Onko sinua lähdetty seuraamaan/uhkailtu, jos olet ollut yksin ilta-aikaan kävellen liikkeellä?
Eilen kävi minulle ensimmäistä kertaa elämässäni noin, kun lähdin viemään koiraani iltapissalle noin klo 22 aikoihin. Todennäköisesti joku narkkari hoiperteli vastakkaisella kadulla ja alkoi minulle huutelemaan ja tulemaan kohti... Koira alkoi tietysti rähisemään, mutta tämä ukko ei välittänyt. Tuli vaan kohti ja huuteli jotain sekavaa ja pistin sitten juoksuksi ja tuo mieskin lähti juoksemaan... Pääsin rappukäytävään ja ovi meni lukkoon ja tuo mies jäi oven taakse näyttämään keskaria ja mesosi jotain... Lähti sitten kaiketi pois.
Minulle tuli tuosta aikamoinen kauhu, että miten uskallan enää mennä koiran kanssa illalla ulos :( enkä nyt ajatellut, että tiistai-iltana saa tuollaisia pelätä eikä ole koskaan ennen tällaista käynyt. Yleensä tuolla ei edes liiku enää kukaan noihin aikoihin tai sitten jotain koiranulkoiluttajia on silloin tällöin tullut vastaan.
Kommentit (64)
Hakunilassa viime kesänä lenkkipolulla, eräs ara..bi ukkeli lähti seuraamaan. Käveli vieressä pitkän matkaa ja höpötti koko ajan jotain omalla kielellään. Onneksi vastaan tuli ihmisiä, ukko pelästyi ja lähti pois toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
...todella epäilyttävästi käyttäytyvä mies...
= kävelee samaan suuntaan.
Ihan kokemuksia vähättelemättä voin sanoa, että pelokkuus todennäköisemmin houkuttelee näitä ahdistelijoita ja rikollisempia tyyppejä. Kunnolliset miehet puolestaan tulevat surumieliseksi tällaisesta maailman menosta tai saattavat jopa loukkaantua. Jos osaisit asettautua toisen asemaan, niin varmaan ymmärtäisit paremmin. ;)
Mullakin on kokemusta jostain narkkarista, joka juoksi minua ja koiraa kohti kädet heiluen ja huusi jotain "apua apua odota" ja tottakai pysähdyin, kun ajattelin, että hänellä on joku hätä ja tarvitsee apua, mutta sitten alkoi se epämääräinen sönköttäminen, röökin ja puhelimen pummiminen, silmät seisoi päässä ja kertoi, että hänen pitää nyt päästä johonkin tiettyyn paikkaan ja tuo paikka sijaitsi kilometrien päässä ja pystynkö järjestämään kyydin. Sitten sanoin, etten voi olla avuksi ja pitää mennä ja koirakin alkoi käymään kuumana... Yritti vielä seurata ja jankkasi jotain olematonta, mutta tajusi sitten lähteä, kun koira alkoi haukkumaan ja minä sanoin, että älä lähde seuraamaan...
Hetkeksi jäin kadulle katsomaan, kun vähän matkan päässä meni joku pariskunta iltalenkillä ja sinnekin juoksi samalla tavalla kädet huitoen ja huutaen apua...
Afrikkalaisen näköinen mies lähti kerran seuraamaan, kun olin kävelemässä yliopistolta keskustaan kotikaupungissani. Jotain iskurepliikkiä ja muuta juttua höpötteli englanniksi. Vastailin ihan peruskohteliaasti, en oikein osaa olla kellekään vieraille töykeä vaikka en haluaisikaan heitä seuraani, mutta mainitsin sitten vähän väliä mieheni, jonka kanssa odotan muuten lasta... Meni lopulta viesti perille ja mies lähti käppäilemään. En nyt tuntenut itseäni uhatuksi, kun ihmisiä oli paljon ympärillä, mutta vähän liian lähelle tuppautui kyllä ja oli epämukava olo. En halua, että kukaan rupeaa minua iskuaikeissa kadulla lähestymään (jos joku keksii rasistiksi kutsua), se on yksinkertaisesti kiusallista.
Kyllä nämä stalkkerit aina puolusteluja löytävät omille rikoksilleen.
Narkkarit on kyllä todella epämääräistä sakkia ja niitä on kyllä syytäkin vältellä ja varoa. Jos sinulla ei satu olemaan tupakkaa voit siitä hyvästä saada vaikka puukosta... Hyi olkoot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei vain pysty käsittämään, millaista naisten elämä ja kokemukset on, englanniksi käytetään termiä "the female experience".
Tuo kommentoinut mieskin loukkaantui lähinnä omasta puolestaan, ja häneltä puuttuu täysin kyky asettua toisten asemaan. Naiset ovat tietenkin vain hysteerisiä ja heikkohermoisia, kun todella epäilyttävästi käyttäytyvä mies herättää heissä pelkoa.
