---- MARRASmammat MA-KE----
Kommentit (27)
terve taas.
meillä on oltu mahavaivaisia viime päivät, niin ei oo oikein joutanut koneelle. koko ajan poika röyhtäilee ja ruuat nousee suuhun, sitä huutaa ja itkee kun sattuu. meinaa välillä tulla äitilläkin itku poikaa lohdutellessa. :( taitaa olla aika ärtynyt ruokatorvi jatkuvasta mahasisällön ees taas kulkemisesta. on meillä siihen lääkettäkin, mut jos ei pian ala auttaan niin saadaan mennä taas lääkäriin.
poikaselle on tullut myös kummaa pikkunäppylää rintaan, vähän käsiin ja selkään. epäilen et voisko olla vauvarokko. kuumetta en kyllä bongannut, siinä vaiheessa kun hoksasin mitata (näppyjen tullessa) oli jo ainakin poissa.
me jätettiin lihakin pois kokeeksi, jos helpottaisi vatsaongelmia. viikko kerettiin possua antaa, ja sinä aikana tuntui mahakivut lisääntyneen. en tiedä onko noilla sit yhteyttä vai ei. pidetään nyt kuitenkin pieni tauko, ja sit kokeillaan vaikka kanalla uudestaan.
viime yö oli hyvä pitkästä aikaa. poika söi kaksi kertaa, muutaman kerran sai lisäksi laittaa tuttia. voi kun pysyisikin tuo syöttöjen määrä kahdessa, olisin ihan tyytyväinen. :)
me lähdetään perjantaina viikoksi reissuun. papan luo ja sit sukulaisten mökille. huh, en tykkää yhtään pakkaamisesta! toivottavasti matkat sujuu hyvin, noin 4-5 tuntia matkaa yhteen suuntaan. toivottavasti poika ei ois enää kovin kipuinen matkalla, äitiä vähän huolettaa.
tämmöistä tällä kertaa.
gerda ja poikanen 7 ja puol kk
Vihdoin kotona! Viikon reissulla anoppilassa ja mun porukoilla. Esikko lähti anopin matkaan suomussalmelle ja huomenissa palailee kotiin. On ollutkin rauhallista ja hiljaista, kun poikasen kanssa vaan touhuttu.
Täälläkin silmätulehdus poikasella. Unille jo meni, mutta täytyy kuiteskin tipat viel laittaa, kun mies vasta ostamassa niitä. Meillä neuvolatäti sanonut, että ensin voi ihan kokeilla keitetyllä vedellä puhdistaa ja jos ei auta, niin sitten niitä tippoja.
Juhannus meni juhliessa :) anoppilassa oli porukkaa paljolti ja sylejä löytyi. Ja rippijuhlat tuli juhlittua lauantaina.
Mukava reissu oli. Poikakin viihtyi ihan hyvin ja nukkui samaten.
Nyt parina päivänä kylllä parinaa on piisannut. Taitaa nyt vihdoin niitä hampusia olla tulolla,kun kuolaakin niin vietävästi. Mutta yöt kyllä ihan hyvin nukkunut, tuttia parisen kertaa tarttee laittaa, mutta muuten nukkuu. Eikä maitoa saa.
Hyttysen pistoja pari päässä on ja ihan pikkanen jälki vain, kun tytsylle nousee het mahdoton mohkura.
Ja päiväunia muutamat parin tunnin unet ottaa ja ei enää ulkona uni maita.
Maito ei ole pariin päivään kovin hyvin maistunut, pieniä määriä 30-50ml kerralla ottaa. Ja en ihan heti ruuan päälle tarjoa vaan noin puolen /tunnin päästä. Syödessä vettä nokkamukista juo.
Perttu istuu itse lattialla, enkä ole enää tyynyjä laittanut, harvoin keikahtaa ja kuiteskin niin vaihtaa paikkaa ettei auttaisi. Kovasti konttaus asentoon yrittää mennä.
