Kuka osaisi auttaa mua
Pitkäaikainen stressi laukaisi minulla pahan masennuksen ja univaikeudet. Tuntuu että käyn jatkuvasti ylikierroksilla ja rauhoittuminen on ihan mahdotonta. Masennuslääkettä olen syönyt kolmisen viikkoa mutta ei oikeen auta. Ehkä vähän uneen auttaa. Lueskelin aiemmista viesteistä että beetasalpaajia voisi käyttää jotta elimistö rauhoittuisi?? Onko kokemusta. Nukahtaminen pelottaa ja varsinkin silloin käyn ihan ylikierroksilla ja vessahätä on koko ajan.
Kommentit (13)
3 viikkoa masenuslääkkeiden aloittamisesta on vielä tosi vähän. Todelliset vaikutukset alkavat yleensä näkyä vasta kuukausien päästä. Jos sinulla on nukahtamisvaikeuksia niin suosittelen menemään juttelemaan asiasta lääkärin kanssa ja hän sitten katsoo että minkälaiset unilääkkeet sopisivat sinulle yhdessä tämän nykyisen masennuslääkkeesi kanssa. Mutta koeta lisäksi myös saada aikaan rytmiä päivääsi. Säännölliset nukkuma-ajat auttavat yllättävän paljon. Itsellä vakava ahdistus/paniikkikohtauksia ja alussa oli univaikeuksia kun tilanne paheni, mutta systemaattisesti kuukauden aikana kiinnitin huomiota siihen etten joisi mitään enää klo 18 jälkeen ja menin nukkumaan viimeistään klo 12 niin nyt on helpottanut ja pystyn suurimmaksi osaksi nukkumaan.
Voit myös kokeilla Melatoniinia?
Itse ainakin koen helpotusta beetasalpaajasta näihin ongelmiin. Mitään masennuslääkkeitä en syö. Pienikin annos toimii jo minulla. Tarvittaessa otan, en jatkuvasti.
Tällä hetkellä pystyn nukkumaan yhden imovanen avulla. Otan tuntia ennen nukkumaanmenoa niin se rauhoittaa ja poistaa turhat ajatukset. Lääkäri kyllä sanoi että parissa viikossa masennuslääke pitäisi auttaa.
käy metsäkävelyillä, lue kirjoja, sauno, syö ravitsevaa ruokaa, ota aikaa itsellesi, kuuntele musiikkia, tanssi. löydä oma juttusi rauhoittua :)
Taas näitä muka-masentuneita pillerihörhöjä, että kaikin tavoin yritetään tekeytyä ja vältellä työtä. Masennus on asennekysymys senkin saamaton laiskuri.
Miksi tehtailit uuden aloituksen, kun sinulle jo toisessa ketjussa pitkään ja hartaasti selitettiin, että beetasalpaajat eivät ole oikea hoito tilanteessasi?
Keskity kuuntelemaan yksitoikkoista puhetta netistä. Siihen nukahtaa. Kannattaa oikeasti kuunnella.
Minua beetasalpaajat auttoivat. Sain reseptin lääkäriltä kolmisen vuotta sitten samoihin oireisiin kuin mitä AP kuvailet, eli stressi laukaisi ylikierroksilla käynnin, en saanut nukuttua enkä pystynyt rauhoittumaan, masensi, ei pystynyt mihinkään keskittymään, ajatukset kiersi kehää.
Lääkäri selitti että joillekin se että beetasalpaajalla saadan kehoa rauhoitettua fyysisesti (syke alas) auttaa myös mieltä rauhoittumaan. Minua auttoi jo suuresti se, että sain beetasalpaajien avulla nukuttua, väsyneenä kaikki tuntui vielä pahemmalta. Stressini liittyi työhön ja pystyin ennen eniten stressaavia hetkiä ottamaan ennalta beetasalpaajan ja sain vedettyä esim. tietyt hankalat esittelyt / palaverit paljon helpommin kuin ilman pillereitä.
Käytin pillereitä satunnaisesti, tällä hetkellä en tarvitse (pääsin pois stressiä aiheuttaneesta projektista).
Masennuslääkkeitä en ole koskaan syönyt.
Minulle määrättiin aikoinaan beetasalpaajaa esiintymisjännitykseen. Kerran kun en saanut unta tilapäisen voimakkaan stressin takia (sydän hakkasi ja oli vaikea rauhoittua), kokeilin beetasalpaajaa ja siitä oli apua. Se rauhoitti sydämen sykkeen ja sitä myöten muutenkin teki olon rauhallisemmaksi.
Kannattaa kysyä lääkäriltä, sopiiko beetasalpaaja ja saako sitä tuollaiseen käyttää. Minä vain omin päin kokeilin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olisiko sinulla mahdollista ottaa yhteyttä masennuslääkkeen määräämään lääkäriin ja kysyä, mikä auttaisi ensihätään oireisiisi, ennenkuin masennuslääkkeen teho alkaa vaikuttamaan? Olen lukenut, että joillekin määrätään aluksi myös rauhoittavia, joita voi ottaa tarvittaessa pahimpiin oireisiin.