Pitääkö vaatteet pestä ennen kierrätystä (esim. varastossa olleet vaatteet)?
Pesetkö vaikka kaapin pohjalla olleet vaatteet ennen kierrätykseen laittamista? Toki sellaiset pitää pestä, jotka ovat olleet juuri päällä tai ovat näkyvästi likaisia. Konmaritus käynnissä ja ajattelin viedä vaatteita kierrätykseen, vaatekaapissa paljon vanhoja vaatteita jäänyt vaan pyörimään sinne. Pitääkö nämä siis kaikki pestä vai voiko heittää tällaisenaan kun ei ole mitään likatahroja?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan pese mitään. Ottakoon tai pistäköön roskiin.
No näin mä oon kans aatellut, mutta joissakin ohjeissa oli, että pitää pestä ennen kun tuo.. Näkyvästi likaiset joo ymmärrän, mutta puhtaalta näyttävät niin tuntuu vähän hullulle.
Ap
Ehkä tuo ohjeistus koskee juuri sitä ettei tuoda likaisia?
Ei likaisia vaatteita lahjoituksiin. Jos vaate ei ole likainen (esim. ollut pestynä ja käyttämättömänä kaapissa), ei tarvitse pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin mä oon kans aatellut, mutta joissakin ohjeissa oli, että pitää pestä ennen kun tuo.. Näkyvästi likaiset joo ymmärrän, mutta puhtaalta näyttävät niin tuntuu vähän hullulle.
Ap
Tuo ohje johtuu siitä valtavasta määrästä tahraista vaatetta mitä ihmiset tuo kierrätykseen. Ei siellä ole pesukoneita.
Jos tahrat ei lähde pesemälläkään, niin älä kuvittele tekeväsi hyväntekeväisyyttä niiden rättien kanssa.
Sanoit että "olleet juuri päällä". No kyllä ne pitää pestä vaikka ne olisi olleet sulla päällä 5 vuotta sitten, mutta et ole pessyt. Kaikki kainalohiet ja muu mitä vaatteisiin tarttuu käytössä lasketaan vaikka ei niin paistaisi silmään.
Ainoa poikkeus mitä itse tekisin olisi kalliit silkki-, villa- tai goretex-vaatteet, jotka siistissä kunnossa, en pyörittäisi niitä pesukoneessa muodon vuoksi kun oletettavasti kärsisivät siitä, vaan huoltaisin muilla tavoin. Kyllä ne kalliimmat kelpaa lajittelijoille itselleen, jos eivät hyväksy lahjoitettaviin..
Vien kirppikselle puhdasta jotta menee kaupaksi.
Jos lumpuksi menee en tosiaan pese.