Mikä ihmeen "vanhan talon haju"? Se on homeen haju!
Kaikenmaailman kaunistelevia kiertoilmauksia sitä asioille keksitäänkin. Kaunisteleminen tässä asiassa on terveysriski. Ei ole mitään vanhan talon hajua, on vain homehtumassa ja lahoamassa olevan talon haju. Siinä voi sitten olla eri vaiheita tietysti: lahoaminen on vasta alkanut, se on edennyt tai se on jo tosi pitkällä. Sieniä on tietysti erilaisia kuten materiaalejakin, siksi hajussa on kirjonsa ja osa sienistä ei haise miltään. Mutta jos haisee, niin varmasti on ongelma.
Lopettakaa itsellenne valehtelu, että "tältä kaikki vanhat talot haisee". Ei haise, jos talo on kunnossa.
Kommentit (27)
Vanhoissa taloissa haju tulee sillan alta maapohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Voi se olla myös rakenteista huokuva kreosootti ja asbesti mikä haisee. Ei home ole ainoa syy!
Asbesti ei haise. Kreosootti haisee ratapölkylle, mutta haju ei yleensä pääse huoneilmaan asti.
Vanhan talon haju ei todellakaan tarkota hometta. Meillä on vanha talo ja kosteusmittaukset on tehty. Ei hometta missään mut kyllä täällä kokoaja haisee vanhalta talolta ja lisäksi tupakalta vaikkei täällä oo vuosiin poltettu
Vierailija kirjoitti:
Voi se olla myös rakenteista huokuva kreosootti ja asbesti mikä haisee. Ei home ole ainoa syy!
Missä sinä haisevaa asbestia olet tavannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asbesti ei haise. Kreosootti haisee ratapölkylle, mutta haju ei yleensä pääse huoneilmaan asti.
Ratapölkky tuoksuu hyvältä, samalta miltä Lintsin vanha vuoristorata auringon lämmössä. Semmoisen hajun ottaisin mielelläni huoneilmaan: tervaisan ja raikkaan lämpimän.
Jos talo haisee pahalta, onpa se kellarin tai lahon haju, ei kaikki ole kunnossa, sanoopa mittaukset mitä hyvänsä. Ei kannata pahan hajun keskellä asua eikä haista sellaiselta itse.
Minun talo haisee ylä- ja alapohjassa käytetylle turpeelle ja sammalelle, voi tilkkeenä käytetty karva haista myös.
Hometta ei ole.
Minä yritin erillisessä ketjussa eilen ja tänään kyselläkin tuosta muovista esim tapeteissa, että mikä on ns sallittua ja miten ovat ihmiset toimineet kun sitä muovia on myös perinnerakentamiseen mainostetuissa materiaaleissa. Ei harmi vaan herännyt keskustelua aiheesta.