Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä talo saa maksaa?

Taloton
23.02.2020 |

Lenkkeilin tänään uudella asuntoaueella. Uusia, isojakin omakotitaloja, oli alueella paljon.
Itsekin haluaisin uuden talon, mutta mietityttää mitä noin 120 neliöinen talo maksaa? Vai pitäiskö ostaa 2000-luvun käytetty.
Nuoria lapsiperheitä näytti asuvan uusissa, näyttävissä taloissa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä etsit. Asumme kehyskunnassa uudella kauniilla alueella (ei peltoa:D)

Ostimme vuosi sitten tämän 3 v vanhan 120/138m2 talomme vähän keskeneräisenä 295 000€, nyt kun autotalli ja kaikki muu on valmiina hinta-arvio on 340 000€.

Samaa hintaluokkaa kaikki 110-140m2 yksitasoiset talot tässä. Meillä on vuokratontti emmekä ainakaan toistaiseksi ole lunastamassa sitä omaksi. Hinta 80 000€ mutta kiinteistön arvo ei juurikaan nousisi.

Vierailija
2/7 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saa maksaa juuri niin paljon, kuin sinulla on vara siitä maksaa. Todella fiksuja kysymyksiä nykyään täällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksut riippuu minne rakentaa, minkälainen, teetkö itse jne. Tuttava laittoi usean tonnin maksavan koristeen saunaan. Itse olisin senkin rahan säästänyt lomareissuun.

Vierailija
4/7 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen perheestä, jossa on neljä rakennusinsinööriä ja yksi kirvenmies. Ollaan siis rakennettu nyt 7 omakotitaloa ”pitkästä tavarasta”. Noin 100-neliöisen omakotitalon materiaalikustannukset tasamaatontille, jolla ei ole kalliota, ovat tällähetkellä noin 210 000 euroa, niin, että materiaalit ovat keskihintaisia: ei mitään kallista mutta ei mitään huonoa sekundaakaan. Tähän sitten työn hinta päälle, noin 150 000. pihatöiden hinta on noin 60 000€.

Toisin sanoen, jos onnistut ostamaan omakotitalon alle 360 000€, joku tekee tappiota etkä se ole sinä.

Hinta kasvaa, jos rakennetaan rinnetontille, kalliolla (eli joutuu räjäyttelemään paljon), tai jos täytyy paaluttaa perustuksia. Samoin hinta kasvaa, jos rakennetaan kahteen kerrokseen, koska telinetyö on vaan paljon hitaampaa ja hankalampaa kuin yhdessä tasossa tehtävä.

Vierailija
5/7 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä itse maksaisi uudesta tuon kokoluokan talosta paljoa yli 200 000 euroa, siis kaikkineen. Korkeintaan 250 000.

Vierailija
6/7 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja perusteellinen vastaus. Kiitos.

Huonosti muotoilin kysymyksen, mutta tätä tarkoitin, eli kallista on rakentaminen ja uusi omakotitalo saa odottaa.

Ap

Vierailija
7/7 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se saa maksaa juuri niin paljon, kuin sinulla on vara siitä maksaa. Todella fiksuja kysymyksiä nykyään täällä!

Tämä. Sen lisäksi kannattaa miettiä paljonko siitä kannattaa maksaa. Eli sijainti, koko ja kunto. Onko tarkoitus elää siinä loppuikänsä vai onko muutto mahdollinen jollain aikavälillä? Onko tämä halutulla alueella vaan taantuvalla paikkakunnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi