Isovanhempien päivä päiväkodissa, ei enää ikinä.
Meillä oli töissä isovanhempien päivä. Olen töissä siis päiväkodissa. Luulimme, että olisi mukava kokemus, mutta mitä vielä. Yksi mummo päivitteli, että teillä täällä mongoloideja normaslien lasten kanssa. Jep.
Toinen mummo kutsui lapsenlastaan isoperseeksi ja luuli, että se on hyvä vitsi. Yksi mummo kiroili, eikä huomannut siinä mitään erikoista. Olihan siellä pari normaaliakin isovanhempaa paikalla, mutta vain pari.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa on ollut päivä, jolloin on saanut kutsua oman vieraan. Isovanhemman tai muun tärkeän henkilön.
Meilläkin näin! Ei ole ollut pakko olla isovanhempi tai välttämättä edes sukulainen, vaan on voinut kutsua vaikka naapurustossa asuvan ikäihmisen, ns. varamummun.
Ehdottomasti näin että tärkeä henkilö voi olla esim täti tai kummi, ei välttämättä isovanhempi. Läheskään kaikilla ei ole pullantuoksuista mummoa vaan esim. juoppo tai mtongelmainen tai ihan vaan itsekäs isovanhempi jota ei vittuakaan lapsenlapsi kiinnosta.
Epäreilua niitä lapsia kohtaan jotka ei edes ole päiväkodissa.
Kaikki on niin epäreilua joidenkin mielestä.
Neuvostoliitossa ja Kiinassa aikoinaan kaikilla oli kaikki samanlaista.
MInusta lapsia pitäisi kyllä karaista siihen, että kaikki eivät vaan tule koskaan olemaan tasa-arvoisia ja saamaan sitä mitä kaikki muut. Oman elämän puutteet ja menetykset pitää oppia kestämään. Jos ei opi, niin on heikko, joka ei muutenkaan osaa kohdata elämän realiteetteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lapsilla ei ole isovanhempia. On tosi törkeää oikein korostaa sitä mummolan puutetta.
Ei kaikilla ole myöskään isää tai äitiä ja silti päiväkodissa ja koulussa juhlitaan isänpäivät ja äitienpäivät. Ei minullakaan ollut lapsena isää, mutta silti piti tehdä isänpäiväkortti (ukille, joka eli laitoksessa 500 km päässä ja jonka olin tavannut max. kerran vuodessa).
Nuo päivät on vakiintuneita juhlia.
Tuo isovanhempien päivä on ihan vaan keksitty aivopieru.
Ja kyllö, minulta kuoli isä kun olin lapsi. Silti en vertaa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kummastellut tuota käytäntöä, kun kutsutaan isovanhemmat päiväkotiin.
Kummastellut siksi, ettei takuulla kaikilla ole isovanhemmat niin lähellä, että voivat tulla. Hyvin epätasa-arvoinen käytäntö.
Näen tuollaiset päiväkotijutut siten, että kaikki tapahtumat tulee olla sellaisia, ettei ne aiheuta eriarvoisuutta.
Itsekin mummo, mutta en olisi voinut matkustaa käytännössä kahdelle eri paikkakunnalle jos omien lastenlasten kanssa olisi ollut tuollainen päivä/ tilaisuus. Toiseen suuntaan 300 km ja toiseen yli 500km.
Ainakin meillä se oli "tärkeän aikuisen päivä" jossa sai kutsua esimerkiksi isovanhemman tai jonkun muun tärkeän aikuisen, vaikka sedän, tädin, kummin.
Kaikilla ei silti ollut ketään paikalla, toisilla oli useampikin.
Vierailija kirjoitti:
MInusta lapsia pitäisi kyllä karaista siihen, että kaikki eivät vaan tule koskaan olemaan tasa-arvoisia ja saamaan sitä mitä kaikki muut. Oman elämän puutteet ja menetykset pitää oppia kestämään. Jos ei opi, niin on heikko, joka ei muutenkaan osaa kohdata elämän realiteetteja.
