Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYYSKUUN SALAISUUDET Vkolla 31

28.07.2008 |

Ja taas viikkoa lähempänä syyskuuta ;)

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellettä on piisannut, ja vähäisiä yöunia, kun on vaan niin KUUMA!

Ei passaa valittaa, ennemmin näin kun sadetta ja kylmää.

Iskiasvaiva on ollut selvästi parempi näin lämpimällä kelillä! (HUH!)

Huomenna viimeinen neuvolalääkärikäynti, ja ultra samalla :)

Masu on kasvanut aivan älyttömästi taas, äitiyspaidat ei riitä pituudessa mahan ylitse enää.

Sen huomaa myös ettei lattialta tavaroiden poimiminen meinaa onnistua sitten millään! Ja supistuksia on alkanut tulla paljon enemmän.

"Onni" liikkuu paljon "rajummin", ei paljon sipistele enää =)

Arkis taisi kysellä tavaroista jokin aika sitten?

Meillä alkaa olla kaikki olemassa, tosin osa kamoista ei ole vielä kotona.

Jotain pieniä juttuja kuten tutit yms. jutut hankin sitten myöhemmin.

Isäntä haluaa käydä ostamassa kotiutumisvaatteet, joten nekin ovat vielä kaupassa ;)

Nopeesti tuntuu aika kuluvan!

Koulun alkua odotellaan esikoisen kanssa jännittyneenä, ekaluokkalainen kun on ;)

Osaisiko joku nostaa sen syyskuisten listan jonne on kirjattu ne lasketut ajat ja muut, se uudempi?

Aurinkoista maanantaita kaikille!

Voikaahan paksusti ;)

Marili ja "Onni" 32+6

Vierailija
2/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin neuvolassa tänä aamuna ja kaikki oli ihan ok. Sf-mitta oli 24,5 ja hemppakin noussut kivasti eli rautalääkitys puree! Olin uudella terveydenhoitajalla nyt kun muutimme toiselle alueelle ja tämä höpötti jotain synnytystapa-arviosta, perätilasta ja muusta kun vauva on ollut jo juhannuksen jälkeen rt-tarjonnassa?! Puhui kääntämisestä ja tosi pitkään paineli ja tutki vauvan asentoa ja sanoi edelleen olevan rt-tarjonnassa. Eli täh?? Olen luullut että se on hyvä asia, mutta ei ilmeisesti vielä ainakaan ole? Osaisiko joku antaa faktaa tähän asiaan, tai jotain?

No, muuten kaikki on ihan jees, viikonloppuna oltiin laivalla koko perhe ja olihan se ihan mukavaa vaihtelua kotielämään. Mielialat kyllä vaihtelee äärilaidasta toiseen ja vähänkö välillä tympäisi katsoa niitä kännisiä ihmisiä, joilla ilmeisesti meni tosi lujaa, vaikken mä sitä tajunnut?! :) Lapset ainakin nautti ihan täysillä :)

Rattoisaa viikkoa kaikille!

t. Sanelma 31+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan!

Mullakin oli tänään neuvola ja tapsin mein uuden neuvolantädin. Pari ekaa kertaa täällä uudessa neuvolassa ollut kesälomasijainen. Tämä "oma" täti olikin sellainen tosi perinpohjainen tyyppi, olin siellä varmaan 45 minuuttia - en muista oonko ikinä ollut yhtä kauaa.

Mulla sf-mitta huitelee tuolla 34 nurkilla ja olo on sen mukainen. Lantioni on ilmeisesti ahdas eikä vauveli mahdu ihan alas asti, kiinnittymisestä puhumattakaan. Ensi viikolla on neuvolalääkäri, jonka kanssa arvioidaan synnytystapaa, varsinainen arvio on vielä luvassa Kättärillä viikolla 38+3 (jos kaveri malttaa siihen asti masussa kölliä). Hemoglobiini on laskenuyt taas tosi alas ja nyt pitäis taas alkaa popsia sitä yöllä vessakäynnin yhteydessä - se tepsi ainakin esikoisen odotuksessa aikoinaan. sillon kun ei oo mikään häiritsemässä imeytymistä.

Mulla on ihan sama fiilis kun Marililla, nimittäin helteet vie yöunet ja kaiholla odottelen viileneviä kelejä. Meillä eteläpiha on niin aurinkoinen etten tahdo jaksaa paisteessa puuhata ikiliikkujatyyppisen esikoisen kanssa, vähempikin kuumuus siis riittäisi mulle vallan mainiosti.

Ai niin, veilä hauska kommentti tuosta isosta mahastani. Oltiin viikonloppuna uimassa ja yksi kolmen lapsen äiti kommentoi mun mahaa: "Oi, sieltä taitaakin olla tulossa HEINÄkuun lapsi". Kerroin, että itse asiassa vasta syyskuun alussa on laskettu aika. Naisen oli selkeästi vaikea uskoa mua. Eli näyttää tää maha tosiaan muidenkin mielestä isolta ;)

Tsemppiä kaikille helteisiin ja leppoisaa heinäkuun vikaa viikkoa. Kohta onkin jo elokuu ja voidaan puhua loppusuorasta, eikö?

terkuin,

Adalmiina ja pikku 34+3

Vierailija
4/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi syyskuulainen? :) rv 32+5,esikoinen tulossa..

kesälomalla ollaan ja nautitaan lämmöstä... :) kunhan ei mee liian kuumaksi! yöllä etenkin lämpö tuppaa haittaamaan niinkuin tässä onkin jo ollut puhetta!

meillä vauva oli jo kääntynyt mutta nyt kun käytiin viime viikon ke lääkärissä, sanoivat että on humpsahtanut takaisin istuma-asentoon... lääkäri sanoi että kokeilevat kääntää jos ei ole kääntynyt seuraavaan lääkäriaikaan mennessä, joka on 3,5vko:n kuluttua.... oon kuullu että sattuisi kovin se kääntäminen, siis äitiin, onko kokemuksia???

Vierailija
5/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

viikonloppu menikin tositosi hitaasti kun mies lähti mökille ja jäin ihan yksin kotiin. Onneksi se on ohi ja mieskin lupasi olla kotona parin tunnin sisällä. Nyt taas on odotukset korkealla, että viikko menisi nopeasti.

Huomenna on pelkopolikäynti. Onko kukaan aikaisemmin käynyt? Käydään siis kätilön kanssa synnytys läpi tosi yksityiskohtaisesti, minä kun koen olevani ensisynnyttäjä vaikka papereissa lukee toisin... En siis varsinaisesti pelkää synnytystä, haluan vaan käydä kaikki asiat mahdollisimman tarkkaan läpi ettei mitään vaan sattuisi. Itseasiassa, mitä enemmän olen synnytykseen tutustunut kirjallisuuden avulla, sitä kovempi hinku ois jo päästä tositoimiin! :) Mitkäs on muilla fiilikset synnytyksen suhteen? (Vai palataanko aiheeseen myöhemmin?)

Sanelma, oiskohan neuvolan tätillä mennyt raivotarjonta ja perätila sekaisin? (Miten se voi olla mahdollista?) Olisiko syytä tarkistaa, kummin päin teidän pikkuinen nyt sitten on? Vai osaatko itse sanoa? Kummallista toimintaa jokatapauksessa. Rt:hän on tässä vaiheessa paras mahdollinen asento!

Nasulle tervetuloa mukaan. Sinulle ja muillekin uusille "varoitus" meikäläisen teksteistä. Hypätkää yli jos tuntuu liian ahdistavalta!

Taustoistani (ja nimimerkistäni) sen verran, että meidän esikoinen kuoli napanuorakomplikaatioon n. kuukautta ennen laskettua aikaa viime syksynä (näillä viikoilla siis). Sen takia oon nyt tosi arka tässä raskaudessa, enkä millään tahdo uskoa että kaikki menisi nyt hyvin. Älkää antako mun pessimismin tarttua! Varsinkin kun se pessimismi saattaa olla huipussaan näinä päivinä.. Suurempi todennäköisyyshän on että meillä kaikilla menee kaikki loppuun asti ihan hyvin. On vain pakko toivoa ja luottaa!

Tätä taustaa vasten haluan siis sanoa, että kaikki kiepsahdukset näin isoilla viikoilla on syytä seurata tosi tarkkaan! Jos lapsi kääntyilee raivotarjonnasta perätilaan ja toisinpäin, olisi hyvä seurata liikkeitä mahdollisimman tarkkaan ja jos niitä ei tunnu, otettava yhteyttä sairaalaan heti. Jos on kotidoppler käytössä, aina parempi, niin voi tarkistaa sydänäänetkin. Ollaan varovaisia, joohan? Ja tarkkoja. Ja vaikka vaivaksi asti neuvolan tädin/ sairaalan ihmisten kimpussa.

Tästä samasta syystä suhtaudun kääntämisyrityksiin hirmuisen skeptisesti. Kun hommaa mennään häiritsemään, on sotkeutumisen mahdollisuus taas olemassa. Kannattaa jutella asiasta lääkärin kanssa tosi tarkasti! Ja luotettava että he tietävät parhaiten. Vaikka äiti/perhehän sen viime kädessä päättää. Onko muilla mielipiteitä asiasta? Tai kokemuksia?

Omaan napaan kuuluu hyvää meikäläisen ahdistuneisuudesta huolimatta: Jaakko potkii oikein reippaasti aina kun muistan asiaan kiinnittää huomiota. Ja tätä nykyä hän saa myös sen huomion kiinnittymään niihin, sen verran kovia on potkut. Ihanaa!

Kun nämä pari viikkoa on saatu alta pois, käyköhän niin että alan rauhoittumaan tämän raskauden suhteen?

Kirjoitellaanhan taas! Mukavia vointeja kaikille

T. Arkamamma rv 34+3

Vierailija
6/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh hellettä vaikkei kyllä auttais valittaa, mutta näillä keleillä on kyllä tukalat oltavat ja turvotus kiusana.

Viime viikko meni niin hulinalla, etten kerennyt kirjoitella kuulumisia. Torstaina oli äitiyspolilla kasvukontrolli ja samalla katottiin tuo raskausdiabetesjuttu. Insuliinia pitää nostella kunnes aamuarvo alle 5.5 ja siihen taitaa vielä olla matkaa, kun vain 2 kertaa ollut tuon sallitun.

Vauva kasvanut, mutta pieni kuulemma on edelleen ja siis kontrolli taas 12.8 ja nyt lääkäri pelotteli jo, että sitten pitää tutkia onko istukassa jotain häikkää. Vauva kuitenkin liikkuu ja on kovinkin villi ja muuten kaikki vaikuttais olevan ok. Niin ja neiti kääntynyt nyt rt:) Lääkäri sanoi, että pitäis ottaa mahd. rauhassa tuonne rv 34 asti, en kehdannut sanoa, että johan tässä on mattopyykillä oltu ja suursiivous tehty ikkunanpesujen kera. Supistellutkin on eli nyt tarttee vaan malttaa olla ja nauttia.

Perjantaina meillä oli isäntien synttärit, pikkumies täytti komeat 5 v ja isompi 33v.

Meillä on hauskasti isä ja poika syntynyt siis samana päivänä ja ovat leijonia ja minä ja tyttö ollaan vesimiehiä eli kait tälle uudellekkin tulokkaalle tarvii sitten pari tehdä:)

Ceciliah; kyselit viikko pari sitten synnytyksestä tai milloin on syntynyt niin mulla ei ole kuin kahdesta kokemus, mutta eka syntyi rv 40+1 ja toinen 40+0. Ensimmäinen synnytys kesti 8 h ja toinen 4 h eli jos tämä tulee samalla kaavalla niin 2h ja se on siinä. Kotona ei varmaan kannata mun kauaa odotella, meiltä kun matkaa sairaalaan tulee 45 min

Joko teillä muilla synnytys pyörii kovasti päässä? Itse olen vaan yrittänyt olla miettimättä koko synnytystä, sen verran asia vielä ahdistaa. Kait tässä kuitenkin pitää ruveta asennoitumaan, että ihan kohta tässä jakaantuu kahtia. Näin kyllä yks yö synnytysunen ja toivottavasti se oli enneuni sillä siinä synnytys oli hyvinkin helppo!

Arkamamma; Viime viikolla pohdit vaunujen tilaamista Saksasta, me kanssa mietittiin tuota vaihtoehtoa, mutta päädyttiin kuitenkin ostamaan vaunut kaupasta. Mua rupes jänskättää, että miten huoltoasiat ja takuut yms. hoituu jos oltais ne tilattu ja mun tuurilla oltais kuitenkin saatu jotkin maanantaikappaleet ja jouduttu niiden kanssa sitten tappelemaan.

Lauantaina me lähdetään lomaileen viikoksi Konnevedelle, vuokrattiin sieltä mökki ja ollaan ja nautitaan ja toivottavasti kelit vielä pysyis lämpiminä.

Vointeja kaikille ja kasvatellaan masuja oikein isoiksi!

Kimaro ja Helmi 32+2

Vierailija
7/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pelkopolilla juttelemassa lääkärin kanssa ja kovasti ei mua tuo käynti auttanut. Mulle sattui sama lääkäri joka oli edellisessä synnytyksessä mukana ja hän vähätteli kaiken mun kokeman. Hän tiesi paremmin miltä musta tuntui:( Uusi aika mulla on 12.8 samalla, kun on tuo kasvukontrolli ja en kyllä liikoja tuostakaan odota, mutta jos edes voisi hitusen miettiä kivunlievitystä valmiiksi.

Kimaro

Vierailija
8/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöri synnytys kovasti mielessä, vaikka tuntuu että kaikki muut ympärillä on miettiny sitäkin enemmän mun puolesta...! välillä on jo oikeesti rasittavaakin kun kaikki siitä niin kovin huolehtii, ite kun oon parhaani mukaan päättäny olla huolehtimatta ihan vielä siitä... valmennus alkaa elokuun puolessa välissä ja ajattelin etten ennen sitä pahemmin murehdi, kyllä se siitä...

oon nimittäin sellainen tyyppi että jos oikein mietin niin sitten jään pyörittelemään kaikenlaisia kamaluuksia mieleeni ja sitte mistään ei tuu mitään...

ja eiköhän se oo parempi vauvallekin ku äiskä ei stressaa... :)

terkkari jo sanoi että kannattaa pakata kassi valmiiks lähtöä varten, silloin tuli hetkellinen paniikki että hemmetti, eipä tässä enää niin kauan ole, mut jotenkin en vielä osaa ajatella minkäänlaisen sairaalakassin pakkaamista...

no ainoa asia oikeastaan mitä oon miettiny on se että meillä kun on matkaa sairaalaan puolisen tuntia, ellei oo rekkoja kovasti tiellä niin sitten vähä enemmänkii... vähä jänskättää se lähtö sitten että miten sitä kestää jos on koviakin supistuksia... hui!

Vierailija
9/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellettä piisaa myös täällä Savon sydämmessä ja varsinkin yöt ovat todella ikäviä mutta toisaalta eipä näitä helteitä ole liikaa ollut että ei pidä valittaa kun tästä harvinaisesta herkusta saadaan nauttia vielä hetki;)

Meillä olisi nyt torstaina neuvola, sitä odotellessa siis. Kuten olen jo alusta alkaen kertonut potevani synnytyspelkoa, se on nyt taas valitettavasti palannut mieleeni ( ja uniin.. ) vaikka sanoin viimeksi neuvolassa että en tarvitse käyntiä pelkopolilla ( yrittänyt itseäni psyykata niin että ei se kuitenkaan vastassa olevaa tosiasiaa miksikään muuta ) niin nyt se on kyllä taas mielessä. "Oma"neuvolatätini on mielestäni suhtautunut jotenkin vähättelemällä koko odotuksen ajan pelkooni ja niinpä silloin ajattelin että antaa olla, nyt oma tätimme on lomalla ja viime käynnillä meille sattuikin oikein mukava ja nuorekas hotaja ja ajattelinkin nyt taas ottaa asian puheeksi. Ehkä tämä pelko nyt palasi kun aikaa on enää niin vähän ja jotenkin vielä tämän jampan istuma-asento ( ja mahdollinen tuleva kääntö ) on saanut minut taas paniikkiin, kyselin jo viimeksi ( tietääkö kukaan ???) että onko siihen pakko suostua ja sattuuko se? Tällä hetkellä olo on sellainen et jos vauveli ei itsestään käänny niin sitten saavat leikata...tiedä nyt sitten?!?

arkamamma; sinun viimekertainen odotuksesi on päättynyt todella kauhealla tavalla, itsellänikin on koko ajan kasvava huoli vauvan tilasta. Meillä on vauvan kanssa aamusin tapana herätä "yhdessä kaikessa rauhassa", yleensä olen laulanut ja saanut heti "vastauksia" massusta, tänään ei koko aamuna ole kuulunut mitään ja nytkin iltapäivästä kovin vaimeaa muljahtelua? Koen kuitenkin että olenko taas aivan liian hätäinen...odottelenko seuraavaan neukkukäyntiin vai pitäisikö soittaa....?

