Tuleeko teille termistä "sosiaalisesti kömpelö" ensimmäisenä mieleen hiljainen hissukka vai tunkeileva päällepäsmäri?
Moni tuntuu pitävän puheliaisuutta ja seurallisuutta hyvien sosiaalisten taitojen merkkeinä, mutta kyllä niihin minusta kuuluvat myös mm. se, että osaa kuunnella muita ja on kiinnostunut muiden asioista ja osaa olla kyselemättä liian henkilökohtaisia asioita vierailta ihmisiltä.
Kommentit (12)
Minulle tulee mieleen älämölöävä, omasta mielestään niin sosiaalinen, ihminen, joka ei osaa ottaa huomioon muita lainkaan.
Tulee mieleen ihminen joka pästelee suustaan sammakoita väärissä paikoissa. Tai sitten ihminen joka puhua pulputtaa kuuntelematta muita.
Sekä että. Sosiaalisesti taitava ihminen osaa sekä keskustella muiden ihmisten kanssa että ottaa muut huomioon.
No ainakin se ihminen, joka oppi tuntemaan minut työni kautta ja nyt mylvii kaupassa kuin parhaallekin ystävälle kaikkien kuullen.
Sosiaalisesti kömpelö on juurikin sellainen tunkeilevia päälle päsmäri joka ei anna muille omaa tilaa eikä omaa rauhaa vaan tulee heti tervehtimään ja jittelemaan vaikka oltaisiin ihan ventovieraita. Sosiaalisesti kömpelöt eivät ymmärrä että on epäkohteliasta ja törkeää tunkeutua toisen personal space-alueelle ilman toisen lupaa ja suostumusta.
Sosiaalisesti lahjakas osaa sekä puhua että kuunnella. Kömpelö ei osaa välttämättä kumpaakaan, vaan mölyttelee mitä sattuu vaikka toisella olisi puheenvuoro kesken. Kömpelö saattaa myös jännittää omaa puheenvuoroaan niin ettei pysty keskittymään keskusteluun. Tämä on itselleni tuttua, mutta olen opetellut olemaan rennompi
Sosiaalisesti kömpelö tuijottaa pitkään eikä hymyile tai hallitse elekieltään. Hän myös möläyttelee kovalla äänellään kaukaa kuin hyvälle ystävälleen, vaikka olisi nähnyt vain kerran pari.
No jos nyt puhutaan sosiaalisilta taidoiltaan äärimmäisen heikoista ihmisistä eli Asperger-lapsista, niin heitähän on kahdentyylisiä: tunkeilevia ja äänekkäitä sekä hiljaisia ja vetäytyviä.
Tilannetajuton ihminen. en yleensä helposti myötähäpeä, mutta joskus olen kyllä huokaissut kerran ja toisenkin, kun joltain puuttuu täysin tilannetaju sosiaalisessa tilanteessa.
Tilannetajuton ihminen eli sellainen, joka ei hahmota, mistä on soveliasta puhua missäkin tilanteessa.
No jälkimmäinen ehdottomasti.