Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisit mitääntekemättä peruspalkan 600 EUR/kk. Mitä tekisit? Mieti

Aktiivikansalaisuus
28.02.2020 |

Mitä tekisit? Mieti- Rankka sossupomputus, kyttäys, jne loppuisi -voisit toteuttaa asioita joita haluat? Loppuisi tämä suomalasiten kädestäsuuhun eläminen- ja loputon sossu-pomputus luukultaluukulle? Yhteiskunnalta säästyisi valtavat summat rahaa tyhjänpäiväisten paperinpyöritysten ja kuulustelujen, jne tullessa tarpeettomiksi- ja ihmiset olisi siis vapaampia? Varmaan jo tuo raha- vaik on pieni- olisi pelastanut elämän- ja mahdollisuuksia olisi monia. Toisin kuin ehkä nyt?
Viite jonka perusteel a tämä keskustelu aloitettiin:

https://fundamentti.blogspot.com/2017/12/aktiivimalli-lapi-entas-nyt.ht…

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin ulkomaille!

Vierailija
22/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon verran minulle jää tuista vuokran jälkeen. Eli elelisin ihan normaalisti. Pärjään mainiosti.

Mutta jos tuo 600 euroa olisi perustulo ilman mitään lisiä, niin eihän sinulle maksettaisi mitään asumistukea tms. Eli toivottavasti vuokrasi on alle 600 euroa, että siitä jää pari euroa ruokaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin henkisesti, ja sitä kautta fyysisestikin, terveempi, kun saisin keskittyä opiskeluun ilman, että täytyy murehtia rahan puutetta. Ei tarvisi ihan niin tarkasti miettiä, voinko nyt ostaa euron kahvikupin tai parin sukkia rikki menneiden tilalle. Parisuhde voisi paremmin, kun en tuntisi syyllisyyttä siitä, että mieheni joutuu maksamaan niin paljon enemmän asumisestamme kuin minä. Luultavasti ostaisimme oman asunnon, ja kävisimme enemmän ulkona syömässä ja kuluttamassa erilaisia palveluita (nyt käymme hyvin harvoin, ehkä 2-4 krt vuodessa).

Uskoisin, että Suomen talous lähtisi perustulon myötä nousuun ja jäisi paremmin aikaa tärkeämmille asioille, kun ei tarvisi täytellä niin paljoa Kelan papereita ja tarkistella niitä siellä toisessa päässä.

Vierailija
24/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin henkisesti, ja sitä kautta fyysisestikin, terveempi, kun saisin keskittyä opiskeluun ilman, että täytyy murehtia rahan puutetta. Ei tarvisi ihan niin tarkasti miettiä, voinko nyt ostaa euron kahvikupin tai parin sukkia rikki menneiden tilalle. Parisuhde voisi paremmin, kun en tuntisi syyllisyyttä siitä, että mieheni joutuu maksamaan niin paljon enemmän asumisestamme kuin minä. Luultavasti ostaisimme oman asunnon, ja kävisimme enemmän ulkona syömässä ja kuluttamassa erilaisia palveluita (nyt käymme hyvin harvoin, ehkä 2-4 krt vuodessa).

Uskoisin, että Suomen talous lähtisi perustulon myötä nousuun ja jäisi paremmin aikaa tärkeämmille asioille, kun ei tarvisi täytellä niin paljoa Kelan papereita ja tarkistella niitä siellä toisessa päässä.

Paljon nyt saat rahaa, jos 600 euroa muutaisi elämääsi noin dramaattisesti? Et siis luonnollisestikaan saisi mitään muita tukia kuin tuon 600 euroa.

Vierailija
25/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan juuri nyt vakityöstä osa-aikaisena nettona suunnilleen tuon 600-900, kun teen 1-2 x 6h päivää viikossa. Mutta tuo poistaisi opintotukeni, ja jos se poistaisi opintolainankin, niin jäisin miinukselle, koska opintolainasta saa kuitenkin 40% hyvityksen ja olen sijoittanut sitä saaden ihan hyvää tuottoa. Jos pelkkä opintotuki korvattaisiin perustulolla, saisin 350 enemmän käteen kuussa kuin nyt. Ei sillä vielä hurrattaisi, mutta voisin esimerkiksi ostaa joskus uusia vaatteita kirppikseltä ja uusia pari huonekalua (nekin kirppikseltä, koska pidän antiikista). Suurimman osan kuitenkin säästäisin tai laittaisin EU:n ulkopuolelta ostettavaan kalliiseen harrastustavaraan, joten valitettavasti perustulolla ei olisi kannaltani kovin suuria kansantaloudellisia vaikutuksia. Työntekoa jatkaisin kuten ennenkin, koska yritän tässä asuntolainaan säästää.

Vierailija
26/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon nyt saat rahaa, jos 600 euroa muutaisi elämääsi noin dramaattisesti? Et siis luonnollisestikaan saisi mitään muita tukia kuin tuon 600 euroa.

Saan opintorahan 250 €, koska olen avoliitossa ei asumistukea tule. Eli tulot kasvaisivat yli 50 %. Voisin maksaa vuokrastamme puolet ja vielä jäisi satasia käytettäväksi.

Vierailija
27/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuon 600e perustulon lisäksi ei siis mitään asumistukia, tt-tukia, lapsilisiä ym. tulonsiirtoja. Motivoisiko kouluttautumaan, muuttamaan, hankkimaan edes keikkatöitä...???

Vierailija
28/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kelpaisi hyvin. Käyn osa-aikatöissä ja saan samalla vähän työttömyystukea. Olisihan se kiva jos työnteko ei vähentäisi tukia, helpottaisi tällaisia pienipalkkaisia. Koulutustani vastaavaa parempipalkkaista työtä en ole vielä saanut.

Vierailija
29/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen ehtona terveet pitkään työttömänä olleet raksalle kantamaan lautoja 10h viikko. :D

Vierailija
30/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kelpaisi hyvin. Käyn osa-aikatöissä ja saan samalla vähän työttömyystukea. Olisihan se kiva jos työnteko ei vähentäisi tukia, helpottaisi tällaisia pienipalkkaisia. Koulutustani vastaavaa parempipalkkaista työtä en ole vielä saanut.

Lisään vielä että esim. asumistukea en saa mieheni palkan takia.

Vierailija
31/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

600 on hävyttömän pieni raha jopa minulle eläkeläiselle.

Ei riitä kuukauden menoihin, vaikka asuminen ja puhelin olis maksettu.

Naurettavia summia tarjotaan kuten lääkärille tonni kuussa lisää.

Ei innosta.

Mihin tuhlaat rahasi? Olen pitkäaikaistyötön ja kaikkien maksujen jälkeen tilillä noin 390€ eikä ole ollut ongelmia, ruokaan menee 100-150€ ja kaikki muut sitten muuhun tosin en ostele turhia vaatteita joten säästöön jääpi vähintään 100€ tai enemmän... yleensä enemmän. Itselläni jäisi 600€ säästöön joka kuukausi todennäköisesti väh 250€.

Katso mitä ostit viime kuussa ja takuulla löytyy kaikkea turhaa...

Vierailija
32/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tietenkään saa, eikä pidäkään saada.

Vierailija
33/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tietenkään saa, eikä pidäkään saada.

En tarkoittanut että pitäisi saada. Tuolla vain jotkut kommentoivat että "et sitten saisi mitään muita tukia". Itse en saa nyt muita tukia kuin sen osittaisen työttömyystuen, yleensä noin 200-400 euroa kuussa. Olisihan se 600 euroa pienen palkan päälle kiva lisä.

Vierailija
34/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin tekisin itsemurhan, jos en saisi töitä enkä tuon enempää kuussa :D 

Vierailija
35/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi moninkertaista nettopalkkaani tuohon.

Vierailija
36/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on että tolla summalla ei elä eikä asu missään päin Suomea, jollei ole ilmainen kämppä ja/tai puoliso maksamassa kaikesta. Menisi todennäköisesti siihen että porukka vaeltaisi entisaikojen huutolaisten tapaan ympäri kaupunkeja ja tappelisi muutamasta parin tunnin keikasta. Palkka kaksi kaalinpäätä... Maaseudulla samanlaiset jengit ryöstelisi syrjäisempiä paikkoja muutaman kolikon takia. 

Vierailija
37/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin edelleen töissä. 600 eurolla ei elätä edes itseään saati kaksi lasta.

Enkä edes asu pk-seudulla vaan Kuopiossa. Vuokra 1100 e/kk.

Vierailija
38/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KelanAsiakas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

600 on hävyttömän pieni raha jopa minulle eläkeläiselle.

Ei riitä kuukauden menoihin, vaikka asuminen ja puhelin olis maksettu.

Naurettavia summia tarjotaan kuten lääkärille tonni kuussa lisää.

Ei innosta.

Mihin tuhlaat rahasi? Olen pitkäaikaistyötön ja kaikkien maksujen jälkeen tilillä noin 390€ eikä ole ollut ongelmia, ruokaan menee 100-150€ ja kaikki muut sitten muuhun tosin en ostele turhia vaatteita joten säästöön jääpi vähintään 100€ tai enemmän... yleensä enemmän. Itselläni jäisi 600€ säästöön joka kuukausi todennäköisesti väh 250€.

Katso mitä ostit viime kuussa ja takuulla löytyy kaikkea turhaa...

Siis millä rahalla maksat asumisen?

Vierailija
39/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 ei perheellinen pärjää, joten töihin menisin. Jos ei ois lapsia niin muuttaisin mökille jossa ei sähkö/vesimaksuja.

Vierailija
40/40 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

600 ei perheellinen pärjää, joten töihin menisin. Jos ei ois lapsia niin muuttaisin mökille jossa ei sähkö/vesimaksuja.

Entä millä rahalla ostaisit mökin jonne muuttaisit elämään kivikautisissa oloissa? Pankki tuskin antaa lainaa 600e tuloilla. Maatakin pitäisi olla pari hehtaaria jotta saisit kasvatettua lanttua ja kaalia ruoaksi. Lisäksi, koska mökki olisi väkisinkin todella korvessa joutuisit hankkimaan yhtä ja toista kuten nelivetoisen auton koska joskus sieltä korpimökistäkin on ihmisten ilmoille päästävä. Ennen pitkää alkaisit kaivata yhtä ja toista elämää helpottavaa kuten aggregaatti ja aurinkokennot sähkön tuottamiseen. Aika lailla sais olla vararahastoa kaiken rahoittamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi