Uusi blogi arkisesta pennin venyttämisestä
Aloitin siis blogin pennin venyttämisen tiimoilta. Etsiskelen itse myös vastaavia niukan budjetin blogeja luettavaksi joten vinkkaa jos sinulla sellainen on. Ja käy kommentoimassa mieluusti muutenkin. :)
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sun sijainnista Suomessa, mikä sulle tulee olemaan halpaa.
Jos asut isossa kaupungissa, löydät linssejä, papuja ym. halvalla etnisistä kaupoista. Ainakin täällä Helsingissä kasvissyönti on halpaa.
Jos taas asut maalla, voit itse kasvattaa tai kerätä pakkaseen helpommin.
Tuo edellinen nyt oli karkea jako, mutta idea varmaan selvisi.
Ja tietysti riippuu, millaisia sun lähikaupat ovat, löytyykö alelaputettuja tuotteita helposti ja minkälaisin perustein.
Siitä maasta menee kiinteistövero. Tulee kalliita porkkanoita kasvattaa pihalla. Kova työ vielä päälle kasvamaan pidosta. Koettu on.
Jaa-a, kyllä meitä muitakin on samassa jamassa ilman mitään shoppailuongelmaa. Vääriä valintoja ja huonoa tuuria. Itseäni kyllä jäi kiinnostamaan miten tilanne etenee. 👍
Ap, sullahan on jo blogi, nimeltään elämän keskivaiheilla. Ikä sama, tulot samat ja velkaa löytyy.
Ei todellakaan ole minun blogini tuo elämän keskivaiheilla. Miksi ihmeessä ylläpitäisin kahta? Kyse ei kohdallani ole myöskään shoppailumaniasta. Elämässä tosiaan tulee muistakin syistä tilanteita, että sinänsä ihan ok palkka ei riitä. Omia valintojani monin paikoin nekin, sekä virhearvioita. Toki sen myönnän.
Aloitin tosiaan blogini juuri ja ajattelin "mainostaa" heti sitä, jos vaikka olisi joitain samassa tilanteessa olevia juttukavereita jonka kanssa jakaa tätä matkaa. :)
ap
Täällä nyt lytätään mielellään kaikki. Elämä tuo tullessaan monenlaista. Eikö ole hienoa ja kannustettavaa että tarttuu härkää sarvista ennen kuin on aivan suossa?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sinkkunainen, jonka nettotulot 1800euroa. Ikää tosin 15 vuotta vähemmän kuin ap:lla.
Kuukaudessa säästän:
puskuriin 200e
Rahastoihin/”säästöön” 200e
Laskunmaksutilille 300e (Laskettu yläkanttiin jotta ne ”yllättävätkin” laskut voi maksaa)1100 siis normaaliin elämiseen (toki sähkö/vesi/netti menee sitten tuolta ns säästöistä) ja ei tarvitse nuukailla.
Tässä juuri syön woltattua ruokaa ja juon vadelmavissyä jotka jäisivät kyllä ostamatta jos tarvisi pihistellä. Katselen myös samalla matkakohteita että mihinkän kauas lähtisin kesällä. Luultavasti australiaan.
Elämä on siis kohdellut sinua vielä kauniisti, eikä sinulla ole opiskelevia lapsia ja iäkkäitä ja sairaita vanhempia joita auttaa. Nauti toki siis hyvällä mielellä elämästäsi.
Kaverini tilasi meille annokset woltin kautta ja meinasin persiilleni lentää. Hinta oli 18 euroa/nuppi!! Ei mitään halpaa ruokailua :(.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sinkkunainen, jonka nettotulot 1800euroa. Ikää tosin 15 vuotta vähemmän kuin ap:lla.
Kuukaudessa säästän:
puskuriin 200e
Rahastoihin/”säästöön” 200e
Laskunmaksutilille 300e (Laskettu yläkanttiin jotta ne ”yllättävätkin” laskut voi maksaa)1100 siis normaaliin elämiseen (toki sähkö/vesi/netti menee sitten tuolta ns säästöistä) ja ei tarvitse nuukailla.
Tässä juuri syön woltattua ruokaa ja juon vadelmavissyä jotka jäisivät kyllä ostamatta jos tarvisi pihistellä. Katselen myös samalla matkakohteita että mihinkän kauas lähtisin kesällä. Luultavasti australiaan.
