Nytkö pörssiromahdus alkaa?
Kommentit (15)
Aika huikeeta katsottavaa kun yhtiö kuin yhtiö painuu yhtäkkiä useampia prosentteja. Tätä on odotettu ja ennakoitu ison käteiskassan kera. Jännä ilmiö miten ihan kuin salaliittona kaikki tai useimmat sijoittajat vetävät sijoituksensa pois just samana päivänä.
Todella pitkäkestoinen tuo kurssinousu on ollutkin, melkein kymmenen vuotta.
Mutta jossain vaiheessa tulee vain se hetki, jolloin se romahduskin tulee.
Kurssit liioittelevat - molempiin suuntiin.
Olen ollut joskus noissa leikeissä isommillakin summilla mukana. Kun rommaa, kannattaa uskoa kerralla eikä toiveajatella.
Kyllä niitten hyvien yhtiöiden osakkeita saa ostettua myöhemminkin. Todennäköisesti paljon halvemmalla.
Nimittäin kun se oikea käänne alaspäin tulee, päätrendi ei hevillä hellitä.
Ja tiedän omasta kokemuksesta, että tämä putous on shorttarien märkä uni. Heidän pitkään odottamansa pelipaikka. He tekevät rutosti rahaa toisten ahdingolla.
Näköjään pitkän nousukauden katkaisemiseen tarvittiin laukaisevana tekijänä koronavirus.
Yli kymmenen vuotta sitten oli se asuntolainahässäkkä Jenkeissä. Yhtäjaksoista nousua (lähestulkoon) ollut tähän asti, mutta nyt valkokankaalle ilmestyi yllättäen ja pyytämättä teksti The End.
Luotan siihen että jos ne laskee, ostan lisää ja jossain vaiheessa nousee takas nykyisiin, jollon teen kivasti voittoa. Harmi vaan ettei oo ihan hirveesti rahaa mitä sijottaa.
No eihän tuo DAX ole laskenut nyt kuin vähän vajaa 500 pistettä.
Seppo Saario hehkutti vielä jokin aika sitten pörssisäästämisen autuutta lehdissä.
Kokeneena kehäkettuna ei taatusti itse ole mukana tässä liukumäessä vaan ketunhäntä oli kainalossaan.
Näin epäilen.
Nyt on kåynnissä korjausliike. Karhumarkkina odotettavissa vasta kun korot alkavat joskus nousta ja osakesijoittamiselle tulee varteenotettavia vaihtoehtoja.
Se olen itse huomannut sijoittajan urallani, että nämä yksittäiset SARSit ja Ukrainat eivät vaikuta pörssikursseihin pidemmällä tähtäimellä koska eivät ole ennenkään vaikuttaneet. Paitsi jos tämä kerta on erilainen.
Jos on hyvät hermot eikä salkun sulaminen vie yöunia, ei kai tämäkään mikään maailmanloppu ole.
Tämä on tilapäinen dippi. Q1 jälkeen viimeistään ostoksille.
Pitkän ajan sijoittajana odotan seuraavaa suurempaa romahdusta, joka tämä ei vielä ole, ja ostan lisää. Osakkeet menee myyntiin kun eläkepäivät koittavat ja markkinoilla on sopiva hetki eli joskus 20 vuoden kuluttua.
Onhan se toiveajattelua, että tavallinen taatelintallaaja onnistuisi pikkueuroilla rikastumaan, mutta vähän voi voittaa, josko hävitäkin. Laitoin aikoinaan Talvivaaraan pikkasen ja hävisin, vaikka tuumin ettei valtio anna Talvivaaran mennä konkkaan. Nyt sitten yritän saada vähennettyä tappiot. Yksi kaverini sijoitti isomman summan Talvivaaraan ja hävisi PALJON. Nyt sitten tuo nuori miekkonen on muuttanut YLHÄISIIN KARTANOIHIN!!!!
Eipä taida kunnolla alkaa, ennen kuin korot nousee ja inflaatio normalisoituu. Vaikka miten tuosta varmaksi tietäisi. "It ain't over till it's over"
No sen on pitänyt alkaa jo monta vuotta. Esim Mikael Jungner oli vuosi sitten ihan varma että nyt pörssit romahtaa. Eli ei sitä voi ennustaa, kurssit nousee ja laskee.