TAMMIkuisten viikko 28.7. - 3.8.
Viime viikon keskustelut:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (38)
Puolivuotissynttäreitä vietetään meilläkin huomenna. Tosin vieraita ei kutsuta, mutta neiti saa pienen lahjan ja omalla perheellä syödään jotain hyvää.
Mä yritän aktiivisesti unohtaa töihin paluun, mutta hetkeksi muistan sen verran, että paljastan teille joutuvani takaisin töihin jo (apua!) neljän ja puolen viikon päästä. Onneksi marraskuun lopulla koittaa sitten kesäloma ja välissäkin on viikon lomareissu kotimaassa. Mä en halua töihin, en, en, EN. Luvattu mikä luvattu ja isäkin saa olla kotona osan vanhempainlomasta.
Miukkis: Tyttö herää joskus isoveljien ääniin, joskus ihan hiljaiseenkin kulkemiseen. Joskus nukkuu kuin tukki, vaikka isoveljet pitää kovaakin ääntä lähellä. Joskus vaikuttaa myös siltä, että nukkuu paremmin kun on edes vähän ääntä. Ehkä täydellinen hiljaisuus tuntuu turvattomalta...
Mä keitin mansikkahillon normaalisti, mutta lopuksi ennen purkittamista sitten sauvasekoittimella marjat hajalle. Pojat tykkää enemmän hillosta, jossa "ei ole marjoja", kokonaisia siis. Tuollainen pakastettu sose olisi ehkä parempi, kun olisi vähemmän sokeria. Pitänee testata.
Miukkis vielä: Meillä on ollut isän ja vauvan yhteisenä juttuna kaikkien lasten kanssa "jumppa", jonka ohjeet on kirjasta, jonka nimi taisi olla jotain "Tanssitaan vauvani" tms. Oiskohan sama juttu. Ekat liikkeet on käsillä ristiin, sitten nostelu ylöspäin ja kolmantena pyöritys ylhäältä ympäri. Se jaloista roikuttaminen on myös. Meillä kyllä kaikki neljä on tykänneet roikottamisesta alusta asti.
Mua muuten joskus aika nuorena, olisinkohan ollut ihan parikymppinenkään, sukujuhlissa joku vanhempi täti-ihminen onnitteli vauvasta. Ei edes uskonut, etten tosiaankaan ollut raskaana. Poikaystävästäkään ei tainnut olla tietoakaan. Laktoosin takia oli maha turvoksissa. Myöskään sitä mekkoa en sen koommin käyttänyt...
Aksiina: Kunnollisia tavuja minäkin odottelen kuulevani vauvalta, mutta ei vielä ole kuin vähäistä "äi-jäi" jutustelua. Poikien papatusta muistelen, mutta eipä nekään tainnut ihan vielä tässä vaiheessa kunnolla jokeltaa. En siis ihan vielä huolestu.
Ipu: Tsemppiä ja toivottavasti osuu edes yksi parempi yö taas väliin! Eikös Sisu välillä nukkunut kohtuullisemmin ja nyt taas alkanut kukkua uudestaan öisin?
Justuksen pojulle paranemista!
Nyt alkaa kotona olo olla tutumpaa taas. Omatekoiset ruoat kelpaa paremmin. Kanaakin on maisteltu kahtena päivänä. Nukahtaminen ei ole ihan niin vaikeaa enää ja melkein vaikuttaa siltä ehkä (hyvin varovaisesti toivon), että yöheräämisiä on hieman vähemmän.
Seuraavaksi ihmettelemään partioleirin sivuja, josko siellä olisi jo jotain kuvia tai juttua. Esikoinen lähti leirille ja tulee vasta kahdeksan päivän päästä. Orpo olo, kun on vaan kolme lasta kotona. Kakkonenkin ehkä lähtee mummilaan ja isomummilaan muutamaksi päiväksi. Kai se on hyvä, että lapset kasvaa, mutta välillä hirvittää.
Strutsi ja neiti 31.1.
meillä neiti ei malta nukkua päikkäreitä. Kolmas päivä tuli nyt ettei oikein minkään valtakunnan päikkyjä vetänyt. Kymmeneksi minuutiksi saattaa nitkahtaa rattaissa pää etukenossa vasten rattaiden reunaa, mutta jos siitä yrittää laittaa varovasti selälleen, herää heti. Ehkäpä siinä voi jotain mielenkiintoista jäädä näkemättä,jos nukkuu. Mutta yöt Vieno nukkuu. Tosin viime aikoina on heräillyt öisinkin muutamia kertoja.On useinmiten rauhoittunut ihan tutilla.
Ipulle voimahali! Esikoinen oli valtavan huono nukkumaan yli 2-vuotioaaksi, mutta nyt se aika tuntuu jo pahalta unelta.
Yhdyn Justuksen vinkkiin antaa miehelle aikaraja jolloin saa vasta tulla kotiin.Meilläkin mies saattoi tulla jo 20min päästä kotiin,kun piti vauvojen kans ulkoilla. Nykyisin sanon: aikaisintaan tunnin päästä saa tulla, mieluummin kahden.Ulkoilut on pidentyneet. Miehet ob kyllä rasittavia putkiaivoja ja meidän naisten velvollisuus os antaa tarpeeksi selkeät ohjeet-muuten elämä on yhtä helekuttia!
Raskausarpia mulla tuli livästi ekasta raskaudesta rintoihin, mutta niitä ei enää näe, ovat vaalentuneet.Muista raskauksista ei tullut. Murkkuiässä mulla kuitenkin tuli reisiin, kun kehityin naiseksi niin nopeasti.Ne arvet ovat edelleen näkyvissä!
Ei kai tässä muuta.
sammermanni ja vieno
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=db95cd33-5e5d-11dd-903e-…!
Voi Ipu, voimia sinne. Mä en valita enää yhtään, vaikka aluksi vähän on kurjalta tuntunut kun Ohto alkoi 6kk kunniaksi heräillä toisen kerran syömään yöllä (ja ehkä kolmannen muuten vaan itkasemaan). En ymmärrä kyllä mistä moinen, aiemmat 2kk kun on nukkunut yhdellä syötöllä jo. Mutta pientä nää mun valvomiset on siis. Ja mulla on vielä se etu, että tää on esikoinen, niin voin halutessani ottaa itsekin unet Ohton päikkäreiden aikana.
Päikkäreistä muuten, hurjalta tuntuu että Sammermannin Vieno ei nuku välttämättä ollenkaan! Meillä kun edelleen nukutaan kolmet. Itseasiassa viimeaikoina on tuntunut että Ohto jaksaa päivällä olla hereillä yhteen mittaan vähemmän kuin ennen. Yleensä 2-3tuntia jaksaa vain valvoa. Ei sen päikkäritkään kyllä ole (mitkään niistä) kuin 30min-1,5hmax) Yleensä aika tasan tunnin.
Meillä ei ole vielä hampaita, meillä ei vielä kunnolla istuta tai edes ryömitä eikä myöskään jutella muuta kuin kirkumalla tai sanomalla äh. Jotenkin tuntuu että viimeisimmän kuukauden aikana ei ole tapahtunut mitään edistystä. Tylsää, mä kun niin innolla odottaisin. Vaikka tiedän mä että kiire ei ole, ja että Ohto on kehittynyt ihan normaalisti ja on kovin puuhakas ja jänteväkin. Toisaalta ehkä mä just tuon kaikkien sanoman (neuvola, isovanhemmat jne) jäntevyyden takia nimenomaan oletin että meidän poika alkaa aikasin liikkua yms, nyt sit ihmettelenkin kun mitään ei tapahdu..
Ohtolla on ylipäätänsäkin ihan väärä tyyli edes yrittää liikeelle. Se on käsittänyt liian vahvasti sanonnan "pää kolmantena jalkana.." Ei se käsiään yritä liikkumiseen käyttää (hienoon kyynärnojaan oppi kyllä jo tosi aikaisin) mutta se yrittää vaan jalkojen ja naamataulunsa avulla liikkumista peppu pystyssä, kädet vispaa vain sivuilla kuin lentoon yrittäisi. Eihän se kovin onnistu, sit meillä on ihan turhautunut jätkä jonka kulmakarvojen seutu vaan punoittaa..
Onko teillä muilla muuten ollut juhlia, millaista juhlapukeutumista vauvoille? Meillä on yhdet ristiäiset ja yhdet häät tulossa...(siis ei meillä, vaan me vieraina..)Tai siis pukuasiat meillä on ihan hoidossa jo, mutta entä mitä jalkoihin? Pojille ei kovin löydy nättejä sukkia (paitsi ihan tylsiä yksivärisiä), tytöille nyt ois vaikka mitä pitsihörhylöitä.. Mietin että entä jotkut kengät/tossut, voiko sellaisia jo käyttää asusteena? Mun omat (siis mulla pienenä olleet) ensiaskel-kengät olisi kyllä suunnilleen sopivankokoiset, koska olin hyvin pienijalkainen kävelemään lähtiessäni, Ohto taas on aika isojalkainen. Mutta jotenkin tuntuisi hassulta vielä pistää ihan kovapohjaisia kenkiä... Ja kun sovitin niitä ihan huvikseni, Ohto pisti varpaat kippuraan kun yritin niitä pukea.
Miten tuo kenka-asia muutenkin siis menee, onko kovapohjaiset vai pehmeät nahkatossut tms. suositeltavammat lapselle myöhemminkään? (siis lapselle joka ei vielä varsinaisesti kävele, mutta varaa välillä jaloilleen - tää nyt ei ihan vielä ole juuri ajankohtaista, mietin muuten vaan..)
Frimmy ja Ohto 250108
Mulla menee hermo näitten sivujen kans. Joku oli jopa vissiin nähnyt mun laittaman kuvankin, minä ite en sitä näe joten yritän taas.
Ipulle voimia!!! Voin tunnustaa että en osaa edes kuvitella miten raskasta sulla on, meidän neiti on onneksi ollut aika hyvä nukkumaan. Mutta tuttu todettu asiahan on se, että kun täällä jotain hehkuttaa niin kohta......
MiiKarollako oli ne menkat myöhässä. Joko testasit?? Mua jänskättää sun puolesta ihan hirmuisesti. Haluaisin ite jo testailla :)
Ja SiiriCatako se oli käynyt Kalajoella. On se hassua. Mitä lähempänä joku paikka on niin sitä huonommin siellä tulee käytyä. Teillä noinkin pitkä matka ja jaksatte lähteä - meillä olis n. 40km suuntaansa enkä ole käynyt siellä tämän 5 vuoden aikana kuin YHDEN KERRAN!!! Voin sanoa että hävettää tunnustaa. Sentään Suomen hienoimpia hiekkarantoja ilmeisesti.
Jollekulle muullekin piti jotain kommentoida. En enää muista...
Meillä meni päivä taas hurahtaen; mies tekee autotallia niska limassa, huomiseksi luvattiin vissiin sadetta ja pitäisi saada sille mallille ettei villat kastu. Taitaa tulla pitkä ilta. Mulla kävi työkaveri vaihtamassa kuulumisia, meinasi pikaisesti pyörähtää mutta tais siinä melkeen kolme tuntia viedä :) Oli oikein mukavaa. Mitäs muuta. No jotain ruokaakin tuli tehtyä ja nyt tiskipöytä ja muut pöydät täynnä likaisia astioita, pitäis kai mennä touhuamaan...
Mulla on päätä särkenyt taas jo neljättä päivää ja 1g Panadoleja (Forte) on kulunut. Ennen raskautta söin migreenin estolääkitystä, ja raskausajan alkupuolella migreeni jäi sitten kokonaan pois. Mä luulen että se oli ihan / suurimmaksi osaksi työpaikan takia. Melko ********* hommaa osaa välillä olla... NO, nyt on tosiaan taas jomotellut jo useamman päivän, heti alkoi kun aloin tosissani miettimään sitä töihinpaluun ajankohtaa. Liekö siitä kiinni vai sitten nämä *kuumat* ja kirkkaat ilmat. Mä niiiiiiiin toivoisin että pääsisin muihin töihin.
Juu.. sellasia täältäpäin. Koitan laittaa taas seuraavaksi sen kuvan Siljasta...
Tolleroinen ja Silja 3.2.
ps. miten te syötätte niitä maissinaksuja? Annatteko naksun ihan käteen ja annatte yksin syödä?
Tolleroinen:
Mä annan pojalle yleensä maissinaksun just ihan vaan käteen, toki suunnilleen seuraan vierestä (saatan samalla puuhata muuta, mutta vieressä kuitenkin). Sinne se vaan häviää, älytön tahma-sotku on kyllä sen jälkeen käsissä, naamalla ja vähän muuallakin.
Onneksi Ohto tykkää käsienpesusta, naamanpesusta kyllä sitten ei, jotem se pitää jättää viimeiseksi.
Mä en taaskaan näe sun laittamaa kuvaa, mut usein nuo kuvat kyllä sit joku toinen päivä näkyy! Ehkä.
Minä näin Tolleroisen kuvan, hieno asu tytöllä! :)
Frimmy kyseli ensikengistä. Minä olen jostakin lukenut, että siinä vaiheessa kun vauva alkaa enempi varaamaan jaloilleen, voi halutessaan alkaa käyttää ensikenkiä ihan sisälläkin. Ei ilmeisesti ole mitenkään välttämätöntä, mutta joidenkin vauvojen on helpompi oppia kai jotenkin sitten pitämään jalkaa oikeassa asennossa niiden kenkien kanssa. Niissä pitää kaiketi olla kova pohja, ja sekä kengän takaosasta että sivuista sisäänpäin painaessa reunat eivät saisi antaa periksi.
