Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haasteena appivanhemmat, apua!

Leijonaemo
29.02.2020 |

Meillä on 3v. ja 6kk ikäiset lapset sekä itse olen 7. viikolla raskaana. Appivanhemmat haluavat tulla joka ikinen viikko vähintään yhtenä päivänä käymään leikkimään ja olemaan lasten kanssa. Ajatuksena ihana kyllä ja olen hyvin kiitollinen kaikesta avusta mitä he pystyvät tarjoamaan ja olen sen myös heille sanonut joka kerta. Omat vanhempani asuvat kauempana ja käyvät parin - kolmen viikon välein, mutta tulevat kyllä avuksi, jos pyydetään. Tämä on mielestäni toimiva systeemi. Mutta appivanhemmat tuntuvat tukalilta. Eilen kielsin tulemasta ja tokihan minulle loukkaannuttiin siitä. Syy kieltoon on se, että toinen isovanhemmista on monisairas ja käy hyvin usein terveysasemalla tai sairaalassa. Mitään rokotuksia he eivät tietenkään ota. Nyt on paljon rs-virusta, influenssaa ja sitä uutta pöpöäkin liikkeellä. Teenkö väärin kun haluan suojella lapsiani noilta taudeilta? Minusta on hyvin ajattelematonta ja vastuutonta tulla kyläilemään vauvaperheeseen tähän vuodenaikaan, jos ei itse ole ottanut rokotetta. Mitä mieltä olette?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Lapsi voi saada tartunnan joltakin, joka käy vain kerran vuodessa. Että ei se vierailujen määrää katso. Mutta teidän perheellä on oikeus päättää vierailuista tietenkin. Mitä mieltä miehesi on?

Vierailija
2/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että rokotetun ihmisen vierailut on turvallisia? Otin influenssarokotteen ensimmäisten joukossa ja sairastuin tammikuussa influenssaan. Lääkäri totesi sairaalassa (päädyin yöksi teholle), että ei se rokote jokaiselta virukselta suojaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on jokaisen perheen oma asia, miten usein vieraita tahtoo, mutta tuo perusteesi on kyllä typerä.

Vierailija
4/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano isovanhemmille, että ovat tervetulleita sitten, kun ovat terveitä. Ai niin, monisairas tuskin tuosta paranee, mutta saatpa olla univelkoinesi vuoden kuluttua rauhassa 4v:n, 1v6kkn ja vauvan kanssa. Silloin kannattaa pyytää omat vanhemmat leikittäjiksi, jos nuo siis ovat terveitä.

Vierailija
5/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään mitään "viikottaisia tapaamisoikeuksia" tms. Tietenkään. Ihan naurettava ajatuskin!

Normaalit kyläilyt ja jos joskus tarvitsette apua niin sitten voi kysyä.

Vierailija
6/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikosta että Haaveena appivanhemmat 😂😂 mietin että no jo on..

Vierailija
7/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote on 65v ilmainen ja pienille lapsille.Loukkaat käytökselläsi,eiväthän he ole mitään saastaa.Tartunta voi tulla vaikka pijalla tai kaupassa.Ei se,että on muksuja oikeuta olemaan töykee.

Vierailija
8/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, millä tekosyyllä nyt sitten heidän mielensä pahoitit :O

Mut onnea, jatkossa eivät ehkä ravaa teillä viikottain leikittämässä lapsia.

Vierailija
9/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät palstalaiset, siksipä juurikin kysyin teiltä apua ja mielipiteitä, kun itse näillä erittäin väsyneillä ja hormonimyrskyisillä aivoilla en todellakaan ole aivan varma tekemistäni päätösten järkevyydestä. Mies ei tapansa mukaan sano juuta eikä jaata oikein mihinkään. Kaikkia yksityiskohtia en tässä ala avaamaan, mutta mainittakoon, että tämä nykyinen raskaus ei millään muotoa pitäisi olla mahdollista, mutta niinpä vaan on. Sepä tässä hirvittääkin, että miten sitten jaksetaan, jos tämä raskaus loppuun asti menee. Onnellisia ollaan toki. Meillä on jo kohtuullisen paljon ikääkin. Kaikki isovanhemmat ovat ilmaisen rokotuksen saannin piirissä kirkkaasti. Ikävää, ettei rokotus ole kaikkia suojannut. Kuitenkin ajattelisin, että parempi ottaa se kuin olla ottamatta. Myös isovanhempien omasta puolesta. Kerron vielä, että mehän emme käy kaupassa, hoidamme ostokset kotiinkuljetuksella oven taakse. Meillä on oma iso piha. Esikoinen on päiväkodissa osa-aikaisesti ja tiedostan kyllä, että se on iso riski saada tartunta, mutta sen riskin otamme, koska päiväkodissa on enemmän hyviä puolia. Kuitenkin otamme hänet pois hoidosta jos siellä joku sairaus alkaa jylläämään. Näin siis vauvavuoden ajan. Vauva on jo sairastanut ihan hirveästi ikäänsä nähden, joten ehkä siksikin olen liiankin herkkä pöpöjen suhteen. Ja tällä hetkellä väsynyt, hyvin väsynyt.

Vierailija
10/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että rokotetun ihmisen vierailut on turvallisia? Otin influenssarokotteen ensimmäisten joukossa ja sairastuin tammikuussa influenssaan. Lääkäri totesi sairaalassa (päädyin yöksi teholle), että ei se rokote jokaiselta virukselta suojaa.

Harmillista, mutta onneksi olet parantunut?

"Suojaa lähimmäisesi - ota influenssarokote" - julisteet sekä usean eri viranomaistahon jatkuvat suositukset saavat minut uskomaan, että rokote ylipäätään on hyvä juttu. Lääketieteen suurimmat keksinnöt ovat puhdas vesi ja rokotukset.

Vierailija
11/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tuossa tilanteessa torppais yhtään avuksi tulevan ihmisen käyntiä.. Ellei siis ole flunssainen tai mahatautinen.

Vierailija
12/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät voi rokotetta ottaa. Esimerkiksi autoimmuunisairauksia sairastaville niitä ei suositella. Eikä se rokote edes takaa ettei sairastu.

Missään tapauksessa en suosittele mitään kummallisia säännöllisiä oikeuksia teidän perheeseenne. Jos eivät auta ilman niitä, ei se apukaan ole oikeanlaista.

Meillä oli minun sukulaisteni kanssa tätä samaa jankkaamista koko ajan ja sitten kun lapset meni hoitoon, syttyi kolmas maailmansota, kun luonnollisesti meillä itsellä väheni se kotonaoloaika, eikä me haluttu joka viikko viettää toista vapaapäivää samoissa sukulaisissa ja sitoutua noihin "oikeuksiin" jotka oli vallattu.

Vierailija
13/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, olet hyvin väsynyt, mutta avuksi ei kelpaa se, että isovanhemmat tulevat leikittämään lapsia, jotta saat levätä.

Jotenkin nyt tuntuu siltä, että olet ihan itse tuon tilanteen halunnut tehdä, joten iloisena sanon, että kärsi rauhassa. Esikoinen voi tuoda päiväkodista sairauden jo ennen kuin sen tartuttaja tietää sairastavansa, joten onnea valisemallasi tiellä. Kannattaa loitontaa ne isovanhemmat ajoissa, jotta saat rauhassa nauttia lapsiperheen arjesta ilman turhia ja hankalia turvaverkkoja, jotka voivat vaikka tuoda tullessaan influenssan tai märkäruven. Joku väittää, että syöpäkin tarttuu.

Vierailija
14/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi rokotetta ottaa. Esimerkiksi autoimmuunisairauksia sairastaville niitä ei suositella. Eikä se rokote edes takaa ettei sairastu.

Missään tapauksessa en suosittele mitään kummallisia säännöllisiä oikeuksia teidän perheeseenne. Jos eivät auta ilman niitä, ei se apukaan ole oikeanlaista.

Meillä oli minun sukulaisteni kanssa tätä samaa jankkaamista koko ajan ja sitten kun lapset meni hoitoon, syttyi kolmas maailmansota, kun luonnollisesti meillä itsellä väheni se kotonaoloaika, eikä me haluttu joka viikko viettää toista vapaapäivää samoissa sukulaisissa ja sitoutua noihin "oikeuksiin" jotka oli vallattu.

Miksi isovanhemmat eivät saisi olla lastenlasten kanssa kuin silloin, kun perhe tarvitsee apua? Normaaliin kanssakäymiseen kuuluu se, että ei tarvitse olla apu, vaan saa olla lastenlasten kanssa ihan siitä ilosta, että nämä ovat olemassa. Mutta kukin tavallaan. Veljen perhe teki äidilleni selväksi, että mitään oikeuksia lapsenlapsiin ei ole ja nyt flunssakautena soitellaan, että tulkaa apuun, lapset sairastaa. Äiti vastaa, että ei pääse, kun on jo lupautunut naapurille avuksi. Neuvoo kyllä auliisti, että kannattaa rakentaa sellainen turvaverkko.

