Olen ihan poikki!!! Työt+pieni lapsi vie kaikki mehut
Olen ihan puhki poikki. Samoin mies.
Lapsi oli taloudellisista syistä pakko laittaa päiväkotiin 1,5 vuotiaana ja nyt päiväkotiarkea takana reilut puoli vuotta. Lapsi siis 2v 3kk. Lapsi on koko ajan kiukkuinen ja väsynyt. Minä koen jatkuvaa pahaa oloa siitä että en ehdi olla lapseni kanssa kuin muutaman tunnin illasta. Aamut menee härdellissä. Surettaa!!!
Koska tämä alkaa helpottaa? Vai onko koko päiväkoti-ikä tällaista? :(
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi lapsi on kiukkuinen ja väsynyt? Eikö hän nuku yöllä tarpeeksi?
Lapsi uhmaa. Lisäksi ei nukahda päiväkodissa päiväunille kun pelkää. Kotona menee yöunille jo 20.00 (joskus jopa 19.30). Ilta lapsen kanssa on siis tosi lyhyt. :(
Ap
Mitä pelkää päiväkodissa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä lapsi jos ei siihen ole varaa?
Kotihoidontuki on noin 250e/kk. Myönnä pois, et itsekään eläisi noilla tuloilla.
Miksei ole säästöjä?
Tai rahaa lyhentää työaikaa?
Siksi että elämä ei mene aina niinkuin suunnittelee. Kultalusikka perseessä syntynyt ei tietysti voi tätä ymmärtää mitenkään. Sitä paitsi lasten hankkiminen ei ole mikään rikkaiden yksinoikeus eikä rahalla kasvateta ketään.
Veikkaan että 90% ihmisistä elämä ei todellakaan suju niin kuin itse suunnittelee.
Monet on nykyisin ihan pelkästä työstä joka ilta täysin puhki. En osaa itse edes kuvitella miltä tuntuu kasvattaa pieniä lapsia siihen kaiken päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontuki on noin 250e/kk. Myönnä pois, et itsekään eläisi noilla tuloilla.
Miksei ole säästöjä?
Siksi että elämä ei mene aina niinkuin suunnittelee. Kultalusikka perseessä syntynyt ei tietysti voi tätä ymmärtää mitenkään. Sitä paitsi lasten hankkiminen ei ole mikään rikkaiden yksinoikeus eikä rahalla kasvateta ketään.
Veikkaan että 90% ihmisistä elämä ei todellakaan suju niin kuin itse suunnittelee.
Lasta ei pidä tehdä jos ei ole varaa. Ei se vaadi mitään suunnittelua.
Kotihoidon tuki pitäisi olla yhtä iso kuin mitä maksaa alle 3v:n hoito yhteiskunnalle päiväkodissa. Kotihoito olisi paras lapselle ja vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen sosiaalistumiskausi alkaa 2,5-vuotiaana joten ei ihme, että pieni lapsi reagoi kun hänet laitetaan 1,5-vuotiaana päivähoitoon.
Kotihoidontuen lisäksi voi hakea toimeentulotukea ja asumistukea.
Lisäksi saa lapsilisän.Näiden lisäksi olen käyttänyt myös luottoa, koska tiedän pystyväni maksamaan ne myöhemmin takaisin.
Mutta Suomessa on tapana kitua ja kärvistellä ja kulutusluotot yms. ovat suunnilleen elämänhallinnan puutteen merkki.
Voit myös tehdä lyhyempää päivää jos työnantajasi suostuu.
Ei kaikki saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Saa jos ei ole rahaa
Ei saa vaikka olisi kotihoidontuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen sosiaalistumiskausi alkaa 2,5-vuotiaana joten ei ihme, että pieni lapsi reagoi kun hänet laitetaan 1,5-vuotiaana päivähoitoon.
Kotihoidontuen lisäksi voi hakea toimeentulotukea ja asumistukea.
Lisäksi saa lapsilisän.Näiden lisäksi olen käyttänyt myös luottoa, koska tiedän pystyväni maksamaan ne myöhemmin takaisin.
Mutta Suomessa on tapana kitua ja kärvistellä ja kulutusluotot yms. ovat suunnilleen elämänhallinnan puutteen merkki.
Voit myös tehdä lyhyempää päivää jos työnantajasi suostuu.
Ei kaikki saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Saa jos ei ole rahaa
Ei saa vaikka olisi kotihoidontuella.
Miksi ei?
Että voi inhotta tuollaiset lusmut. Vain yksi lapsi ja työ. Miks helkutissa tuommoinen ihminen sikiää. Minulla ja ystävilläni on kaikilla 3-4 alle kouluikäistä ja töissä käydään, puoliso myös . Tottakai tarvii hommat hoitaa ja flunssakautena on rankempaa, mutta se kuuluu asiaan!
