Ostin lapselle paljon talvikamppeita, kaikki meni hukkaan
Ostin nyt 1,5-vuotiaalleni paljon paksuja lämpimiä talvivaatteita, rattaisiin kunnon pakkaspussin jne. Ne meni kaikki hukkaan. Asutaan Helsingissä, ja koko talvi on menty välikausihaalarilla ja alushaalarilla. Paksussa talvihaalarissa lapsi on vain hikoillut, kun olen sitä parina "kylmempänä" päivänä lapselle kokeillut. Samaten talvipipoa lapsi ei kestä, on ihan liian kuuma, joten syyspipolla koko talvi. Sama koskee rukkasia ja vastaavia, sitä pakkaspussia ei ole rattaissa voinut edes kokeilla. Ensi talvena lapsi on kasvanut niistä kaikista ulos. Saankohan ne myytyä torissa ensi syksynä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi on todella helposti hikoileva ja paljon liikkuva 6-vuotias. Silti on käyttänyt koko talven toppavaatteita. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa välikausivaatteissa ulos, kun mittari on lähellä nollaa ja tuulee kovaa.
Ap:n lapsi on ainakin karaistunut talven aikana, jos on Helsingin viimassa mennyt välikausivaatteilla. 🙄
Ei ole mitään välikautta. On kesäkausi, talvikausi ja ylimenokausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi on todella helposti hikoileva ja paljon liikkuva 6-vuotias. Silti on käyttänyt koko talven toppavaatteita. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa välikausivaatteissa ulos, kun mittari on lähellä nollaa ja tuulee kovaa.
Ap:n lapsi on ainakin karaistunut talven aikana, jos on Helsingin viimassa mennyt välikausivaatteilla. 🙄
Tuulta pitävä vk-kuorihaalari (Reiman) ja alla fleecehaalari ja normaalit sisävaatteet. Ei todella ole niissä palellut vaan melkein ollut hiessä joka päivä. Ap
Fleece hikoiluttaa. Kuinka paljon niitä normaaleja sisävaatteita on siellä alla ollut? Eikö pelkän toppahaalarin pukeminen olisi ollut helpompaa kuin pakata lapselle muovinen hengittämätön välipuku kuorihaalarin alle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi paljon läpimiä vaatteita? Eikö tyyliin yhdet riitä?
Kait sulla oli äitiyspakkaus? Niiden haalarit on yleensä niin isot, että sopii yli 1 vuotiaalle+ makuupussi. Eskari ikäinen taas tarvii enemmän rukkasia, housuja yms. kuluvat puhki ja rukkaset märkänä pihalla olon jälkeen.
Lapsia on eri kokoisia, sinulla on ilmeisesti ollut niitä pienempiä. Meillä poika oli jo 8 kk iässä liian pitkä äitiyspakkauksen talvihaalariin ja piti ostaa uusi.
Yhdet kyllä riittää mutta kun lapsi alkaa liikkua, likaantuu ne hurjaa vauhtia. Voi sitten niitä toisia käyttää kun toiset kuivuu, muuten pitäisi olla 1 päivä sisällä pyykkäyksen jälkeen. Ja loskasäällä kastuu pesemättäkin...
Kurja juttu, ja ap:n sättiminen varautumisesta on minusta hölmöä.
Pistä myyntiin, mutta vasta ensi talvena, uutena ja uuden veroisena menee hyvin kaupaksi. Nyt hyödynnät alennusmyynnit ensi talvea ajatellen, osta kokoa isompaa kuin tänä vuonna, ei päälle vuotias yleensä yhtä vaatekokoa enempää vuodessa venähdä.
Vierailija kirjoitti:
Pistä myyntiin, mutta vasta ensi talvena, uutena ja uuden veroisena menee hyvin kaupaksi. Nyt hyödynnät alennusmyynnit ensi talvea ajatellen, osta kokoa isompaa kuin tänä vuonna, ei päälle vuotias yleensä yhtä vaatekokoa enempää vuodessa venähdä.
Saattaa venähtää, ainakin meidän poika kasvoi vuodessa kolme vaatekokoa. Tosi vaikea arvioida, mikä koko olisi hyvä vuoden päästä - tylsää, kun täksi talveksi ostettu haalari olikin liian nafti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätön asenne osalla vastaajista, että Suomessa asuva vanhempi on tyhmä hankkiessaan lapselle talvihaalarin ennen kuin ulkona on jo kova pakkanen. Jos joku valittaisi lapsen jäätyneen ulkona, kun ei ole toppavaatteita vielä porukka huutaisi lasua. Nyt järki käteen. Ei yksi harvinaisen lämmin talvi muuta sitä tosi asiaa, että mittaushistorian aikana on todella harvoin talvia, joiden läpi pärjää kevyillä ulkovaatteilla.
Lasten toppavaatteet liikkuvat käytettynä hyvin ja niistä saa jopa kivasti takaisin, jos ovat hintansa pitävää merkkiä ja polvet/peppu ehjiä. Syksyllä vaan myyntiin niin eiköhän ostaja löydy, kun kaupoissa maksavat paljon.
Olen kommentoijan kanssa samaa mieltä.Aina ihmettelen sitä, että miksi pitää aloittaa toisten arvosteleminen niin helposti.Ymmärtän täysin tätä äitiä.Olen itse jo eläkkeellä oleva.Viime talvena palelin kovasti koska minulla ei ollut tarpeeksi lämpimiä vaatteita.Lisäksi liikuntavamma joten kävely hidasta.En jaksanut lähteä vaateostoksille kun pakkanen, jää ja lumi tulivat. Viime syksynä ajattelin sitten varautua ajoissa.No, nyt on lämmin takki ja lämpimät kengät.Ja lämmintä ainakin täällä Helsingissä.
Äitiyspakkauksen talvihaalari ja villahaalari on sopivia ehkä ens kesänä.
Ostin kanssa turvakaukaloon lämpöpussin. Liian kuuma on ollut. Ens vuonna ei taida sopia enää.
Pitää varmaan tehdä toinen vauva etteivät mee hukkaan.
Saat ne syksyllä kyllä myytyä. Itse tein paljon tuota, että ostin ennakkoon edellisen kauden aleista, mutta kerran kävi niin, että lapsi ei kasvanutkaan tarpeeksi, myyntiin meni kaikki.
Kalliiksi, ja hankalaksi, sekin tulee, jos tasan sinä päivänä lähtee kaupoille, kun tiettyä vaatetta tarvitsee. Että kevään tullen jäisi rauhassa katselemaan onko kuiva kevät ja voisiko siirtyä suoraan lenkkareihin ja jättää kumisaappaat ostamatta? Että sitten sadepäivänä ihmettelisi kaupassa, kun kaikki kumisaappaat on loppu? :D
Kyllä meillä (pk-seudulla myös) on lapset liikkuneet koko talven toppavaatteissa. Toinen on usein laittanut kyllä välikausihousut ja toppatakin, mutta toinen on tarvinut esim. tällä viikolla ihan villahaalarin toppahaalarin alle ja villalapaset toppahanskojen alle.
Ap, et voi sitten säästää niitä vaatteita, jos tuleekin se toinen lapsi vielä? Ei kai niitä tarvitse heti myydä?