Raskaana ja toimenpide tulossa: keskeytys yksityisellä?
No niin, minulle on tulossa sellainen lääketieteellinen tmp, jossa ei saa olla raskaana. Tämä varmistui vasta kun tämän kierron ovulaationi oli ohi - ja nyt olen raskaana! Olen sekä raskautta yrittänyt että tuohon toimenpiteeseen jonottanut vuosia. Ja nyt sitten tänään testi näytti positiivista ja viime viikolla sain tietää pääseväni toimenpiteeseen! :(
Uskomaton tuuri.
Raskaus on sekä minulle että vauvalle turvallisempi jos olen ollut toimenpiteessä eli siihen ehdottomasti nyt haluan.
Joten miten raskauden keskeytys!? Lääkkeellisesti joo, mutta saako yksityisellä vai pitääkö sieltä hakea lähete julkiselle?
Kommentit (30)
Onpa huono tuuri. Keskustele nyt lääkärin kanssa, kuinka tärkeä toimenpide on? On mahdollista, että tämä on ainoa mahdollisuutesi vauvaan, jos kerran yritystä on takana pidempään. TOivottavasti kaikki järjestyy!
Älä mur haa lastasi, lapsi on lahja, elämä on pyhä ja blaa blaa blaa.
Soitin oman kuntani ehkäisyneuvolaan. Sieltä sain ajan lääkärille, missä sitten varattiin aika varsinaiseen lääkkeelliseen keskeytykseen. Tuo olisi mennyt niin monen viikon päähän, että varasin ajan yksityiselle, mistä sain heti keskeytykseen tarvittavat napit kouraan. Minulla oli siis jo yksityiselle mennessä se ehkäisyneuvolan lääkärin lausunto. Yksityisellä maksoi 800 euroa, mutta ei ollut varaa odotella.
Vierailija kirjoitti:
Älä mur haa lastasi, lapsi on lahja, elämä on pyhä ja blaa blaa blaa.
Onko sinulla 20 lasta? Miksi olet evännyt elämän lahjan niin monelta lapseltasi?
Ei kai Suomessa tehdä keskeytyksiä yksityisellä? Ainakin lähete pitää hakea julkiselta.
Jos vauva on toiveissasi, niin keskustelisin ensin perusteellisesti lääkärin kanssa siitä, kuinka iso riski on antaa raskauden jatkua ja siirtää toimenpide synnytyksen jälkeen. Keskeytys ei ainakaan paranna mahdollisuuksiasi tulla uudelleen raskaaksi.
Mieti vielä. Onko tämä ainoa tilaisuus saada se lapsi?
Aloittaja tarvii psykiatrista laitoshoitoa. Pikkuisen sekaisin on.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ehkäisy käytössä? Eiköhän yksityisellä onnistu isossa kaupungissa.
Tämä oli todella hyödyllinen kommentti.
No jos kerta oikeasti olet lasta halunnut niin en voi käsittää miksi hemmetissä sen raskauden sitten keskeyttäisit. Järkyttävää!
Niin, minulla on vakava sairaus joka vaikeuttaa raskausaikaa, synnytystä ym.
Kuitenkin jonot toimenpiteisiin ovat pitkiä ja lääkärit kannustaneet yrittämään myös raskautta koska olen jo sen ikäinen etten enää ihan nuori, 38.
Nyt sitten kävi näin. Mutta koska raskaus olisi myös vauvalle turvallisempi kun tuo tmp tehty, toivoisin toki siihen pääseväni. Enempää en terveydellistä tilaani avaa täällä, mutta pääkoppa on - kiitos huolenpidosta - ihan kunnossa, :) kyse fyysisestä, ei psyykkisestä vaivasta.
Ap
Mikä järki edes yrittää lasta tuollaisessa tilanteessa?
Ja lääkärit vielä kehoittaneet yrittämään sairaudesta huolimatta??
Ei nyt jotenkin mun ymmärrykseen mahdu että miksi? Jos kerta sairaus aiheuttaa ongelmia raskausaikana ja synnytyksessä.
No se raskaudenkeskeytys vasta onkin vaarallinen sille vauvallesi
Jos lääkärit kerran ovat kannustaneet yrittämään raskautta tästä sairaudesta huolimatta niin eikai sitä nyt tässä vaiheessa ole järkeä keskeyttää? Tää voi olla vika mahdollisuus kun sulla kuitenkin on jo tuota ikää. Raskaus ei voi olla suuri riski kun siihen kerran on kannustettu. Suosittelisin vielä juttelemaan neuvolalääkärin kanssa asiasta ennenkuin päätät mitään.
Kyllä moni yksityinen lääkäriasema on saanut luvan raskauden keskeyttämiseen, aina vain oletetaan jotain ikivanhaa tietoa. Esim. Terveystalossa onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa tehdä keskeytyksiä yksityisellä? Ainakin lähete pitää hakea julkiselta.
Jos vauva on toiveissasi, niin keskustelisin ensin perusteellisesti lääkärin kanssa siitä, kuinka iso riski on antaa raskauden jatkua ja siirtää toimenpide synnytyksen jälkeen. Keskeytys ei ainakaan paranna mahdollisuuksiasi tulla uudelleen raskaaksi.
Kyllä on saanut yksityisellä jo ainakin 35 vuotta. Pyytää yksityiseltä lääkäriltä lähetteen, ei tarvita julista lainkaan. Keskeytyksellä ei mitään vaikutusta uudelleen raskaaksi tulemiseen, tuo on huuhaata.
Lisäksi voi pyytää, että nämä tiedot pidetään salassa, ellei halua niitä sairauskertomukseensa (sinne julkiselle).
Tarvitaanko nykyään vielä kahden lääkärin lausunto?
Up, minua kiinnostaa ihan yleisesti, miten sen voi saada yksityiseltä jos tarvitaan kahden lääkärin lausunto?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väität? Kyllä yksityinen tekee abortteja Suomessa! Kattelepa tietoa.
Miksei ehkäisy käytössä? Eiköhän yksityisellä onnistu isossa kaupungissa.