheesta oikeasta paikasta? Diakin Hakijapalvelut on oikea taho hakemiseen ja pohjakoulutukseen liittyvien asioiden selvittämiseen:
hakijapalvelut@diak.fi
p. 0400 725 384
https://www.diak.fi/hakijapalvelut/ Toivottavasti saat tuota kautta asiaa eteenpäin. Yhteishaku on tänä keväänä 18.3.-1.4.
Ystävällisin terveisin Henni Diakin viestinnästä
Siis muuten hyvä kokemus koulusta. Yksittäistapaus tuo.
Se ei ole nykypäivänä mitään mukavaa jobbailua enää, mikä palvelee työntekijää, eikä työnantajaa.
Kuten palstallakin on monella harhainen käsitys, että voi mennä tuhlaamaan työnantajan resursseja ja puuhastella sen verran kun itse jaksaa ja itselle sopii. Tietenkin hitaalla työtahdilla.
On kyllä osa niin kaukana todellisuudesta täällä kun olla ja voi. Yrittäjällä on juoksevia kuluja, kuten vuokrat ja sähköt, laitteiston vuokrat/velat jne.. kellon ympäri.
Silloin pitäisi pystyä tekemään tuottavaa työtä hyvällä vauhdilla, että jotain jää viivankin alle.
Ei kenenkään persus kestä maksaa juoksevia kuluja, jos joku tulee sinne vähän vain jobbailemaan mitä huvittaa.
Zinc