Asumme lähes koulun vieressä, silti minun täytyy joku aamu saattaa kolmasluokkalaiseni koulun pihaan ja myös hakea siitä
Muuten jää haahuilemaan ties minne. Alkaa usko loppua, saatanko vielä yläasteen pihaankin!
Kommentit (10)
Et ilmeisesti ole töissä, kun sinulla on tuohon mahdollisuus? Toimitko osittain mahdollistajana tuolle haahuilulle?
Jälkimmäisen perustan sille, huomiolle, minkä itse aikanani tein. Tein aiemmin osittain etätöitä ja aina niinä aamuina, kun olin kotona oli koululaisen aamutoimet kovinkin jähmeitä. Venyi ja vanui ympäriinsä ja piti koko ajan muistutella aamupalasta, aamupesuista, vaatteiden vaihdosta, kouluunlähdöstä. Niinä aamuina kun olin toimistolla, ilmeisesti kaikki menikin paljon sutjakkaammin (kun ei ollut seuraa?).
Vierailija kirjoitti:
Hän on ilmeisesti kehitysvammainen?
Tarkkaavaisuushäiriö ja kehitysviivästymä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo vaikuttaa asiaan.
Koita silti antaa lapselle mahdollisuus kulkea matkaa yksin.
Sopikaa vaikka koulun kanssa joku päivä, milloin lapsi kulkee itsenäisesti, eli tuolloin ei valiteta siitä että lapsi on myöhässä.
Hyvissä ajoin lähtö kouluun, voit itse jäädä vaikka tarkkailemaan vähän matkan päähän miten kulkeminen sujuu.
Voit vaikka soittaa lapsen perään pääsikö hän perille.
Vaikka matka on lyhyt, niin ihan jokainen lapsi käyttää siihen yksin enemmän aikaa kuin aikuisen seurassa.
Jos itse kävelet matkan 10min, niin lapselle voi hyvin varata 30min, sillä on varmaan että jokainen lapsi leikkii matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olennainen tieto. Mikset kertonut sitä avauksessa? Miksi lapsella ei ole taksikyytiä?
Joku palkinto odottamaan onnistunutta koulumatkaa, esim. yhteistä kivaa tekemistä, lämmintä pullaa, mitä nyt vaan mieleen tulee mihin liittyy yhteinen hyvä mieli. Se kannustaa tsemppaamaan omien haasteiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olennainen tieto. Mikset kertonut sitä avauksessa? Miksi lapsella ei ole taksikyytiä?
Jos vanhempi ei ole töissä, ja koulu todella lähellä, niin ei taksia myönnetä. Ja jos myönnetään niin matkaan voi joutua lähtemään vaikka tuntia jopa paria ennen kuin koulu edes alkaa, sillä nämä kyydit ovat reitin mukaan ja lapsia on kyydissä useita.
No, meillä tuon ikäinen sotkee vieläkin hetkessä vaatteensa, kun pääsee pihalle, ja tarvii vieläkin kuravaatteita. En tajua, miten voi olla sellainen kuramagneetti vieläkin, vaikka periaatteessa on jo aika iso. No, en nyt ole kieltänytkään, mutta ei kai pihalla voisi siistimminkin jo olla.
Mikä ongelma tuo nyt on?
Ainiin mamma joutuu heräämään ennen puoltapäivää ja lähtemään ulos kelissä kuin kelissä.
Lapset kehittyvät eri tavalla ja eri aikoihin omatoimisiksi. Jotkut lapset tarvitsevat enemmän tukea ja pelkäävät helposti asioita. Omatoimisuus toisaalta voi kehittyä nopeastikin, kun rohkeus lisääntyy. Jos lapsessa muuten on suurta tuen tarvetta, kannattaa tietenkin ottaa asia oppilashuollon kanssa puheeksi. Jos tuen tarve koskee vain kotimatkaa, uskoisin, että se menee itsestään ohi lapsen kasvaessa. Kolmasluokkalainen on vielä kuitenkin aika pikkuinen lapsi . Toki olisi hyvä, jos olisi matkakavereita, joiden kanssa sopia kulkemisesta.