Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joille tulee pitkiä ruokahaluttomuuskausia? Mikä siihen auttaa?

Vierailija
24.02.2020 |

Minulla on nyt reilun kuukauden ollut jakso, etten oikeastaan haluaisi syödä ollenkaan. Ruoka ei maistu, eikä mitään tee mieli. Yritän pitkittää pakkosyömistä aamusta alkaen niin kauan, että minulle tulee jo huono ja huimaava olo, ja sitten närpin vähän jotain sen verran, että paha olo menee ohi. En haluaisi mennä esimerkiksi kylään tai syömään porukalla, koska joutuisin selittämään syömättömyyttäni.

Minulla ei ole anoreksiaa tai syömishäiriötä (ainakaan omasta mielestäni), mutta välillä vain menetän ruokahaluni kokonaan. En siis halua olla kokonaan syömättä, mutta en vain pysty siihen. Nämä kaudet menevät yleensä aina joskus ohi ja sitten syön taas tavallisesti. Olen opiskelija ja joskus stressi aiheuttaa tällaista, mutta nyt stressaan jo siitä, etten jaksa lukea ja keskittyä, kun energiavaje on niin paha.

Olisiko kenelläkään mitään neuvoa tähän? Millekään psykiatrille en haluaisi mennä, mutta jos jollain on vastaavia kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran laihduin parissa kuukaudessa 10 kiloa, kun olin niin rakastunut ja näläntunne katosi sen onnen tieltä. Muuten ei ole ollut niin pitkiä syömättömyys kausia. Ei tuollainen ole terveellistä.

Vierailija
2/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo mun korvaan kuulostaa syömishäiriöltä. Paljonko painat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mistä puhut, kärsin itsekin ajoittain niin pahasta ruokahaluttomuudesta että melkein kaikki syöminen tuntuu pakkopullalta. Mistään anoreksiasta ei itsellänikään ole kyse, päinvastoin haluaisin saada painoa lisää.

Olisiko sinulla mitään ns. helpompia syötäviä, joista saisit helposti energiaa ja joiden syöminen ei tuntuisi niin vastenmieliseltä? Itse juon paljon smoothieita (maitorahkalla) ja lorautan niihin myös aina paljon öljyä. Toinen joka on helppo on ihan vain iso tuopillinen kaakaota - kauramaitoa ja sokeritonta tummaa kaakaojauhetta. 

Kannattaa myös pitää yllä säännöllistä ruokailurytmiä, tai itselläni se ainakin auttaa ja heti jos tulee syötyä vähän huonommin niin tuntuu että ruokahalu vain huononee ja tulee myös päänsärkyä mikä vain pahentaa kierrettä. En nyt parempia neuvoja osaa antaa, joskus pitää vain pakottaa itsensä syömään sillä mentaliteetilla että se syöminen on kuitenkin pienempi paha kuin se huono olo joka syömättömyydestä tulee. Tsemppiä!

Vierailija
4/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhut, kärsin itsekin ajoittain niin pahasta ruokahaluttomuudesta että melkein kaikki syöminen tuntuu pakkopullalta. Mistään anoreksiasta ei itsellänikään ole kyse, päinvastoin haluaisin saada painoa lisää.

Olisiko sinulla mitään ns. helpompia syötäviä, joista saisit helposti energiaa ja joiden syöminen ei tuntuisi niin vastenmieliseltä? Itse juon paljon smoothieita (maitorahkalla) ja lorautan niihin myös aina paljon öljyä. Toinen joka on helppo on ihan vain iso tuopillinen kaakaota - kauramaitoa ja sokeritonta tummaa kaakaojauhetta. 

Kannattaa myös pitää yllä säännöllistä ruokailurytmiä, tai itselläni se ainakin auttaa ja heti jos tulee syötyä vähän huonommin niin tuntuu että ruokahalu vain huononee ja tulee myös päänsärkyä mikä vain pahentaa kierrettä. En nyt parempia neuvoja osaa antaa, joskus pitää vain pakottaa itsensä syömään sillä mentaliteetilla että se syöminen on kuitenkin pienempi paha kuin se huono olo joka syömättömyydestä tulee. Tsemppiä!

Kiitos viestistä ja tsempeistä! Minullakin on joitakin ruokia, jotka eivät tunnu niin vastenmielisiltä. Joskus syön vaikka puolikkaan banaanin maustamattoman jogurtin kanssa ja saatan lisätä siihen myös vähän hunajaa. Myös yksi proteiinipirtelö, jota ostan välillä kuntosalilta on ihan ok, todella miedon makuinen ja helppo juoda jääkaappikylmänä. (En käy kuntosalilla laihtuakseni, vaan siksi että kehoni tarvitsee liikuntaa.) En usko, että pystyisin lisäämään smoothieen öljyä, jos se yhtään maistuisi, mutta idea on toki energiansaannin kannalta hyvä. Kaakaon olin unohtanut kokonaan! Se voisi toimiakin noin esim. kauramaidon kanssa. 

Ja ihan totta, että joskus on vain pakko yrittää syödä jotain, vaikka kuinka ällöttäisi. Kerralla voi syödä vaikka kuinka pienenkin annoksen ja yrittää sitten myöhemmin syödä lisää. Pääasia, ettei olo mene tosi pahaksi. Olen myös huomannut saman, että mitä pidempään on syömättä, sitä vaikeammaksi se menee. Vatsalaukku tottuu niin helposti olemaan ravinnotta. Onneksi kuitenkin pystyn juomaan kahvia (lisään välillä myös kermaa kauramaidon lisäksi) ja teetä (lisään usein hunajaa), että saan edes jotain lämmintä + energiaa elimistööni. Näin talvella sekin on tärkeää. 

AP

Vierailija
5/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainon rajoissa.

AP

Vierailija
6/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.. Enpä saa syötyä oikein mitään ja elän todella niukalla ravinnolla. Edes näläntunnetta ei tule. Vuosia menty näin.

Itse kuitenkin huomaan, että raskas liikkuminen, varsinkin uiminen tuo vähän lisää ruokahalua. Samoin kaikki makeiset ja sokeri pois.

Vierailija
7/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.. Enpä saa syötyä oikein mitään ja elän todella niukalla ravinnolla. Edes näläntunnetta ei tule. Vuosia menty näin.

Itse kuitenkin huomaan, että raskas liikkuminen, varsinkin uiminen tuo vähän lisää ruokahalua. Samoin kaikki makeiset ja sokeri pois.

Minua ei haittaisi, jos ravinto olisi aina niukkaa kunhan joka päivä pystyisi syömään jotain. Ihminenhän elää tutkitusti pidempään pienellä kalorivajeella. Mutta tämä kamala ällötys ruokaa kohtaan vaivaa, koska haluaisin olla energinen ja hyvinvoiva, enkä väsynyt ja keskittymiskyvytön. Minullakin tietynlainen liikunta helpottaa syömistä, esim. jumppa heti aamulla auttaa syömään lounaalla jotain.

Kalorivajeen eduista lisää esim. täällä: https://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/pieni-nalka-hidastaa-vanhenemis… (Huono artikkeli, mutta siinä viitataan ihan relevantteihin tutkimuksiin.)

AP

Vierailija
8/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaakohan jokin vitamiininpuutos ja yksipuolinen ruokavaliokin tuollaista? Joskus ei esim. maistu hiilihydraatit tai mikään liha, pitää syödä kasvista ja hedelmää enempi sekä vaikka Gefilus-tuitteira. Kuulostele itseäsi, että mikä masulle/suolistolle ym. tänään sopisi.

Vierailija
9/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi voi aiheuttaa ruokahaluttomuutta, mutta jos se kestää pitkään, pitää selvittää voiko sen aiheuttaja ollakin joku muu. En nyt tarkoita pelotella, mutta myös esimerkiksi syövät voivat aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Tuskin sellaisesta on kyse, mutta jos tila jatkuu pitkään, syy on hyvä selvittää.

https://www.studio55.fi/terveys/article/ruokahaluttomuuteen-on-monia-sy…

Vierailija
10/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainon rajoissa.

AP

Syömishäiriö ei ole painosta kiinni, sitä voi sairastaa minkäpainoinen tahansa.

Vierailija
11/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä vie ruokahalun ja tiputtaa painon nopeasti. Veikkaan suolisto- tai maksaperäistä.

Vierailija
12/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan toiminnan ongelmat voivat selittää ruokahaluttomuutta ja heikkoa oloa.

Vierailija
13/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekaan ei viime vuosina ole enää ruoka maistunut samalla lailla kuin ennen (olen 35-vuotias). En ole huolestunut asiasta. Kuten aikaisemmin jo mainittu, reipas liikunta pitää huolen että ruokareikä aukeaa. Jos en liiku, en varmaan niin paljon energiaa tarvitsekaan. Ei ihmisen tarvitse olla jatkuvasti syömässä, kuten ei juuri minkään muunkaan elukan. Jos on paastopäivä välillä, niin sitten on. Näkisin, että tämä on sangen luonnollista kun ihmisen elinkaarta katsotaan. Kyllä se keho käskee syömään jos hätä tulee. Voin paljon paremmin hieman niukemmin syömällä kuin ns. perusruokavaliolla. Ei väsytä niin paljon, on energisempi olo, ei heikota tai huimaa jne. Kai sitä itsensä sairaaksi tuntisi, jos tässä jotain vikaa olisi.

Mutta jos tosissaan on väsähtänyt olo ja muuta tympeää syömättömyyden seurauksena, niin eihän siinä auta kuin kokeilla minkä saisi työnnettyä alas. Se liikunnan lisääminen auttanee.

Vierailija
14/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakas stressi ja alakulo vie ruokahalijani. Rentoudu ja suosi seurassa syömisiä

Vierailija
15/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla stressi (jolle en ole erityisen herkkä, eli en aina tajua olevani ahdistunut vaikka olisinkin) ja fyysinen liikkumattomuus aiheuttavat syömättömyyttä. Ja joskus ei vaan tee mieli mitään ilman, että keksisin asialle syytä.

Sallitut paheet auttavat näläntunteen herättelyssä. Lakupatukka, maukas juusto tai kanansiivet sopivat sellaiseen hetkeen. Joskus minulla oli tapana kieltää itseltäni "vääränlaiset" ruuat, eli olisi pitänyt tehdä kaikkien suosituksien mukainen The Oikea Ruoka tai muuten oli parempi olla syömättä. Ajatuksenjuoksussa on jotain ortoreksiatyyppistä, joten omia mietteitään kannattaisi tunnustella ja pohtia, löytyykö sieltä omani kaltaisia kummallisia ajatuskiekuroita.

Vierailija
16/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei noin ole, mutta syömishäiriöhistorialla voin sanoa, että syömiseen ei tarvita ruokahalua. Syödä voi vaikka kuinka ällöttäisi. Pitää vain haluta sitä riittävästi. Täytyy haluta ravita itseään, vaikkei juuri sillä hetkellä yhtään tuntuisi siltä. Järjellä voi päättää, milloin syödään ja mitä, jos ruokahalua tai nälkää ei ole.

Ajattelussasi on syömishäiriölle sopivia piirteitä, kuten tämä niukalla ravinnolla pärjäämisen ihannointi ja seuran välttely omien ruokailutottumusten kyseenalaistamisen pelossa. Poimit lukulistallesi mielestäsi relevantteja tutkimuksia siitä, miksi on hyvä syödä niukasti. Mutta toisaalta haluaisit olla energinen etkä väsynyt.

Vierailija
17/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee varmaan hormonitoiminnan tms. mukaan. Jo vuosia on kuun parin välein sellainen viikko tai kaksi ettei mikään maistu. Syön silloin yleensä lounaaksi hedelmiä ja illalliseksi kaurapuuroa (paljon suolaa ja voita). En stressaa siitä. Sitä sitten seuraakin kasvaneen ruokahalun viikko eli laihtumaan en ole päässyt... Mutta ymmärrän että ei ole kivaa jos ruokahaluttomuus jatkuu kuukausikaupalla.

Vierailija
18/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen .

Vierailija
19/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle näyttää maistuvan. Mutta jos kuvottaa, niin lämmin kaakao maitoon tehtynä ja ruisleipä meetvurstilla tai kinkkusiivulla on hyvää ja katselee vaikka tv: tä samalla ja syödä napostelee ihan huomaamattaan. Sitten appelsiinituoremehua ja piimää tai viiliä.

Vierailija
20/23 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tulisikin ruokahaluttomuuskausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä