Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä sairauksilla työtön pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
01.03.2020 |

Tuntuu, ettei työttömän pääsemiseksi tke:lle riitä vakuutusyhtiölle/kelalle fysiikan puoleiset pahatkaan sairaudet, mutta miten lienee psyykeoireilut, onko sekään helppo tie päästä tke:lle?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ole.

Vierailija
2/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vain sairaus mikä estää työnteon. Tiedät kyllä jos sinulla on sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan ei ole helppoa. Ensin kyllä yritetään kaikkea mahdollista kuntoutusta, työkokeiluja, kursseja, puuhasteluja ja haastetteluja.

Työtön ei varsinaisesti jää pois mistään kun on jo valmiiksi ” ulkona” työmarkkinoilta.

Jotrn vaikeeta on.

Toki jos on siinä mallissa, että tämän tästä päätyy laitokseen kun ei maniat tai psykoosit pysy millään lääkityksellä poissa. Niin sitten ehkä.

Mutta ei se hääviä ole, eikä helppo päästä jos haluaisi.

Vierailija
4/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on suurella todennäköisyydellä vähintään skitsofrenia, mutta en halua diaknoosia esimerkiksi siksi koska asiat terveydenhuollossa menisi todella mutkalle sen jälkeen. Mitään ei uskottaisi ja kaikki olisi vain skitsofrenian tuottamia harhaluuloja <--- ihan tutkittu juttu. Sillä skitsodiaknoosilla kyllä pääsee aikaiselle eläkkeelle. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on myös kova sana tossa jutussa. Mutta jos oot päästäsi terve niin nauti siitä. Itseäni tämä lähes jokapäiväinen aamusta iltaan jatkuva pimputus ja mättö korvien välissä väsyttää eikä sitä pääse pakoon.

Vierailija
5/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintakyky ja miten se kuvaillaan vaikuttaa enemmän asiaan, kuin tietty sairaus/diagnoosi. Itsellä sekä fyysisiä että psyykkisiä diagnooseja, eikä ole tullut eläkettä vaikka olen 15 vuotta ollut työttömänä.

Vierailija
6/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän on kyllä todella paljon vaikeampi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle kuin työssäkäyvän. Kannattaa siis ensin hakeutua töihin ja siellä sitten ryhtyä sairastamaan tai "sairastamaan".

Vierailija
7/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on kyllä todella paljon vaikeampi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle kuin työssäkäyvän. Kannattaa siis ensin hakeutua töihin ja siellä sitten ryhtyä sairastamaan tai "sairastamaan".

Ei se ole helppoa työssäkäyvällekään. Tuttu on hakenut kolme vuotta työkyvyttömyyseläkettä, on siis todellakin työkyvytön ja saikulla ollut sen kolme vuotta, mutta aina tulee hylkäys. Vain fyysisiä vaivoja hänellä, ei mt-ongelmia, ainakaan toistaiseksi.

Vierailija
8/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on hyvä ja helppo. Ei tarvitse kuin esittää surullista.

Vierailija
9/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tuttuani on päässyt. Toisella kesti kolme vuotta mielenterveydellisistä syistä ja toinen pääsi muutamassa kuukaudessa diabeteksen vuoksi. Oli jo varpaat amputoitu ja oli dialyysissä, joten aika huonossa kunnossa pitää olla, että paperit heltiävät.

Mielenterveyseläkeläinen on nykyisin elämänsä vedossa ja diabetes-kaveri sai veljeltään uuden munuaisen ja silikonivarpaat, joten elämä jatkuu kuin aina ennenkin.

Vierailija
10/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on skitsofrenia. Tiedän että suurin osa äänistä päässäni ei ole totta.

Teen kuitenkin töitä kun en halua mihinkään hoitoon tai olla leimattu lopun elämää.

Leikin tervettä niin pitkään kun voin. Mitään lääkkeitä en tarvitse.

Välillä on hauska huomata että joku ääni ei ollutkaan totta :D

Vierailija
11/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä jos menisit töihin

Vierailija
12/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 sairautta, joista jokaisella diagnoosillla "pitäisi" päästä eläkkeelle. No enpä vaan pääse. 7 vuotta jo ollut sairaslomalla. 

Vierailija
13/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on skitsofrenia. Tiedän että suurin osa äänistä päässäni ei ole totta.

Teen kuitenkin töitä kun en halua mihinkään hoitoon tai olla leimattu lopun elämää.

Leikin tervettä niin pitkään kun voin. Mitään lääkkeitä en tarvitse.

Välillä on hauska huomata että joku ääni ei ollutkaan totta :D

Voi jumalauta..

Ja sitten kun se todellisuus todella hämärtyy ja harhoissa kilahdellaan ja vielä tapetaan joku(et pysty kontrolloimaan sitä kun olet psykoosissa)

Todella kiva tietää että keskuudessa haahuilee tyyppejä hallut soiden ja vielä hihittelee sitä. 

Vierailija
14/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus. Mene sellaiselle lääkärille, joka osaa kirjoittaa kunnolliset eläkepaperit.

Vierailija
15/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmella F-diagnoosilla olen ollut määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä vuodesta 2014.

Vierailija
16/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3 sairautta, joista jokaisella diagnoosillla "pitäisi" päästä eläkkeelle. No enpä vaan pääse. 7 vuotta jo ollut sairaslomalla. 

miksi pitäisi päästä?

mene TÖIHIN

Mene ITSE! Et tiedä yhtään mun sairauksista.

Vierailija
17/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi pitäisi päästä?

mene TÖIHIN

Töihin ei MENNÄ, töihin PÄÄSTÄÄN. Tao se sinne kalloos.

Vierailija
18/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut/päässyt työttömänä masentuneena määräaikaiselle eläkkeelle. Tosin olin silloin osastokunnossa ja itsemurhaa tekemässä...

Vierailija
19/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on fyysisiä diagnooseja ja en pysty töihin. En ole päässyt eläkkeelle. Työkkärissä sanotaan että lisädiagnoosi "määrittämätön masennus" on huono diagnoosi ja esimerkiksi keskivaikean masennuksen avulla olisi paremmat mahdollisuudet eläkkeeseen. Lisäksi epäillään nepsyvaikeuksia ja ne + fyysiset ja psyykkiset sairaudet saattaisi riittää eläkepäätökseen, koska nepsyongelmat ovat pysyviä. Itse en koe, että mitkään autismiasiat tai psyykkiset ongelmat pilaisi työkykyäni, vaan nimenomaan ne fyysiset sairaudet. Pystyin kyllä käymään töissä ja koulussa ennen. Tilanne on vähän absurdi kannaltani siinä mielessä, mutta käydään nyt läpi kaikki tutkimukset mitä haluavat laittaa.

Vierailija
20/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen takia on ainakin neljä tuttuani päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme