Alkoholi ja sydämen hakkaaminen
Mistä ihmeestä johtuu, että kun on nauttinut alkoholia niin noin tunnin päästä nukkumaanmenosta herää ja sydän hakkaa vimmatusti? Ei koskaan aiemmin ole tällaista ilmennyt. Nyt pari kertaa eikä alkoholimäärät ole olleet valtavia. Vähän pelottavaa.,
Kommentit (22)
Ap, alkoholi nostaa sykettä. Itse en voi käyttää rytmihäiriöiden vuoksi, sain lääkityksen noihin.
Mulla sama juttu, sydämen tykytys on todella kiusaavaa. Enää en juo ollenkaan väkeviä, en edes yhtä snapsia. Maksimi alkoholinkesto on noin 3 lasia viiniä 8h aikana, eikä yhtään enempää.
Mulla on tullut iän myötä, samoin parilla kaverilla. Kestän muutaman lasin viiniä, mutta mitään isompaa määrää ei viitsi nauttia, on sen verran ikävä olo.
Sama, mutta vasta seuraavana aamuna. Ei ollut koskaan ennen, nyt olen 37. Sydän on kunnossa, kuulemma melko normaali reaktio.
Mulla sama, samoin tätä nykyä myös yhtään raskaamman ruokailun jälkeen. Mulla on ollut myös (käsittääkseni vaarattomia ja hyvälaatuisia) lisälyöntejä, joita ei aiemmin ole ollut. En tiedä onko syynä ihan vaan ikä (40+) vai jotain muuta. Kokonaisrasitus? Seuraan vielä.
"KOLMEKYMPPISENÄ useimmat ihmiset voivat nauttia pari kolme olutta tai viinilasillista seurauksia kummemmin miettimättä. Nelikymppisenä moni sen sijaan huomaa, että jo suhteellisen pieni alkoholimäärä sekoittaa elämää.
Unen laatu huononee. Krapulat tuntuvat pahemmilta. Seuraavana päivänä väsyttää, vaikka nukkumaan meno ei ole nuoruusvuosien tapaan venähtänyt aamutunneille.Rytmihäiriöitäkin voi tulla helpommin.
Rasvattoman kudoksen määrä alkaa vähentyä 40–50-vuotiaana. Alkoholi jakautuu elimistön sisältämään nesteeseen, ja kehossa on siten vähemmän tilaa, johon alkoholi voi mennä. Veren alkoholipitoisuus nousee näin suuremmaksi. Kyseessä on fysiologinen ilmiö, jota ihminen ei voi itse vastustaa."
HS
Kiitän kommenteista! Ikää minullakin 36 (nainen) ja stressiä kyllä kuulunut elämään viime kuukaudet. Pari kertaa yöllä herännyt tuohon tykytykseen yöllä myös ilman alkoholia. Ikävä tunne. Ehkä tämä on siis iän ja stressin mukanaan tuoma ilmiö. Rintakipuja tms. sellaisia ei ole ollut.
Mulla sama oire ja ikää 52. Useamoi ystävä lopettanut alkoholinköytön kokonaaan tuon takia, liittyy ikään.
Sydänlääkörin mukaan 5 annosta viikossa on maksimi, siis huomattavasti vöhemmän kuin virallinen suositus sydänterveyden kannalta. Itselläni on lisälyönti mutta ei liity noihin alholin aiheuttamiin öisiin tykytyksiin.
Tunnistaako sen itse jostakin onko kyseessä lisälyönnit vai tykytys?
Lisälyöntejä on lähes kaikilla, nuo tykytykset voivat tulla kohtauksittain. Kardiologi on paras arvioimaan, tarvitaanko lisätutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan ole huomannut mitään lisälyöntejä. Tykytystä taas ei voi olla huomaamatta🥴 en ole kysynyt kardiologilta siitä mutta vaarattomalta vaikuttaa ja monilla ihan sama oire alkoholiin liittyen. Keho ei vain enää kestä sitä.
Olen ihan vaiheessa että lopetan kokonaan. Pilaa yöunet, muttatoisaalta joskus kiva ottaa muutama lasillinen hyvää juomaa. En tiedä supistuisko illanvietot ihan absolutistina, kun muut juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan ole huomannut mitään lisälyöntejä. Tykytystä taas ei voi olla huomaamatta🥴 en ole kysynyt kardiologilta siitä mutta vaarattomalta vaikuttaa ja monilla ihan sama oire alkoholiin liittyen. Keho ei vain enää kestä sitä.
Olen ihan vaiheessa että lopetan kokonaan. Pilaa yöunet, muttatoisaalta joskus kiva ottaa muutama lasillinen hyvää juomaa. En tiedä supistuisko illanvietot ihan absolutistina, kun muut juo.
Siis olen toi aiempi jollakisälyönti todettu.
