Murre sanoja
Olisi kiva lukea eri paikkakunnan murresanoja ja jos teillä on käytössä joku muu sana kun tiedätte mitä se tarkoittaa eri paikkakunnalla? Minkälaisia väärin käsityksiä on tullut?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Viruttaa. Eikö se pohjanmaalla ole kuivaamista? Meillä itäsuomessa virutetaan jotain pidemmäksi.
Viruttaa tarkoittaa jossakin murteessa huuhtomista ja jossakin toisessa vanuttamista, siis esim. villavaatteen kutistamista.
Tampere ja sana Terve. En käytä sitä välttämättä ääneen mutta ajattelen että hyvä sana kun toivottaa terveyttä.
Kannattaa aloittaa vaikka wikipediasta.
Eteläpohjalainen kuningasverbi on räpöttää. Eli kun syöt ja sotket ruokaa pöydälle tai vaatteillesi, räpötät. Räpötin keittoa rinnuksille.
Vierailija kirjoitti:
Olin sijaisena erittäin pohjoisessa Suomessa, kuulin sellaisen sanan kuin nakku. Onko tuttu kenelläkään palstalla seikkaileville?
Naismainen mies on Tornion jokilaaksossa Nakku. Sielläpäin on aika värikäs murre. Vastenmielinen ihminen on visto ja esim pihatöihin kelpaavat kengät ovat havilliset siihen hommaan. Jutellessa raatataan tai jopa raatathaan. Hieman erikoinen ihminen taas on pörrö. Lapset ovat kläpeja, jotka usein komennetaan kartanolle tai karthanolle jos sisäleikit muuttuvat riehkasemiseksi.
Lapsuudessa kyläiltiin Pellossa serkuilla ja sielä aina menimmä kylhään myös Ahkun eli mummon luo ja sielä puhheesseen tuli lissää murtheen sanoja. Ossaan näköhjään viehläki vaikka Eteläsä on asunu jo kauan. Itä-Lapissa oon ite syntyny.
Kyllä viruttaminen on tää pohojanmaalla huuhtelemista.
.