Raskaus ja ruokapelot. Miten päästä eroon?
Viikko 17 menossa ja ei helpota nämä pelot. Pelkään saavani lähes joka asiasta listerian tai toksoplasmoosin.
Neuvolasta sanottiin, että älä stressaa ja skippaa raa'at kalat, lihat, pastöroimattomat maitotuotteet ja jos ulkomaisia pakastemarjoja käyttää niin pitäisi kuumentaa. Sen tarkemmin ei kuulemma tarvitse miettiä jos nyt syö muuten terveellisesti ja monipuolisesti. Pelko on mennyt niin pitkälle, että pelkään esim. einesruokia, vaikka ne kuumaksi kuumennankin. Silti joka kerta mietin, että entä jos tän valmispastan liha ei oiskaan kypsää, voisko tässä kuitenki olla listeria...
En uskalla tilata oikein mitään ravintolassa, koska pelkään että salaatit ja kasvikset eivät ole kunnolla huuhdeltu, jos liharuokaa ottaa niin pelkään lihan olevan huonosti tehty. Tää pelko on tosi rajoittavaa, koska en voi kuvitellakkaan että menisin kahvioon ja söisin jonkun täyteleivän! Tai tilaisin vaikka salaatin... Kuitenkin jotain pitäisi syödä ja koko ajan ihan kaikkea ruokaa en vaan voi valmistaa itse eli esim. työpaikkaravintolassa on käytännössä pakko syödä.
En nyt kaipaa ohjeita, että mitä voi syödä ja mitä ei kun ne on jo neuvolasta annettu. Haluaisin keskustelua siitä onko muilla tällaisia ylimitotettuja pelkoja koskien ruokailua raskaana. Hormoonitko tän tekee, en tosiaan ollut ennen raskautta mistään tämmöisistä pöpöistä kuullutkaan. Nyt pelot pyörii mielessä koko ajan. Pelkään, että sikiö vahingoittuu mun huonosta ruokavaliosta kun en oikeasti uskalla syödä esim. noita kasviksia tai tilata salaattia ravintolassa. Välillä oon sit vaan tilannut, mutta siitä on alkanut hirveä murehtiminen ja mietin miten tämä lapsi saa nyt tartunnan ja odottelen noiden pöpöjen oireita :(. Tällainen stressi ei varmaan tee hyvää myöskään tuolle sikiölle, mutta huono omatunto tulee melkein mistä tahansa ruuasta joista huonosti tehtynä voi saada listerina/tokson (salaatit, lihat, kalat, maitotuotteet, einesruuat, kasvikset).
Koitin neuvolassa tästä kysyä ja kerroin, että mua ahdistaa nämä. Kävivät vaan ruokalistan läpi ja sanoivat, että äläpä stressaa.. Ei kuitenkaan auta.
Kommentit (27)
Mitä väliä sillä on, onko lääkäri tai terapeutti ollut itse raskaana? Minä olen ollut enkä pysty samastumaan tippaakaan. Sairastat jonkin sortin neuroosia, jonka raskaus laukaisi. Kyse ei ole raskaudesta sinänsä eikä ruuasta. Yhtä hyvin olisit voinut sairastua jonkin muun elämänmuutoksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, onko lääkäri tai terapeutti ollut itse raskaana? Minä olen ollut enkä pysty samastumaan tippaakaan. Sairastat jonkin sortin neuroosia, jonka raskaus laukaisi. Kyse ei ole raskaudesta sinänsä eikä ruuasta. Yhtä hyvin olisit voinut sairastua jonkin muun elämänmuutoksen yhteydessä.
Ei sillä varmaan muuten väliä olisikaan, mutta ehkä neuvoa kaipaisi joltain toiselta raskaana olevalta tai sen kokeneelta. Monethan on vaan silleen, että no ei tippa alkoholia haittaa ja tietenkin voi joka päivä raakaa kalaa vedellä. En kuitenkaan usko, että kovinkaan moni raskaana ollut tekee noin ja useimmat varmaan noudattavat suosituksia ainakin jotenkin. Ehkä sitä vaan kaipaisi kokemuksia muilta miten ovat tehneet ja mikä on normaalia, en tiedä. On vaikea puhua ihmiselle kun ei tiedä mitään ruokasuosituksista niin ei hänelläkään ole sitten tarttumapintaa.
Miten ikä liittyy tähän? Olen ollut ihan normaalijärkinen ennen raskautta ja kuten jo kerroin, en todellakaan olisi uskonut että musta tulee joku tällainen hysteerinen! Varmaan joku ahdistuneisuushäiriö sitten ja ei ne ikää katso. Ehkä tämä on sitten jotain ahdistuneisuutta, johon pitäisi hakea enemmän apua. Neuvolassa ne vaan ei kauheen vakavasti ottanut tai sitten en itse osannut sanoa tarpeeksi vaativasti, että tämä todellakin haittaa arkea. Tässä on myös vähän ikävempiä elämänmuutoksia samaan aikaan tämän raskauden kanssa niin varmaan tää sitten laukaissut jotain. Varmaan pitää pyytää jos saisi ajan sieltä vaikka psykologille, en usko että voin olla ainoa odottaja, joka kärsii ylimitoitetusti jostain pelosta. Oli se sitten ruokapelko, keskenmenon pelko, synnytyspelko tai mitä näitä nyt on.
Ap
Kuinka monta kertaa ennen raskautta olet saanut listerian? Tai joku tuttusi on? Veikkaan, ettet ikinä. Listeria on TODELLA harvinainen, eikä se raskaanaolevalle tartu yhtään sen herkemmin kuin ennenkään. Suomessa on aivan muutamia listeriatapauksia vuosittain, miksi just sulle tulis? Auttaisiko sua, jos etsisit kauhukeskustelujen sijaan ihan tilastofaktaa? Että kuinka marginaalisesta uhasta onkaan kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa ennen raskautta olet saanut listerian? Tai joku tuttusi on? Veikkaan, ettet ikinä. Listeria on TODELLA harvinainen, eikä se raskaanaolevalle tartu yhtään sen herkemmin kuin ennenkään. Suomessa on aivan muutamia listeriatapauksia vuosittain, miksi just sulle tulis? Auttaisiko sua, jos etsisit kauhukeskustelujen sijaan ihan tilastofaktaa? Että kuinka marginaalisesta uhasta onkaan kysymys.
No mä oon ymmärtänyt taas niin, että raskaana ollessa sen saisi herkemmin. Siis jos nyt mä söisin ja joku muu söisi jotain listeriapitoista ruokaa niin mulle listerioosi olisi todennäköisempi mitä ei-raskaana olevalle, terveelle ihmiselle.
Koita luottaa siihen, että vauva on kohta jo sen verran iso, että selviää paremmin, jos jotain harvinaista tulisikin.
En tunne ketään , joka Suomessa ( tai muuallakaan) olisi saanut ruuasta mitäön tautia tai sikiötä vahingoittavaa raskauden aikana. Itsellä useita raskauksia , aikoinaan varoiteltiin vain liiasta A-vitamiinista ja liiasta maksan syömisestä. Kaikkea söin ja hyvin meni.
Jösses. Ihan mielenkiinnosta; minkä ikäinen olet?