Elämä on siis kohdellut sinua vielä kauniisti, eikä sinulla ole opiskelevia lapsia ja iäkkäitä ja sairaita vanhempia joita auttaa. Nauti toki siis hyvällä mielellä elämästäsi.
Nelkyt+ ikäisillä alkaa tosiaan olla rahanmenoa molemmissa päissä kun on lukioikäiset lapset ja sairastelevat vanhemmat joiden luona on käytävä ja hoidettava. Ei siis kannata tuomita kun ei tiedä.
Woltin kautta nyt voi tilata kaikenhintaisia ruokia eri paikoista. Eri asia on että miten järkevää se ylipäätään on fiksulle kuluttajalle kun kuljetuksesta kuitenkin joutuu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvästä vinkistä, toden totta. :)
ap
Kiitos mielenkiintoisesta vinkistä. Aion jatkossa seurata blogiasi mielenkiinnolla. 👍
Mun tuttu vinkkasi mulle ResQ-sovelluksesta, minkä kautta näkee lähiravintoloiden tarjouksia ylijäämäruuasta, esim. Iso rasia makaronilaatikkoa ihan muutamalla eurolla. Sovelluksen kautta voi maksaa ostoksen ja sitren hakea ruoka-annoksen ravintolasta mihin aikaan päivästä vaan. Meinasin kokeilla kyseistä sovellusta.
Kiitos kaikille kommenteistanne sekä hyvistä säästövinkeistä. Vaikkei suurin ongelma kohdallani olekaan varsinainen shoppailuholismi vaan monen tekijän summa, otan kyllä ilolla vastaan kritiikkiäkin, ei kai tässä maailmassa muuten mitään opi. :) Pitkälti itse aiheutettuhan tämäkin tilanne kuitenkin on.
Kiitos myös ymmärryksestä, arvostan. 40+ elämä on juurikin em. syistä taloudellisesti haastavaa.
Ap
Itse huomasin säästäväni siirtymällä kasvispainotteiseen ruokaan. Nuo punalaputetut tuotteet usein valmisruokia ja makkaroita, joita vältän. Ihan tavallisista kasviksista saa hyviä ruokia. Silloin kun harvoin ostan lihaa niin usein luomua. Proteiinin korvikkeet myös just nyt kokeilussa, ainakin härkis- tuotteet hyviä. Muun kulutuksen oon laittanut minimiin, vaatteita vain tarpeeseen ja monikäyttöisiä, mielellään kotimaisia. En seuraa trendejä. En tilaa lehtiä enkä tee netissä ostoksia. Lidlissä mielestäni usein edullisia vihanneksia ja hedelmiä. Kodin sisustukseen yms. ostan harvoin mitään, joskus jotain kirpparilta. Tai jos ostan uutena niin jotain mikä kestää vuosia.
Feelia-sivuston kautta saa edullista ruokaa aina kahden viikon jaksoissa.
Ap sun kannattaa liittyä Penninvenytystä kotikeittiössä -ryhmään. Sieltä saat lisää vinkkejä ja voit itsekin kysellä lisää.
Voi olla hyödyllistä tarkastella myös tätä nuukailublogia, jossa nuukailu tosin tapahtuu täysin eri näkökulmasta: https://omavaraisuushaaste.com/nain-paljon-rahaa-kulutin-minimalistivuo…
Tässä loistovinkki, toimii ympäri Suomea. Matsmartista voit ostaa tuotteita 20-90 %:n alennuksella ja vaikuttaa ympäristöön ruokahävikkiä vähentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudun seutulippuhinta on tosiaan aika jäätävä. Muutenkin täällä on kaikki kallista, asuminenkin aivan tolkuttoman hintaista. Toisaalta täällä on tiettyjen asioiden suhteen enemmän mahdollisuuksia.
Hmm... Helsinki-Espoo näkyy olevan 4,10e, a-c vyöhykkeen hinta. Oulussa a-c vyöhykkeen maksu on 8,40e. Jo a-b on 5,80e. Mun näkökulmasta stadin hinnat ovat halpoja.
Jos asuu radan varressa, niin kannattaa aina junan mentyä käydä tsekkaamassa, onko junasta pudonneita (tai hypänneitä) siellä maastossa. Niistä saa kuitenkin usean viikon ruoat kun laittaa lihat pakkaseen.
Paljon asumiskulut?