Kysymys teille, joilla on siisti koti
Olen järjestellyt ja siivonnut nyt koko aamun, noin kolme tuntia, eikä talo ole vieläkään kokonaan siisti. Tavallisina päivinä ehdin välttämättömimmät kotityöt ja kaaos ja pöly valtaa kodin.
Miten te, joilla on siistiä, ehditte tehdä kaikki kotityöt, käydä töissä, hoitaa lapset ja harrastukset?
Kommentit (55)
Mulla on lapset jo isoja (teinejä), ja toinen vain asuu kotona, toinen muualla koulussa. Mutta meillä oli siistiä myös silloin kun lapset oli pieniä. Jokaisella tavaralla oma paikka eikä päästetä kasosta vaan joka päivä laitetaan tavarat paikoilleen.
Opettele siivoamaan tehokkaammin. Jos ei kolmen tunnin siivoamisella saa merkittävää muutosta aikaan on täytynyt tehdä tehotonta työtä. Järkeistämällä siivoamista ja kotia helposti siivottavaksi saa paljon aikaan.
Tärkein on tavaroiden määrän vähentäminen ja kunnolliset säilytystilat.
Vierailija kirjoitti:
Opettele siivoamaan tehokkaammin. Jos ei kolmen tunnin siivoamisella saa merkittävää muutosta aikaan on täytynyt tehdä tehotonta työtä. Järkeistämällä siivoamista ja kotia helposti siivottavaksi saa paljon aikaan.
Miten siivotaan tehokkaasti?
Tavaraakin olen karsinut monta vuotta, mutta kai sitä sitten vaan on liikaa. Lisäksi mies jättää kaiken käsistään juuri siihen, missä sattuuolemaan...
Juuri luin toisessa ketjussa (siinä ketjussa) nelikymppisistä suorittajaäideistä siivousneurooseineen. Se on niin kiinni siitä, kuka katsoo ja minkälaisesta näkökulmasta.
Jokaviikkoinen siivooja, hoitaa myös silitykset.
Mäkin haluan tietää...
Mut mun veikkaus on, että ainakin niillä, joilla on isompi asunto/talo, se kaaos ei niin tunnu eikä näy?
Meillä on pieni alle 50 neliöinen kämppä ja kaks aikuista + yks lapsi. Vaikka tavaraa karsittu, sitä silti vaan on liikaa tilaan nähden...
Lisäksi joku juttu näissä tällaisissa kerrostaloissa on, kun mun isän naisystävä asuu myös vastaavassa ja yksin & hän on tosi siisti ja eläkkeellä olevana jatkuvasti kotona ja siivoaa koko ajan. Silti kuulemma hänelläkin jatkuvasti pölyä. Just oot siivonnut ja muutaman tunnin päästä pölyä pinnoilla. Joku ilmanvaihtojuttu, mikä näissä ei toimi ihan kunnolla?
Mun isä asuu vanhassa rintamamiestalossa ja hän myös tosi siisti mies. Siivoaa kuitenkin vähemmän kuin naisystävänsä. Ehkä pari kertaa viikossa imuroi ja pyyhkii pölyt. Ei tuu samanlailla pölyä silti.
Taas tämä kysymys. Meinasitko joka ikinen viikko kirjoittaa saman aloituksen vai onko tämä taas joku lehteen menevä siivousaiheinen juttujenkalastelu?
Siivoan/ järjestelen joka päivä noin 10-20min. Viikkosiivous kestää noin tunnin. Meillä on aina siistiä joten tämä on tälläistä näpertelyä lähinnä.
Mä siistin joka aamu keittiön. Aamulla yleensä myös viikkaan pyykin, samoin imuroin ennen töihin lähtöä. Illalla järjestän tavarat paikoilleen.
Eli joka päivä siistin paikkoja, isot siivoukset sitten joka toinen viikko. Mulla on ollut aina siisti koti vaikka lapsia on kaksi.
Jos kämppä ei pysy järjestyksessä siivoamisesta huolimatta, niin 99% tapauksista ongelma on tavaran määrä. Myös toimimattomat säilytysratkaisut aiheuttavat kaaosta, mutta toisaalta, jos tavaraa on liikaa niin mikään säilytysjärjestelmä ei tilannetta pelasta.
Hyviä sääntöjä: jokaisella hyllyllä, laatikossa, missä vaan säilytyspaikkassa, tulisi olla 1/4 tyhjää tilaa, tämä helpottaa tavaran ottamista ja palauttamista paikoilleen. Lisäksi tavaraa tulisi säilyttää siellä missä sitä käytetään, jos esimerkiksi toimistotarvikkeita säilytetään olohuoneessa, mutta niitä käytetään keittiön pöydän ääressä, niin isolla todennäköisyydellä keittiön taso on sitä tavaraa aina täynnä.
Tavaran karsiminen auttaa. Eli älä kerää hyllyille ja tasoille röykkiöittäin krääsää ja koriste-esineitä. Laita kaikki tavarat heti paikoilleen ja opeta se myös lapsille. Lelu viedään leikin jälkeen omalle paikalleen eikä jätetä siihen mihin sattuu kädestä tippumaan. Älä jätä lautasia tai laseja lojumaan pöydille. Roskat suoraan roskiin eikä tiskipöydälle. Likavaatteet pyykkikoriin, ei myttyinä nurkkiin.
Siistillä yleisilmeellä saa jo paljon aikaan. Suurimassa osassa sotkuisia koteja ongelma ei ole pöly tai imuroinnin puute vaan kamala kaaos ja tavarapaljous ja se, ettei kukaan välitä siivota jälkiään saman tien.
Vanha sanonta pitää paikansa meillä eli tuo tullessa ja vie mennessä. Kaikella on paikkansa eli tavarat ja vaatteet ei tipu kuin paska perseestä vaan jonnekin. Pyykit ja tiskit kone pesee joka päivä. Puhtaat vaatteet kuivurista suoraan kaappiin ja tiskikone heti tyhjäksi että mahtuu uudet tiskit...5 min elämästä.
Viikkosiivous yhdessä joka maanantai AINA ja ylläpitosiivous joka päivä vie 15 min.
Lapset opettettiin jo 1v keräämään lelut joka ilta, vaatteet pyykkikoriin, roskat roskiin ja tiskit tiskiin. On siis itsestäänselvyys.
On mukava elää siistissä ja kauniissa kodissa. Normaalisti saa kuitenkin elää ja olla kunhan siivoaa omat sotkunsa jos niitä päivän mittaan tulee ja usein tuleekin. Niitä sotkuja vaan ei jätetä.
Totaalisiivoukseen (matot ulos, pölyt, lakanat, WC:n ja kylppärin pesu, ovien pesu yms) menee ehkä noin 3h.
Kaikilla tavaroilla on paikka ja tavarat laitetaan käytön jälkeen suoraan paikoillee. Säästyy turhalta hommalta, kun ei tarvitse kahta kertaa hommaa tehdä. Tuo tullessas ja vie mennessäs. Silloin itse siivous on helppoa ja nopeaa. Ennen vieraita riittää 10min ”ehostus”, WC:n pesu, petaukset ja keittiön siivous.
Minulla on aina siistiä, vaikka ei ole koskaan siivouspäivää. Paikkoja siistitään tarvittaessa, kuten on myös pyykinpesun - ja tiskin kanssa.
Ei niihin mene kovinkaan paljon aikaa.
Silittämiseen menee eniten aikaa, mutta se on kivaa hommaa.
Miksi stressaatte mokomista askareista?
Tavarat laitetaan paikoilleen käytön jälkeen. Kun tehdään ruokaa niin ennnen kuin syödään se joka ei valmistanut ruokaa tiskaa/laittaa koneeseen pannut ja laatat. Ruuan jälkeen kaikki vie omat astiat koneeseen. Pyykit aina koriin ja pesun jälkeen pyykkitupaan josta kaappiin odottamaan silitystä tai suoraan vaatekaappiin. Robotti-imuri päälle joka päivä kun vien koirat ulos ja kerran viikossa riittää sohvan ja nojatuolin imurointi. Keittiötasot pyyhitään heti ruuan valmistuksen jälkeen.
Aina on siistiä ja koskaan ei tarvitse tehdä mitään megasiivouksia. Vessan tasot pyyhitään aina kun tarvetta ja samoin vessan pesu.
Meillä ei säilytetä turhaa roinaa eikä osteta mitään mitä ei tarvita. Lapset myös opetettu siivoamaan leikit ennen uuteen siirtymistä.
Mikä siinä siivouksessa voi kestää 3tuntia? Astiat tiskikoneeseen. Pyykit pesukoneeseen ja likapyykkikoriin. Irtotavarat paikoilleen. Imurointi. Sen jälkeen pölyjen pyyhkiminen. Ehkä lattian nihkeällä pyyhkiminen.
Meillä on 150m2, ja tähän kaikkeen menee ehkä 2 tuntia. Tietysti sitten myöhemmin ne pesu- ja pyykkikoneet pitää vielä tyhjentää.
Siisti voi tarkoittaa tosi erilaisia asioita (myös eri perheenjäsenille!), itselleni se tarkoittaa että ei epämääräisiä kasoja, myttyjä, likaa.
Ihan käytännön ratkaisuista meillä auttoi kaikkein parhaiten vanha juttu: kaikki turha tavara pois, jäljelle jääneellä tavaralla on oma, käyttötarkoituksen, -tiheyden jne. mukaan valittu paikkansa, josta on helppo ottaa ja helppo palauttaa. Vain vähän tavaraa samassa paikassa -> ei kasoja, josta tarvitsee aina sitä alimmaista jne.
Ei avohyllyjä, jossa on paljon tavaraa, jotka pölyttyy ja joiden välistä on vaikea putsata (pitkäkarvainen kissa toi vielä lisähaasteita). Voi tietenkin olla että pelkät kaapit tai vitriinikaapit tuntuvat liian kolkoilta mutta itse tykkään. Jos on avohyllyjä, niin siihen jotain kivoja säilytysratkaisuja.
Muutenkin asunnon ratkaisujen miettiminen myös siivouksen näkökulmasta, jo eteisestä alkaen. Esim. jos on pieniä lapsia, niin kuravaatteiden riisumiselle joku sellainen ratkaisu, jossa kura ja hiekat eivät kulkeutuu niin helposti ympäriinsä. Ei nyt ollut mikään paras esimerkki, mutta pointtina lähinnä se että katsot asuntoa sillä silmällä että mitä missäkin tehdään, minkälaista siivoamisen tarvetta se tekeminen aiheuttaa ja voiko sitä tarvetta vähentää ennakoivilla ratkaisuilla.
Perhe ehdottomasti mukaan siivoamaan, keskustelua siitä mikä on sopivan siistiä kenenkin mielestä ja jonkinlainen kompromissi yhteiseksi tavoitteeksi. Jokainen kuskaa käyttämänsä tavarat paikoille. No, myönnetään, tämä ei menee ihan näin sujuvasti mutta voi silti yrittää. Ja se on sitä helpompaa mitä paremmin tavaroilla on se oma paikka. Sen muistaminen että siisti koti on kyllä ihana, mutta kyllä joskus ne muut asiat ovat tärkeämpiä. Jaksaminen, yhdessäolo ja hyvällä omantunnolla "laiskottelu" :-)!
Vierailija kirjoitti:
Jos kämppä ei pysy järjestyksessä siivoamisesta huolimatta, niin 99% tapauksista ongelma on tavaran määrä. Myös toimimattomat säilytysratkaisut aiheuttavat kaaosta, mutta toisaalta, jos tavaraa on liikaa niin mikään säilytysjärjestelmä ei tilannetta pelasta.
Hyviä sääntöjä: jokaisella hyllyllä, laatikossa, missä vaan säilytyspaikkassa, tulisi olla 1/4 tyhjää tilaa, tämä helpottaa tavaran ottamista ja palauttamista paikoilleen. Lisäksi tavaraa tulisi säilyttää siellä missä sitä käytetään, jos esimerkiksi toimistotarvikkeita säilytetään olohuoneessa, mutta niitä käytetään keittiön pöydän ääressä, niin isolla todennäköisyydellä keittiön taso on sitä tavaraa aina täynnä.
Hyviä pointeja mutta ei kai se tai ne tavarat yksistään paikkoja sotke? - Eli minä kyllä osoittaisin sormellani asukkaita, siis monikssa. En haluaisi olla töykeä, mutta minulle syntyi jo jotenkin mielikuva ap:n avauksesta, että hän yksin siivoaa ja yrittää pitää paikkoja kunnossa ja järjestyksessä mutta -nyt kärjistän- muut, kuten vaikka hänen kumppaninsa-ei tee elettäkään, jotta järjestys myös säilyisi... Joten ehotankin, että kodiissa istuttaisiin alas ja jaettaisiin siivoustyöt kaikkien asukkaiden kesken.
Meillä toimii se että pyykkikone+rumpu pyörii joka päivä. Rummusta suoraan kaappiin.
Imuroin joka päivä, koska koira sotkee. Nopea imurointi vie 10min.
Tiskikone pyörii joka päivä. Astioita ei jätetä pöydille. Iltaisin siivoan keittiön priimakuntoon.
Lapset kerää iltaisin itse lelut.
Tavaroita minimalistisen vähän.
Viikkosiivous torstaisin.