Aloittelija kyselee!
Moikka!
Eli ollaan yritetty nyt saada vauvelia alulle vuoden ja kävin tuossa terveyskeskuksessa lääkärillä joka sitten määräsi verikokeisiin. Kävin niissä ja tutkittiin siis kilpirauhanen, prolaktiini ja hemoglobiini, kaikki oli ok. Sitten varasin ajan meille AVA-klinikalle ja aika meni joulukuulle. Onko kenelläkään neuvoja tälle ensi käynnille ja oliskos kenelläkään kommentteja tuollaisesta ensikäynnistä????? Mukavat lääkärit?? Ainakin kun soitin, oli henkilökunta tosi mukavan kuuloista ja heti varattiin aikaa tunti sille ensikäynnille.
Mitenkäs tästä sitten todennäköisesti lähdetään etenemään? Varmaankin sitten torvet tutkitaan ja miehen ainekset...missäköhän järjestyksessä nuo tehdään ja saakohan sieltä lähetteen julkiselle puolelle (Taysiin) vai tehdäänkö esim. spermatestejä ollenkaan julkisella puolella?
Mitä ovat nuo clomit? Ollaan tosiaan ihan luomusti yritetty vuosi. Kerran oon testannut ovulaation ja tikkujen mukaan ovulaatio tuli ainakin siinä kierrossa ja se on joskus papastakin testattu, että ovulaatio on tapahtunut.
Menkat on mulla tosi tosi kivuliaat ja oonkin miettinyt ja epäillyt sitten sitä endometrioosia.
Onko kenelläkään aikaa ja viitseliäisyyttä vastailla mun visaisiin kysymyksiin??
Kiitos etukäteen!!:)
Kommentit (4)
No heips ja " tervetuloa" palstalle.
Se mitä minä muistan omasta ekasta käynnistä (on jo yli 3 vuotta aikaa) niin enimmäkseen sitä keskusteltiin lääkärin kanssa syistä ja seurauksista. Antoi neljän kuukauden klomikuurin, Clomifen on lääke jolla kuukautiskierto saadaan säännölliseksi ja mahdollistetaan munasolun kasvu/kypsyminen. Jos joku osaa tarkemmin kertoa lääkkeen vaikutuksesta, saa valaista asiaa. Meille ei ollut apua. Sen jälkeen tavattiin lääkärin kanssa jälleen ja mietittiin jatkotoimenpiteet. Tehtiin laparoskopia, jossa tutkitaan munatorvien aukiolo ja muutenkin katsastetaan kohtu ym. Sieltä ei löytynyt vikaa joten lähete lapsettomuushoitoja tekevään sairaalaan. Näistä insseistä ja koeputkihedelmöityksistä keskustelimme jo oman lääkärin kanssa joten tiesin vähän mitä on odotettavissa. Joten tänä keväänä tehtiin kaksi IUI (inssiä) negaa molemmista ja nyt sitten on vuorossa IVF.
Toivottavasti oli apua ja jaksuja sulle.
Ekalla käynnillä saatte varmaan molemmat lähetteet eli mies spermatesteihin ja sinä munatorven aukiolotutkimuksiin. Jos jommassa kummassa on vikaa tai molemmissa niin hoitoja lähetään suunnittelemaan sen perusteella. Lisäksi (ainakin mun kohdalla) kierto tutkittiin lääkärikäynneillä ultraamalla ja verikokeilla, jotta selviäisi kehittyykö munarakkuiloita, ovuloiko (näitä tikutettin usein) jne.
Mä sain ihan ensimmäisellä käynnillä terolutit (joilla saadaan kuukautiskierto tasaiseksi, mutta ei muuta vaikutusta) ja sitten kolme kuukautta sen jälkeen clomifenit (jotka kasvattavat munasoluja ja tasoittavat kiertoa) . Noista ei ollut kummastakaan puolen vuoden käytön jälkeen muuta seurausta kuin älyttömät sivuoireet, kunnon mumokuume. Tosin monille on kyseisillä lääkkeillä jo tullut tärppi. Mä kävin neljä inssiä (eli miehen puhdistettu sperma ruiskutettiin mun sisälle), mutta niistäkään ei ollut mun kohdallani apua. Nyt on sitten ensimmäinen keinohedelmöitys tehty ja alkio laitettu sisälle ja odotellaan josko olisi pikkuinen osannut tarrautua kiinni.
Yksityiseltä saa lähetteitä julkiselle, mutta siellä aloitetaan taas uudestaan ensikäynnillä. Me ollaan vasta nyt siirtymässä julkiselle, kun on toi yksityinen puoli niellyt kaikki säästöt.
Tsemppiä hoitoihin ja positiivista mieltä:)
... kierto kartoitetaan = ultra ja veritestejä esim. kp 3 paikkeilla, ja sitten samassa kierrossa uudestaan n. oviksen aikoihin ultra ja testit... ottavat ehkä tarkemmat testit kuin sulta on nyt otettu??
Tsemppiä & mamboilkaan nyt kuitenkin " kaiken varalta" , kunnes on parempaa tietoa, kuinka mennä eteenpäin - tulette varmasti olemaan hyvissä käsissä!
Eemeli :-)
(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:
eemelikaksi@hotmail.com)
Eikö kukaan halua/jaksa vastailla??:) Onko liikaa kysymyksiä??