Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja ruokapelot. Miten päästä eroon?

Vierailija
22.02.2020 |

Viikko 17 menossa ja ei helpota nämä pelot. Pelkään saavani lähes joka asiasta listerian tai toksoplasmoosin.

Neuvolasta sanottiin, että älä stressaa ja skippaa raa'at kalat, lihat, pastöroimattomat maitotuotteet ja jos ulkomaisia pakastemarjoja käyttää niin pitäisi kuumentaa. Sen tarkemmin ei kuulemma tarvitse miettiä jos nyt syö muuten terveellisesti ja monipuolisesti. Pelko on mennyt niin pitkälle, että pelkään esim. einesruokia, vaikka ne kuumaksi kuumennankin. Silti joka kerta mietin, että entä jos tän valmispastan liha ei oiskaan kypsää, voisko tässä kuitenki olla listeria...

En uskalla tilata oikein mitään ravintolassa, koska pelkään että salaatit ja kasvikset eivät ole kunnolla huuhdeltu, jos liharuokaa ottaa niin pelkään lihan olevan huonosti tehty. Tää pelko on tosi rajoittavaa, koska en voi kuvitellakkaan että menisin kahvioon ja söisin jonkun täyteleivän! Tai tilaisin vaikka salaatin... Kuitenkin jotain pitäisi syödä ja koko ajan ihan kaikkea ruokaa en vaan voi valmistaa itse eli esim. työpaikkaravintolassa on käytännössä pakko syödä.

En nyt kaipaa ohjeita, että mitä voi syödä ja mitä ei kun ne on jo neuvolasta annettu. Haluaisin keskustelua siitä onko muilla tällaisia ylimitotettuja pelkoja koskien ruokailua raskaana. Hormoonitko tän tekee, en tosiaan ollut ennen raskautta mistään tämmöisistä pöpöistä kuullutkaan. Nyt pelot pyörii mielessä koko ajan. Pelkään, että sikiö vahingoittuu mun huonosta ruokavaliosta kun en oikeasti uskalla syödä esim. noita kasviksia tai tilata salaattia ravintolassa. Välillä oon sit vaan tilannut, mutta siitä on alkanut hirveä murehtiminen ja mietin miten tämä lapsi saa nyt tartunnan ja odottelen noiden pöpöjen oireita :(. Tällainen stressi ei varmaan tee hyvää myöskään tuolle sikiölle, mutta huono omatunto tulee melkein mistä tahansa ruuasta joista huonosti tehtynä voi saada listerina/tokson (salaatit, lihat, kalat, maitotuotteet, einesruuat, kasvikset).

Koitin neuvolassa tästä kysyä ja kerroin, että mua ahdistaa nämä. Kävivät vaan ruokalistan läpi ja sanoivat, että äläpä stressaa.. Ei kuitenkaan auta.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua! Mulla ei oo tähän nyt muuta sanottavaa kuin että tiedän tunteen. Olin itse ihan samanlainen, enkä koko raskauden aikana saanut tota stressiä pois mielestä. Ravintolassa tilasin aina vaan pizzaa, sillä se nyt ainakin oletettavasti on kypsää. Töissä mukana omat eväät, niin tiesin ainakin salaattien olevan huuhdotut jne.

Mutta oli rankkaa ja itsekin toki tiedostin toimivani ihan ylihysteerisesti, mutta en sitä suitsittua saanut :/

Vierailija
2/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommautuisin ammattiavun piiriin puhumaan, ei ole tervettä. Ja ei se lapsen kanssa helpota pelot yhtään, kun ei sitä lasta voi muulta maailmalta piiloon pistää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon parille kaverille kertonut näistä peloista, heillä siis pieniä lapsia. Pitivät ihan tärähtäneenä kun kerroin mitä mietin, eivät kuulemma ollenkaan miettineet ja jättivät vaan pois nuo mitä yllä sanoin ja that's it. Ei mielessäkään heillä käynyt, että voisi jonkun listerian saada muista ruuista tai asiaa pitäisi jotenkin miettiä. Koen erikoiseksi, että tällainen pelko on tullut kun ei muilla taida olla tämmöstä? Varmaan tullut siitä kun neuvolassa ei ensiksi käyty läpi mitään ohjeita ja minähän googlasin sitten kaikkia kauhujuttuja palstoilta enkä päässyt selvyyteen enää mikä on normaalia varovaisuutta ja mikä aivan hysteeristä touhua. Jos saisin päättää niin söisin vain pitsaa (uunissa käynyt), sipsiä tai jotain pastöroitua jukurttia. Pakko kuitenkin syödä jotain muutakin ja oonkin syönyt, mutta olo syömisen jälkeen on niin hirveä! Aloin kerran ravintolassa itkemään kun söin vihanneksia ja tajusin, että ei välttämättä oo tarpeeksi kuumaksi kuumennettu jos on laisinkaan kuumennettu.

