Pitäis remontoida myytävän asunnon keittiö. Mikä houkuttelee?
Minkälainen olisi mahdollisimman usean ostajaehdokkaan mieleen?
Kommentit (66)
Pinkin väriset kaapit ja keltainen lattiamatto.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minä osaan remontoida keittiön niin, että saan siitä myydessä enemmän rahaa kuin remonttiin meni. Mutta minun ei tarvitse kysellä AV:lta vinkkejä sitä varten. Kaikki ratkaisut riippuvat todella paljon asunnon tyylistä, talon rakennusvuodesta, sijainnista, hintaluokasta ja pohjaratkaisusta (mikä sekin vaikuttaa siihen, minkä tyylinen ostaja kämpästä kiinnostuu).
Siispä sinuna jättäisin remppaamatta ja laskisin hintapyyntöä sen verran mitä olisit ollut remonttiin käyttämässä. Saat asunnon nopeasti kaupaksi kun hinnoittelet sen oikein, et tuhlaa aikaasi ja energiaasi remonttiin, ja havittelemasi varakas ostaja voi sitten remontoida keittiön mieleisekseen. Kuten hän todennäköisesti joka tapauksessa tekee, ellei keittiö ole jo valmiiksi aivan poikkeuksellisen upea ja kateutta herättävä. Eli jos remppaat keittiön vaikka hyvälläkin laatutasolla mutta niin että lopputulos on vähänkin keskinkertainen, saat sillä vain myyntiaikaa pidennettyä kun samalla hinnalla on myynnissä paljon muutakin tarjontaa.
Ihailen itsevarmuuttasi. Olen arkkitehti, joten osaan toki huomioida rakennustyylin suunnittelussa. Olen harrastusmielessä remontoinut ja myynyt kourallinen asuntoja ihan menestyksekkäästi, mutta silti minusta on mukavaa ja hyödyllistä kuulla myös muiden näkemyksiä. Ammattilaisena ikävä kyllä helposti suunnittelee tiloja, joita ihailevat muut ammattilaiset, mutta ei välttämättä suuri massa.
Ap
Olen keittiöihmisiä ja rakastan häärätä siellä. Trendikkyys ei silloin ratkaise, joten kiertäessäni viime syksynä uutta kotiani etsimässä ratkaisi keittiöissä niiden neutraalius väreissä ja kaappien riittävyys. Koneet uusin mieleisiksi, joten en kiinnittänyt laitteisiin huomiota erityisesti.
Keittiössä on mahdollisuus vaihtaa kaappien ovet ja maalata välitila, jolloin saan vaihtelua niin halutessani lähivuosina. Kiitos fiksuille edellisille asunnon omistajille. Sen pystyn tekemään itse pienin kustannuksin.
Keittiöt olivat monet niin järjettömän tarkkaan mietitty sen hetkisille omistajille, että vanhan äitini idioottivarma ohje miten kannattaa suosia kiinteissä neutraalia ja värejä tekstiileissä on ilmeisesti katoavaa kansanperinnettä. Jokainen kun haluaa mieleisensä kodin, niin välttäisin liikaa trendikkyyttä keittiöissä. Ostaja voi hyvin olla ikäiseni liki eläkeikäinen, joten ota huomioon eri ikäryhmätkin.
Ostin asunnon, jossa ainoa vika on keittiö. Juuri remontoitu. Mutta kaikki pielessä. Keitiökoneiden väriä myöten. Et pysty kuitenkaan miellyttämään kaikkia, tiedät se itsekin. Mitään massamakua ei ole. Turha yrittää, tee halpa "pesuremontti".
Ainakin itse asunnonostajana ajattelen niin, että oletusarvoisesti remontit on tehty ja asunto on nykyaikainen. Jos asunto on alkuperäiskuntoinen ja/tai isoja remontteja on tulossa, se laskee asunnon hintaa, mutta vaikka remontit olisi juuri tehty, en maksaisi ylihintaa vain sen takia, että myyjä haluaa saada omansa pois. Minulle sopivan hintatason määrittävät ns. asunnon muuttumattomat ominaisuudet, lähinnä sijainti ja neliöt, eivät kuluvat osat (pinnat ja kalusteet), jotka kuitenkin uusitaan vuosien varrella.
Suurin osa on vastannut kysymykseen. Mutta tutkimusten mukaan hämmästyttävän moni ihminen ei ymmärrä lukemansa sisältöä. Kuten sinä.