Pakkoajatuksiin apua...
Oletteko saaneet pakkoajatuksiin masennuslääkkeistä apua? Jos olette niin missä ajassa ?
Kommentit (18)
Tsemppiä ! Pakkoajatukset on tosi inhottavia.
Parasta olisi oppia käsittelemään niitä ilman lääkkeitä. Lääkkeistä on vaikeampi päästä eroon + sivuvaikutukset.
SSRI-lääkkeitä, esim. Escitalopramia käytetään paljon tähän vaivaan. Annoksen pitää olla iso (20mg) ja pitää ehkä käyttää useampi kuukausi. Tuo ei välttämättä poista ajatuksia kokonaan, mutta se lieventää huomattavasti ajatusten tuottamaaa ahdistusta.
Ajatusten suhteen kannattaisi toimia niin, että pyrkisi vain ohittamaan ne ja siten opettaa aivonsa pois noista ajatuksista pikku hiljaan. Ajatusten analysointi pahentaa ongelmaa. Käytännössä ajatukset voivat olla kyllä erittäin häiritseviä ja jonkun toisen on hankala ymmärtää tätä ongelmaa, jos ei ole kokenut sitä itse koskaan.
Mulla vaan niin pahana noi ajatukset kun menee sänkyyn niin on hirveä paniikki ettei uni tuu ja sitä uni asiaa pyörittää koko päivät päässä eikä pysty keskittyy mihinkään ja masentaa ihan kauheesti
Koita saada aika psykiatrian poliklinikalle/ neurologian poliklinikalle, sillä pitäisi selvittää mistä nämä johtuu, joskus voi olla vaikka Aspergerin aiheuttamia. Lääkitys nyt ensimmäisenä tueksi.
Tai sit tuo vakava masennus pitää saada hoidettua niin ajatukset helpottavat
Minulla tilanne on helpottanut vähitellen noin kuukauden kuluessa SSRI lääkkeiden aloittamisen jälkeen. Pakkoajatukset tosin ovat minulla olleet vain yksi oire ja isompi ongelma on ollut ahdistus. Kolme kertaa aloitin lääkkeet ja sitten hallitusti lopetin (ilman sen kummempia ongelmia). Oireet kuitenkin palasivat kahdella ensimmäisellä kerralla myöhemmin. Kolmannella kerralla sitten totesin, että tarvitsen lääkkeiden lisäksi myös pitkän terapian, johon pääsinkin. Nyt sitten jo pidempään ilman lääkkeitä ja nyt myös terapia on päättynyt. En tiedä palaavatko oireet joskus. Toivottavasti ei.
Kunnioitat liikaa niitä. Pistä kokonaan nauruksi ne pakkoajatukset. Psykologinen veto.
Viktor E. Frankl, logoterapia.
mielenterveystalo.fi
Kannattaa aloittaa omahoito-ohjelma nyt heti.
En halua syödä lihottavia lääkkeitä.
Ap
No tää ei oo kyllä ap kirjoittama...
8 vastaa. Söin citalopram lääkettä. Kärsin myös tuosta pakonomaisesta unettomuuden pelosta. Alkuun tarvitsin myös rauhoittavaa lääkettä nukkumiseen, sillä olin niin ahdistunut, ettei nukkumisesta tullut mitään. Sain sängyssä paniikkikohtauksia. Rauhoittavia nukahtamislääkkeisiin uskalsin käyttää kuitenkin vain ihan alkuun, sillä niitäkin pelkäsin suorastaan pakonomaisesti. Onneksi kuitenkin uskalsin aloittaa tuon sitalopraamin. Olisin tulevaisuudessakin valmis käyttämään lääkkeitä, jos tilanne olisi samanlainen.
Kauan kesti että alkoi helpottaa? Mulla kohta kuukausi takana ja pakkoajatukset ehkä vähän hellittäneet mutta masennus on vaan todella rajua. Istun vaan sohvalla ei ole nälkä ym. kaikki on siis hyvin mutta mulla vaan ei oo.
15 vastaa. Minulla tosiaan ahdistus ja pakkoajatukset helpottivat merkittävästi jo kuukaudessa, vaikka ajoittain niitä oli kyllä lievempänä myöhemminkin. Ehkä puoli vuotta meni täyteen tehoon. En ollut masentunut, joten siitä minulla ei ole kokemusta.
Essitalopraami on minulla auttanut.
Vakavaa masennusta myös taustalla