Mekin kerrostalossa asutaan ja joskus, onneksi aika harvoin, poran ääniä kuuluu. Ja kyllä meillä ainakin naapuretten kolinoita myös kuuluu. Että oma talo on kyllä haaveissa joskus :)
Tämmöstä turinaa tällä erää
Hilduli ja poitsu 7kk ja 1 päivä :)
Lomareissulla ollaan, on ajeltu pitkin Suomea ja kaunis on maa, ei voi muuta sanoa.
Kuinkahan kauan syömälakko voi kestää? Nyt on menny kolme viikkoa sillai että ateriaa kohti ruokaa uppoaa täydestä nollasta pariin kolmeen lusikkaan. Totaali määrä on noin puoli purkkia päivässä. Voitte vaan kuvitella missä mahtaa meiän painokäyrät mennä kun tämmönen on tahti! En uskalla edes ajatella seuraavaa neuvolaa...
En voi käsittää, tuo puree hampaat yhteen heti kun tajuaa että syömistä aiotaan. Alkaa venkoilu ja itku, en syö. Tähän ei auta mikään, ei paikan/syöttäjän/ruoan vaihtaminen, ei lelut, ei juksaaminen... Eikä ruokaa tuputeta, pojasta kyllä näkee koska sillä on nälkä. Maitoa haluaa senkin eestä, korviketta veteli juhannuksena viis litraa! Mitään muuta ei sitten kyllä haluakaan. Jos jotenkin onnistuu suuhun sosetta saamaan, se pärisytetään ensin kaaressa menemään ja sen jälkeen valuttaa syljen pitkin leukaa niin kauan että viimesetkin soseet on huuhtoutuneet suusta pois. Vasta sitten voi ees sylkeään niellä kun ei varmasti oo kiinteää ruokaa joukossa. Ja nauraa vaan päälle. Joskus, siis todellakin joskus, nielee muutaman lusikan jopa ihan hanakasti, mutta sitten taas tuumaa että jopa riitti tämä homma. Eikä oo sitten mitään eroa, onko kyseessä oma vai kaupan ruoka. Jos panttaan maitoa ajatuksella " saat sitten kun ensin syöt" , tuo itkee ihan hysteriaan asti naama sinisenä eikä siltikään syö.
On vaikeaa pysyä rauhallisena kun toinen vaan nauraa ja irvistelee ja venkoilee oikein ilkikurisen näkösenä. Syödä pitäis että kasvaa on paitsi klisee, myös tosielämän fakta. Oikeasti. Niin ja ei se maidon juominenkaan kovin helposti käy, siinäkin on omat vinkeet ja kikat mitkä pitää ensin tehä ja taistelun jälkeen maito vasta menee. Vaikka siis on kova nälkä. Jos ei maitoa anna " kun siinä temppuilet" , itkee aivan hengettömäksi. Eli tässäkin asiassa pitää tehä hänen mielensä mukaan. Kommervenkit on sitä luokkaa ettei tuota pysty syöttämään kukaan muu kuin minä.
Nyt vinkkejä kehiin kiitos, täältä on ideat loppu ja pinna kyllä melkosen tiukalla. Miksei vois vaan nostaa syöttikseen ja lapioida ruokaa suuhun?
auringonkukka05: mukava kuulla että Jessen iho on hyvässä
kunnossa!
marica28: meidänkin Lotta on melkoinen kyläluuta, kotona kiukutellaan mut kylässä ei ikinä! Mäkin aion olla tammikuuhun asti hoitovapaalla, sitten palailen töihin, jos ei sitten lottovoittoa tule :)
Niin juu, ja onnittelut naimiaisista, niissä puuhaa riittääkin mutta on se mukavaa omia häitään suunnitella. Mä en sitten suosittele Seinäjoelta yhtä hääpuku-liikettä (T-llä alkavaa...) kenellekään kun 3 vuotta sitten (onko siitä jo niin kauan?!) mun hääpuku ei ehtinyt tulla Suomeen, ja
jouduin laittamaan toisen puvun päälle :((
Gerda79: mahavaivat pois, hus hus!
hildaliinan poikaselta silmätulehdus myös pois.
Tänään sain Lotalle menemään 3x40 milliä pullosta, eli mielettömän vähän, miten ihmeessä sitä saisikaan menemään enemmän?! Äiti on kärsimätön vissiin :)
kittykatti79: en osaa syömälakkoon antaa mitään ohjeita, toivon mukaan piakkoin helpottaisi ja poika alkaisi syömään, on nuo pirpanat semmosia että niiden kuvioista ei ikinä tiedä...
Meille ei mitään ihmeempiä, tais neljäski hammas puhjeta jo läpi. Ei anna tunnustella suuta, mut näytti pilkottavan ehkä vähän suusta. Päiväunet näillä ilmoilla on aivan ihanat, nukkuu 1½-2½ tuntia ulkona, kun helteillä nukuttiin ½ tuntia, riippumatta oliko ulkona vai sisällä.
Mies on vkonlopun töissä taasen 12-tuntisia päiviä, mitähän sitä keksisikään meille Lotan kans tekemiseks, kaipa mennään kyläilemään.
Nyt ei muuta kun ötyä!
Kuulostaa todella kurjalta tuo teidän poitsun syöminen. Itse olisin jo ihan hysteerinen ku ruoka ei mene alas. Ja korvikkeen määrä kuulostaa todella runsaalta..
Ajattelin että jos sattuis omalle kohdalle, niin kaikenlaiset keinot olis kyllä tarpeen.
Oletko kokeillut nokkamukia ? Jo sinne laittaa esim velliä tai perunaporkkanaa (kaupan ). Tai pillin kautta syöminen, mutta 7kk ikäiset ei varmaan ymmärrä imeä pillistä. En tiedä.
Pojalle lusikka käteen ja jos tajuais ite vahingos laittaa lusikan suuhun :)
voi mitä vielä keksittäis.. ensim maitoa alle pahimpaan nälkää ja sitten vasta kiinteää ruokaa ?
Toivottavasti poika alkaa pian syömään. Ymmärrän oikein hyvin, että sitä on itsekin pian epätoivoinen kun ruoka ei maistu.
-Marica
syömisongelmia. poju tehnyt melkein totaalisen tissilakon. siis maitoa ei mene. pitkään on ollut jo havaittavissa, että tissittely ei oikein kiinnosta, mutta herättyään ja nukkumaan mennessä on maito kelvannut edes himppasen verran. nyt poju tarraa tissiin ja naureskelee ja irvistelee sille, saattaa lupsuttaa hetken ja päristelee sitten maidot ulos ja puristaa ja sitten koko kämppä lainehtiikin maitosuihkun vuoksi. alan olla jo huolissani, ettei varmaan saa tarvittavaa maitomäärää vrk:ssa. poju on alkanut myös taas heräilemään aamuyöstä ja minä riennän antamaan tissiä, jotta edes hiukan saisi maitoa, vaikka siis yösyönti oli jo jonkun aikaa pois kuvioista.
kiinteitä syö edelleen hanakasti, tosin siinäkin on välillä huonompia päiviä, mutta keskimäärin syö tosi hyvin. sen olen huomannut, että kun hampaita teki, ei kiinteät menneet kunnolla alas. ja meillähän ei siis saa olla ruoka lämmintä, vaan kylmää/haaleaa, niin sitten menee alas. olen yrittänyt pitää siitä periaatteesta kiinni, että ruoka-aika on ruoka-aika, eikä silloin leikitä. Jos alas ei mene kuin muutama lusikallinen, niin sitten jätetään homma siihen ja odotetaan seuraavaa ruoka-aikaa/nälkää. tämä on toiminut meillä. mutta ymmärrän kittykatti huolesi, jos mikään ei mene alas, siinä varmasti kokeilee kaikki temput. mä olen myöskin ton maidon suhteen kokeillut jo vaikka mitä: korviketta ja pumpattua maitoa sekä pullosta että nokkamukista, eipä juuri parempaa tulosta. No nyt olen alkanut laskemaan, paljonko vettä menee, että edes jotain nestettä poju sais.
