Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut KEHTAAVAT ruuhkabussissa tms istua käytävänpuoleiselle penkille blokatakseen viereisen paikan jotta voivat istua ilman vierustoveria??!

Vierailija
22.02.2020 |

Olen miettiny miten jotkut oikeasti kehtaavat istua niin ettei viereen "pääse" istumaan kun näkevöt että bussi on täynnä eikä enempää vapaita paikkoja ole. Eikö se hävetä kun väkisinkin tietävät estäneensä viereisen paikan joka olisi täysin vapaa. Miten riittää pokka? Onko se niin kauheaa istua jonkun vieressä? Kaikki varmasti mieluiten istuisivat yksin mutta ei se kaksinkaan ole maailmanloppu.

Jos tunnistat itsesi niin selitä minullekin. Eilen viimeeksi olin tälläisessä bussissa ja kaksi keski-ikäistä eukkoa pokkana pitivät paikkoja pantissa. Toista mahtoi kylläkin keittää kun joku jossain vaiheessa kysyi voisiko istua viereen! Toinen sai pitää paikat itsellään. Jännä että yleensä kyseessä on muuten keski-ikäiset tai vanhemmat hieman nyrpiintyneet eukot.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kotoisin maalta? Minä olen helsinkiläinen ja uskallan kysyä, pääseekö istumaan. Ihan itse valitset sopeutua seisomaan, ja haaveilet muiden määräilystä, mille penkille heidän pitää istua.

Minä oon mualta ja aena oon piässy kaapungin linja-aatoessa istumaan, jopa Helsingissä, kun vuan kysyn jotta piäsöökö siihe viereen istumaan. Eekä kukkaa oo mutissu tae osottana mieltääsä.

Vierailija
42/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kauhea. Itse sanon "anteeksi" ja katson penkkia niin yleensa viesti menee perille.    Maksakoon ylimaaraisen lipun jos valttamatta haluaa laukulleen oman penkin. [/quote

Tämä oli hyvä: "Anteeksi, mutta onko sinun  kassillakin oma matkalippu? Tosin kerran hsl paikallisjunassa ruuhka-aikaan eräs  nuori nainen oli levittänyt takkinsa ja tavaransa viereisellekin penkille. Pyysin kohteliaasti, saisinko istua? Nainen tuhahteli, keräsi kamansa ja lähtiessään sanoi: "Sä haiset pahalta!!! KANNATTAA siis syödä valkosipulia, mikäli haluaa istua yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea liikkua, joten istun siksi käytävänpuoleiselle paikalle. Valitsen lisäksi paikan, jossa on lähellä stop-nappi ja kaide, josta voin ottaa tukea ja pitää kiinni. Luonnollisesti annan kyllä tilaa, jos joku pyytää ja bussi täyttyy.

Vierailija
44/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kauhea. Itse sanon "anteeksi" ja katson penkkia niin yleensa viesti menee perille.    Maksakoon ylimaaraisen lipun jos valttamatta haluaa laukulleen oman penkin. [/quote

Tämä oli hyvä: "Anteeksi, mutta onko sinun  kassillakin oma matkalippu? Tosin kerran hsl paikallisjunassa ruuhka-aikaan eräs  nuori nainen oli levittänyt takkinsa ja tavaransa viereisellekin penkille. Pyysin kohteliaasti, saisinko istua? Nainen tuhahteli, keräsi kamansa ja lähtiessään sanoi: "Sä haiset pahalta!!! KANNATTAA siis syödä valkosipulia, mikäli haluaa istua yksin?

Vierailija
45/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kotoisin maalta? Minä olen helsinkiläinen ja uskallan kysyä, pääseekö istumaan. Ihan itse valitset sopeutua seisomaan, ja haaveilet muiden määräilystä, mille penkille heidän pitää istua.

Eikö helsinkiläinen voi olla maalta?  Tai maalta tullut helsinkiläinen?

Vierailija
46/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että jollakin blokkaavalla on painavat ja suuret kantamukset? Kipeä käsi, selkä, kylki tai hartiat ettei se kestä viereen istuvaa? Jos siis ei oteta lukuun niitä jotka tavan vuoksi haluavat istua yksin.

Vierailija
47/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä haittaa. Osaan kysyä tällaisen tapauksen osuessa kohdalle, ja bussin täyttyessä, että anteeksi, siellä viereisellä paikallanne varmaan on tilaa? Aina on istumapaikka löytynyt, joskus pienen mutinan säestyksellä, mutta se nyt on hänen häpeänsä.

Minä sanon herttaisesti: anteeksi, mutta oletko maksanut molemmista paikoista? Häkeltyneenä penkin valloittaja siirtyy aina.

Mies vie neljä paikkaa. Hän heittää ison repun penkille, siinä meni 2 paikkaa, istuu reppua vastapäätä jalat harallaan ja taas 2 paikkaa = 4 paikkaa. Seuraavan kerran, kun nään tämän ilmiön, tungen itseni piruuttani repun viereen.

Iihan turhaa passiivisaggressiivisuutta. Paljon mukavampi istua ihmisen vieressä, kun ei aloita negatiivisesti.

Vierailija
48/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea liikkua, joten istun siksi käytävänpuoleiselle paikalle. Valitsen lisäksi paikan, jossa on lähellä stop-nappi ja kaide, josta voin ottaa tukea ja pitää kiinni. Luonnollisesti annan kyllä tilaa, jos joku pyytää ja bussi täyttyy.

ymmärrettävää

toivottavasti ymmärtämättömät pösilöt eivät miinuspeukuta sinua, kuten syöpää sairastavaa

Vierailija
49/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oon mualta ja aena oon piässy kaapungin linja-aatoessa istumaan, jopa Helsingissä, kun vuan kysyn jotta piäsöökö siihe viereen istumaan. Eekä kukkaa oo mutissu tae osottana mieltääsä.

Se on kuule justiisa tuolla tavalla! Mukava kuulla jotta on tolokun immeesiä tullunna piäkaapunkiinnii käömään! Tiällä etelässä ee vaen kehtoo linja-aatossa alakoo kukkova syömään, kun kahtoovat kaapuntilaeset pahasti jos kaevaa puukon esille. Suattavat polliisinnii kuhtuva.

Vierailija
50/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli rintasyöpä ja sytostaattihoitojen seurauksena sain aivan hirveät vaihdevuodet ja kuumat aallot. Bussissa ikkunan vieressä paahtaa patterit kuumana, siksi en siihen istu. Muutenkin riisun ja puen takkia ees taas sillä välillä iskee kylmät aallot. Viereeni kuitenkin päästän helposti jos takin kanssa venkslaaminen ei häiritse.

Kuljin hoidoissa julkisilla ja itseäni puolestaan hämmästyttää ihmisten itsekkyys. Sairaille ei anneta paikkaa ja heitä tönitään. Minustakin varmasti sytojen aikaan huomasi että voin pahoin, olin kaljukin mutta silti terveet nuoret ihmiset varasivat invapaikat.

Nyt kun olen paremmassa kunnossa niin jopa seison mielelläni, istukoon ne joita heikottaa. Annan mielelläni paikan esim. vanhuksille.

Vierailija
51/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli rintasyöpä ja sytostaattihoitojen seurauksena sain aivan hirveät vaihdevuodet ja kuumat aallot. Bussissa ikkunan vieressä paahtaa patterit kuumana, siksi en siihen istu. Muutenkin riisun ja puen takkia ees taas sillä välillä iskee kylmät aallot. Viereeni kuitenkin päästän helposti jos takin kanssa venkslaaminen ei häiritse.

Kuljin hoidoissa julkisilla ja itseäni puolestaan hämmästyttää ihmisten itsekkyys. Sairaille ei anneta paikkaa ja heitä tönitään. Minustakin varmasti sytojen aikaan huomasi että voin pahoin, olin kaljukin mutta silti terveet nuoret ihmiset varasivat invapaikat.

Nyt kun olen paremmassa kunnossa niin jopa seison mielelläni, istukoon ne joita heikottaa. Annan mielelläni paikan esim. vanhuksille.

Kaikki sairaudet eivät kyllä näy päälle ja myös nuoret voivat olla sairaita. Mistä siis tiedät ko. nuorten olleen terveitä?

Vierailija
52/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin maalaisena on ollut outoa, kun pk-seudulla vaan istutaan, eikä kukaan jupise. Se on ongelma täällä junttipuolella maata, luulen. 

Vierailija
53/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaa vaan kohteliaasti:

”anteeksi, menen tuohon toiselle istuimelle kun on niin täysi bussi”

Vierailija
54/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyn ääneen, että onko rouvalla tosiaan kahden penkin levyinen takapuoli. Se on joka kerran tepsinyt ja kummasti on naama punottanut noloudesta.

Vierailija
55/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooman busseissa käytäväpaikalla on aina halutumpi – helpompi päästä hetkisessä liikenteessä pois. Nyökkäys usein riittää, ikkunapaikan kyllä saa.

Minä olin perinteiseen suomalaiseen tapaan ikkunanököttäjä, mutta nyt jonotan magneettikuvauksiin polvivamman takia. Vamma ei näy päällepäin, mutta tuottaa helposti kipua auton nopeuden muutoksiin reagoidessani. Istun mieluiten käytäväpaikalla, kaikki on helpompaa.

Päästän kyllä ikkunapaikalle, katsekin voi riittää. Helpointa on kuitenkin, jos kysyt. En pahastu.

Vierailija
56/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisissa tilanteissa tapanani onkin ollut lompsia siitä blokkaajan yli ja samalla hinkuttaa hanuriani tämän naamaan, että oi sori kun minä tästä nyt tulen viereesi istumaan!

Vierailija
57/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Suomessa mutta kotikaupungissani on aivan tavanomaista, että ihmiset istuvat käytäväpaikalle. Kaikki menevät ikkunapaikalle ilman mitään draamaa. Itsekin istun käytävän puolelle, jos mulla on vaikka isompi kassi niin jätän sen siihen penkin viereen. Ei se paikan valinta tarkoita, että se toinen, tyhjäksi jätetty jotenkin tulisi jättää tyhjäksi. Kummallisia keloja.

Vierailija
58/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jokainen haluaisi istua yksin esim. bussissa. Itseäni inhottaa, kun joku räkivä ihminen tunkee viereeni. Tai joku lihava, joka tunkee itseni ikkunaa vasten lyttyyn. Mutta pakko vaan sopeutua. En koskaan varaa viereistä penkkiä laukullani, kaikilla on oikeus istua bussinpenkeille, vaikka miten inhottaa. Jos olisin varakas, ostaisin auton. Mutta näillä mennään.

Vierailija
59/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä puolityhjässä linjurissa harmita, verenpaineet nousee täydessä autossa. Kävin julkisilla töissä reilun vuoden verran, aamuisin auto niin täyteen ammuttu että jengiä seisoo keskikäytävällä. Siinä usein joku vatipää istuu aloittajan kuvailemalla tavalla, sanoin ihan suoraan että voitko siirtyä et pääsee istumaan. Jos olis jotain mutissut vastaan niin olisin varmaan antanut nyrkkiä.

Vierailija
60/70 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä puolityhjässä linjurissa harmita, verenpaineet nousee täydessä autossa. Kävin julkisilla töissä reilun vuoden verran, aamuisin auto niin täyteen ammuttu että jengiä seisoo keskikäytävällä. Siinä usein joku vatipää istuu aloittajan kuvailemalla tavalla, sanoin ihan suoraan että voitko siirtyä et pääsee istumaan. Jos olis jotain mutissut vastaan niin olisin varmaan antanut nyrkkiä.

Tiedätkö, hänen ei tarvitse siirtyä ikkunapaikalle. Tilaa tulee toki antaa tulijalle. Jos väkivaltaiset ajatukset vaivaavat, hae apua ennen kuin joudut vaikeuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi