Ajattelin kissan ottaa meille. Onko siinä iso ero että onko se uros vai tyttökissa?
Mulla on kokemusta vain koirista.
Onko kissoissa niin väliä että onko kotikisansa uros vai naaras?
Siitä tulee siis kotikissa, asutaan maalla ihan metsässä joten ulkoilu on semmoista vanhanaikaisen vapaata, ei valjaita.
Kommentit (49)
Leikatut poikakissat on oman kokemukseni mukaan leppoisia <3
Luonne-erot on suurempia yksilöiden kuin sukupuolten välillä.
Niin, vapaana, pian on ammuttu tai muuten tapettu tai petoeläimet vieneet. Kissan EI vaan kuulu olla vapaana myöskään maalla. Kissa ei voi puolustaa itseään petoja vastaan.
Mikä siinä minuutin tai alle vievässä laatikon putsauksessa muka on niin iso vaiva? Vai onko taustalla harhaluulo että kissa muka tarvitsee sitä vaarallista vapautta?
Ed. totta, mutta keskimäärin tytöt ovat takakireämpiä kuin pojat, jotka on sellaisia sylissä rötköttäjiä. Tämä "tilasto" vain omista kuudesta kissasta. Mutta ihania ovat molemmat.
Joskus nuoreen poikakissaan iskee vaellusvietti, vaikka olisi leikattukin. Muutenkin sen reviiri on isompi kuin naaraan eli joutuu todennäköisemmin vaaraan tai hukkaan.
Meillä poikakissa on läheisriippuvainen seurakissa. Tyttökissa on arempi ja viihtyy omissa oloissaan, usein menee omaan kantokoppaan ja vetää vielä tassullaan oven perässään kiinni.
Ja toinen kysymys vielä: halun erään tietyn rotukissan , mutta luon jostain että niitä myydään vain sisäkissoiksi?? Niin voiko se myyjä/kasvattaja tosiaan sanoa mulle, että en saa kissani päästää pihalle ollenkaan?
Kun en tajua että miksi ne pitäisi olla sisäkissoja. Enkä pidä koko ajatuksesta että kissa ei pääsisi ulos tutustumaan ulkoilmaan ja luontoon.
Joten pitääkö mun narrata sitä myyjää, vai pitääkö sitä noteerata ollenkaan, vai pitääkö mun unohtaa tää kaunis rotu?
Meillä poikakissat on ollut paljon kiltimpiä, kuin tyttökissat.
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen kysymys vielä: halun erään tietyn rotukissan , mutta luon jostain että niitä myydään vain sisäkissoiksi?? Niin voiko se myyjä/kasvattaja tosiaan sanoa mulle, että en saa kissani päästää pihalle ollenkaan?
Kun en tajua että miksi ne pitäisi olla sisäkissoja. Enkä pidä koko ajatuksesta että kissa ei pääsisi ulos tutustumaan ulkoilmaan ja luontoon.
Joten pitääkö mun narrata sitä myyjää, vai pitääkö sitä noteerata ollenkaan, vai pitääkö mun unohtaa tää kaunis rotu?
Koitahan ens kerralla vähän parempaa jutuntynkää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin turkkiroduilla voi tuo ulkoilu vaikuttaa turkin kuntoon. Mikään laki ei tietenkään estä päästämästä kissaa ulos, joten ei myyjä pysty asiaan vaikuttamaan kuin ostohetkellä.
Tosin rotukissa on sen verran kallis sijoitus, että harvemmin näitä edes ostetaan perheeseen, jossa ei olla näyttelyistä kiinnostuneita.
Tykkään enemmän tyttökissoista. Uroksetkin ihan jees. 🐈🐈🐱 Mutta mieluummin tytön ottaisin.
Mulla oli joskus uroskoira ja häpesin sitä sen sen nylkytyksen vuoksi🐕
Ethän sä voi olla tosissasi tämän pölhöilyn kanssa? Ei mitään kissaa vapaaseen ulkoiluun. Teet vaikka tarhan, missä voi "tutustua luontoon" turvallisesti. Puhumattakaan siitä, mitä tuhoa vapaana liikkuva kissa tekee pikkulintukannoille... Ja tapaturmaisen kuoleman tai pedon suuhun joutumisen riski on hyvin todellinen, minä en ainakaan päästä rakkaita perheenjäseniäni hortoilemaan yksin ulos.
Rotukissan ostaja maksaa kissastaan 600-1500 euroon, sellaista harvemmin haluaa kaapia naapurin auton puskurista. Onneksi maatiaisiakaan ei enää löydä ilmaiseksi, niin tuollaiset urpot jättää toivottavasti kissan hankkimatta, mikäli ei sen pidon eteen viitsi mitään vaivaa nähdä. Kai sä niitä koiriakin olet sitten vaan laskenut ovesta yksi ulos??
Leikkauta kumpaisen saatkin, kiima-aika muuten hankalaa. Minulla on ollut yhtä vaille tyttökissoja ja ovat olleet sisäsiistejä muttei mitään sylikissoja. Poikakissa pissaili mihin sattuu... Ihania ovat. Omia persooniaan kaikki. Kaksi oppi avaamaan ovia, toinen hyppimällä ripaa vasten ja toinen tassulla oven alakautta😀 Puhetta oppivat ymmärtämään jne. Onnittelut uudesta ystävästä. Kissat tarvitsee seikkailuja luonnossa jos mahdollisuus. Elinikä ei välttämättä silloin pitkä. Sisäkissani jo 11v.
Vierailija kirjoitti:
Joku pöllii sen nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa.
Hanki kissa vain jos olet aidosti kissarakas.
Ulos vain valjailla ja valvotusti, ensin riittävät rokotukset kuntoon. Kissa tulee leikkauttaa ettei turhaan joudu kärsimään kiima-aikoja (tämä ei ollut vitsi). Pankkitilille riittävä rahasto mahd. lääkärikuluja varten.
Nämä ovat tärkeämpiä asioita kuin sukupuoli. Ja kaksi kissaa esim. samasta pentueesta on parempi, pitävät toisilleen seuraa.
Siis kissathan leikataan tietysti.
Mutta kokemukseni mukaan (lapsuudenkodissa maalla on aina ollut paljon ulkokissoja) niiin uroskissat ovat seikkailuhenkisempiä eli leikattuinakin saattavat tehdä pidempiä ulkoilureissuja. Toisaalta ovat myös seurallisempia. Tyttökissat viihtyvät enemmän kotosalla, ovat rauhallisempia ja nukkuvat enemmän.
Poikakissat ovat ihanan letkeitä kavereita.
Ei kissoja tosiaan kuulu sisällä pitää (ainakaan maalla..) Tietenkin leikata pitää. Ihme eläinrääkkäystä jos luonnon eläin pidetään koko elämänsä sisätiloihin teljettynä, eikä koskaan saa raitista ilmaa :D Tulisitte varmaan itsekin hulluksi vietettyänne koko elämän neljän seinän sisällä..
Vierailija kirjoitti:
Ei kissoja tosiaan kuulu sisällä pitää (ainakaan maalla..) Tietenkin leikata pitää. Ihme eläinrääkkäystä jos luonnon eläin pidetään koko elämänsä sisätiloihin teljettynä, eikä koskaan saa raitista ilmaa :D Tulisitte varmaan itsekin hulluksi vietettyänne koko elämän neljän seinän sisällä..
Ihmiset eivät edes tiedä kuinka monta rauhoitettua eläintä kissat tappavat luonnossa. Ne jotka pitävät kissaa vapaana tukevat myös tätä. Ja kaikenlaisia kissanvihaajiakin on tuolla että ihan senkin takia ei viitsi pitää vapaana. Valjaat on keksitty niin miksei niitä voi käyttää kissalla? Eihän kouratkaan juoksentele ulkona vapaana vaan ovat hihnassa.
Otitpa kumman tahansa, muista leikkauttaa! :) Meillä tyttökissoja, kuitenkin ihan sisäkissana ja ihania ovat.