Masentaako tai pelottaako vanhana?
Kuoleman läheisyys ja sairauksien todennäköistyminen? Oon nelikymppinen ja oon nyt jo ruvennut noita ajattelemaan.
Kommentit (14)
Ei masenna. Ympärillä on terveitä 100-vuotiaitakin.
Tosin tiedän sukuja, joissa ei nähdä edes 50 v synttäreitä.
Ei kumpaakaan. Eletty elämä tuo seesteisyyttä ja oppii laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin,
Masentaa kun ei tehnyt enemmän töitä, uhrannut itseään, perhettään ja elämäänsä enemmän
Ei pelota eikä masenna. Eletään ilolla tätä päivää eikä mietitä mitä ehkä mahdollisesti tapahtuu joskus tulevaisuudessa. Tai mitä ei tapahdukkaan. Elämä on parasta just nyt.
Väistämätöntä kaikille maan matosille.
Tunteet vaihtelevat kuten ihmisillä yleensäkin tuppaa menemään.
Tietenkään se ei ole ilon aihe kun alkaa mopo yskimään vanhuuttaan.
Joitain ihmisiä masentaa ja pelottaa, toisia ei. Ja vaihtelee ajoittain.
Mutta aika usein suurimmat kuoleman ja ikääntymisenpelot tulee juuri jossain 40-50 ikävuoden paikkeilla, ja ne rauhoittuu sitten kun omien vanhempien kuoleman ja oman ikääntymisen oppii hyväksymään. Moni ei sitten sen jälkeen pelkää noita ollenkaan, eikä koe masentumista.
Myös onnellisuuskäyrät on sellaisia U:n muotoisia, eli nuorena on usein onnellisuutta, 40-50 välillä aallonpohja, onnettomin ikä keskimäärin 44 vuotta, mutta sitten alkaa taas nousu https://buenotalk.fi/sinunkin-onnellisuuskayra-on-un-muotoinen/
5 vuotta eläkkeellä ja voin sanoa että nyt on todella aikaa itselle. Vapaus muuttaa vaikka yö päiväksi ja päivä yöksi. Terveellisistä elintavoista kannattaa huolehtia.
On alkanut pelottaa kun on tullut useita sairauksia (ei elintapasairauksia, vaan muita). En ole enää huoleton, kuten vielä 5-kymppisenä olin. Ikää 62v nyt.
Ei minua. Kuolema tai sairastuminen eivät katso ikää. Nuorikin ihminen voi kuolla, ja toiset puolestaan elävät yli 90-vuotiaiksi.
Ei masenna eikä pelota. On ollut aikaa asennoitua elämän rajallisuuteen. n69