oma olo on ollut aika väsynyt :o/ alennusmyynteihin pistäydyin alkuviikosta ja pojulle sain muutaman 80cm vaatteen kaappiin odottamaan.
ei ole poju mitään uutta oppinut, istumista harjoitellaan ja hermo tuntuu hänelläkin olevan piukalla. kun ei liikkeellee pääse, niin hermo tuntuu menevän. ja huuto vaan senkun kovenee, kun lelut karkaa käsistä eikä pääse niitä itse sitten hakemaan. meillä on myös " käyty keskustelua" ettei äiti voi pojun puolesta ryömiä :o)
aurinkoista torstain jatkoa!
marrasfantti ja poju
ajattelin tulla kurkistaa tänne pitkästä aikaa. Olen tässä suoritellut kurssia kesäkuun ajan ja just palautin viimeisen tehtävän, niin sen kunniaks voi kuluttaa kirjoitusaikaa tännekin.
Ja ollaan mummolassa parhaillaan, joten mun ei tartte paljon hoidella ;)
Eilenkin pojan kummitäti halus pojan sinne hoitoon ja mä pääsin aleostoksille yksinään. Ja kuulemma en tiedä lastenhoidosta vielä mitään, ku poika on niin kiltti... no osaahan sekin olla vieraskorea ;)
Toki on se kiltti vauva, mutta aika seuraa ja tekemistä vaativa ja kyläilyistä tykkää erityisen paljon. Mikäli ollaan kaksistaan kotona ja poika huonolla tuulella, niin johan jos mennään kylään, niin mieli paranee ja hymy leviää kasvoille. Se on sellanen kyläluuta ;)
Meillä opittiin juhannuksena istumaan tuetta. Kyllähän niitä keikahtamisia tulee silloin tällöin, mutta päivä päivältä istuu paremmin. Ja oppi myös nousemaan konttausasentoon ja heijaa itteään. Kyllä huomaa kuinka poika on koko ajan kiinnostuneempi ympäristöstään.
Ryömiminen ei vielä onnistu, mutta taaksepäin mennään ja kieritään.
Meillä on opeteltu nyt viikon verran nukkumaan omassa pinniksessä. Tähän asti perhepedissä, mutta sängystä putaomisen vaara on jo niin iso, että nyt otetaan pinnis käyttöön. Ja yllättävän hyvin on menny tähän saakka. 3 herätystä yöllä joista 2 syöttöä.
Poika nukahtaa 20-21 ja herää 7-8. Päivisin nukutaan 3 unet, kestoltaan 1/2h-2h.
Perunaa ja lihaa menee kahdesti päivässä ja puuroa samoin kahdesti päivässä. Tavallista kaurapuuroa syödään. Hedelmäsoseita puuron joukossa. Korviketta 600-700ml pvä. Iso osa juodaan illalla/yön aikana.
Tällästä normaalia vauva-arkea siis täällä. Tuossa viime viikolla soitin työpaikalle ja ilmoitin tulevani tammikuussa töihin. Eli 4kk hoitovapaalla.
Ja tässähän olis syksyksi tämä opiskeluprojekti, eli saada opinnot loppuun joulukuun loppuun mennessä.
Ja sen jälkeen voinkin taas keskittyä uuteen projektiin, eli häihin, jotka pidetään sitten 18.8.2007. Kirkko ja paikka on jo varattu ja kaaso kysytty.
Että kyllä sitä tässä taas miettimistä.
Viikonloppuna lähdetään sitten hotellilomalle Tampereelle ja sinne onkin luvattu hellettä.
Hyvää loppuviikkoa marraslaisille !
- Marica ja poika 7kk 1vko