Terveisin: menestyjä
Meidän lapsen päiväkodissa oli tärkeän ihmisen päivä ystävänpäivänä. Edellisenä päivänä lapseni kysyi: "Äiti voisitko sinä tulla minun kanssa tärkeän ihmisen päivään?" Hänellä on myös muita tärkeitä ihmisiä, kuten isä ja aikuinen isosisko, mutta hän valitsi minut. Koen, että se oli suuri kunnia. Olin siis lapseni kanssa tärkeän ihmisen päivässä.
Jollain oli kummi, aika monella isovanhempi, myös lasten vanhempia oli muitakin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen päiväkodissa oli tärkeän ihmisen päivä ystävänpäivänä. Edellisenä päivänä lapseni kysyi: "Äiti voisitko sinä tulla minun kanssa tärkeän ihmisen päivään?" Hänellä on myös muita tärkeitä ihmisiä, kuten isä ja aikuinen isosisko, mutta hän valitsi minut. Koen, että se oli suuri kunnia. Olin siis lapseni kanssa tärkeän ihmisen päivässä.
Jollain oli kummi, aika monella isovanhempi, myös lasten vanhempia oli muitakin kuin minä.
Kuulostaa mukavalta tuollainen😌
Ei ole ikävä näitä isovanhempien päiviä. Kaikkeen sekaantuva, lapseni minua paremmin tunteva (omasta mielestään) mummo aiheutti härdellin kumpanakin kertana. Oli halunnut sopia lasten hoitopäiviin liittyvistä yksityiskohdista ja esittää erityisvaatimuksia ruokailun suhteen ja jätti oman numeronsa jos on kysyttävää lapsiin liittyen. Oli viimeksi sanonut että hän on läsnä lasten elämässä "ihan vanhemman asemassa" mikä on täyttä potaskaa. Änkee ja tunkee ja utelee emmekä siksi näe kuin n. kerran kuussa.
Kuopuksen isovanhempi-päivän jätimme ilmoittamatta mummolle ja kuopuksen kummisetä meni mummon sijasta. Meille nuo isovanhempien päivät ovat edustaneet ikävä kyllä ainoastaan rajattoman mummon mahdollisuutta päästä pätemään ja lisänneet kuukausiksi vettä myllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikävä näitä isovanhempien päiviä. Kaikkeen sekaantuva, lapseni minua paremmin tunteva (omasta mielestään) mummo aiheutti härdellin kumpanakin kertana. Oli halunnut sopia lasten hoitopäiviin liittyvistä yksityiskohdista ja esittää erityisvaatimuksia ruokailun suhteen ja jätti oman numeronsa jos on kysyttävää lapsiin liittyen. Oli viimeksi sanonut että hän on läsnä lasten elämässä "ihan vanhemman asemassa" mikä on täyttä potaskaa. Änkee ja tunkee ja utelee emmekä siksi näe kuin n. kerran kuussa.
Kuopuksen isovanhempi-päivän jätimme ilmoittamatta mummolle ja kuopuksen kummisetä meni mummon sijasta. Meille nuo isovanhempien päivät ovat edustaneet ikävä kyllä ainoastaan rajattoman mummon mahdollisuutta päästä pätemään ja lisänneet kuukausiksi vettä myllyyn.
