Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukasta tietämätön

Jessi
25.02.2020 |

Olen 38v ja kuulin ekaa kertaa äskettäin, että hormonikierukalla voi päästä menkoista eroon! Suututtaa niin hemmetisti että kukaan ei oo aiemmin sanonut vaikka aina oon inhonnut menkkoja sydämeni pohjasta. Edes gyne ei oo ikinä maininnu muista kun pillereistä epäsäännöllisten menkkojen hoitoon (mulla on PCO). Tottakai oisin halunnu menkat kokonaan pois jos oisin tienny kierukasta. Nyt laitoin sit Kyleenan tammikuussa. Mut hirvee raivo ollu päällä joulukuusta asti tästä asiasta. Tuli niin tyhmä olo kun en ole tajunnu googlettaa kierukkaan liittyviä ominaisuuksia. Olen siis syönyt Diane novaa noin 20v ja se ei todellakaan käyny mulle mutta gynet ei muutakaan ehdottanu. Se oli siis epäsäänn. menkkojen takia ja aknen hoitoon. Milloin teille on laitettu kierukka, onko sopinut hyvin ja oletteko kuulleet gyneltä vai mistä? Mun pari kaveriakaan ei ollu tästä kuullu, kun raivostutti että oonko ainut nainen maailmassa joka ei tienny että menkat voi saada pois! :(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin 20 vuotta e-pillereitä, kunnes gyne hoksasi kysyä, että olisinko kiinnostunut kierukasta. Olen nyt käyttänyt hormonikierukkaa 3 vuotta, kuukautisia ei ole. Se tunne, kun olet kuukautisista vapaa!

Vierailija
2/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena kierukka on ollut. Menkat loppui, mutta finnejä tuli, joten otatin pois 1,5 vuoden jälkeen.

Olen kyllä tiennyt aina, että menkat vähenee/loppuu hormonikierukan kanssa. Se tieto löytyy kyllä, jos vähänkin lukee asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mun äiti on lääkäri ja olin sata kertaa kysyny siltä että saako menkkoja pois. Niin ei ikinä maininnu kierukkaa, koska oli luullut että se on synnyttäneille. Ei hoida gyneasioita niin ei tiennyt että suositukset muuttunut. Luotin siis liikaa äitin sanaan että mitään ei voi menkoille tehdä ja kun gynekään ei mitään koskaan ehdottanu vaikka sanoin etten haluu pillereitä syödä. Siis 2017 ja 2018 kävin samalla gynellä 3 krt ja nyt oon tehny siitä valituksen tän asian takia. Ja siis mun ikäset synnyttämättömät kaveritkaan ei tienny. Ois pitäny kyl googlettaa näin jälkiviisaana... :(

-Ap

Vierailija
4/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiennyt tuon vuosia. Netissä olen törmännyt asiaan, vaikken ole eläissäni käyttänyt kierukkaa tai pillereitä.

Vierailija
5/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yli 40 v kun otin hormonikierukan. Alkuun oli muutama kuukausi jatkuvaa tiputtelua. Sen jälkeen normaalit 5 päivän kuukautiset neljän viikon välein erittäin säännöllisesti. Eli ainakaan mulla ei toiminut haluamallasi tavalla.

Vierailija
6/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika tietämätön olet. Tietyillä e-pillereillä on sama vaikutus. Et tarvitse siihen kierukkaa.

Vierailija
7/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena-kierukka on mulla nytkin. Ei oo tullut ikinä finnejä, vaikka 25 vuotiaaseen asti olin oikea aknenaama. On ollut täydellinen, alussa voi olla pääkipua.

Vierailija
8/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttämätön 25v, Mirena ei vienyt menkkoja pois. (olen hoikka) Ilmeisesti jollain 20% noin käy. Omat menkat on kyllä niukistuneet, mutta tulevat säännöllisesti silti.

Vierailija
9/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minipillereillä vuoto jää usein pois. Itse onneksi tajusin tämän ”jo” 25-vuotiaana.

Vierailija
10/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, joillekin pitäisi vääntää henk. koht. rautalangasta kaikki ja toiset ottavat itse selvää. Mä selvitin yli 20 vuotta sitten LUKEMALLA tuon asian ja pyysin hormonikierukkareseptin järjettömän runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon.

Tyttärillä on samaan vaivaan jotkut jatkuvasti syötävät pillerit. Niitähän käytetään myös endometrioosin jarrutteluun.

Vierailija
11/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin 24-vuotiaana vahingossa raskaaksi ja abortin yhteydessä ehdotettiin kierukkaa ja sain sen ilmaiseksikin, kun osallistuin samalla tutkimukseen. Menkat taisivat jäädä muutaman kierron jälkeen pois, en enää näin kohta 10 vuoden jälkeen melkein edes muista millaista on kun on menkat :D

AP, ymmärrän että harmittaa mutta ei kannata kuitenkaan jäädä murehtimaan menneitä, iloitse että sait tietää kierukasta edes nyt! Ja toivottavasti menkat jäävät sinullakin pois, aivan kaikilla nimittäin eivät jää.

Vierailija
12/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut ovat täysin kykenemättömiä itse etsimään tietoa?

Peruskoulu suoritettu ikäperusteisesti?

Vierailija
13/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmäehkäisypillereitäkin voi syödä putkeen niin, että pitää tyhjennysvuodon vaikka 4 kertaa vuodessa.

Vierailija
14/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin 24-vuotiaana vahingossa raskaaksi ja abortin yhteydessä ehdotettiin kierukkaa ja sain sen ilmaiseksikin, kun osallistuin samalla tutkimukseen. Menkat taisivat jäädä muutaman kierron jälkeen pois, en enää näin kohta 10 vuoden jälkeen melkein edes muista millaista on kun on menkat :D

AP, ymmärrän että harmittaa mutta ei kannata kuitenkaan jäädä murehtimaan menneitä, iloitse että sait tietää kierukasta edes nyt! Ja toivottavasti menkat jäävät sinullakin pois, aivan kaikilla nimittäin eivät jää.

Muuten hyvä, paitsi että kierukan hormonit ovat loppuneet viidessä vuodessa. Ellei sulla yhäkään ole vuotoa, jotain on pielessä.

Vierailija
15/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, jos oma äiti on lääkäri niin luulin voivani luottaa hänen sanaan. Mutta väärässäpä olin! Ja kun on PCO niin gyne ei ajatellut hoidoksi muuta kuin pillereitä.

Ap

Vierailija
16/16 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, paitsi että kierukan hormonit ovat loppuneet viidessä vuodessa. Ellei sulla yhäkään ole vuotoa, jotain on pielessä.

Kierukka pois ja samantien uusi tilalle... Soittaako kelloja??