Itsekin olen sitä mieltä, että lapset ovat ensisijaisesti vanhempien vastuulla. Tämä tarkoittaa sitä, että:
a) lapset hankitaan siinä vaiheessa, kun elämäntilanne on siihen hyvä. Tämä tarkoittaa kahta vastuullista vanhempaa, jotka voivat jakaa vanhemmuuden takan.
b) lapset hankitaan silloin, kun taloudellisesti on mahdollista ne kasvattaa.
c) vanhemmat tekevät valintojaan siten, että lapset ovat etusijalla. Muut menot tarvittaessa minimiin, ja keskitytään lapsen tarpeisiin, kun ovat pieniä.
d) pienten lasten vanhemmat ottavat vastuun myös parisuhteestaan, eivätkä eroa ensimmäiseen riitaan. Oikeasti, elämä helpottaa kyllä muutaman vuoden päästä, siihen asti kyllä aikuisen on kyettävä tekemään vastuullisia valintoja.
Aikuinen ihminen kyllä osaa tehdä valintoja ja kantaa niiden seuraamukset. Ei Kela voi olla ratkaisu ihan kaikkeen.
t. veronmaksaja, joka on hoitanut ja elättänyt lapsensa ihan itse, ja sietänyt miestä myös niiden vaikeiden pikkulapsivuosien läpi, eikä halua nyt maksaa vastuuttomille ihmiselle kaiken maailman tukia
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tuki pitäisi olla yhtä iso kuin mitä maksaa alle 3v:n hoito yhteiskunnalle päiväkodissa. Kotihoito olisi paras lapselle ja vanhemmalle.
Nyt vastuu ihan itse omasta perheestään. Lasten ollessa pieniä asuimme maassa, jossa ei ole Kelaa. Mies kävi töissä ja itse olin lasten kanssa kotona. MAKSOIMME KAIKEN ITSE!
Kannattaa tehdä max 80% työaikaa. Siihen saa kelaltakin tukea siihen asti kunnes lapsi on 3v. Itseäni se auttaa jaksamisessa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vastuu ihan itse omasta perheestään. Lasten ollessa pieniä asuimme maassa, jossa ei ole Kelaa. Mies kävi töissä ja itse olin lasten kanssa kotona. MAKSOIMME KAIKEN ITSE!
Joo siellä maassa oli varmaan moni muukin asia eri lailla, esim.verotus ja elämisen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole säästöjä?
Älä viitsi.
Vanhemmuus on järkevyyttä.
Ei tuollaisia tyhjiä elämänviisauksia.
Lapsi hankitaan vasta kun siihen on valmiudet.
Tätä ei todella moni näytä ymmärtävän. Lapsia tehdään vaikka ei ole mitään valmiuksia ja resursseja huolehtia heistä. Lapsia tehdään sitten kun on varaa pitää heitä kotona pari vuotta ilman että äiti on töissä niin ei käy näin, että itketään täällä kun ei ole rahaa eikä ehdi nähdä lasta kuin illalla töiden takia. Mikä lapsuus se on, että pieni lapsi näkee äitiään pari tuntia päivässä? Ei siinä pääse kummoista sidettä syntymään.
Voisitko helpottaa arkea? Tekemällä lyhyempää työpäivää? Palkkaamalla siivoojan? Ruoat nettipalvelun kautta? Lastenvahti kerran viikossa? Kerran kuukaudessa oma vapaa viikonloppu? Jos antaa itsellekin jotain, niin jaksaa lapsenkin kanssa paremmin ja töissä.
Lapsen kasvaessa alkaa helpottamaan. Aluksi käytimme itse säästöjä ja priorisoimme aikaamme/kuluja, jotta jaksoimme sen rumban pienten lasten kanssa.
Meillä menivät hoitoon vuoden vanhana, ei silloin ollut mitään kotihoidontukea. Hoitoa oli kaksi tai kolme pvää/vko, kaksi pvää peräkkäin. Hyvin pärjäsivät ja terveitä ja rauhallisia ovat nyt aikuisenakin.
Kaikki ruuoka tehtiin itse, kerta viikkoon siivottiin, ei mitään ongelmaa.
Ja väsyneenä sitten roikut somessa, kun et muutakaan jaksa, ja lapsi on entistäkin kiukkuisempi, kun ei saa huomiota, ja niin edelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole säästöjä?
Jos rahalla ei kasvateta, niin sittenhan ap:llakaan ei ole mitään syytä käydä toissä. Sen kun ottaa penskan pois tarhasta ja kotihoitoon, kun kerran rahalla ei ole merkitystä.
Taitaa päinvastoin olla niin, että ne joilla sitä kultalusikkaa ei ole syntyessä ollut, osaavat ennakoida tilanteet kun se on ollut pakko oppia. Te helpon elämän saaneet ette osaa yhtään suunnitella etukäteen, kun olette tottuneet että Joku aina pelastaa pulasta - kun näin ei sitten tapahdukaan, on se suuri vääryys ja jonkun muun syytä kuin omien elämänvalintojen.
Aamulla vetää jotain kunnon stimulanttia (ei mitään kofeiinia) ja illalla jotain kunnon rauhoittavaa. Sillä tavalla jaksaa painaa.