Sain mummulta rahaa. Nyt serkku väittää etten peri osuutta.
Mummun testamentti on yli sukupolven. Voiko pieni rahamäärä muka estää perinnän?
Kommentit (15)
Sehän riippuu siitä, mitä mummu on testamenttiinsa kirjannut. Puhtaasti teoreettisesti voisi ajatella, että ehkä sinun perintöosastasi on vähennetty jo aikaisemmin saamasi "ennakkoperintö", mutta asiahan selviää, kun testamentti avataan ja luetaan. Ettei vaan serkkusi olisi kateellinen ja pelkäisi saavansa vähemmän kuin sinä.
Millaisen summan olet jo saanut ja paljonko olisi perintösi? Onko mainintaa että ko. summa on ennakkoperintöä?
Riippuu nyt aika paljon siitä paljonko se mummu sulle aiemmin antoi ja paljonko olisit nyt perimässä.
Riippuu varmasti hirvittävän paljon siitä summasta minkä sait. Muutama satanen ei merkkaa missään, mutta muutama tonni kyllä. Se vähennetään sinulle tulevasta perinnöstä.
Ennakkoperinnöt huomioidaan perukirjassa ja perinnönjaossa.
Veroton lahja ei vaikuta mihinkään. Eli alle 4000 €/3 vuotta.
Serkku tietää. Ohjasi hellästi mummon vapisevaa kättä kun mummo allekirjoitti serkun laatiman testamentin.
Ainoa toivosi saada jotain on, että sinun vanhempasi vaatii lakiosansa. Sinä perit aikanasi sen, ellei iskä ja äiskä tuhlaa perintöäsi. Yritä saada heidät holhoukseen ja itsesi holhoojaksi, että saat huolehtia sinulle kuuluvasta omaisuudesta.
Hiukan alle 40tuhatta sain. En ole nähnyt testamenttiä, mutta tiedän suurinpiirtein mitä on. Serkkuani asiassa potuttaa ranta jonka sain jo aiemmin kun isäni kuoli.
No entäs tämä: tätini antanut mulle kuukausittain vähän tukea opiskeluun. Pari hunttia kuussa. Hän on sairas ja epäilee itte, ettei elä enää kauaa. 3 sydäriä 2 vuoden sisään. Nämä rahat mitä oon saanut, onko näistä vaikka mun systerillä nokan koputtamista? Saako systeri tietää näistä rahoista? Tätini sanonut ettei kerro systerilleni koska on niin kateellinen, vaikka on hyväpalkkainen. Mä taas opiskelen vasta ammattikoulussa. Pelkään että tulee riita kun täti kyolee ja systeri käy tilejä läpi.
Vierailija kirjoitti:
No entäs tämä: tätini antanut mulle kuukausittain vähän tukea opiskeluun. Pari hunttia kuussa. Hän on sairas ja epäilee itte, ettei elä enää kauaa. 3 sydäriä 2 vuoden sisään. Nämä rahat mitä oon saanut, onko näistä vaikka mun systerillä nokan koputtamista? Saako systeri tietää näistä rahoista? Tätini sanonut ettei kerro systerilleni koska on niin kateellinen, vaikka on hyväpalkkainen. Mä taas opiskelen vasta ammattikoulussa. Pelkään että tulee riita kun täti kyolee ja systeri käy tilejä läpi.
Toisen ihmisen, kenen tahansa, elantokulujen maksaminen on mahdollista ilman että saaja joutuu maksamaan lahjaveroa, mutta sitä avustamista ei saa tehdä antamalla rahaa (käteen tai tilille), koska silloin saaja voi käyttää rahat mihin haluaa (eikä elantokuluihin), vaan maksajan täytyy maksaa suoraan laskuttajalle, esim. sähköyhtiölle, puhelinoperaattorille tai vaikka on kaupassa mukana maksamassa (vuokraa ei välttämättä kannata maksaa, koska saaja voi sen takia menettää asumistukensa!). Käteen tai tilille annettu raha on periaatteessa lahjaveron alaista, jos summa yrittää kolmessa vuodessa 5000€, rahalahjat otetaan myös huomioon perinnönjaossa, kuten niistä jo maksettu verokin.
Eikö vanhempi sisko ole myös saanut rahaa äidiltään, tokihan sekin otetaan huomioon perinnönjaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen, kenen tahansa, elantokulujen maksaminen on mahdollista ilman että saaja joutuu maksamaan lahjaveroa, mutta sitä avustamista ei saa tehdä antamalla rahaa (käteen tai tilille), koska silloin saaja voi käyttää rahat mihin haluaa (eikä elantokuluihin), vaan maksajan täytyy maksaa suoraan laskuttajalle, esim. sähköyhtiölle, puhelinoperaattorille tai vaikka on kaupassa mukana maksamassa (vuokraa ei välttämättä kannata maksaa, koska saaja voi sen takia menettää asumistukensa!). Käteen tai tilille annettu raha on periaatteessa lahjaveron alaista, jos summa yrittää kolmessa vuodessa 5000€, rahalahjat otetaan myös huomioon perinnönjaossa, kuten niistä jo maksettu verokin.
Eikö vanhempi sisko ole myös saanut rahaa äidiltään, tokihan sekin otetaan huomioon perinnönjaossa.
Korjaus, lahjojen täytyy siis olla arvoltaan ALLE 5000€ kolmessa vuodessa, jotta lahjaveroa ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Jos äitinne tai isänne Kumpi nyt ikinä onkaan kyseisen tädin sisarus on elossa Niin siskollasi ei ole mitään pääsyä tädin tileihin.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan alle 40tuhatta sain. En ole nähnyt testamenttiä, mutta tiedän suurinpiirtein mitä on..
Maksoitko verot tuosta summasta?
Elättekö te siellä landella toistenne taskuissa kun koko ajan vingutte sukulaisista?