Itsekin mietin että mitenkähän Innan varpaat saisi sellaiseen kovapohjaiseen kenkään survottua, kun nyt kun käytetään töppösiä, hän laittaa aina varpaat kippuraan ja sitten pohjan läpi painelen ne suoraksi...
Niin, itse asiassa me siellä Tallinnassa ollessa jo katseltiin niitä kenkiä Innalle, kun ajateltiin jos sieltä saisi edullisesti. Mentiin yhteen isoon liikkeeseen Kaubamajassa, jossa oli paljon urheilu- ja muita kenkiä. Kysyin löytyykö Innan kokoa, myyjä kävi penkomassa ja tuli sitten yksien kenkien kanssa meidän luokse. "These were the only shoes I found but they are girls' shoes", se sanoi. "She is a girl", vastasin, ja nuori miesmyyjä meni noloksi. Myöhemmin samana päivänä Innaa kutsuttiin yhden kerran ukoksi, seuraavan kerran naistennaurattajaksi ja sitten vielä jäbäksi. Kiva :) Asiaan saattoivat vaikuttaa siniset farkkuhaalarit, jotka Innalla oli päällä. Niihin kirjaillut kukkaset olivat ilmeisesti liian pieniä pannakseen hälytyskelloja soimaan ennen noiden kommenttien lausumista... :)
Niin, ei nyt kuitenkaan olla vielä ostettu mitään kenkiä. Pitää katella vähitellen... samoin pitäisi ostaa potta, uusi tutti (aattelin sitä DentoBonia kokeilla, millasia kokemuksia siitä on teillä. muistelen että useampi oli ostanut sen?) sekä hiekkaämpärin ja lapion meinasin ostaa. Ollaan käyty muutama kerta leikkipuistossa, ja luulen että Inna tykkäis möyriä siellä hiekassakin oikein mielellään :) Vauvakeinussa ollaan siis muutama kerta oltu, ja Inna on aivan haltioissaan. Se on kyllä semmonen pikkuvauvojen vauvakeinu, jollaista en ole nähnyt missään muualla kuin tuossa meidän lähellä olevassa leikkipuistossa. Se on tavallista vauvakeinua vielä puolet pienempi, ja semmoinen hyvin tukeva.
Ja leikkipuiston karusellia kokeiltiin kerran myös, se oli myös Innasta ihanaa.
Meidän lähimetsässä kävin yhtenä päivänä Innan kanssa kävelemässä niin, että Inna oli ihan sylissä. Inna oli todella kiinnostunut puista, halusi kokeilla niitä - sekä taputella isompien puiden runkoa että heiluttaa matalalla olevia puiden lehtiä.
Hei en ymmärtänyt Miukkiksen ja Aksiinan perunamuussijuttua :D Siis mitä ihmeellistä on laittaa vauvan perunamuussiin äidinmaitoa, laitetaanhan tavalliseenkin perunamuussiin kai aina maitoa (vai eikö, meillä ainakin on aina laitettu?!) Vai puhuitteko ihan aikuisten muussista? Minä olen Innalle paljon syöttänyt Oolannin pakasteperunasoseaineksesta, pakastetusta äidinmaidostani ja vedestä tehtyä muussia, nytkin kohta alan semmosta tehdä.
Meillä muuten Inna on taas saanut ihottumaa naamaan, ja nyt meillä ei ole sitten ruokavaliossa ollut taas kuin perunamuussi. Aina kun jotakin ruoka-ainetta testataan, kaikki näyttää hyvältä, mutta sitten yhtäkkiä pamahtaa hirveät ihottumat. Viime viikolla ensin luulin, että ihottuma tuli luumusta, jätettiin se pois, mutta ihottuma paheni. Jätettiin porkkana pois, ihottuma paheni, sitten Inna söi enää perunaa ja maissia, ihottuma meni ihan hirveäksi, iho meni ihan rikki :( Ruvettiin syömään pelkkää perunaa ja nyt iho on pikkuhiljaa menossa parempaan suuntaan. Eilen otin kauran testaukseen, annoin eilen sitä teelusikallisen ja tänään aamupalalla kaksi. Aika ilmeiseltä näyttää, että maissi ainakin aiheuttaa allergiaa. Mutta jokin muukin kai on, koska ihottumaa tuli ekan kerran silloin, kun maissia ei oltu koskaan vielä edes syöty. Nyt täytyy varmaan vaan edetä tosi hitaasti aina jokaisen uuden ruoka-aineen kanssa...