Vierailija
15/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen pikkulapsen äitinä (5v, 2v sekä vauva) olen ap:n kansa samoilla linjoilla: ei potentiaalisia tartuttajia kylään tai itse vierailulle sellaisille.

Mielensäpahoittaminen on heidän ongelmansa ja asiansa, lapset ensin. Itse en halua sairaus- ja sairaalakierrettä vain siksi että joku vanhus (isovanhempi) saisi itselleen viihdykettä johon luulee olevansa jotenkin oikeutettu. Lastemme isovanhemmat ovat lisäksi niin iäkkäitä, ettei heistä ole tukiverkoksi.

Aivan hyvin olemme pärjänneet valvomisinemme ilman tukiverkkojakin :).

Vierailija
16/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän on riskinä että tartutatte monisairaisiin kaiken maailman taudit mitä lapset saavat.

Vierailija
17/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kyllä kuvauksestasi päätellen paljon tarkempia vauvan taudeilta varjelussa kuin useimmat. Multa ei ole kukaan vauvaperhe vierailujen yhteydessä ikinä kysynyt influenssarokotustilannetta tai viimeisintä terveyskeskusvisiittiä. Aika moni liikkuu myös ihan ihmisten ilmoilla vauvansa kanssa. Appivanhemmat eivät siis riko mitään yleisesti tunnettua etikettiä ajattelutavallaan ja toiminnallaan. Teillä on toki oikeus päättää keitä teille saa tulla, ja jos perustelette asian niin syytä loukkaantua ei pitäisi olla. Kummeksua ehkä, mutta ei ottaa henkilökohtaisesti.

Vierailija
18/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isovanhemmat eivät saisi olla lastenlasten kanssa kuin silloin, kun perhe tarvitsee apua? Normaaliin kanssakäymiseen kuuluu se, että ei tarvitse olla apu, vaan saa olla lastenlasten kanssa ihan siitä ilosta, että nämä ovat olemassa. Mutta kukin tavallaan. Veljen perhe teki äidilleni selväksi, että mitään oikeuksia lapsenlapsiin ei ole ja nyt flunssakautena soitellaan, että tulkaa apuun, lapset sairastaa. Äiti vastaa, että ei pääse, kun on jo lupautunut naapurille avuksi. Neuvoo kyllä auliisti, että kannattaa rakentaa sellainen turvaverkko.

Normaaliin kanssakäymiseen kuuluu se, että ollaan tekemisissä sen verran kuin se molemmille on ok, ja autetaan vain sellaisessa asiassa missä on apu on haluttua ja toivottua.

Harmi etteivät vanhempanne ole opetelleet ja opettaneet tuollaisia käytöstapoja, mutta oppia ikä kaikki!

Vierailija
19/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa aikoinaan kieltäydyin lasteni menosta leikkimään sairastuneen serkkunsa kanssa johonka anoppi sanoi voihan he muualtakin sen sairauden saada.Sanoin etten ainakaan mene sitä mistään hakemaan .Itsellä pari vuotias ja vauva ikäinen.Ei tullut tauti onneksi.

Vierailija
20/61 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä on todella paljon flunssaa, rs-virusta, influenssaa ja norovirusta liikkeellä, että meillä esikoinen pitää kerhosta viikon-kahden tauon, koska perheessä on vauva. Samoin emme käy kaupassa missään Prismassa vaan ihan lähikaupassa, ja kyläilytkin on aika minimissä. Jos vaikkapa isovanhemmat ovat olleet vasta flunssassa, niin odotellaan kyllä useampi päivä että ovat oireettomina.

Varmasti jonkun mielestä hysteerista, minun mielestä ihan normaalia vauvaperheen arkea tällaisena pahimpana tautiaikana.

En kyllä muutenkaan itse ottaisi vieraita silloin kun en jaksaisi. Sinä sanoit ettet jaksa nyt vieraita,niin se ihan itsessään riittää syyksi kieltäytyä. Sillehän ei voi mitään, että joku loukkaantuu, mutta pienten lasten vanhempana on vaan ajateltava aika itsekkäästi sitä omaa jaksamista. Siis hienostihan olette antaneet isovanhempien olla osa arkea, että aika tyhmiä ovat jos eivät osaa tähän astista arvostaa vaan vetävät herneet nokkaan kun ensimmäisen kerran eläessäsi sanot ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä