Dacia sähköauto-suomalaisen ajon tulevaisuus? 200km, 45 hevosvoimaa, hinta alle 10 000 euroa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d3ee3d67-ad7a-4043-aa90-84afb149…
Ajomatkaa latauksella 200 kilometriä, tehoa alle 30 kw. Tuollaisilla sitä kohta puksutellaan
Kommentit (62)
Riittävä suurimmalle osalle suomalaisista. Autoa käytetään lähinnä töissä, harrastuksissa ja kaupassa käyntiin. Pidemmille matkoille voi vuokrata auton jolla pääsee kerralla pidemmälle.
Ihan jees. Ainoa ongelma on kun silloin tällöin tarvitsee päästä pidempiä siivuja (400-500 km). Mutta näitä on harvemmin.
Tuohan on aika hieno, odotin "koirankopilla" paljon pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Riittävä suurimmalle osalle suomalaisista. Autoa käytetään lähinnä töissä, harrastuksissa ja kaupassa käyntiin. Pidemmille matkoille voi vuokrata auton jolla pääsee kerralla pidemmälle.
Kakkosautona ok. Jokaisella pitäisi olla ainakin kaksi autoa eri käyttötarkoituksiin, ettei tarvisi sillä lestabussilla ajella suotta joka paikkaan.
Juuri tuollaisia tarvitaan!
Edullinen, riittää suorituskyky tavanomaiseen työmatkaan.
Se ei käy jokaiselle, eikä jokaiseen tarpeeseen, mutta mahdollistaa sähköauton hankinnan "kakkosautoksi", jolla kuitenkin tehtäisiin 90% perheen ajoista.
T:pohjoissuomalainen mies, joka ajaa 20v vanhalla isolka bensa-autolla.
En keksi ainoatakaan käyttötarkoitusta tuolle vehkeelle.
Itselleni en ottaisi vaikka saisin ilmaiseksi.
Itse ostin juuri itselleni kakkosautoksi ison farmarin tehokkaalla diesel-moottorilla.
Kyllä tuollaisella kauppa-asiat hoitaa. Perheen kakkosautoksi sopii hyvin. Mutta ei tämä mitään autoilun tulevaisuutta edusta vaan tuollainen välivaiheen tekniikka vain kyseessä.
Jaa-a, Dacia kyllä tarjoaa edullista sähköautoa ja sähköautoilussa on kuulemma tulevaisuus. Sitä tulevaisuutta odotellessa valintani olisi https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-ford-mustang-bullitt-lisaa-h…
"Hyvää: V8:n mahtavat äänet, äijämäisyys, ajamisen mekaanisuus. Huonoa: turha muovisuus ohjaamossa, ajettavuus mutkissa, V8:n janoisuus."
Ennemmin hukuttaudun kuin otan ainoaksi autoksi.
Jos polttomoottori versiot ei selviä ensimmäisestä katsastuksesta, niin veikkaan että nämä vielä huonommin. Eli onko nuo sitten 4 vuoden kertakäyttöautoja, toisaalta eihän sekään tee kuin 2500€ vuosi ja ~200€/kk (jälleenmyyntiarvo tietysti puuttuu).
Tehoa ei välttämättä ole paljon, mutta vääntöhän alkaa heti kun painaa kaasua toisin kuin polttomoottoriautossa.
Suuren näköinen maavara.
Marja- ja jahtireissuille mielenkiintoinen yksityiskohta!
45kW on pikkuautolle aivan riittävä teho, varsinkin kun sähkömoottori tarjoaa koko vääntönsä käyttöön läpi kierroslukualueen.
Kuin Fiat Punto, jonka vääntö esiintyisikin tyhjäkäynniltä alkaen, eikä vasta yli 3000rpm.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisilla koirankopeilla ei perheellinen tee mitään. Vaihdan sähköautoon vasta sitten, kun farmarikokoa oleva auto ajaa yhdellä latauksella 300 km ja pikalataus täyteen kestää maks 20 minuuttia. Ja hinta pitää olla alle 20 000.
Mitä nopeampi lataus, sitä lyhyempi akkujen elinkaari...
Jokohan tähänkin vanhaan taloyhtiöön aletaan kohta kaivelemaan niitä sähköautojen lataustolppia, joista saamme sitten nauttia korkeampien vuokrien ja vastikkeiden muodossa. Autoista parkkiksella päätellen sähköautoon ei olisi varaa kuin ehkä parilla asukkaalla, joilla ökympi ja uudempi. Loput ajaa max. 2000-vuosimallin katiskoilla.
Pitäisi enemmän suosia kaasuautoja. Sähköautot ovat epäekologisia litiumakkujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jokohan tähänkin vanhaan taloyhtiöön aletaan kohta kaivelemaan niitä sähköautojen lataustolppia, joista saamme sitten nauttia korkeampien vuokrien ja vastikkeiden muodossa. Autoista parkkiksella päätellen sähköautoon ei olisi varaa kuin ehkä parilla asukkaalla, joilla ökympi ja uudempi. Loput ajaa max. 2000-vuosimallin katiskoilla.
Meillä on jo pihalla päivitetty tolpat autojen lataukseen ja pari autoa siellä taitaa jo käyttääkin latausta. Tämä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin hukuttaudun kuin otan ainoaksi autoksi.
Ole hyvä, maapallo kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Riittävä suurimmalle osalle suomalaisista. Autoa käytetään lähinnä töissä, harrastuksissa ja kaupassa käyntiin. Pidemmille matkoille voi vuokrata auton jolla pääsee kerralla pidemmälle.
Miten vieraantuneita jotkut ovatkin todellisuudesta... Suurelle osalle miehistä auto on ensisijassa näyttelykappale, sen pitää olla hienompi kuin naapurilla. Siinä ei kymppitonnin Romanian ihmeillä ole sijaa.
noita kun remppapetet virittää ja korjailee niin kyllä RÄJÄHTÄÄ PILVIIN sähköiskutapaturmat. toisaalta ruotsin malli, ei ole niin hellpo matulaisen tuota polttaa ja voidaan asentaa sähköiskunannin, eräänlainen paimenpoika
Tuommoisilla koirankopeilla ei perheellinen tee mitään. Vaihdan sähköautoon vasta sitten, kun farmarikokoa oleva auto ajaa yhdellä latauksella 300 km ja pikalataus täyteen kestää maks 20 minuuttia. Ja hinta pitää olla alle 20 000.