Kiitos Miukkis "synttärionnitteluista" :) Kirjoitanpa tähän runonkirjoitusohjelmanumeron sadon, kun tanka-runoista tuli niin mahtavia! :) Kuten arvata saattoi, miespuoliset henkilöt eivät olleet kovin innoissaan tästä ohjelmanumerosta, mutta tosi hienoja runoja sitten kuitenkin hekin tekivät! :) Jokaisen runoon oli arvottu viisi sanaa, jotka oli pakko käyttää.
jatkuu...
Miesten tekemät:
makea lintu
hyppii Innan syliin jee
katso katso tyttöä
lintu hyppii Inna ryö-
mii syliin katsoo syvään
iloisempana
hymyilevämpänäkö
siksipähän siksi
kylmä, eikun kuumempi
Inna iloitseepi
Taivas sininen
Kukka puhtaan valkoinen
miksi siis kesä
Ihana on ilma siis
Onnellinen lapsi on
Naisten tekemät:
Jos etsit onnen
löydät lämpimän kodin
halauksen, sylin
oman kissan kainaloon
älä koskaan pois lähde
Kun puoli vuotta
tänään kulunut siitä
on; taloon tähän
tyttö iloinen tuotiin:
nukkua ja kontata
Nyt nauru elää
pienen Innan kotona:
ihanaa nähdä
sukka, pupu, herne tai
hymyilevät vanhemmat!
Tänä iltana
samettia kosketan.
Tahdon kuiskata:
Elämää tutkaileva
Inna on aurinkonne.
Nyt pitää mennä puuhaamaan sen minkä vielä tässä rauhassa ehtii, ennen kuin Inna heräilee.. :)
Pajunkukka ja Inna s. 29.1.
Aivan liikuttavan ihania tanka-runoja oli tehty Innalle! Voi kun sitä itsekin sais joskus inspiraation tuollaiseen. Tosi ihania muistoja saatte tytölle =)
Niin ja siitä pottumuusista, mie ainakin ymmärsin, että Miukkiksen terkka oli nimenomaan tavalliseen, aikuisten muusiin neuvonut sitä äidinmaitoa käyttämään =) Siihen en tosiaan ilkeäis käyttää, vauvalle toki!
Eipä muuta ehtinytkään, neiti kähertää vaunuissa! Jaksamista univelkaisille, käyttäkää kaikki apu ja lepohetket hyväksi!
aksiina ja Annu 28.1
Ensinnäkin: Tsemppihalit IPU! Mut kärrättäis sun tilanteessa jo hoitoon (mies on tosin varmaan sitä mieltä että siellä hoidossa pitäis kyllä jo ollakin..heh.. siis meikän..
Ja Pajunkukka: ihania runoja Inna saikin!!! Wau!!
Perunumuusista tissimaitoon (aikuiselle) OU MY....... Syökö joku oikeasti sellaista. (en siis halua arvostella, varmasti hyvää ja terveellistä, ajatus vain siitä hirvittää)
Pajunkukka: Mitä tämä OOlannin perunamuusihässäkkä on? Mitä kaikkea se sisältää?
MAGDA
Lupasin pysyä poissa, mutta muistinpa sellaisen asian etten ole ilmoittanut liittoon jäsenmaksuttomasta kaudestani (eli osa äitiyslomasta ja vanhempainvapaa). Hoitovapaan ilmoitan myöhemmin, kun tiedän itsekin mitä teen. Kaikkea sitä pitääkin muistaa!
Inna sai kyllä ihanan muiston ekoista synttäreistään!
Sori kun vastaan, tähän toivottavasti ei haittaa: Oolannin perunasoseaine on pelkkää perunaa! Eli sitä voi surtta syöttää vauvalle. Sen helpommaksi ei vauvanruoan laittaminen "itse" voi enää mennä :). Meillä kun ei juurikaan syödä perunaa, niin syötin tuota esikoiselle. Kuopuksen masu ei kestä perunaa, joten hän ei ole vielä saanut tuota maistaa. Tuosta pakasteperunamuusiaineksesta ei tule kovin hyvää tavallista muusia, joten ilmeisesti siinäkin peruna on kärsinyt pakastettaessa. Olen kokeillut maustettuja pakastemuuseja ja ne on ihan erilaisia.
Mies sanoi juuri kuopukselle, että mä asun tässä koneen ääressä. Joten täytyypä taas häippästä kun velvollisuudet on hoidettu.
Aah, ihanaa ilmaa!! Niin siistiä kun ei tartte laittaa paljon mitään päälle ku menee ulos!!
Juu, terkka tarkoitti nimenomaan aikuisten muusia. Jos tulette joskus meille ruokavieraiksi niin varokaa jos tarjolla pottumuusia :p Kokeilin tällä viikolla Millalle nannia pullosta (juo vettä pullosta kuin sieni, niin paljon menis kuin annettais...) ja ei kelvannu lainkaan ja ajattelin, että no käytänpä sen lopun kaffeen kanssa. AARRKKSS!! Vähänkö tuli hirveetä sumppia, voi jösses! Katoin siitä sitä tuoteselostetta ja ei ihme, sehän sisältää mm. kalaöljyä...
Pajunkukalla oli ihania runoja! Etenkin tykkäsin niistä kahdesta viimeisestä!! Ostin sellaisen Dentobonin. Milla ei sitä syö. Tai siis nimenomaan syö sitä, ei ime.
Ipu: voimia voimia voimia.... Miten voi vauva valvoa noin!! Vaikuttaako Sisu itse väsyneeltä vai onko tosiaan oikeasti noin vähäuninen (apua!)? Luin Baby sleep book -opuksesta, että jotkut vauvat ottaa sellaisia voimatorkkuja noin 20 minsaa kerrallaan ja on ihan virkeitä. Tosi kivaa vanhemmille...
Jaahas... En pysty lainkaan avaamaan toiseen selaimeen tätä koska olen kirjautunut sisään, menee heti netti jumiin. Aloin suosiolla kirjoittaa tätä wordiin, varmuuden vuoksi...
Justuksen luo paranemissäteitä!!! Ei oo tosiaan kivaa jos pienet on kipeitä. Millalla on itse asiassa nyt menossa elämänsä eka ripuli (siis kiinteiden aloittamisen jälkeen). Ihanaa... Sellaista vihreetä löysää tulee monta kertaa päivässä. Olen nyt syöttänyt banaania, perunaa ja mustikkaa, kohta on varmaan ihan ummessa koko vauva! Mut ei oo kiva, kun tietää kuinka veemäinen olo itellä on ripulissa. Olen juottanu myös vettä jonkin verran, ettei kuivu kun on näin kuumakin.
Hampaista: ei ole. Eikä muuten 6 kk neuvolassa mainittu sanallakaan mistään hammasasiasta ja seuraava neuvola on 8 kk ikäisenä (silloin lekurikin)! Kai se täti meinas, että ota itse selvää... Vakitäti oli nimittäin kipee silloin. Jännästi muuten vaihtelee nää eri puolilla maata, luulis jotenkin että ois vähän yhtenäisemmät käytännöt!
Strutsi: juu, sama jumppahommeli!! Ei se Millaa niin kamalasti kiinnosta, mutta tehdään niitä kuitenkin, heh. Lemppari on käsistä veto istumaan, ylläri... Ja sit se missä laitetaan jalkoja masun päälle vuorotahtiin on kans ihan kiva. Siis apua, nyt jo töihin!! Voi kääk!!! Mä en halua enää ikinä mennä töihin, mä haluun vaan olla kotona Millan kaa...
Frimmy: meille kans kaikki on sanonut, että onpa jäntevä ja napakka ja siro ja varmaan lähtee tosi aikaisin liikkeelle... Vaikuttais siltä, että kun opittiin kääntymään masulle, niin se saa riittää. Onhan AINA olemassa äiti, joka kiikuttaa lelut lähelle kun ei jaksa kuunnella kitinää...
Magda: tosi ihanaa, että lomareissu meni hyvin!! Ja hammas on aika hyvä matkamuisto!
Sammermanni: päikkäriunihiekkaa sinne!!
Me lähdetään huomenna Poriin. Jäädään sinne Millan kanssa koko ens viikoksi, jollei mun äiti paiskaa meitä mäelle aiemmin. Eli jos täällä on porukkaa sieltä suunnalta niin eikun treffit kehiin sinnekin!!! Toivon todella että matka menis mukavasti... Viimeks kun tultiin sieltä, niin Milla karjui Huittisista Helsinkiin. Noin 200 km siis. Olin NIIIIIN hiilenä kun päästiin kotiin että meinasin ottaa avioeron miehestä ja palauttaa Millan Naistenklinikalle. Mut en sit kuitenkaan...
Apua, kello on jo vaikka mitä!!! Nyt koklaan lähettää tätä, saas nähdä...
T: Miukkis&Milla 3.1.
mutta esikoinen päättikin mennä piiiiitkän tauon jälkeen päikkäreille! Hyvä niin, pääsinpä taas koneelle ;).
Oltiin tänään lääkärissä. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. Verikokeetkin otettiin (jessus että tuntui äitistä pahalta!), mutta ei mitään. Kuukauden päästä uudelleen. Ja jos 7kk neuvolassa (painontarkkailunevuola, muuten ois ollu käynti vasta 8kk iässä) paino on taas laskenut, niin sit lisätutkimuksiin.
Kuumetta oli onneksi vain kahtena päivänä. Mutta eilenkin veti niin hirveät limalaatat (kera kauravellin), että huhhuh. Kamalan tuntuista, jos lima ei tullut pois, niin pojan mahassa ihan velloo se lima. Tahallaan sit syötänkin jotain sellasta, että saatais okennus aikaiseksi ja pojan olo paremmaksi. Eilen laatta irtosi jääkaappikylmällä soseella. Rankkaa....
On joo tosi ihmeellistä, miten erilaiset neuvolakäytännöt on! Me saatiin 6kk neuvolassa ihan hammashoitajan kirje (hoito-ohjeet). Esikoinen sai 3v sitten hammasharjankin, nyt ei tullu. Äitiyspakkauksen hammasharja onkin jo aika kaluttu, vaikkei hampaita vielä olekaan :).
Mukavaa viikonloppua!
Justus & lima-poju 14.1.
Katos, nää sivuthan taas toimii. En oo päässy vähään aikaan ja nyt ilokseni huomasin, että tää kirjoitusaukkokin on taas entisensä. Jee!
Mitäs täällä on ollu puhetta..
Tisseistä.. mulla on ollu riippuvat d-kupit jo teinistä asti, joten imetystä en voi syyttää riippurinnoistani - rinnat on ollu raskaat riiput jo kauan ennen vauvan syntymää. Mulla ei onneksi kuppikoko kasvanut raskauden tai imetyksen aikana, mutta saa silti nähdä millaset rotjakkeet nää on, kun imetys loppuu. Odotan kauhulla. Toisaalta kun ei ole nättejä rintoja ikinä ollutkaan niin eipä niitä osaa edes kaivata.
Miukkis kyseli äidinmaidon käytöstä.. just tänään tein riisipuuroa pakastetusta äidinmaidosta. Tyhjensin pakastinta ja sieltä löytyi yks pussukka vielä maitoa. Haju oli tosiaan kamala, mutta kyllä poika siitä tehdyn puuron kuitenkin söi. Mä oon muuten käyttäny korvikettakin hyödyksi, kerran laitoin sitä makaronilaatikkoon. Mies sanoi, että onpas hyvää makaronilaatikkoa, mitä tässä oikeen on. Mies yökkäsi, kun sanoin että laitoin vähän Semperiä sekaan.. Meillä vauva on muuten rintamaidolla mutta on saanu korviketta, jos mulla on joku meno. Poika syö tosi pieniä annoksia, joten yleensä korvikepurkista menee vain murto-osa ja loput sitten täytyy heittää roskiin.. tai käyttää johonkin muuhun. Pannukakkuakin siitä voi kuulema tehdä. Itse en ole kokeillut kuin tosiaan kerran tuota makaronilaatikkoa.
Vartalon palautumisesta.. mulla on kroppa palautunu mielestäni ihan hyvin. Voisin jopa pitää vartaloani ihan mukiin menevänä, ellei mulla olis näitä kauheita riipputissejä. Tai no, jos mulla ois nätit rinnat niin ehkä sitten joku muu paikka ärsyttäis, esimerkiks muodoton perse. Ei kai sitä ikinä oo itteensä tyytyväinen? Kaikki kilot on kuitenkin kadonnu tehokkaasti ja painan nyt saman verran kuin yläaste-aikoinani. Ehkä liiankin vähän, mutta en vaan liho vaikka kuinka syön. Sukuvika.. Raskausarpia mulla ei edes tullut (liekö ahkerasta rasvauksesta apua?). Linea Negra näkyy yhä, mutta melko vaaleana.
Näin viime yönä taas kerran unta, että olen raskaana. Se on mun vakiouni nykyään. Kai se ajatus sitten liikkuu mielessä. Lähinnä pelottaa, sillä tuntuu etten todellakaan ole valmis vielä uuteen vauvaan. Ainakin pari kolme vuotta vielä saisi mennä ennen seuraavaa. Olen ihan hermoheikko jo nytkin, saati sitten kahden pienen kanssa.
Meillä poika ottaa nykyään jo konttausasentoa, mutta vielä ei ole keksinyt miten pääsee eteenpäin. Poika kieriskelee kuitenkin paljon, joten pääsee liikkumaan vaikka mihin.
Kaura ja poika 7 kk 1 viikko
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=df973ca6-5fb6-11dd-9f77-…!
Vieno on pikkuisia päikkyjä alkanut ottaamaan ku helteet loppui.Poikahan oli tosiaan jonnekin melkein vuosikkaaksi sellainen et otti 3x20min nokoset päivällä ja yölläkin halus maitoo 3-5x-HUH!
Vieno ei ryömi, mutta jollain lailla se pääsee vaihtamaan sijaintiaan lattialla,peruuttelee ja äkertää niin että maisemat vaihtuu.Kakkonen ei koskaan muuten ryöminy vaan alkoi kontata suoraan ja sit käveli jo 8-kuisena!
Vienolla tuli alussa maissista ja mangosta ihottumaa, enää ei.Kalasta tuli kyllä ja kala on tauolla.Joissain soseiss avoi olla soijaöljyä ja se oli meidän allergialistan ykkösiä.Kannattaa tarkistaa aineosta huolella!
Vieno rakastaa kaikkia naruja.Hatuissa olevat narut hän hipeltää auki ja imeskelee niitä.Pinnasuojuksen narut kokevat saman kohtalon.Jos jossian lelussa on joku lenksu, se on huomattavsti kiinnostavampi kuin lelu itse.
sammermanni ja vieno 7kk 5pvää
kuulin kaveriltani, että Amerikassa äidinmaidon käyttäminen aikuisten ruoissa on nyt jonkinlainen trendi, siellä perheenäidit keräilevät reseptejä - esim. äidinmaitoon tehdyt pannukakut ovat kuulemma suosittuja :) Itse olen kyllä kuuliaisesti (lukemani ohjeen mukaan) yleensä maistanut Innalle valmistamaani ruokaa ennen tarjoamista. Vähän se ajatus siitä äidinmaidosta siinä maistaessa kiusaa, mutta en ole koskaan sen maidon makua kuitenkaan sen muun ruoan joukosta maistanut, ihan hyvältä ne ruoat on aina maistuneet.
Niistä neuvoloiden maan sisällä vaihtelevista käytännöistä - ei siinä vielä mitään! Täällä Vantaalla on Länsi-Vantaalla ja Itä-Vantaalla ihan eri käytännöt, neuvolatäti 5 kk -neuvolassa kertoi. "Köyhemmällä" puolella eli Itä-Vantaalla oli joitakin juttuja vähemmän, harvemmin, jotakin sellaista, käsittämätöntä... Yksi niistä jutuista taisi liittyä alle kouluikäisten lääkärintarkastuksiin, Itä-Vantaalla on muistaakseni alle kouluikäisenä yksi lääkärikäynti vähemmän..
No, pitää jatkaa,
Pajunkukka ja Inna s. 29.1.
T nukkuu. Se on saanut nyt äherrettyä ne molemmat alahampaat. On se aika söpön näköistä. Pienet, valkoiset helmet loistaa hymyssä. Ja on ne terävät. hoh!
Meillä helpottanut kun T on alkanut liikkua paremmin. Nyt se tutkiskelee enemmän itse ja könyää. Eilen alkoi nousta tukea vasten. punnersi käsilihaksilla itsensä sitteriä vasten ylös. Pääsi tosin polviseisontaan. Ekan kerran noustessa pää kolahti kovaa kun voimat loppui kesken, toisen kerran osasi jo hivuttautua alas.
Eipä kummempia. Palaan katsomaan desperate housewivesin jaksoja dvd:ltä.
Halit kaikille
Ps. Miukkis nauratti vielä jälkeenkin päin sun matkakertomuksen kuvaus tuosta autoraivarista... hehe.eheh--> meillä myös koettu näitä hetkiä. Kiva että joku jakaa niitä mun lisäkseni!
Meillä kuopus nukkuu paremmin, jos esikoinen on pois metelöimästä. Mutta muuten on paljon kärttyisempi, kun ei ole viihdyttäjää.
Muista sanoa viikonloppuna miehellesi, koska saavat tulla kotiin! Meillä jos mies on lasten kanssa jossain, niin tasan tarkkaan tulevat sit kun velvollisuudet on hoidettu ja mun oma aika alkais. Eilenkin kun tulin keittään perunoita, niin en saanu niitä edes pestyä, kun muu perhe tuli jo kotiin (kun muutkin lähti syömään). Olis pitäny sopia joku aika tai että soitan kun saa tulla. Plaah.
Mutta koitahan Ipu tosiaan saada jotenkin levättyä! Suosittelen joogaa tai jotain muuta, missä voi opetella mielentyhjennyksen. Se onnistuu hetkessä - jos osaa - ja virkistää kummasti.
Yritän netin kautta selvitellä meidän jäppisen limaisuusongelmaa, kun en saa ketään kiinni mistään. Neuvolasta ei kukaan vastaa, yksityinen lastenlääkäriasema on kiinni heinäkuun (!!!!!!????), terveyskeskuksen soittoaika meni jo (en pääse koskaan puhelimeen, kun olis joku soittoaika). Päivystykseen en vielä soittele, kun ei ole niin akuutti tapaus...