Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako add-diagnoosia koskaan jos ei ole ketään kommentoimaan lapsuutta?

Vierailija
03.03.2020 |

Eikös siinä yleensä tarvita läheisenkin joku "lausunto"?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita.

Vierailija
2/9 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisten haastattelua voidaan käyttää, mutta jos se ei ole mahdollista, käytetään muuta tietoa mitä on saatavilla. Prosessi on joka tapauksessa pitkä ja siinä on monenlaisia testejä ja muuta mitä käytetään diagnoosin tukena. Eihän kaikilla ole esimerkiksi vanhemmat elossa, eikä sisaruksia välttämättä ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla mahdollista että add puhkeaa vasta aikuisena? Lapsena en ollut tällainen kuin nykyään. Pääni on yhtä kaaosta, mitään en saa aikaiseksi, rutiinit tylsistyttää jne. kaikissa kotitesteissä olen add/ADHD. Toisaalta en ole harkitsemassa lääkitystä tai diagnoosia mutta olisi kiva tietää olenko add vai muuten vaan tällainen saamaton sekopää.

Vierailija
4/9 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikkakunnasta ja lääkäristä, tiedän tapauksen jossa diagnoosi jäi saamatta, kun tuota haastattelua ei ole tehty.

Adhd ja add ei puhkea aikuisena vaan on ollut aina, siksi nämä haastattelut, todistukset ja terveystiedot (jos on todettu joku muu psyykkinen tai neurologinen häiriö) etsitään lapsuudesta asti osasi tutkimuksia.

Vierailija
5/9 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli terapeutin lausunto noin vuoden terapian jälkeen.

Vierailija
6/9 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee paikkakunnasta.

Mä kävin tuossa taannoin terveystarkastuksessa ja kysyin myös, että millainen prosessi olisi aikuisena hakea mahdollinen adhd-diagnoosi, niin mulle sanottiin ettei niitä oikein enää tehdä aikuisille. Kysyin myös yksityisestä, niin ei kuulemma oikein tehdä sielläkään. Tämä oli hoitajan sanoma. Mulla on diagnoosi lapsuudesta ja vahva näyttö sitä kautta lisäksi joitain papereitakin vielä tallella. Ainoa toimenpide mitä lapsena asialle tehtiin oli se, että aloitin koulun vuoden myöhemmin. Nykyään oireet tuntuu pahentuneen, kun ei pysty edes elokuvan katsomiseen keskittymään, kun omat ajatukset pitää minut jossain toisaalla. 

Fakta kuitenkin lienee se, että tuollaisiin tutkimuksiin ei niin vaan marssita vaan se on pitkä prosessi mihin ei helposti pääse.

Vierailija
7/9 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla mahdollista että add puhkeaa vasta aikuisena? Lapsena en ollut tällainen kuin nykyään. Pääni on yhtä kaaosta, mitään en saa aikaiseksi, rutiinit tylsistyttää jne. kaikissa kotitesteissä olen add/ADHD. Toisaalta en ole harkitsemassa lääkitystä tai diagnoosia mutta olisi kiva tietää olenko add vai muuten vaan tällainen saamaton sekopää.

Ei. Todennäköisesti masennusta, stressiä tai jotain muuta.

Vierailija
8/9 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin tuossa taannoin terveystarkastuksessa ja kysyin myös, että millainen prosessi olisi aikuisena hakea mahdollinen adhd-diagnoosi, niin mulle sanottiin ettei niitä oikein enää tehdä aikuisille.

Paskapuhetta hoitsulta. Nykyään niitä aikuisiän diagnooseja käsittääkseni vasta on alettu enemmän (pitkin hampain) tekemään kun ongelman laajutta on vähän paremmin alettu ymmärtämään.

Vaikeatahan tuo tosin jostain syystä on, jotain vuoden luokkaa täällä päin kuulemma julkisella jonot ennenkuin pääsee edes mitään perus kyselylomakkeita raksimaan ja kaikki muut mahdolliset syyt ongelmiin selvitetään ensin moneen kertaan.

Suosittelen kuitenkin puskemaan asiaa vaikka väkisin eteenpäin mikäli tuntuu että elämä alkaa oikeasti käydä vaikeaksi.

Vierailija
9/9 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin tuossa taannoin terveystarkastuksessa ja kysyin myös, että millainen prosessi olisi aikuisena hakea mahdollinen adhd-diagnoosi, niin mulle sanottiin ettei niitä oikein enää tehdä aikuisille. Kysyin myös yksityisestä, niin ei kuulemma oikein tehdä sielläkään. Tämä oli hoitajan sanoma. Mulla on diagnoosi lapsuudesta ja vahva näyttö sitä kautta lisäksi joitain papereitakin vielä tallella. Ainoa toimenpide mitä lapsena asialle tehtiin oli se, että aloitin koulun vuoden myöhemmin. Nykyään oireet tuntuu pahentuneen, kun ei pysty edes elokuvan katsomiseen keskittymään, kun omat ajatukset pitää minut jossain toisaalla. 

Fakta kuitenkin lienee se, että tuollaisiin tutkimuksiin ei niin vaan marssita vaan se on pitkä prosessi mihin ei helposti pääse.

Tehdän ihan normaalisti,mutta  seulonta on aika kova,eli lievimmät ei pääse.