Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja alkoholi puhuttaa

24.06.2006 |

Hei äidit!

Kyselisin minkälaista tietoa teillä on tästä asiasta.

Eli jos imettävä äiti nauttii esim. kolme viinilasillista niin täytyykö tänä aikana kertynyt maito pumpata pois vai häviääkö alkoholi maidosta kuten verestä? Olen saanut ristiriitaista tietoa asiasta. Myös kätilöiltä. Verestähän tuo annos häviää pois 6h mutta lähteekö myös maidosta.. Kuinka itse olette nautiskelleet alkoholia ja toimineet sitten imetyksen suhteen?

Minulla on 2kk vanha tyttönen ja synnyt.sairaalan mielestä ei pitäisi vielä ottaa lainkaan...

Huhti

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sama kysymys pari numeroa sitten, johon oli lääkäri vastannut. Vastaus oli kutakuinkin samanlainen, kun aurinkoemon teksti. Veren alkoholimäärä ei siis ole verrattavissa maidon alkoholimäärään. Alkoholi poistuu maidosta samassa ajassa, kuin verestäkin.

Itse juon ruuan kanssa lasin viiniä, jos mieli tekee. En mieti niinkään promilleja vaan sitä, että oma toimintakyky ja valppaus ei heikkene.

Vierailija
22/26 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Muutaman kerran tuli nautiskeltua viiniä ruuan kanssa imetysaikana. Ja pikkujouluissa vähän enemmän. Laskeskelin silloin, että olisin ajokunnossa, kun imetin, eli varmaan vähän oli alkoholia veressä kuitenkin. En ole pumpannut kuin siinä tapauksessa, että rinnat pakottaa eikä ole ruoka-aika. Pikkujouluissa naureskelin, että jännä tunne, kun mitä enemmän juo, sitä suuremmiksi rinnat kasvaa...

Kaatokänniä en ole ottanut lapsen aikana kertaakaan.

Jos olen ottanut vähänkin, pidin huolta siitä, että vauva ei nuku perhepedissä vaan omassa sängyssään. Ja jompi kumpi vanhemmista on aina siinä kunnossa, että pystyy ajamaan, jos tulee hätä ja pitää äkkiä päästä sairaalaan tms.

Lisäksi imetyksen aikana join ajoittain suunnilleen 4 iltana viikossa pullon ykkösolutta. Sen sanotaan parantavan maidontuloa, en tiedä pitääkö paikkansa, vai johtuuko vaan yleisesti nesteen nauttimisesta vai ' mielikuvasta' , mutta tuntui minulla ainakin auttavan. Menin töihin lapsen ollessa 3 kk, joten lypsämisen vuoksi piti yrittää pitää hyvää maidontuotantoa yllä. Vauva sai pelkkää rintamaitoa 5 kk:n ikään, jonka jälkeen rintamaidon lisäksi kiinteitä ja kerran päivässä tuttelia noin 6 kk:n ikään. Imetys loppui kokonaan, kun vauva oli 8 kk.

Jotenkin ei viina kauheesti edes maistu, huoli lapsesta on suurempi kuin halu juoda viinaksia.

Terv. Meeri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiantuntijat sanovat että vauvalle ei ole haittaa niin uskon sitten. Ja loogiseltahan se kuulostaa kuinka paljon alkoholia vauva saa maidosta, jos sitä ei pysty verinäytteestäkään katsomaan niin turvallista on.

Eri asia on onko vauvaa hyvä käsitellä päihtyneenä ja paljonko kukakin voi juoda tulematta humalaan. Itse en joisi niin paljoa että en pystyisi vauvaa hoitamaan turvallisesti.

Vierailija
24/26 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että en ole pumpannut maitoja pois vaan imettänyt heti saunaoluen jälkeen.

Ja maidossahan ei ole enää alkoholia kun veressäkään ei ole joten pumppaus on turhaa.. Ellei lapsi ole hoidossa ja rinnat on täynnä.

Vierailija
25/26 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äippää juotattuttaa niin hän kyllä siihen hyvin syitä keksii :DD

Mistähän tääkin yleistys on peräisin???

Huhti-06:

Kun ajatellaan esim. ranskalaista,italialaista, espanjalaista juomakulttuuria jossa odottavat äidit käyttävät koko raskausajan normaalimäärän alkoholia (eli ruuan kanssa pari lasia viiniä) niin sanoisin että melko terveen tuntuisia ihmisiä noista maistakin kasvaa. Imetysaika ei poikkea tästä. Itse en juonut odotusaikana ollenkaan.

Mulla on paljon ystäviä keski Euroopasta ja olen asunnut myös mm. Espanjassa. Siellä ei todellakaan kukaan paikallinen nainen kitannut viinaa pohjoismaisten neitien tavoin.

Vierailija
26/26 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" siellä ei kukaan nainen kitannut viinaa pohjoismaisten neitien tavoin" ? Aikamoinen yleistys tuokin.

Sitähän Huhti-06 nimenomaan tarkoitti, että Suomessa juominen usein, ei aina, on kännit tai ei ollenkaan -linjaa. Keski-Euroopassa taas, oman Belgian-kokemukseni perusteella, raskaana olevat /imettävät saattavat nauttia lasin tai pari viiniä ruuan kanssa. Totta kai joka paikassa on ihmisiä, jotka juovat liikaa, ja ihmisiä, jotka eivät juo ollenkaan raskaus- ja imetysaikana.

Tämä on hyvä ja hyödyllinen pino. Kiinnostavia ovat ne viestit, joissa on faktaa, eivät ne, joissa todetaan " minä tekisin" tai " minä en ainakaan koskaan..." .

Jokainen varmaan pystyy halutessaan olemaan juomattakin. Samoin jokainen varmasti haluaa hoitaa lastaan parhaalla mahdollisella tavalla. Toiset ottavat ylipäätään lasten kasvatuksen rennommin, toiset ovat pedantimpia. Kummatkaan eivät tee väärin. Itse uskon, että rento ja onnellinen, rakastava (mikä ei siis tarkoita kuitenkaan humalainen) äiti = onnellinen vauva.