Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän itseäni fiksuna, mutta minusta tuntuu että olen saavuttanut sen huijaamalla

Vierailija
02.03.2020 |

Fiksuutta on tietysti monenlaista. Minun fiksuus on sitä, että minulla on hyvä itsetuntemus ja olen kypsynyt henkisesti hirveästi. Olen nyt keski-ikäinen. Nuorena minua ei kiinnostanut lukeminen lainkaan ja se näkyi kyllä kaikessa.

Aloin lukemaan kaikenlaista kirjallisuutta, koska halusin olla muiden silmissä asioista tietävä ja fiksu kaikin puolin. Tiesin kyllä, että tulen varmasti kehittymään, mutta en arvannut kuinka paljon. Nyt pidän nuorta minääni käsittämättömän typeränä.

Tästä kaikesta pitäisi varmaan olla ylpeä, mutta minusta tuntuu, että olen saavuttanut kypsyyden pelkän sattuman kautta enkä siten ansaitse sitä. Voi tietysti olla, että olen vielä epäkypsä ajatellessani niin.

Onko kaikki fiksut ihmiset synnynnäisesti fiksuja, vai onko sattuma ja hyvät opettajat muokanneet heitä/teitä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnynnäistä lienee tietty kyky ajatella syvällisesti, yhdistellä asioita luovasti ja itsenäisesti. Tällainen ihminen ei omaksu kirjojakaan kritiikittä eikä pureskelematta, vaan muodostaa asioista oman mielipiteensä. Fiksuus tarkoittaa myös sitä, ettei hirttäydy mihinkään mielipiteisiin tai ismeihin vaan on valmis joustamaan ja muuttamaan mielipiteitään. Riittää, kun arvoissa on pysyvyyttä. Oikeassa oleminen ei ole fiksulle itseisarvo, kyseenalaistanunen (tiettyyn pisteeseen asti) on. Lopuksi vielä: monipuolinen lukeminen on ihan kaikille mahtava keino sivistää itseään.

Vierailija
2/4 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aina selitetään että lukeminen tekee fiksuksi, niin laittakaa nyt tyhmälle esimerkkejä mitä pitää lukea. Olen nyt jo muutaman vuoden lukenut vauvan av-palstaa ja tuntuu että olen vain entistä tyhmemmäksi tullut. Olen myös lukenut Hannu Salaman Juhannustanssit sekä rikos & rangaistus.

Miten tämä älykkyys nyt tulisi ottaa hyötykäyttöön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aina selitetään että lukeminen tekee fiksuksi, niin laittakaa nyt tyhmälle esimerkkejä mitä pitää lukea. Olen nyt jo muutaman vuoden lukenut vauvan av-palstaa ja tuntuu että olen vain entistä tyhmemmäksi tullut. Olen myös lukenut Hannu Salaman Juhannustanssit sekä rikos & rangaistus.

Miten tämä älykkyys nyt tulisi ottaa hyötykäyttöön?

Vaikka tähän listaisi kymmenen maailman parasta kirjaa ei siitä olisi sinulle hyötyä jos ne ei herättäisi mitään tuntemuksia sinussa. Lue kaikennäköistä ja huomaat että ajattelusi muuttuu ja kiinnostuksenkohteet sen myötä. Muuttuneena ihmisenä teet erilaisia ratkaisuja ja ne johtavat ties mihin. Kun vuodet vierivät tajuat jälkikäteen sen muutoksen suuruuden.

Vierailija
4/4 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi testamentti ja ennen lukemista pyydä että Jeesus avaa silmäsi näkemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi