Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään joka olisi sairastanut vyöruusun?

Vierailija
02.03.2020 |

Mummoni joutui siitä aikanaan yli 70-vuotiaana sairaalaan.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni oli 70-luvulla vyöruusu mikä ei ole virustauti eli ei tarttuva. 

Siihen aikaan ei ollut lääkettä oikein siihen, kivut olivat kovat koska se ottaa hermoratoihin asti.

Naapurin setä jotain emsinsuolaa ehdotti lääkkeeksi, kaikkia konsteja   kokeiltiin, luonnontuotteitakin, aurinko teki kesällä hyvää

niihin vesirakkula arpiin.

Todella kamalaa oli katsoa hänen tuskaa.

Vierailija
22/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla vanhemmilla oli.. äiti oli pitkään sairaalassa ja isä kuoli vyöruusuun.. juu, kuulostaa uskomattomalta, mutta näin se vain oli.. infektio meni ns. överiksi eikä pumppu kestänyt vanhalla miehellä - oli viimeiset päivänsä sairaalassa.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut kaksi kertaa. Sain heti apua. Lääkkeitä ja salviaa. Hermosärky ilkeintä. Voidaan nykyään hoitaa helposti, jos menee heti hoitoon.

Salviaa??

Vierailija
24/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni oli 70-luvulla vyöruusu mikä ei ole virustauti eli ei tarttuva. 

Siihen aikaan ei ollut lääkettä oikein siihen, kivut olivat kovat koska se ottaa hermoratoihin asti.

Naapurin setä jotain emsinsuolaa ehdotti lääkkeeksi, kaikkia konsteja   kokeiltiin, luonnontuotteitakin, aurinko teki kesällä hyvää

niihin vesirakkula arpiin.

Todella kamalaa oli katsoa hänen tuskaa.

Älä puhu pasqaa palstalla, joka vielä sinua uskoo. Vyöruusun aiheuttaa vesirokkovirus, joka jää ihmisen elimistöön loppuiäksi.

Vesirokko ja vyöruusu ovat vesirokkoviruksen aiheuttamia <b>herkästi</b> tarttuvia infektioita. Tauti tarttuu kosketus- ja ilmatartuntana. Itämisaika on 2–3 viikkoa, tavallisimmin 14–16 päivää. Vesirokkopotilas on tartuttava 1–2 päivää ennen ihottuman alkua siihen asti kunnes ihomuutokset ovat ruvettuneet. https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Infektioiden_torjunta/Mikrobikohtaiset…

Vierailija
25/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli, parikymppisenä. Iski kaulaan ja naamaan. Ei päässyt asuinkaupugissaan päivystykseen ja ruusu pääsi pahaksi, pahat arvet jäi.

Vierailija
26/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Lapsena sairastin vesirokon ja noin 30 vuotiaana vyöruusun. Sain viruslääkkeen ihan oireiden alussa. Lääkäri sanoi, että lääke kannattaa ehdottomasti aloittaa, varsinkin kun oireet olivat niin alussa. Lääkekuurista ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Tauti oli paljon helpompi kuin vesirokko, sillä kutisevia rakkuloita oli vain vyömäisellä alueella. Jälkivaivoja ei jäänyt. Sain sairaslomaan kuitenkin viikon, jotta en tartuttaisi muita. Ainut oire oli rakkulat, voin muuten hyvin, mitä nyt jouduin hillitsemään raapimisen haluani. Öiksi teippasin puuvillakäsineet käteen.

Vierailija
27/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä saattaa ihmisillä mennä sekaisin ruusu ja vyöruusu. Ruusu on bakteeri-infektio.

Minulla oli vyöruusu parikymppisenä, en meinannut sängystä ylös päästä kun oli niin kipeä hartia muutamat päivät, sitten nousi rakot kainaloon - luulin että oli joku hikoilun aiheuttama tulehdus. Mutta eipä ollutkaan. Itsekseen meni ohi sitten.

Ruusu, vyöruusu ja ruusufinni. Mitä muita? Couperosa taitaa olla lievä ruusufinni.

Vyöruusu on varmaan kivuliain. Mutta ei ole herkkua ruusufinnikään.

Ruusu ehkä hoitamattomana vaarallisin, mutta paranee yleensä antibiooteilla helposti.

Ruusufinniä hoidetaan myös laajakirjoisella pitkällä antibioottikuurilla.

Vierailija
28/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ab? Antibiootti? Ei vyöruusuun antibioottia käytetä.

Itselläni se puhkesi, kun vauvan hoidossa valvoin niin paljon. Se oli karmea lisä siihen ahdinkoon. Yritin todella varoa, ettei virus tarttunut vauvaan. Erittäin kipeä hermosairaus.

miehellä ollut kolme kertaa ja saanut joka kerta antibioottikuurin siihen

Vierailija
29/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUlla oli. Meni kahta hermoa pitkin selästä nivuseen. Ai jestas kun olin kipee!! Mulla oli muutenkin flunssa ja olin saikulla, enkä edes tajunnut, että on vyöruusu joten lääkettä en saanut. Pari viikko olin kipee, konttasin vessaan kun liikkuminen oli tuskaa. 

Oli kyllä kaukana olo ruusuisesta!

Vierailija
30/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni se puhkesi, kun vauvan hoidossa valvoin niin paljon. Se oli karmea lisä siihen ahdinkoon. Yritin todella varoa, ettei virus tarttunut vauvaan. Erittäin kipeä hermosairaus.

Oliko miehelläsi ruusu (bakteeri) vai vyöruusu (virus).

Mutta kai joillekin tulehtuneisiin vyöruusurakkuloihin voidaan antibioottia määrätä. Ainakin isäkukko söi antibioottikuurin juuri siksi, kun vyöruusun rakkuloihin iski tulehdus.

Ilmeisesti toistuvat ruusutulehdukset kielivät heikosta immuunijärjestelmästä. Naapurilla oli tuon tuosta ruusu. Mutta sairasti muutenkin paljon.

Vierailija
31/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruusu on bakteeritulehdus, jota hoidetaan antibiooteilla. Vyöruusu on virustauti, jota hoidetaan viruslääkityksellä.

Vierailija
32/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viime kesänä ja kommenteista päätellen se oli lievä. Selkään vyötärölle ja pakaraan tuli kipua ja muutama paukama, joten luulin ensin niiden olleen jonkun yöllä iskeneen öttiäisen puremia. Kun samaa tuli saman puolen reiteen tajusin, että tämä taitaa olla jotain muuta. Kohdat oli pari viikkoa aika kosketusarkoja ja kutina oli melko kova, mutta siitä se pikkuhiljaa parani. Olin luullut, että lievänä sairastettu vesirokko voi puhjeta vyöruusuna, mutta oma vesirokko oli rankka tauti.

Vierailija
33/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli metsätöissä ruusu sääreen, jalassa oli haava ja minä tyhmä en ollut sitä putsannut saatika laittanut laastaria. Sitten noin viikon päästä yhtenä aamuna heräsi järkyttävän huonoon oloon, oikea sääri kirveli kuin joku olisi sitä nylkemässä, oksetti ja vessaan mennessä meinasi lähteä jalat alta kun huimasi. Pönttöön ei tullut mitään, pelkkää sylkeä. Kuumetta mitatessa 40 astetta. Sääri oli tummanpunainen kauttaaltaan ja sieltä lähti tummanpunaiset verisuonet kohti polvea.

Seuraavana päivänä kuume laski 38 asteeseen joten pääsin polkemaan pyörällä terveyskeskukseen. Pyörällä ei onneksi hirveästi tarvitse painoa pistää jalkaan koska kävelystä ei tahtonut tulla mitään tuskan takia ja autolla en uskaltanut mennä kun kaasujalka oli tulipunainen. Lekurissa tuli sitten ensimmäinen antibioottiannos piikkinä pakaraan, lopuille tuli aika aggressiivinen penissilliiniresepti aggressiiviseen vaivaan. 3 pilleriä päivässä.

Siitä lähti paranemaan sitten, kuume laski jo seuraavana päivänä kokonaan pois mutta verenpunaisen läiskän kanssa sai vetää kuurin loppuun asti ennenkuin katosi kokonaan. Tarinan opetus että pitäkää etenkin jalkaterän haavat puhtaina tai se on kivulias korkeakuumeinen tulehdus ja lääkärireissu.

Vierailija
34/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä sain jonkin virus -antibiootin. Siihen todellakin on lääkitys.

Minulle tuli kaulan vasemmalle puolelle rakkuloita, nopea lääkitys ja pääsin säikähdyksellä. Ei tullut kipuja vaikka lääkäri peloittelikin hermosäryillä.

Viruslääkkeen saa mutta ei antibioottia, joka on bakteerilääke.

Minä sain kuin sainkin virus -antibiootin vyöruusuun. Vyöruusua voidaan hoitaa voimakkailla antibiooteilla.

Vierailija
35/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tunnen sairastuneita. Esim. siskoni, jolle tuli vyöruusu vatsaan lapsena. Kivut oli kovat hänellä. Minä itse, ei kipuja ja kaverini, jolle tuli toiseen poskeen pahat rakkulat ja kovat hermokovut.

Vierailija
36/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kaulassa. Helvetian kivulias hermosärky vihloi niin että järki meinas lähteä.

Piti vältellä raskaanaolevia, jos ei tiennyt olivatko sairastaneet vesirokon.

Vierailija
37/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin 11-vuotiaana 70-luvulla. Ihottuma-alue oli ylävartalolla selästä kainalon alla ja rinnan päällä. Rintaan jäi vyöruususta muutama arpikin. En saanut siihen mitään lääkettä, vaikka lääkärissäkin kävin. Hermosärkyä ei jäänyt, vaikka itse tauti oli kivulias. Yksi lapsistani on sairastanut sen  7- ja 16-vuotiaana, yksi yläkouluikäisenä. Heillekään ei jäänyt pitkäksi aikaa hermosärkyä, mutta tuskaisia olivat heidänkin tautinsa. Tämä yläkouluikäisenä vyöruusun saanut sai pienenä vesirokon sisarensa vyöruususta. 

Vierailija
38/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusu ei tartu, mutta vyöruususta voi tarttua vesirokko. Vyöruusu voi tulla vain, jos on sairastanut vesirokon.

Vierailija
39/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla vanhemmilla oli.. äiti oli pitkään sairaalassa ja isä kuoli vyöruusuun.. juu, kuulostaa uskomattomalta, mutta näin se vain oli.. infektio meni ns. överiksi eikä pumppu kestänyt vanhalla miehellä - oli viimeiset päivänsä sairaalassa.. 

Senpa takia USAssa kehoitetaan ottamaan rokotus tautia vastaan varsinkin jos on yli 65v. vanha. Juttelin farmaseutin kanssa ja han sanoi etta se on vaikea, kivullinen ja kallis hoidettava.

Vierailija
40/60 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotettako tässä mainostetaan?