Meillä alkaa kotona olla kaikki valmiina, itselleni pitäisi hankkia vielä imetysliivit & suojia mutta muuten makkaria koristaa jo iso kasa tavaraa, sairaalakassia en ole kyllä vielä pakannut...........

Kertokaa kuulumisia

Pelokkaat Luluzu & Pertti 32+1 ?:|

Vierailija
10/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin tykännyt kesästä kuin hullu puurosta, mutta en nyt!

Koko ajan on kuuma ja yöllä ei saa nukuttua.

Meidän pikkuisella on huomenna 3v synttärit, aika rientää...

No, ne muuthan ovatkin jo isoja äijiä, mutta että mun vauvakin on jo kolme...

Synnytys pyörii mielessä lähes päivittäin ja kauhulla odotan pelkoni vuoksi.

15.8 on aika Naikkarille ja sitten katsotaan koko ja sovitaan aika lapsivesipunktioon ja siitä sitten eteenpäin jonkun aikaa, mutta tuskin kovin kauaa, alle kaksi viikkoa. Pelottaa vaan ihan julmetusti!!

Me mietimme myös tota vaunujen tilaamista Saksasta, mutta totesimme turvallisemmaksi ostaa ihan Suomesta ja kun noilla meidän kärryillä hintaeroksi olisi tullut vain n. satku, niin ihan se ja sama.

Mun mahan kokoa on kommentoitu, että onpas muhkea ja alkaa kieltämättä jo ärsyttämän ainaiset kysymykset, että "eikö jo ole syntynyt" yms.

Olen vaan tokaissut, että eihän vielä edes pitäisi!

Neuvolassa en ole käynyt. En jaksa meidän neuvolatätiä ollenkaan, enkä muutenkaan koe tarpeelliseksi neuvolan toimia enää tässä vaiheessa. Tarkoitan, että sydänäänten kuuntelu ei ole mielestäni tarpeellista, eikä verenpaineen ja painon mittaus.

Olen kuitenkin nyt käynyt Naikkarilla kerran kuussa ja siellä tutkitaan ja verenpaineen ja painoni olen mitannut kaverillani.

Painoa on tullut 4kg. Puolessa välissä oli 5kg, mutta nyt on siitäkin lähtenyt kilo!

Ihan hyvä, kun kuitenkin tota ylimääräistä on :)

Nythän kai neuvolassa pitäisi (tai pitäisi ja pitäisi) käydä kahden vk välein, mutta en ihan tosissani koe tarvitsevani neuvolaa yhtään mihinkään. Lapset rokotutan ja se saa riittää :)

Kaneli mahassa on aika rauhallinen tapaus, paljon rauhallisempi kuin veljensä olivat. Kyllähän nytkin maha heiluu ja pomppii, mutta liikkeet ovat aivan erilaisia ja hennompia.

En malttaisi enää odottaa, että näen pikkuisen!

Mutta vähän aikaa vielä...

Hyviä vointeja kaikille!

Mustaverho ja kaneli 33+3

Vierailija
11/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukan palstataukoa tuli, kun oltiin reissussa :)

minä olen sitten varmaan ainoa joka nauttii aurinkopäivistä! ihanaa, kun ei tarvitse pukea paljon, massu paljaana voi mennä omalla pihalla. meillä on ilmalämpöpumppu, joka pitää huoneistoilman vilpoisena. eilenkin oli oikein vilu, kun kömmin peittojen alle pikkutamineissa ja esikoinen nukkuu pitkälahkeisissa- ja hihaisissa. pumppuostoksille siis likat!! suosittelen!

neuvola olisi ollut tänään, mutta unohdin mennä :( huomenna uusinta yritys..

( . ) miten tuntuu vain pienenevän?? :D on niin alhaalla.. täällä ei enää kovin potkiskella ei ryskitä, (paitsi yhtenä yönä oli aikas humpat menossa). enemmänkin sellaista hidasta työntelyä raajoilla :) kylkikaariin ei onneksi enää yllä napauttelemaan.

täälläkin on jo synnytys mielessä! tahtoo jo tosihommiin, niin pääsee tästä "olotilasta" ja saisi sen vauvan. haluan jo oman kroppani takaisin ja sen, että voi olla edes joten kuten ketterä. täälläkin kun on niitä lelujen keräilemisiä sun muita kumartumisia pitkin päivää, joten pienempi masu olisi näpsäkämpi ;) niin ja tämä esikoisen kantaminen.. se vasta puuhaa onkin toiseen kerrokseen.. sydän hakkaa ja puuskututtaa :/

nyt syömään!

cec 34+2

Vierailija
12/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, minäkin pidän näistä lämpöisistä keleistä! (töissä ollessa ei niin kivaa) Vapaapäiviä on onneksi ollut ja hellettä ja aurinkoa riittänyt myös niille päiville!

Viime viikko meni niin nopsaan, että en ehtinyt yhtään kirjoittelemaan.

Viime viikon maanantaina kävin ultrassa siinä kasvukontrollissa (vkot 30+3) ja mahtavasti oli meidän poika kasvanut! Painoksi arvioitiin huimat 2,3 kg!!! Hirmuisen kokoinen lapsi tulossa, miehelle naureskelin, että varmaan joku 8 kg:n jötikkä :) Lääkärin arvion mukaan reipas 4,5 kg, jos menee laskettuun aikaan. Eipä silti, painoi edellinen poika syntyessään 4,2 kg eli ei kai mikään ihme, jos tämä sinne 4,5 kg menee..

Ihmettelen, että mikä sen vauvan kokoa niin kovasti kasvattaa? Siksi olen alkanut epäilemään, onko tuo laskettuaika ihan kohdillaan??? Mietin, että tunsin vauvan liikkeet jo viikolla 14, eli tosi aikaisin. Kuukautisiahan minulla ei ole ollut reiluun pariin vuoteen (se hormonikierukka) ja seksiä ollaan harrastettu marras-tammikuussa lähes päivittäin, ei siis mitään apua noista! :)

Viikolle 20 mentiin kyllä "oikeilla" viikoilla ja sitten 24 vkolla oli jo isokokoinen. Ja laskettuaikahan saatiin silloin vkolla 8 ultrassa sikiön koon perusteella. Kai ultra sitten on luotettava tuolla alkuraskaudessa! Mitä mieltä olette?

Kaikki myöskin kommentoivat minun masuni kokoa, on kai valtava?! Minusta ei se nyt mikään hirmuinen ole, sellainen että tietää, että vauva on tulossa. Ei edes vielä paljonkaan haittaa normaalia elämää. Ihmiset ovat myös ihmeissään, että syyskuun lopullako vauva vasta syntyy! Kai se masu sitten on iso muiden silmissä! ;)

Vielä kolme pitkää ja puuduttavaa työpäivää jäljellä! Perjantaina alkaa kauan odotettu kesäloma! Ihanaa :) Tosi raskasta töissä, kun on näin kuuma ja siellä sisällä vieläkin kuumempi, kun vielä koko päivän pitää seistä/liikkua. Minun työpaikalla ei pidetä taukoja, eikä istuskella :( Pomolle juuri tänään sanoin, että on se onni (hänelle), että tämä raskaus on loppusuoralla näin kesäloman aikaan, en millään jaksaisi loppuun asti ilman kesälomaa vaan pitäisi jäädä saikulle! Tänäänkin oli nukuttava vajaa tunti töiden jälkeen, että jaksaa tehdä nämä normaalit kotihommat.

Auton turvakaukaloista; millaisia ja minkä merkkisiä olette hankkineet? Meillä vielä se ostamatta ja tarjontaa näyttää olevan valtavasti... en jaksaisi niihin perehtyä.. Mikä siis olisi hyvä ja turvallinen valinta? Meillä on Aktan (muistinko oikein?) turvaistuin, mihin vauvan voi sitten laittaa sen kaukalon jälkeen. Eli tälle vastasyntyneelle/ vauva-aikaan tarvitaan, viimeksi meillä oli sellainen lainassa eli ei ole omaa.

Jopas tuli pitkästi! :)

Nyt lähden vadelmia poimimaan, ennenkuin linnut tai madot syövät kaikki!

Palailaan!

M@MIx2 rv 31+3

Vierailija
13/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kivaa kun palsta on herännyt taas eloon, menikin jonkin aikaa aikamoisen hiljaisena, vai kuvittelenko minä vain? Ihmiset palailee lomiltaan...

Kimaro! Onneksi tunnut suhtautuvan luottavaisin mielin sekä sokereihin että vauvan kokoon. Onneksi liikkeitä tuntuu. Toivottavasti kaikki menee loppuun asti hyvin!

Luluzu: kuten jo aikaisemmassa viestissä sanoinkin, suhtaudun varauksella kääntämiseen enkä itse olisi siihen suostumassa napanuorakomplikaatiovaaran takia. Siskoni, joka on kätilö, vastustaa kääntämistä. Juttele kuitenkin lääkärin kanssa, hän on asiantuntija. Olen kuitenkin aivan varma että vanhemmat tekevät päätöksen, eikä kääntämistä yritetä ilman teidän suostumusta. Kannattaa varmaan jutella sektion hyvät ja huonot puolet myös ihan kunnolla läpi lääkärin kanssa.

M@maix kyseli turvakaukaloista. Me ostettiin miehen siskon vanha Craco josta saimme viimeksi tänään kuulla, että se ei ole kovin hyvä. Yksi syy ainakin se että jää pian pieneksi. Onko muilla kokemuksia Cracoista? Ilmeisesti Britaxit ois markkinoiden parhaat (sama kommentoija kuin ed.). Onko kellään kokemuksia niistä?

Mekin nimittäin ostettiin tänään vaunut. Tutkittuani kaikki mahdolliset (ei kai sentään?) vaihtoehdot, palattiin niihin mitä katottiin ihan ekana: Britaxin Vigourit. Ja ihan kotikaupungista ostettiin (nettitilaaminen alkoi arveluttamaan juuri noista takuu- ja reklamaatiohankaluuksien takia). Ovat mahottoman pienet, kevyet ja kolmipyöräiset. Myyjä puhui meidät ihan pyörryksiin! Ne on kuulema turvallisemmat kuin nelipyöräiset koiran kanssa koska ne kääntyy koiran mukana eikä kippaa. Enpä tiedä... Pitää nyt harkita uskallanko esim. jättää vauvan nukkumaan niihin yksinään. Mitä jos ne kippaa? Syy miksi ne ostettiin, on se keveys (meillä on portaita jokapaikassa) ja ne mahtuu ihanan pieneen tilaan (ison koiran kanssa takakonttiin) ja myyjän mukaan niillä on helppo mennä hangessa/metsässä kun ne on niin kevyet ja näppärät. Nähtäväksi jää... Mies sanoi että jos en tykkää, saan vaihtaa. We´ll see... Syteen tai saveen, ne on nyt sitten ostettu ja tuli vähäksi aikaa ihan luottavainen mieli: jospa mekin saataisiin vauva!

Ollaanhan taas yhteyksissä,

hyviä vointeja

T. Arkamamma rv 34+3

Vierailija
14/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin melko herkkiksenä... melkeen itkuun olin purskahtaa kun tyttö tuli innoissaan näyttään kymmenkuntaa "isoa" porkkanaa, jotka oli just repiny tuolta meän pikkuruiselta kasvimaalta... Noh...siinä selittämään ettei vaan kaikkia nyki vielä että saadaan oikein isojakin! Mutta huh, iskä ilmoitti olevansa tulossa, kun niillä oli töissä joku esittelypäivä ja sillä meni näin myöhään....eikä se kerkeä viel kuitenkaan yhdeksäksi, että joutais hakea postista mun uuden saumurin....sitäkin vielä pitää huomiseen oottaa....valivalitusta. Ystävien kans en pääse huomenna ikean reissulle kun ei järjestynyt lasten hoitajaa...Ja pienimmällä ollut maha löysällä niin että on saanut tuhannen kertaa nostella sitä tuonne pesulle....alkaa jo tällaisen mahan kanssa teettään työtä.

Hiukkasen ihmettelin jonkun jutustelua vauvan pään kiinnittymisestä, kun mulle on aina sanonut neuvolassa ettei uudelleen synnyttäjällä kiinnitykkään pää ennen kuin synnytyksessä vasta? Onko muut kuulleet tuollaista? Laskeutuahan se kyllä voi aikaisinkin.

Täällä ei olla viel uskallettu miettiä synnytystä... Mutta jokohan sitä pitäis...Mullahan yks huono kokemus spinaalipuudutuksesta, niin en tiedä uskaltaako enää mitään puudutuksia kokeilla....luomuna on kaikki pukattu maailmaan ;) ( siis silloinkin kun laitettiin se spinaali niin synnytin vasta lääkkeen vaikutuksen loputtua, kun taas tulin kipeäksi) Alkoi silloin henki salpaantua ja puutua päähän asti... ja hirveä tärinä koko kropassa.... (todella outo ja harvinainen tapaus...pitäis varmaan alkaa ottaan selvää mistä se johtui, kun silloin ei osattu selittää sitä minulle)

Ihana arkamamma lukea sun nuita juttuja...silloin alussa oli aina tippa linssissä sun jutuista... mahtavaa uskalsitte ne vaunutkin hankkia, toivon ja uskon ihan varmasti että se pikkuinen nyytti suodaan teille tälläkertaa!!!

Sanelmako se kertoi vauvan kääntämisestä... vaikka olis raivotarjonnassa :) siis varmaan erehtynyt se neuvolantäti...otappa sinne neuvolaan yhteyttä ja käy tarkistaan missä asennossa se vauveli siis siellä on...Vaikka kyllähän ne viimeistään sitte kun olis se kääntämisaika, niin ultrallakin katsovat sen! Miehen siskolla oli viimeviikolla poikkitilasta vauva käännetty ja oli ollut ihan näppärä homma! Itsellä ei oo kokemusta kuitenkaan.

Nyt porukka tuli pihalta ja nälissään varmaan vinkuvat...tai siis menivät jo jääkaapille kolisteleen....siis iltapalan kimppuun!

Tuutski ja pikkuruinen...jonka luulentietäväni jo kumpi sieltä tulee ;))

Vierailija
15/50 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalainen se täällä hymyilee, en voi millään uskoa tätä todeksi :D niin kauan sai siellä töissä kärvistellä, ettei tätä "vapaaherran elämää" osaa ollenkaan.

Erityisen ihanaksi tämän kesäloman tekee tietenkin odotus ja se, että miehellä alkoi myös 3 viikon loma ja nautitaan yhdessä ihanista hellepäivistä :D

Eilen olimme Helsingissä, kävimme leffassa ja syömässä. Ilmeisesti mennyt työviikko oli kuitenkin imenyt mehut molemmista, sillä simahdimme hotellissa jo klo 22, vaikka kerrankin olisi hyvin voinut valvoa ja katsoa kaikenmaailman myöhäisohjelmia. Kävimme ennen ruokailua kävelemässä ja veljet kun oli kuuma! Mutta niin valtavan kaunista, kun kaikki puistot on vehreinä ja miten upeilta vesialueet näyttääkään :D hassua oli se, kun mies kauhistui miten minä puuskutan kävellessä. Hän alkoi ääneen ihmettelemään hengästymistäni huolestuneena ja yritin sitten selittää, että kohtu painaa keuhkoihin. Tietääkseni ei kunnossani ole mitään vikaa, kun kuitenkin pystyn kaikki normaaliasiat hoitamaan ja käyn vieläkin pari kertaa viikossa jumpassa. Hengästyttääkö teitä muita?

Oli tosi kiva lukea näitä juttuja ja kerrankin oli oikein paljon kirjoituksia! Niin ja tervetuloa mukaan uudet kasvot :D

Huomenna pitäisi repiä itsensä sängystä aamulla ja suunnistaa taas labroille (taas tuntuu kuin olisin koko ajan verikokeella...), kilpirauhasen toimintaa seurataan 2 kk välein ja taas se aika on viilettänyt viime käynnistä. Yritän saada kaikki ikävät asiat pois päivänjärjestyksestä heti loman alkuun, torstaina menen hammaslääkärille. On sekin toiminta mennyt aivan käsittämättömäksi; jos haluan yksityiselle hammaskiven poistoon, on minun ensin mentävä h-lääkärin vastaanotolle tarkastukseen ja häneltä saan lähetteen hygienistille. KELA ei myönnä muuten korvausta hammaskiven poistosta. Ihan kuin hammashoito ei olisi tarpeeksi kallista muuten! Varsinkin kun h-lääkärini on todennut, ettei minulle tule reikiä, kertyy vain sitäkin enemmän kiveä, joka pitää vuosittain poistaa. Onneksi löysin h-lääkärikeskuksen, jossa ei veloiteta lääkärikäynnistä mitään, maksan vain h-kiven poistosta. Jouduin vaihtamaan hammaslääkäriä, mutta minkäs teet!

Kesklviikkona on neuvola ja painosta tehdään varmaan taas asiaa. Kävin kotivaa'alla tässä yksi päivä ja se näyttää 3 kg vähemmän kuin nlavaaka. Eihän sillä mitään merkitystä ole, mutta koti- ja nlatuloksia ei voi vertailla. Mulla kun on se tilanne, että nlassa punnittiin eka kerran siinä vkolla 12, kun kuviteltiin mun olevan vkolla 8. Ennen raskautta-paino on siis oikeasti mitattu täällä kotona ja sain nyt painonnousuksi +6 kg (saman verran kuin nlavaa'alla vko 12->vko 30). Ei siis mielestäni mitenkään paha, vaikka onhan mulla pikkuisen ylipainoa jo lähtötilanteessa (n. 7 kg ihanteeseen). Näillä perusteilla minut lähetettiin sokerirasitukseen ja vieläkin ihmetyttää miten monet ystäväni ovat siltä välttyneet, vaikka riskitekijöitä olisi ollutkin. Ehkä täällä ollaan niin tarkkoja, eikä se huono asia ole. Ihmetyttää vaan välillä neuvoloiden erot.

Vauvan tarjonnasta ei ole tietoa, esikoista kun odotellaan. Välillä näkyy oikealla puolella massua jotain pyöreää (pää, peppu?) ja miehen kanssa nauretaan, että tämä taitaa tulla vatsanahasta läpi. Synnytystapa-arvio tehdään kk:n päästä ja hiukan jännittää. Mä en ole mitenkään innoissani vauvan kääntämisestä (jos sellaiseen tilanteeseen tullaan). Tämä on ultrissa ollut istuskelija, eli hyvinkin varmaan voi olla perätilassa. Synnytystä olen pikkuhiljaa alkanut miettiä, en halua sen antaa vallata mieltäni. Tavallaan toivon, että pystyisin ottamaan sen vastaan sellaisena kuin se tulee, mutta tietysti sitä miettii mahdollisia komplikaatioita. Onneksi faktat ovat puolellamme ja monella tälläkin palstalla on jo lapsia ja hyvin ovat maailmaan tulleet. Eikös niitä vuosittain sellaiset 40 000 synny? Kuukauden päästä on varmaan jo erilaisia ajatuksia, kun asia alkaa olla ajankohtaisempi (ainakin toivon, ettei vielä ole ajankohtainen).

Nyt painun suihkuun viilentämään itseni ennen nukkumaanmenoa. Tulipa paljon tekstiä, eihän tätä kukaan jaksa lukea....

Hyviä vointeja ja aurinkoista viikkoa (niin ja viileitä öitä)!

Miaea ja masukki 32+0

Vierailija
16/50 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä kävi, että eilisen neuvolantädin puheet jäi vaivaamaan ja edelleen ne pyörii mielessä. Omasta mielestä vauva on poikittain, tai lähinnä vasemmassa kyljessä kellottelee. Siellä ainakin tuntuu kovempi "moukku" ja liikkeitä tuntuu eniten oikeassa kyljessä ja ylävatsassa. Tarkistin neuvolakortin ja kyllä siellä lukee rt? (nimenomaan toi kysymysmerkki kuuluu siihen miten ovat kirjanneet korttiin). Ja kaivoin esille tyttöjen äitiyskortit, joissa on myös rt-merkintä näillä viikoilla, eli ei mitään kummallista pitäisi siinä olla. Mielessä kummittelee eniten neuvolan tädin kommentti "jotain kummallista tässä on", jonka mutisi vähän kuin itsekseen painellessaan mahaani. No, onneksi vauva liikkuu säännöllisesti, eli ainakin hengissä on.

Jos johonkin kääntämisiin kuitenkin meinataan joutua, niin ajattelin kyllä haluta mieluummin keisarileikkauksen, vaikkakin siitä kuulemma palautuu hitaammin, mutta olen juuri lukenut perätilasynnytyksistä yms. (sain tutulta kassillisen vauvalehtiä, joissa aiheesta on ollut useampikin artikkeli) ja kipukammoisena en halua yhtään kivuliaampaa synnytystä kuin mitä edellliset ovat olleet!

Mulla on jollain tapaa alkanut synnytys pyöriä mielessä, ei mitään tarkkoja suunnitelmia kuinka haluaisin synnytyksen etenevän, vaan lähinnä vaan ajatus siitä, että se on tulossa.. :) Kipu pelottaa jonkin verran, mutta ajattelin heti kättelyssä kertoa haluavani kaiken mahdollisen kivunlievityksen, mitä tarjolla on :)

Meillä tyttö kysyi viime viikolla puuhamaassa jonottaessamme yhteen liukumäkeen, jossa oli 120kg painoraja, että pääsenkö mä siihen laitteeseen, kun painan varmaan aika paljon? :) Vähän huvitti jonossa edessä ja takana oleviakin, sillä tuohon painorajaan on vielä useampi kymmen kilo matkaa.. :)

Siinä sitä omaa napaa taas kerrakseen, pidetään palsta vilkkaana naiset!

t. Sanelma 31+2

Vierailija
17/50 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ei kai tuo vähän reilu 20 astetta vielä hellettä ole, mutta siltä se tuntuu. Lyhytkin kävelymatka auringonpaisteessa on tuskaaaaaaaa. Tuntuu, että happi loppuu ja tahti vaan hidastuu entisestään. Eli ei kiitos helteitä tähän kesään!

Vesseli riehuu taas niin, että maha pomppii. Potkujen suunnasta päätellen voisi olla rt:ssä, 2 vko sitten neuvolassa oli vinosti poikittain ja silloin tuntui potkut enemmän kyljessä. Ilmeisesti yksiössä on kuitenkin tilaa vielä liikuskella =)

17 työpäivää jäljellä - niin vähän, mutta kuitenkin niin paljon!

Donna 31+5

Vierailija
18/50 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voi seuraavatkin vauvat kiinnittyä ennen syntymää :) meillä ollaan tuolla jo ihan alhaalla ja alapäätä vihloo päivittäin kipeästi, kun painelee päätään vielä alemmas.. pian ollaan siis varmasti kiinni niin, ettei päätä enää kierrellä :) neuvolasta tästä jo viimeksi keskusteltiin.

autokaukalosta: meillä on cracon autobaby II telakalla ja se telakka on kyllä näppärä! mekin kun autoillaan päivittäin.. tyttö käytti sitä 9kk asti, vaikka kaikissa istuimissa lukee se 12kk tai painoraja. meillä otti vastaan se, että kaukaloa ei jaksettu enää kanniskella :/ muuten hyvä istuin on ja meillä on vielä rattaat, mihin sen saa telakoitua myös.

suonta vetänyt nyt öisin.. on kyllä ikävää, kun herää siihen kramppiin :( esikoisesta en muista tällaista olleen.

neuvola-aika on nyt puolen tunnin päästä, joten mentävä valmistautumaan..

cec 34+3

Vierailija
19/50 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaihtamaan bikinit päälle, kun terassilla on 26 astetta :D

Kävin tänään verikokeella ja osoitin suurta urheiluhulluutta (vai pelkkää hulluutta?) pyöräilemällä tk:seen 12 km edestakaisin. En voi sanoa, että se olisi ollut yhtä nautintoa, mutta näin jälkikäteen tuntuu hyvältä (tosin väsyneeltä). Huomenna on neuvola aamulla ja ajattelin uusia tempaukseni, jos vähääkään siltä aamulla tuntuu. Liikkumattomuus on ainakin minulle ihan tuskaa, jalat väsyy totaalisesti. Tänään olisi vielä pallojumppa iltapäivällä..

Arkamamma kyseli turvaistuimista. Me päädyimme hankkimaan AKTA GRACO DUOLOGIC-istuimen, joka kasvaa lapsen mukana. Se on saanut erittäin hyvän arvosanan etutörmäystesteissä ja hyvän sivutörmäystesteissä. Lisäksi erinomainen pääntuki on saanut kiitosta. Itseasiassa turvaistuintestissä se ei saanut muuta miinusta kuin sen, että mahdollisuus väärinasentamiseen on olemassa. Saimme istuimen mukana asennus-DVD:n ja pakko on sanoa, että jos joku sen katsomisen jälkeen saa istuimen väärin asennettua, ei ole katsonut ohjeita tarkkaan. Minulla on autossa ISOFIX-kiinnikkeet, eikä mikään ole helpompi kiinnitystapa.

Löysimme tämän istuimen työkaverin vinkin perusteella, heillä kun on ollut kyseinen istuin käytössä jo 1,5 vuotta. Mainoksessa todetaan, että tämä istuin menee 4-vuotiaaksi asti, mutta eiköhän sekin riitä, että edes 3-vuotiaaksi asti menisi, sitten voi hankkia jonkun toisen istuimen.

Viikonloppuna pesimme miehen kanssa matot mökillä ja pitäisi varmaan mennä levittämään ne takaisin paikoilleen ;-D

Viikonjatkoja kaikille!

Miaea ja masukki 32+1

Vierailija
20/50 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pohjoisessa ei ole voinut aivan helleaallosta puhua. Onneksi on sentään ollut välissä muutamia aurinkoisia päiviä, että pyykkiä on saanut kuivatettua ulkona urakalla. Kyllä on puhtaan, tuulessa kuivatetun pyykin tuoksu ihana!

Synnytysmietteistä: taitaa olla useampi syyskuulainen, joka on turvautunut pelkopoliin. Toivottavasti teille on käynneistä apua, edes hitusen. Iso hali teille kaikille!

Ensikertalaisille ja vähän muillekin lohtua: takanani on esikoisen 39 tunnin (karmea), nyt kymppivuotiaan 8 tunnin (lempeä) ja yhden kuolleen lapsen (ei sanoja kuvaamaan) muutaman tunnin synnytys. Mutta näinkin voi oikeasti olla: en pelkää! En pelkää, vaikka tiedän synnytysmatkan olevan pitkä. En, vaikka tiedän, että hommassa voi käydä kuinka tahansa. Jokainen synnytys on kuitenkin ihan omanlaisensa. Hommaan voi varautua ehkä vain siten, että luottaa hetkeen, itseensä ja hoitavaan henkilökuntaan. Panikoiminen ja hirveimpien vaihtoehtojen ajattelu etukäteen on kerrassaan turhaa. Murehtia ehtii kyllä sitten, jos sellaiseen tulee aihetta.

Anteeksi, ettehän ymmärrä minua nyt väärin. En tarkoita sitä, että pelot olisivat mielikuvituksen tuotetta ym. joutavaa. Pelot syntyvät usein nimenomaan ikävistä kokemuksista ja ovat aitoja ja rehellisiä tunteita, jotka täytyy käydä läpi. Tarvittaessa uudelleen ja uudelleen. Joskus siihen tarvitaan vuosien taistelu. Mutta peloistakin voi oikeasti selvitä (tulinkohan kuitenkaan nyt ymmärretyksi, toivottavasti). Kyllä me tästä selviämme siskot!

Kaunista tiistain jatkoa toivottavat massumamma ja poju 33+6.