Mitä hyötykasveja laittaisin parvekkeella kasvamaan?
Parveke ei ole lasitettu ja on etelään päin. Aamulla aurinko paistaa yhdelle seinustalle ja illalla toiselle. Päivällä paistaa aurinko sitten lähes koko parvekkeelle. Aika ihanteellinen, voi vähän kikkailla mitä laittaa mihinkin. On aurinkoa, kuin varjoakin.
Olen aika aloittelija näissä hommissa, enkä tiedä mitä kannattaisi laittaa. Chili tykkäsi viime kesänä tuolla kasvaa ja sitä meinasin kasvattaa tänäkin vuonna.
Kommentit (8)
Porkkanan siltä varalta että joudun karanteeniin. Chiliä on paha syödä nälkään.
Parempi ettet laita yhtään mitään. Parveketta ei ole tarkoitettu kasvatusalustaksi. Homeongelmien välttämiseksi parvekkeen käyttö kielletty järjestyssäännöissä.
Tomaatteja, härkäpapuja, jotain pienempiä kurpitsoita. Mausteyrttejä joista pidät. Jotkut kasvattavat ämpäreissä perunaakin.
Tomaatti ja paprika ainakin viihtyy aurinkoisella lasitetulla parvekkeella. Tarvitsevat vaan sitten tosi paljon kastelua lämpiminä päivinä. Herneet on myös tosi helppoja. Salaatit ja yrtit myös menee. Mansikka amppelimallina on ihana.
Tomaatti, mutta se on aika janoinen, joten, jotta ei kuivahda paahteessa, niin isoon (altakastelu)ruukkuun. Sille voisi olla tarpeen myös varjostus keskipäivän kovinta kuumuutta vastaan.
Jos chili tykkää, niin muutkin koisokasvit, (munakoiso, paprikat) varmaan menestyvät. Kasvihuonekurkkujakin kannattaa kokeilla.
Monet Välimeren alueen yrtit pärjäävät paahteessa. Timjami ja rosmariini nahkeine lehtineen ovat aika itsestäänselviä, mutta esim. basilikakin viihtyy yllättävän lämpimässä.
Kesäkurpitsakin tykkää lämmöstä, mutta saisi tomastin tapaan olla suojassa kuumimmalta paahteelta
Jos on jokin pysyvä varjopaikka (kaiteen vieressä?), siinä voi kasvattaa viileämmästä tykkääviä, esim. salaattia.
Itse varmaan lämpimällä parvekkeella kokeilisin ihan mielenkiinnosta jotain eksoottisempaa, esim. maissia tai pullokurpitsaa, vaikkei jälkimmäinen ehkä ihan hyötykasvi nykyaikana ole :).
Itse laittaisin parvekelaatikoihin lempiyrttejä, ruohosipulia, salaattia. Isoihin ruukkuihin tomaattia, ehkä jopa kurkun tai kesäkurpitsan. Tai tomaattiamppelin.
Nostan