Pakko sanoa että ei ehkä paras ratkaisu pimittää tietoa päivästä ja päästää kummi isoäidin sijasta.. se päivä kun on ihan mietitty ja tarkoitettu isovanhemmille. Mummo on katsonut että saa kerrankin olla ns framilla (näette 1x/kk?) ja niin on jututkin lähtenyt lapasesta! Etä mummona ei ole herkkua olla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopuksen isovanhempi-päivän jätimme ilmoittamatta mummolle ja kuopuksen kummisetä meni mummon sijasta. Meille nuo isovanhempien päivät ovat edustaneet ikävä kyllä ainoastaan rajattoman mummon mahdollisuutta päästä pätemään ja lisänneet kuukausiksi vettä myllyyn.Pakko sanoa että ei ehkä paras ratkaisu pimittää tietoa päivästä ja päästää kummi isoäidin sijasta.. se päivä kun on ihan mietitty ja tarkoitettu isovanhemmille. Mummo on katsonut että saa kerrankin olla ns framilla (näette 1x/kk?) ja niin on jututkin lähtenyt lapasesta! Etä mummona ei ole herkkua olla..
Päivä on tarkoitettu lapsen läheiselle ihmiselle.
Ja kerta kuussa on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopuksen isovanhempi-päivän jätimme ilmoittamatta mummolle ja kuopuksen kummisetä meni mummon sijasta. Meille nuo isovanhempien päivät ovat edustaneet ikävä kyllä ainoastaan rajattoman mummon mahdollisuutta päästä pätemään ja lisänneet kuukausiksi vettä myllyyn.Pakko sanoa että ei ehkä paras ratkaisu pimittää tietoa päivästä ja päästää kummi isoäidin sijasta.. se päivä kun on ihan mietitty ja tarkoitettu isovanhemmille. Mummo on katsonut että saa kerrankin olla ns framilla (näette 1x/kk?) ja niin on jututkin lähtenyt lapasesta! Etä mummona ei ole herkkua olla..
Kerran kuussa nähdään puolituttuja ja myönsyt juuri itsekin ettei isoäiti ole läheinen, ja se johtuu siitä ettei päästetä olemaan. Näitä on , usko vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kuussa nähdään puolituttuja ja myönsyt juuri itsekin ettei isoäiti ole läheinen, ja se johtuu siitä ettei päästetä olemaan. Näitä on , usko vaan.
En minä mitään myöntänyt.
Kerta kuussa on paljon ja ihan perhe saa päättää ketkä kokevat läheiseksi.
Itse en tuolla törkeällä käytöksellä pitäisi mitään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmat papat poissa lapsen elämästä ja kaksi mummoa mukana, joista toinen on tämmöinen. Lisäksi saattaa väkisin halata jatkuvasti lasta ja yrittää (jo isoa tyttöä, lähes 5v) napata syliinsä vähän väliä niin että tyttö ahdistuu. Tämä mummo on jatkuvasti yrittänyt mennä minun paikalleni äitinä, ja draamailee milloin mistäkin asiasta loukkaantuneena. Olemme päättäneet ettei tämä mummo vietä ikinä lapsen kanssa aikaa ilman meidän läsnäoloa. Ei vaan yhtään kunnioita lapsen henkisiä ja fyysisiä rajoja.
No tulihan nyt ensimmäisen kerran meidänkin päiväkotiin tuo isovanhempien päivä. Se on ennen ollut tärkeän läheisen päivä. Päätimme kutsua vain tämän mummon, jonka kanssa asiat sujuvat kun olemme läsnä. Tämä toinen mummo todennäköisesti puhuisi meistä vanhemmista vähintään vihjaillen pahaa henkilökunnalle, selittäisi itkutarinoita omasta elämästään, jatkuvasti yrittäisi pakottaa tyttöä antamaan hänelle fyysisesti läheisyyttä sekä ennen kaikkea utelisi kaiken tytön päiväkotikavereista näiden isovanhemmilta, ja juoruilisi nämä sitten kaikille. Esim. yksi tytön hyvä ystävä käyttää vielä lähes 4-vuotiaana vaippoja syistä jotka eivät kuulu kenellekään. Tämän kun mummo huomaisi, niin päivittelisi varmasti sitä joka tapaamisella tytöllemme, että onko se kaveri jotenkin "hidas" tms. On siis todellakin niin pahantahtoinen ja käytöstavaton ihminen. Puhumattakaan sitten kun päiväkodissa on näitä ihan kivoja, mutta haastavia, erityisen tuen lapsia. Niistäkin mummo jankkaisi lapselle loputtomiin.
Olen itse aina ollut todella oikeudenmukainen ja rehellinen, joten tämä on minulle ihan ahdistusta aiheuttava asia. Siis se että teemme kuitenkin tälle mummolle näin kurjasti. En ihan todella ole sellainen ihminen, joka haluaa loukata muita, mutta tämä on sellainen asia että on vaan pakko miettiä oman lapsen kokemusta asiasta. Olipa kiva kun löysin tämän ketjun, näköjään muillakaan ei nämä isovanhempien päivät aina nappaa.
Miksi näitä "isovanhempien päiviä" pitää järjestää päivähoidossa ja kouluissa? Vanhemmille on kouluissa ja päivähoidossa avoimien ovien päiviä ja vastaavasti työpaikoilla on ota lapsi mukaan töihin-päiviä. Päivä voisi olla "läheisen päivä" tai "tärkeän ihmisen päivä". Lapselle läheinen tai tärkeä ihminen ei läheskään aina ole isovanhempi. Hän voi olla lapsen sisarus, muu sukulainen, kummi, perheen ystävä tai ystävällinen naapuri.
Enemmän olisin huolestunut siitä, jos nämä isovanhemmat hoitavat lapsenlapsia tuputtaen lapsille omaa vääristynyttä arvomaailmaansa. Vanhempien pitää uskaltaa puuttua isovanhempien epäasialliseen käytökseen ja puheeseen. Kouluissa ja päivähoidossa pitäisi huolestua, jos aivastelevat, yskivät ja puolikuntoiset isovanhemmat - yleensä siis jo iäkkäät ihmiset - tulevat sairastuttamaan lapsia ja henkilökuntaa.
No oliko sillä "Isoperseellä" oikeasti iso perse? Sittenhän tuon tavallaan ymmärtää. On varmaan joku vauva-ajalta jäänyt inside-lempinimi.
Myös monien eläkeikäisten lapsuudessa mongoloidi on ollut täysin neutraali yleiskielen sana. Omatkin 80-kymppiset akateemisesti koulutetut vanhempani puhuvat sujuvasti ne ekereistä ja vinosilmistä.
Kiroilu on tietysti ikävää, mutta kun sitä ei ole tarkemmin eritelty, niin vaikea ottaa kantaa. Oliko se tyyliin "perhana" vai "v*ttusaatana"?
Olin itse kummina tällaisessa päivässä eskarissa, ja kyllä sen valitettavasti huomasi, ettei omenat kauas puusta putoa. Kiroilevilla ja röökaavilla isovanhemmilla oli just ne vaativat erityislapsenlapset, jotka vaan mölisi ja viskeli tavaroita.
Pari kertaa tällaiseen osallistuneena ärsytti lähinnä se, kun päikyn tädit yritti saada minua tekemään omat työnsä, ja keskittyivät lähinnä juoruilemiseen. Monta lasta sälytettiin ulkoillessa minun vastuulleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo porvoolainen päiväkodissa työskentelevä.
Ehkä Porvoossa voi olla samalaisia isovanhempia, mutta meidän päiväkoti on Lahdessa. Js on siis ihan totta tämä.Ap
Onkohan Lahdessa mitään hyvää ja normaalia?
Ei ole, mutta heti kun ap tarkensi, että kyseessä on Lahti niin olin, ahaa... se selittääkin kaiken. Ihan normaalia. Ei mitään hätää.
Ei kaikilla ole myöskään isää tai äitiä ja silti päiväkodissa ja koulussa juhlitaan isänpäivät ja äitienpäivät. Ei minullakaan ollut lapsena isää, mutta silti piti tehdä isänpäiväkortti (ukille, joka eli laitoksessa 500 km päässä ja jonka olin tavannut max. kerran vuodessa).