Naisten pelko ja tunteet ovat jatkuvan vähättelyn kohteena, yleensä miesten toimesta.Miesvihanne kyllä paistaa aika kauas, mies kertoo välttelevänsä naisia etteivät naiset saisi paskahalvausta ja alapeukutatte sitäkin. Kertokaahan, mitä sitten pitäisi tehdä? Ei kunnolliset miehet voi edustaa niitä huonoja.
Mikä miesviha? Kyllä minusta on ihan ok olla naisena varovainen ja tarkkailla ympäristöään. Mitä vaan voi tapahtua vaikka keskellä päivää! Toki joku narkkari voi miestäkin lähestyä uhkaavasti, mutta kyllä useimmiten naiset on niitä, jotka joutuvat häirinnän kohteeksi...
Tää on taas näitä manhate-ketjuja mihin miehillä ei ole mitään asiaa, elleivät polvillaan anteeksiantoa pyydellen sano kaikkien miesten olevan likaisia naistenahdistelijoita, itsensä mukaanlukien :D
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustassa useasti. Yöllä ja päivällä. Sanotaanko, no, sellaisia helteenkestäviä miehiä kaikki.
Mulla sama juttu :( Asun keskustassa, hyvällä alueella, enkä ole voinut mennä kotiin päiväsaikaan, kun mua on seurattu.
Olen kysynyt lähistöllä olevalta naiselta tai naisilta, että voinko jäädä hetkeksi seuraan, kun mua taidetaan seurata.
Olen myös soittanut miehelleni, että voiko tulla heti vastaan, koska mua seurataan.
Vierailija kirjoitti:
On, kerran jokin, miksi heitä nyt voi sanoa, arabialaisen (?) näköinen jonne veti jostain syystä herneen nenään kun hänen mielestään tungin junasta pihalle liian reippaasti. Annoin vähän aikaa mussuttaa ja sanoin että nyt se turpa kiinni niin sitten tämä kukkakeppi erehtyi tönäisemään. Noh, minähän sitten tästä järkyttyneenä ja itsepuolustukseksi leivoin ukkelia pataan riittävästi. Taisi olla kova pala kun sai mimmiltä nokkaan. Huvittavia pellejä nuo partaäijät kenellä on kädet kuin pulkan narut ja tikkujalat pillifarkuissa. Äitinsä luona varmaan tämäkin aikuinen mies auu. Ei kannattaisi hirveästi huudella edes naiselle, ainakaan jos tästä näkee päälle päin että salilla on tullut käytyä tekemässä muutakin kuin räpläämässä somea.
Sinä käytät tuollaista sanaa räplätä varmaan monissa yhteyksissä?
Kyllä täällä itä-helsingissä iltavuoron päätteeksi, kotiin mennessä, on "haasteellista" päästä turvallisesti kotiin. Ihan tavallisen näköisen naisenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kokemusta jostain narkkarista, joka juoksi minua ja koiraa kohti kädet heiluen ja huusi jotain "apua apua odota" ja tottakai pysähdyin, kun ajattelin, että hänellä on joku hätä ja tarvitsee apua, mutta sitten alkoi se epämääräinen sönköttäminen, röökin ja puhelimen pummiminen, silmät seisoi päässä ja kertoi, että hänen pitää nyt päästä johonkin tiettyyn paikkaan ja tuo paikka sijaitsi kilometrien päässä ja pystynkö järjestämään kyydin. Sitten sanoin, etten voi olla avuksi ja pitää mennä ja koirakin alkoi käymään kuumana... Yritti vielä seurata ja jankkasi jotain olematonta, mutta tajusi sitten lähteä, kun koira alkoi haukkumaan ja minä sanoin, että älä lähde seuraamaan...
Hetkeksi jäin kadulle katsomaan, kun vähän matkan päässä meni joku pariskunta iltalenkillä ja sinnekin juoksi samalla tavalla kädet huitoen ja huutaen apua...
No, hänellähän oli hätä ja tarvitsi apua :D tosin ehkei itse tajunnut hänen hätänsä olevan sellaista, ettei voi vieraita ihmisiä pysäytellä ja häiriköidä...
Mua on kanssa seurattu Hgin Kalliossa niihin aikoihin kun siellä oli sitä sek sirallia. Harjulla seurasi auto ja Kolmannella linjalla joku kysyi että paljonko maksaa ja ajeli rinnalla. Vai oliko peräti niin että tarjos 50 euroo (aika halvalla ois mennyt).
Kerran myös siellä seurasi joku tumma mies Alepaan ja jäi venaamaan mua ulos, käveli rinnalla melkein mun kotiovelle asti mutta jotenkin harhautin. Tämä oli keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aiheuttanut koko nipun jaska-halvauksia naisille öiseen aikaan.
Kävelin yöllä kotiini reippaaseen tahtiin ja edellä oleva nainen alkoi vilkuilla olkansa ylitse ja kiristää tahtiaan. Lopulta juoksi porttikäytävään ja onnistui äänestä päätellen pudottamaan avaimensa rappuralliin. Nainen jäi tuijottamaan kauhusta kangistuneena kohtaloaan, joka kulki ohitse päätään puistellen.
Tai se nainen, joka juoksi pimeään puistoon (joku oli rikkonut kaikki valot) niin lujaa kuin vain. Kengät olivat pudonneet. Kaatui, kun pimeydestä kysyin että mikä nyt on hätänä? Onnistuin rauhoittamaan hännet ja hän sai kerrottua, että mies seuraa. En voinut olla kysymättä että missä, koska näkyvyys oli yli puoli kilometria eikä kadulla ollut ketään. Vain naisen askeleet hiekalla olivat kuuluneet. Vein naisen läheiseen kuppilaan, ostin hänelle kahvin ja soitin poliisit.
Entäpä se nainen, joka kuvitteli että seuraan häntä autolla? En viitsinyt koukata vauhdilla jalankulkijan edestä vaan ajoin ehkäpä 10 metriä hitaammin hänen perässään. Naisen ilme oli huvittava, kun tajusi minun laittaneen vilkun päälle ja kääntyneen pihaan.
Kyllä kaikenlaista ahdistelijaa ja kummajaista on oikeasti liikenteessä, mutta hieman herkällä tuntuu olevan osan hermotkin.
Sinähän olet jo selvä tapaus rikosoikeuteen. Toivottavasti et selviä pelkillä sakoilla vaan joudut linnaan.
Kyllä kyllä, muista äänestää vihreitä ja suvaita.
Itseasiassa ei. Liikun paljon iltaisin ja joskus jopa öisin. Olen nuori nainen ja ei ole tullut kohdalle mitään tuollaista tilannetta. Täytyy varmaan olla siitä kiitollinen. Tiedän kuitenkin, että vielä joskus voi tulla sellainen tilanne ja olenkin ajatellut, että hankin jonkinlaisen hälyttimen itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa, mutta kerran Sveitsissä olin reppureissaajana ja lähdin ulkoilemaan hostellin ympäristöön. Kävelin järven rantaa pitkin, ohi kävellessä penkillä istui neljä vähän vanhempaa poikaa. Lähtivät heti seuraamaan minua. Vaisto sanoi heti mulle, että nyt ei ole rehelliset aikeet. Rannan reunukset olivat melko jyrkät, mutta ylhäällä kulki tie, jonne vei portaat ja siellä käveli ihmisiä. Käännyin ympäri päin poikia, kiljuin suomeksi niin lujaa kuin ääntä lähti että "MITÄ vittua te minua seuraatte, saatanan perkeleet". Pojat pysähtyi. No se kiljunta herätti jo huomiota niissä ihmisissä ja kiipesin portaat vauhdilla ylös. Pojat jäi alas.
En tiedä mitä olisi tapahtunut. Enkä sen koommin mennyt yksinäni vaeltelemaan sellaisille paikoille, missä ei ollut muita ihmisiä.
Onneksi ehdit sinne rappuun. Hommaa taskuun sellainen turvahälytin ja pieni hiuslakkapullo. Pidän noita itse mukana, kun ulkoilutan koiriani.
Ranteeseen laitettava hälytin on paljon kätevämpi. On siis kuin rannekello ja pysyy tukevasti ranteessa. Ei tarvitse alkaa hätätilanteessa kaivaa taskuja yms. ja esimerkiksi kiinnipidettynäkin saa toisella kädellä laitettua hälyttimen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen jolla on ihmismäinen tunne - elämä, tajuaa kyllä toisten ihmisten rajat. He eivät tule röyhkeästi kenenkään ns. yksityisyyden tontille.
Narsisti tai psykopaatti ei kunnioita muiden rajoja. Muuta ei ole odotettavissa kuin pahaa, henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa. Suurkiitos lainsäätäjille, joiden ansiosta vainoamisesta on tullut rikos. Sellaista ei pidä kenenkään ikinä sietää missään määrin.
Mutta eivät ne yksityisyyden rajat kulje kaikilla samassa kohdassa...
Suurimmalla osalla oma vika syynä.
Kyllä, liki päivittäin seurataan. Niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia limaisia äijiä.
Miesvihanne kyllä paistaa aika kauas, mies kertoo välttelevänsä naisia etteivät naiset saisi paskahalvausta ja alapeukutatte sitäkin. Kertokaahan, mitä sitten pitäisi tehdä? Ei kunnolliset miehet voi edustaa niitä huonoja.