Villi veikkaus, mutta johtuiskohan alkoholista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitän kommenteista! Ikää minullakin 36 (nainen) ja stressiä kyllä kuulunut elämään viime kuukaudet. Pari kertaa yöllä herännyt tuohon tykytykseen yöllä myös ilman alkoholia. Ikävä tunne. Ehkä tämä on siis iän ja stressin mukanaan tuoma ilmiö. Rintakipuja tms. sellaisia ei ole ollut.
Erityisesti stressaavina aikoina huolehdin erityisesti siitä, etten ota alkoholia muutamaan tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Valitettavasti yksikin annos voi olla liikaa.
Sydämentykytys yöllä on tosiaan myös stressioire, johon aika ajoin heräilen itsekin. Jos mahdollista, karsin stressin aiheuttajia (usein ei ole, mutta joskus kuitenkin on jotain tehtävissä) ja pyrin nukkumaan riittävästi, siis kompensoimaan yöllä valvotun ajan. Rauhallinen liikunta, ei rääkki, ja terveellinen, riittävä ravinto auttavat. Sokeri pahentaa. Samoin liian pitkä paasto, johon minulla on taipumus stressaantuneena. Tämä siis omalla kohdallani, en tarkoita kirjoittaa universaalia ohjetta.
Tsemppiä!
Olen huomannut saman kun alkoholi alkaa poistumaan elimistöstä alkaa kova sydämen syke.
Pelottavaltahan se tuntuu mutta otan sitten rauhoittavan lääkkeen niin johan tokenee jytke.
Mullakin tullut kovat rytmihäiriöt 36-vuotiaana. Alkoi tosiaan noilla krapulajyskyttelyillä, mutta nyt kun niitä on jatkunut yli vuoden, niin olen selvästi paikantanut ne kuukautiskierron loppuvaiheeseen. Liittyy siis varmaankin estrogeenin vähyyteen, gynekin tätä arveli. Mihinkään tutkimuksiinhan ei niin vaan päästäkään, lääkäri määräsi rytmihäiriöön lääkettä, mutta rytmihäiriön syytä, vakavuutta tai mahdollista vikaa sydämessä ei kukaan ole tutkinut. Kuolemanpelko onkin tuonut mukavan pienen lisän elämään! Kiva valvoa öisin pumppu pampatellen rintakehä rytkyen ja vakuutella itselleen, että tämä on varmastinihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin tullut kovat rytmihäiriöt 36-vuotiaana. Alkoi tosiaan noilla krapulajyskyttelyillä, mutta nyt kun niitä on jatkunut yli vuoden, niin olen selvästi paikantanut ne kuukautiskierron loppuvaiheeseen. Liittyy siis varmaankin estrogeenin vähyyteen, gynekin tätä arveli. Mihinkään tutkimuksiinhan ei niin vaan päästäkään, lääkäri määräsi rytmihäiriöön lääkettä, mutta rytmihäiriön syytä, vakavuutta tai mahdollista vikaa sydämessä ei kukaan ole tutkinut. Kuolemanpelko onkin tuonut mukavan pienen lisän elämään! Kiva valvoa öisin pumppu pampatellen rintakehä rytkyen ja vakuutella itselleen, että tämä on varmastinihan ok.
Sydämen ultraääni maksaa noin 200 euroa, mies on menossa ja katsoin hinnan etukäteen. Kyllä mä menisin varmistamaan kardiologilta, mistä on kyse. Itseltäni löytyi ultraäänitutkimuksessa sivuääni sydämestä, on aivan vaaraton. Tutkimus tehtiin kohonneen BNP:n takia, mutta koskaan ei tarkistettu onko BNP laskenut. Se jäi vähän mietityttämään, vaikka sekä ultra että rasituskoe olivat ok. Yllättäen olin jopa keskivertokuntoinen ikäisekseni, vaikka olin ollut sairauden takia liikkumatta melkein kaksi kuukautta! Miten huono kunto muilla sitten on, jos itse omaan normikuntooni nähden rapakuntoisena olen keskikuntoinen.
Mulla on ihan sama juttu ja ikää 27.
Jännä että mulle tapahtuu sama kuin ap:lle vain jos olen juonut muutaman miedon tai pari kolme lasia viiniä. Nukkuminen häiriintyy toden teolla ja sydän hakkaa. Tämän takia en oikeastaan koskaan juo "muutamaa"
Viime viikonloppuna perjantai iltana illastimme vanhempieni kanssa ja join noin 4 lasia viiniä ja nukuin seuraavana yönä noin 3h pätkissä ja sain kamalat tykytykset.
Jännä tässä on se että jos vedän kunnon kännit niin nukun hyvin ja kyseistä ongelmaa ei tule kun vasta sitten joskus harvoin krapulassa. Kovien kännienkin vetämistä koitan rajoittaa muutamaan kertaan vuoteen sillä kestää yleensä pari-kolme vuorokautta kunnes nukun taas yöllä hyvin.
Ehkä ensi oireita alkavasta sydänsairaudesta. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa.