Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YT potkut ja työnantaja kirjoitti huonon työtodistuksen

Vierailija
07.03.2020 |

Sain yt-neuvottelujen tuloksena kenkää 10 vuoden työuran jälkeen. Olin päällikkötason tehtävissä ja hoitovapaan kälkeen tilalleni oli palkattu uusi vakituinen tyyppi tekemään ja minulle annettiin assistentti-tason tehtävät.

Nyt sitten sain työtodistuksen, jossa näkyy työtehtävänä vain nämä assari-homnat joita ehdin tekemään vajaan vuoden eikä mitään mainintaa päällikköhommistani!

Ihan kuin olisin ollut assari koko 10 vuotta!?

Toinen ihmetyksen aihe on että työsuhteen päättymispäiväksi oli merkitty päivämäärä jolloin sain kenkää eikä pvm jolloin työsuhde päättyi? Minulla ei ollut työvelvoitetta, mutta eikö työsuhde pääty silloin kuin se virallisesti päättyy eikä milloin työvelvoite päättyy?

Mites muilla on merkitty työtodistuksissa?

Ja voiko tosiaan olla, että päällikkö hommista ei tarvitse mainita?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä uusi. Tietysti pitää olla työtehtävät ja päivämäärät oikein.

Vierailija
2/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä alistu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siis niin, että aiemmat työtehtävät on mainittava eikä vain viimeisin?

Vierailija
4/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko pyytää esimoestä kirjoittamaan työtodistuksen, tuon ensimmäisen tekeleen kirjoitti toimitusjohtaja jolla (työtodistuksen mukaan) ole hajuakaan mun työtehtävistä.

Vierailija
5/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noilla todistuksilla mitään tee. Täälläpäin epämääräisesti ja vajavaisesti nimetyt työtehtävät ja allekirjoittajana selän takana paskaa puhuva, mitään osaamaton nepotistiesi”mies”. Roskiinhan se meni. Vaihdoin alaa joten valinta oli helppo.

Vierailija
6/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirryin työelämästä pois vuosi sitten. Ei kiinnosta enää olla mukana antamassa nahkani näille jolla ei ole edes alkeellisesti käytöstavat ja sosiaaliset taidot hanskassa.

Työelämä on vihoviimeinen paikka johon kannattaa panostaa.

Säälittää ihmiset jotka käyvät töissä tai tekevät ura. Luuletteko tosiaan että teitä muistetaan tai saatte mitalin?

Vierailija
7/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä uusi. Tietysti pitää olla työtehtävät ja päivämäärät oikein.

Niin siinähän oli irtisanomishetken työtehtävä. Todistukseen pitää kirjoittaa se työtehtävä, josta irtisanottiin.

Vierailija
8/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siirryin työelämästä pois vuosi sitten. Ei kiinnosta enää olla mukana antamassa nahkani näille jolla ei ole edes alkeellisesti käytöstavat ja sosiaaliset taidot hanskassa.

Säälittää ihmiset jotka käyvät töissä tai tekevät ura. Luuletteko tosiaan että teitä muistetaan tai saatte mitalin?

En luule mutta tarvitsen rahaa jokapäiväiseen elämiseen...

Vierailija
9/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko pyytää esimoestä kirjoittamaan työtodistuksen, tuon ensimmäisen tekeleen kirjoitti toimitusjohtaja jolla (työtodistuksen mukaan) ole hajuakaan mun työtehtävistä.

Ihan sama kuka sen kirjoittaa. Pyydät uuden, jossa tiedot ovat oikein. Kuten tuolla jo neuvottiin.

Vierailija
10/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, jos olisi toisin päin :D Ap olisi siirtynyt sihteerin hommista pomon hommiin niin huutaisiko hän sen perään?

Vierailija
11/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hankkinut hyvän koulutuksen, tottahan sitä haluaa olla työelämässä mukana ja hyödyntää osaamistaan, koulutustaan ja lisääntyä taitoja.

En halua mitään mitaleja enkä muistamisia, haluan käydä töissä ja elättää itseni ja lapseni. Hyvän koulutuksen ansioista minulla on hyvä palkka ja sen myötä mahdollisuus elää perheeni kanssa monipuolista elämää, toteuttaa niitä pienituloisen opiskelijan haaveita, joita aikoinaan oli.

Nii että tiedoksi vaan tuolle työnteon halveksijalle.

Vierailija
12/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kirjoittaa itsekin työtodistuksen ja pyytää siihen allekirjoituksen. Kyllä siinä pitäisi mainita aiemmatkin tehtävät eikä vain viimeisintä, etenkin kun on noinkin pitkä työhistoria. Päivämäärätkin täytyy olla oikein.

Mun pomo yritti kirjoittaa huonon työtodistuksen loruilemalla siihen tehtäviä joissa olin ollut vuosia aiemmin. Jotenkin niin että titteli se ja se, tehtävät ne ja ne, alkuun tärkeimpänä lueteltu vanhoja hommia joita en siis ollut tehnyt vuosikausiin ja jotka ei liittyneet silloisiin tehtäviin mitenkään. Tein korjaukset ja pyysin allekirjoittamaan uusitun version. Mietin kyllä että oliko tahallista vai, kuten epäilen, pomolla ei ollut mitään käryä siitä mitä mun tehtäviin kuului. Ehkä molempia, hän kun ei kyseistä alaa ymmärtänyt useamman vuoden jälkeenkään.   

Vierailija
13/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet sinäkin melkoinen päällikkö ollut. tuo avautumisesi ei sinusta kovin mairittelevaa kuvaa anna. tiedätkö siis mistään mitään

Vierailija
14/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro, mistä rahaa saa, jos kaikki tekevät saman? Mulla ei ole vaikeuksia keksiä tekemistä päiviini tai ollut kun olin työtön mutta kyllä mä mielelläni päivästä osan uhraan, kun nettona käteen jäävä osuus on kolme kertaa työmarkkinatuki ja en ainakaan joudu johonkin yhdistykseen työkokeiluun siivoilemaan sen työmarkkinatuen eteen. En saisi muita tukia koska puoliso käy töissä ja emme takuulla saisi tukina lähellekään sitä, mitä yhdessä saadaan palkkaa. Palkka antaa elämään paljon mahdollisuuksia. 

Vierailija
15/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että kannattaa kirjoittaa sen työtodistukset työtehtäväosuus itse, esimiehellä on niin hatara käsitys siitä, mitä kukakin tekee, voi olla lueteltuna joitain pikkuhommia, joihin meni pari tuntia kuukaudessa ja sitten ne varsinaiset työtehtävät jätettty kokonaan pois.

Vierailija
16/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen ittekin päättänyt. Ensi vuoden alusta (jos luoja suo elämää sinne asti) aion unohtaa työt ja elää vaikka tölkkejä keräämällä. Itsetunnoltaan sairaiden ja mieleltään kehittymättömien urpojen kanssa ei kiinnosta tehdä töitä, ja näitä riittää joka työpaikalla. Täytyy olla itte päästään vähän pipi että viihtyy tuossa maailmassa, minä en, olen liian viisas.

Vierailija
17/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Mitenkäs pitkään olit siellä vapaalla? On ihan ok ettei todistuksessa luetella jotain mitä olet tehnyt esim 5+ vuotta sitten, vaan vain viimeisimmät. Varmaan sillekin on syynsä, miksi sinut alennettiin... Ehkä ne pomohommat ei oikein sujuneet, jolloin parempi jättää pois jos niistä ei ta voi mitään positiivista sanoa.

Vierailija
18/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi lain mukaan antaa joko neutraalin tai hyvän työtodistuksen. Ota yhteys omaan liittoosi niin lakimies soittaa työnantajalle ja jos sittenkin työtodistus on virheellinen niin lakimies ottaa yhteyttä työnantajan liittoon ja sitä ei yksikään työnantaja halua.

Vierailija
19/19 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, pyydä uusi työtodistus. Laita pyyntöön mukaan teksti, johon olet itse kuvannut työtehtäväsi. Työtodistuksen kirjoittaja voi hyvinkin käyttää sitä hyväkseen.