Ap

Vierailija
4/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta suhteuttaa, korona COVID-19 on todellinen riski raskaana oleville. 

Vierailija
5/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommautuisin ammattiavun piiriin puhumaan, ei ole tervettä. Ja ei se lapsen kanssa helpota pelot yhtään, kun ei sitä lasta voi muulta maailmalta piiloon pistää

Olen käynyt juttelemassa muista syistä yksityisellä jo pidempään, olen myös siellä tästä puhunut. Tällä ihmisellä ei itsellään ole lapsia ja hänen mielestään voisi varmaan vedellä hyvällä omalla tunnolla raakaa kalaakin tai ihan mitä vaan. Asia ei kuitenkaan ole ihan niinkään eli häneltä en saa perspektiiviä tähän.

Tää pelko on aivan syvältä kun rajoittaa näin paljon. Tosi hankala vaikka käydä kaupungilla ja mennä välipalalle kahvioon, en todellakaan uskalla smoothieita ottaa ja leipiäkin pelkään jos siellä on pastöroimatonta tuotetta tai huuhtelemattomia kasviksia. 

Ap

Vierailija
6/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä en sitten osaa laisinkaan pelätä tällä hetkellä. En pelkää tuota, influenssia tai mitään epidemioita. Ajattelen, että en voi tuota asiaa hallita enempää kun pesen jo käsiä yms. Ruokaa joudun joka päivä valitsemaan itse ja se taitaa olla se ongelma.

Ap

Vierailija
7/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesit, että nuo rajoitukset ei perustu tilastoihin vaan oletuksiin. Mahdollisuus saada se listeria on paljon pienempi kuin lapsen vammautuminen synnytyksen aikana hapenpuutteen vuoksi. Vaikka miten välttelisit koko raskauden ajan kaikkia ruokia, niin yksi ainoa napanuoran luiskahdus ja verenkierron tyrehtyminen äidistä vauvaan aiheuttaa aivovamman. Liiallisen maksansyönnin vuoksi Suomessa ei ole vammautunut yhtäkään lasta, mutta hapenpuute vaikuttaa 2% vauvoihin todella vakavasti.

Vierailija
8/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sua! Mulla ei oo tähän nyt muuta sanottavaa kuin että tiedän tunteen. Olin itse ihan samanlainen, enkä koko raskauden aikana saanut tota stressiä pois mielestä. Ravintolassa tilasin aina vaan pizzaa, sillä se nyt ainakin oletettavasti on kypsää. Töissä mukana omat eväät, niin tiesin ainakin salaattien olevan huuhdotut jne.

Mutta oli rankkaa ja itsekin toki tiedostin toimivani ihan ylihysteerisesti, mutta en sitä suitsittua saanut :/

Itse en kyllä kestä tätä oloa koko raskautta. Jokainen päivä on niin hirveän hankala tän syömisen kanssa, ylihuuhtelen neuroottisesti noita vihanneksia, einesruoka (harvoin syön, mutta joskus) pelottaa kohtuuttomasti ja en uskalla edes raakaa lihaa käsitellä. Mielenterveys menee jos tätä pyörittelee päässään ja ravintola tai kyläreissut aiheuttavat järjettömän stressin. En uskalla edes mennä kylään syömään kun en tiedä mitä ruokaa siellä on ja miten se on valmistettu, vaikka esim. tiedän että kukaan mun tuttu ei raakaa lihaa tai kalaa nyt muutenkaan syö tai vieraille tarjoa. En luota edes siihen, että mies osaa tehdä salaatin ja hän kuitenkin toki tietää mun olevan raskaana ja että ne pitäis hyvin huuhdella.

Ap 

Vierailija
9/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä en sitten osaa laisinkaan pelätä tällä hetkellä. En pelkää tuota, influenssia tai mitään epidemioita. Ajattelen, että en voi tuota asiaa hallita enempää kun pesen jo käsiä yms. Ruokaa joudun joka päivä valitsemaan itse ja se taitaa olla se ongelma.

Ap

Ei ole ylimitoitettua pelätä tässä tilanteessa ravintolaruokaa, ylipäätään olisi viisasta välttää kaikkea yhteisruokailua. 

Vierailija
10/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä eineksiä pakko vedellä?? Ole vaikka vegaani mänyt loppuraskauden ajan jos niin pelottaa.

Vierailija
11/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesit, että nuo rajoitukset ei perustu tilastoihin vaan oletuksiin. Mahdollisuus saada se listeria on paljon pienempi kuin lapsen vammautuminen synnytyksen aikana hapenpuutteen vuoksi. Vaikka miten välttelisit koko raskauden ajan kaikkia ruokia, niin yksi ainoa napanuoran luiskahdus ja verenkierron tyrehtyminen äidistä vauvaan aiheuttaa aivovamman. Liiallisen maksansyönnin vuoksi Suomessa ei ole vammautunut yhtäkään lasta, mutta hapenpuute vaikuttaa 2% vauvoihin todella vakavasti.

Ei tämmöisistä puhuta neuvolassa tai missään raskausinfoissa kerrota, että näin voisi käydä. Toki tiedän, että tuo on ihan mahdollista, vaikkakaan ei kovin todennäköistä. Silti tuntuu, että nää listeriat ja toksoplasmoosit oikein vaanivat odottajia ja näistä jotenkin pelotellaan aivan hirveästi neuvoloissa ja netissä. Tosin mun neuvolakokemuksen mukaan ei peloteltu, mutta oon muilta kuullut että näistä puhutaan jotenkin pelotellen. Sain jonkun ilmaiskirjasen, jossa ei todellakaan puhuttu mistään hapenpuuteasioista, raskauden muista riskeistä tms, mutta isot jutut oli listeriasta ja toksoplasmoosista miten syömällä jotain se sun vauvaan tarttuu. 

Ap

Vierailija
12/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä eineksiä pakko vedellä?? Ole vaikka vegaani mänyt loppuraskauden ajan jos niin pelottaa.

No ihan sama pelko on vaikka vegaanieineksestäkin, jostain nyt vaan menin lukemaan että listerian voi saada jos ei kiehuvan kuumaksi kuumenna ja stressaan neuroottisesti tuota kuumuutta. Pelkoa ei helpota se, että jätän harvoin syödyt einekset kauppaan ja teen itse kun sitten on joku muu pelko. Olen yrittänyt syödä vegaanisemmin, mutta kun ne kasvikset on sitten se ongelma. En uskalla edes vegaaniruokaa ravintolassa ottaa edelleenkään (esim. salaatti) jos en tiedä, että uunissa se on käynyt.

Ap

Vierailija
13/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua, ymmärrän kyllä pelkosi. Minä en erityisemmin pelännyt ruokia, mutta pelkäsin todella vainoharhaisesti, että vauva muuten vain kuolee kohtuun. Nuo on sellaisia pakkoajatuksia, joista on vaikea päästä pois, varsinkin kun hormonit sotkevat normaalia ajattelua.

Ruokaongelman kanssa järkeilin tilanteen itselleni niin, että en ole koko elämässäni saanut mitään listeriaa, salmonellaa tms, vaikka olen syönyt todella varomattomasti ja epäilyttäviä ruokia epäilyttävissä paikoissa. Jos siis pysyy sallittujen ruokien listalla ja syö suomessa, on todella epätodennäköistä saada mitään ongelmia.

Tsemppiä, yritä päästä tuosta yli. Sinulla on vain äidinvaistot lähteneet vähän liian lujilla kierroksilla päälle :).

Vierailija
14/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua, ymmärrän kyllä pelkosi. Minä en erityisemmin pelännyt ruokia, mutta pelkäsin todella vainoharhaisesti, että vauva muuten vain kuolee kohtuun. Nuo on sellaisia pakkoajatuksia, joista on vaikea päästä pois, varsinkin kun hormonit sotkevat normaalia ajattelua.

Ruokaongelman kanssa järkeilin tilanteen itselleni niin, että en ole koko elämässäni saanut mitään listeriaa, salmonellaa tms, vaikka olen syönyt todella varomattomasti ja epäilyttäviä ruokia epäilyttävissä paikoissa. Jos siis pysyy sallittujen ruokien listalla ja syö suomessa, on todella epätodennäköistä saada mitään ongelmia.

Tsemppiä, yritä päästä tuosta yli. Sinulla on vain äidinvaistot lähteneet vähän liian lujilla kierroksilla päälle :).

Mulla varmaan pahentaa se kun oon ymmärtänyt, että ei noista toksoplasmooseista jne välttämättä tuu oireita. Eli en välttämättä huomaisi tässä jos oon semmosen saanut ja listeriassakin voi kai kestää lievien oireiden alku. Koko ajan tavallaan odotan, tuleeko oireita ja jos yhtään flunssaa pukkaa niin oon ihan hysteerinen ja koitan miettiä mitä oon viimeisten viikkojen aikana syönyt :(.  Joku kuumeinen vatsatauti olisi painajainen, olisin ihan varma että se on nyt listeria sitten.

Tosi vaikea saada tätä pelkoa kuriin ja kun jokapäiväistä tosiaan on :(. 

Ap

Vierailija
15/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut joka voi saa sinun pääsi kuntoon olet sinä itse. Joku tolkku se on järkevän aikuisen pystyttävä pitämään. Paras lopettaa heti alkuunsa koska lapsen syntymästä se huoli ja murhe vasta alkaakin. Ja omia fobioita ei sitten saa siirtää sille lapselle!

Vierailija
16/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa, että jos tää pelko ei mene kuriin ja kestää oikeasti läpi raskauden niin en kyllä edes suunnittele lisää lapsia. En voinut kuvitellakkaan, että musta olis tullut tämmöinen kun ennen raskautta en stressannut mistään ja ihmettelin miten jotkut on raskaana niin hysteerisiä.. 

Olisi nyt kiva kuulla kokemuksia sellaiselta, jolla on tällainen pelko ollut ja saanut sitä hallintaan.

Ap

Vierailija
17/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut joka voi saa sinun pääsi kuntoon olet sinä itse. Joku tolkku se on järkevän aikuisen pystyttävä pitämään. Paras lopettaa heti alkuunsa koska lapsen syntymästä se huoli ja murhe vasta alkaakin. Ja omia fobioita ei sitten saa siirtää sille lapselle!

Niin no kerrohan miten se onnistuu? Olen jo lopettanut googlailun ja jos jotain haluan tarkistaa, katson sen meidän kaupungin sivuilta tai thl:n suosituksista. SILTI pelko on tosi sitkeässä, enkä pääse jotenkaan yli siitä että olen lukenut vaikka ja mitä netistä aiemmin. Lapselle en usko tätä pelkoa siirtäväni kun jos en olisi raskaana, ei kiinnostaisi toksoplasmoosit tai listeriat laisinkaan. Vaikea myös hahmottaa mikä näissä ruokajutuissa olisi neuroottisuutta ja mikä ei. Olen muutamaa blogia lukenut ja sielläkään ei olla käyty laisinkaan ravintoloissa, vihannekset kaikki tuoreetkin keitetty, käännytty vegaaniksi ja ties mitä.

Ap

Vierailija
18/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun odottaessani toista lastani en suostunut syömään graavilohta listerian pelossa niin eräs vanhempi sukulaiseni huusi minulle täyttä kurkkua, että jos minä siitä keskenmenon saisin niin hän varmaan kuolisi siihen, koska on sairas ihminen. Hänellä siis astma ja ilmeisesti reuma.. Oli ihan raivona ja löi nyrkkiä pöytään. Ehkä vähän ohi aiheen, mutta en kyllä unohda..

Vierailija
19/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olennaista ei ole nuo ruoat vaan sinun keinot käsitellä ahdistusta. Tuo on eräänlainen ahdistushäiriö, kohteena tällä kertaa ruoka mutta voisi olla joku muukin pelko. Et löydä siihen ratkaisua miettimällä ruoka-asioita vaan mieti keinoja, joilla lievennät ahdistusta noin ylipäätään.

Vierailija
20/27 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihaa tartte välttää. Ja muutenki syöt vaan normaalisti ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän