Aamulla huomasin että oikea käsi on ikäänkuin puutunut mutta se ei mennyt kunnolla ohi. Nyt havahduin että sama tunne on myös oikeassa jalassa
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suupielen toispuoleinen roikkuminen on muuten olennainen asia aivoinfarktissa. Itse kävin kerran päivystyksessä tuon käden ja jalan puutumisen takia. Hoitaja katsoi vastaanottotiskillä, että suupieli ei roiku ja sanoi ettei siis voi olla aivoinfarkti ja passitti kotiin.
-se jolla oli migreeni
Pahoinvointi ja oksentaminen voi olla myös oire aivoinfarktista, ei välttämättä puudu tai roiku mikään.
Kukahan muka pääsee päivystyksessä kuvauksiin pelkän pahoivoinnin takia. Sekin on muuten migreenin oire aina.
Minulla puutumiset ja krampit johtuivat kaliumin puutteesta. Mutta ei kyllä ole ollut tunteja kestävää puutumista, jos ymmärsin nyt oikein. Lääkäriin?
Tuskin on mikään aivoinfarkti, kun on edennyt noin hitaasti. Jos ois aamulla alkanut aivoinfarkti, niin olisit jo puhekyvytön etkä pystyis kävelemään etkä käyttään koko kättä. Todennäköisesti joku hermopinne tai ihan vain niska jumissa tai jos jotain pahempaa niin MS-taudin ensioireita.
Itselläni oli joskus vuosia sitten vastaavaa oirehtimista, ja pelkäsin, että on jotain vakavaa aivoperäistä. Osoittautui kuitenkin rintarangan nikamalukoiksi. Hermot jotenkin puristuksissa. Mutta kannattaa joka tapauksessa tietysti tutkia.
112, ja tutkimuksiin heti, aivoverenkierto..??
Ei kannata ainakaan Suomessa mennä terkkariin. Se maksaa.
Jos menet lomalle niin käy sielä jossain sivistyneemmässä valtiossa Euroopassa. Siellä terveydenhuolto ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö puutuneisuus kumminkin heti kun vaihdat asentoa ja venyttelet? Jos kyllä niin siellä on vain ollut joku hermopinne, esim. kädessä tuota voi olla jos on hartiat jumissa. Jos taas jatkuu senkin jälkeen tai katoaa viiveellä niin kyse on vakavammasta.
Mulla on jumituksista niin pahat puutumiset että menee aina pitkään että käsi on normaali. Joutuu "pumppaamaan" veren kiertämään rutistamalla kättä nyrkkiin ja koko käsivarren lihaksia jännittämällä ja rentouttamalla. Tosi friikkiä, mutta harmitonta sinänsä. Mutta juu normaalit jumit lähtee kyllä sanotaan minuuteissa veke. Toki aina on mahdollista että on hermo oikeasti puristuksissa eikä auta. Itse en montaa päivää katselisi jos käsi ja jalka molemmat tunnottomat/puutuneet, ihan jo siksi että mahtaa olla epämukavaa.
Ap täällä. Tilanne on ohi. Ei mitään hätää.
Mulla tromboosi ja pieni aivoinfarkti oireili noin.
N26
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti migreeni. Itsellä on ollut muutaman kerran samaa. Oikea puoli kehosta juurikin puutuu, mutta ei kuitenkaan missään vaiheessa halvaannu.
Sama minulla, paitsi että migreeni puuduttaa minulla vasemman puolen. Joskus sitä kesti monta viikkoa ja se väheni hiljalleen ja meni lopulta kokonaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suupielen toispuoleinen roikkuminen on muuten olennainen asia aivoinfarktissa. Itse kävin kerran päivystyksessä tuon käden ja jalan puutumisen takia. Hoitaja katsoi vastaanottotiskillä, että suupieli ei roiku ja sanoi ettei siis voi olla aivoinfarkti ja passitti kotiin.
-se jolla oli migreeni
Pahoinvointi ja oksentaminen voi olla myös oire aivoinfarktista, ei välttämättä puudu tai roiku mikään.
Kukahan muka pääsee päivystyksessä kuvauksiin pelkän pahoivoinnin takia. Sekin on muuten migreenin oire aina.
Miten niin aina? Migreeni voi oireilla ilman pahoinvointia. Ja pahoinvointi voi johtua muustakin kuin migreenistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-se jolla oli migreeni
Miten niin aina? Migreeni voi oireilla ilman pahoinvointia. Ja pahoinvointi voi johtua muustakin kuin migreenistä.
Mutta kun migreeni ON myrkytysoire. Eikö sulta sitä ole koskaan tutkittu? Neonikotinoidit ja muut ovat oikeasti hermomyrkkyjä, jotka kertyvät rasvaan/rasvakudoksiin. Sieltä ne lähtevät liikkeelle, kun ihminen laihtuu.
Ei mullakaan suupieli roikkunut, mutta edellisenä iltana putoli tavarat käsissä. Jälkiseurauksena on ollut, että kirjoitan huonosti, vaikka ennen olin loitsava kirjoittaja (korjasin tästä jo 5 virhettä ennen lähetystä). Mulla meni myös näkö toisesta silmästä. No mullekin sitten kun kuvauksissa ei löytynyt mitään, tuli migreenidiagnoosi. Itse uskon enemmän, että se oli TIA.
34 lisää, että näkö palautui vähitellen itsestään, noin tunnissa ja oli jo normaali sairaalaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
34 lisää, että näkö palautui vähitellen itsestään, noin tunnissa ja oli jo normaali sairaalaan mennessä.
Silmässäkin on poikittaisjuovalihasta! En muista, missä se tuli esille, mut olepa tarkkana, ettet käytä mitään sellaista, mikä sen saa toimintakyvyttömäksi! Muistatko, mitä teit / söit / joit vähän ennen sitä? Karkkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmässäkin on poikittaisjuovalihasta! En muista, missä se tuli esille, mut olepa tarkkana, ettet käytä mitään sellaista, mikä sen saa toimintakyvyttömäksi! Muistatko, mitä teit / söit / joit vähän ennen sitä? Karkkia?
Nukuin...heräsin toinen silmä sokeana. Mulla on noita juovanäköhäiriöitä ollut myös, mutta tuo oli ihan erilainen. Mä olin sairaalassa tarkkailussa päivän verran tuolloin.
MS.